Gå til innhold

I starten av 1 klasse, får barna litt ekstra hjelp om de trenger det ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er så nervøs for høsten da barnet mitt skal starte på skolen . De går fra å være i barnehage en uke der de får hjelp med hva enn de trenger, til skole og SFO der hverdagen er en helt annet

det jeg lurer på er om i overgangsfasen, er lærere og personell på SFO fleksible og feks minner barna på at «nå er det lunsj, nå må du huske å finne frem matboksen og spise» . Eller «slik åpner du skolemelk kartongen» . Jeg er helt sikker på at barnet mitt blir å klare å lære seg selvstendighet og huske disse tingene helt selv etterhvert,  men lurer på om voksne kan hjelpe i overgangsfasen. 

kan barna spørre lærer eller sfo om hjelp om de setter seg fast med noe? Feis om de sliter med glidelåsen på jakka og at den kiler seg fast? Eller er set forventet at de må klare alt fra første stund?

jeg er født i 1990 selv. Jeg husker lærerne selv som strenge. Fikk kjenpekjeft av læreren på turdag fordi jeg ikke viste hvordan man tisset ute og hun måtte veilede meg. Den vonde følelensen husker jeg fortsatt. SFO var totalt frislipp. Var noen voksne der men ingen hjalp oss eller fulgte med på noe. Slet vi med matboks osv fikk vi bare sulte. 

skulle ønske det forsatt var 7 år ved skolestart. Gruer meg til den tøffe overgangen til barnet mitt født sent på året

Anonymkode: 928a9...fee

• Hjerte 10
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, du må begynne å trene nå da. 

Anonymkode: 631ff...405

• Liker 3
  • Nyttig 5
Skrevet

Dessverre ikke mye tid til å hjelpe. Praktiske ting må ungene lære før de begynner. Noen foreldre bruker masse tid på å lære barna å lese, men den tiden burde de brukt på å øve på praktiske ting. 

Anonymkode: eea76...336

• Liker 5
  • Nyttig 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja, du må begynne å trene nå da. 

Anonymkode: 631ff...405

Nekter voksne å hjelpe barn i ovegangfasen? 

Anonymkode: 928a9...fee

• Liker 2
Skrevet

De får en del hjelp av lærer og personale på SFO, samtidig er det en del ting dere godt kan øve på som å kle på seg selv, åpne matboks, tisse ute(dette kan øves på) osv. Ofte så klarer barna mer enn foreldrene tror også, og de ser på hverandre og lærer v hva andre gjør. På godt og ondt.

• Liker 4
Skrevet

Ja, og nei. 

Ser man et barn som ikke følger med, ikke forstår eller ikke får til så hjelper man selvsagt barnet. Men voksentettheten er ikke den samme som i barnehagen, mye mer går under radaren.

Den gode nyheten er at vi ikke har kommet lenger enn til Februar. Det er rikelig tid til å forberede barnet. Både på å følge med, å f til seøv og å be om hjelp. De voksne er ikke strenge, det skal være enkelt å be om en hånd når man trenger det.

Anonymkode: 1959c...634

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Tror det er viktig å huske på at de som tar imot 1.klassingene KAN dette. Selvfølgelig får de hjelp! De vil nok bli oppfordret til å prøve selv og 99% klarer det selv med litt veiledning altså. 

Det vil kanskje ikke være en voksen tilgjengelig hele tiden for å spørre om hjelp. Det som er så fint er at unger lærer av hverandre også. Er det ikke en voksen der så klarer fint barna å spørre hverandre eller hjelpe hverandre å spørre. Også lærer de fort at om de ikke tør å spørre så lærer de seg selv av å se på hverandre eller klarer seg uten. Det går helt fint! 

De får også god beskjed om når det er mat og hva de skal holde på med når. Det kommer til å gå helt fint. Bare tenk på hvor mange førsteklassinger som starter til høsten i alle mulige slags versjoner.

Anonymkode: 6e92c...107

• Liker 2
  • Nyttig 3
Skrevet

Min førsteklassing sa det var lærer tilstede i garderoben. Og lærer sa hun passet på at de tok på utebukse feks. 

Tror de får hjelp altså. De er små når de begynner 

Anonymkode: 56aac...ce0

• Liker 1
Skrevet

Man kan ikke ta imot fem- og seksåringer på skolen, dersom man ikke vil gi de nødvendig hjelp.

Reform 97 var, og er, en falitterklæring. Stakkars små barn, som tvinges inn i et skolemiljø de ikke har forutsetning for å mestre. 

Jeg var 7,5 år når jeg begynte på skolen - det var en HELT annen verden, og utgangspunkt. 

Anonymkode: 82007...ab8

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Ja, de er veldig flinke til å følge med på førsteklassingene. På vår skole er det alltid to lærere (20-22 elever) på første trinn og så er det en og annen assistent også. De hjelper barna der det trengs. Det er likevel begrenset hvor mye hjelp hver enkelt kan få så det er lurt å øve på praktiske ting som å kle av og på yttertøy selv, klare seg selv på do og slike ting, men min erfaring er at barnehagen øver de på dette sammen med førskolebarna. Jo mer selvstendig barnet er før skolestart jo bedre, men det er heller ikke slik at de blir fullstendig overlatt til seg selv så de får hjelp om de trenger. :) 

• Liker 2
Skrevet

Jeg jobber i skolen, og er ofte på 1.trinn. 

Ja, barna får hjelp, men siden bemanningen er en helt annen enn i barnehagen har vi ikke mulighet til å hjelpe i like stor grad. Spisingen hos oss er f.eks. etter første friminutt, så når det ringer inn får alle beskjed om å hente maten sin. Under spising gis det gjentatte beskjeder om å «huske å spise», og jeg hjelper ofte til med åpning av matbokser og vannflasker - men oppfordrer alltid til å prøve selv. Hvis noen søler tørker de opp selv, med veiledning av voksen. Det jeg ikke hjelper til med er smøring av brød (det hender at noen har med en liten beholder med pålegg), åpning av mandariner, bananer ol. Det får barna beskjed om å gjøre selv, og de får det alltid til etter et par forsøk. Jeg har heller ikke mulighet til å gå fra under spising, så hvis noen har glemt skje osv. har jeg ikke mulighet til å hente. Oppfordrer til å sende med enkel mat barnet klarer å ordne med selv. Og dropp skolemelk, det er bare styr. Håper hele ordningen forsvinner etterhvert.

Det er også voksne tilstede i garderoben hos oss, og før alle friminutt får elevene beskjed om hva de skal ha på seg. 

Dobesøk forventer vi at et så stort barn klarer selv, men er uhellet ute hjelper vi til med å skifte klær hvis det trengs.

Tren på ting som å åpne sekk, ta ut bøker, knyte skolisser, åpne matboks, si takk, hilse, kle på seg osv. Dropp tall og bokstaver, det lærer de på skolen. 

De som jobber på småtrinnet vet at barna er små, og alt av beskjeder blir fremført veldig tydelig. Det kommer til å gå kjempebra 😊

Anonymkode: 6c344...4d3

• Liker 9
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg jobber i skolen, og er ofte på 1.trinn. 

Ja, barna får hjelp, men siden bemanningen er en helt annen enn i barnehagen har vi ikke mulighet til å hjelpe i like stor grad. Spisingen hos oss er f.eks. etter første friminutt, så når det ringer inn får alle beskjed om å hente maten sin. Under spising gis det gjentatte beskjeder om å «huske å spise», og jeg hjelper ofte til med åpning av matbokser og vannflasker - men oppfordrer alltid til å prøve selv. Hvis noen søler tørker de opp selv, med veiledning av voksen. Det jeg ikke hjelper til med er smøring av brød (det hender at noen har med en liten beholder med pålegg), åpning av mandariner, bananer ol. Det får barna beskjed om å gjøre selv, og de får det alltid til etter et par forsøk. Jeg har heller ikke mulighet til å gå fra under spising, så hvis noen har glemt skje osv. har jeg ikke mulighet til å hente. Oppfordrer til å sende med enkel mat barnet klarer å ordne med selv. Og dropp skolemelk, det er bare styr. Håper hele ordningen forsvinner etterhvert.

Det er også voksne tilstede i garderoben hos oss, og før alle friminutt får elevene beskjed om hva de skal ha på seg. 

Dobesøk forventer vi at et så stort barn klarer selv, men er uhellet ute hjelper vi til med å skifte klær hvis det trengs.

Tren på ting som å åpne sekk, ta ut bøker, knyte skolisser, åpne matboks, si takk, hilse, kle på seg osv. Dropp tall og bokstaver, det lærer de på skolen. 

De som jobber på småtrinnet vet at barna er små, og alt av beskjeder blir fremført veldig tydelig. Det kommer til å gå kjempebra 😊

Takk for god tilbakemelding.
Hvorfor er det styr med skolemelk? 

Min begynner i første nå. Og vi har alt i flere mnd øvd på at hen skal tørke seg selv etter bæsjing. Jeg gleder meg til å bli forelder til en på skolen :) 

Anonymkode: ff0c2...ce9

Skrevet

Ja, barna får hjelp til det de absolutt ikke klarer selv, men det største problemet er at det er for få voksne. Det er forventet at de kan kle på seg ytterklær selv, men kan få hjelp til strikken på dressen eller til å dra vottene over. Helst bør de klare det også. 

De aller fleste barn er normale og klarer seg selv. De kommer fort inn i rutiner på å hente matbokser og vaske hender. Dette gjør de jo også i barnehagen. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Takk for god tilbakemelding.
Hvorfor er det styr med skolemelk? 

Min begynner i første nå. Og vi har alt i flere mnd øvd på at hen skal tørke seg selv etter bæsjing. Jeg gleder meg til å bli forelder til en på skolen :) 

Anonymkode: ff0c2...ce9

Vet ikke om det er sånn overalt, men hos oss (hele skolen, ikke bare på småtrinnet) drikker de fleste bare et par slurker av melken og heller ut resten. Også slitter de ved pulten og flipper kartongen mens den ennå er full av melk, og altfor ofte er ikke korken ordentlig på 😅 Er ikke alle beskjeder som går inn hos alle.

Vet at mange også vil ha melk kun fordi kameraten har, og det synes jeg blir feil. Det er heller ikke tillatt med reklame rettet mot barn, og det er akkurat det Tine gjør med skolemelkordningen. Alle har ikke råd heller, og ordningen strider mot gratisprinsippet i skolen. 

Av og til mangler det også melk i posen vi får fra Tine, så da må vi lete i kjøleskapet etter melk som står igjen fra tidligere slik at alle får det de skal ha. Nei, drikk melk hjemme 😅 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Veldig forskjellig fra lærer til lærere. 
Eldste starter på skolen under koronaen, fikk så å si ingen hjelp, vi foreldre fikk kun lov til å droppe av elevene også gå. Han måtte klare seg selv og ble veldig selvstendig.

yngstemann går i 2 klasse og får masse hjelp av læreren fortsatt. Alt fra å knyte skolisser til å pakke sekken. 

Anonymkode: 07821...cf4

• Liker 1
Skrevet

I utgangspunktet får man jo litt hjelp ja, men jo flere som trenger mye hjelp, jo mye mindre tid på hver og mer venting. For det er ikke akkurat sånn at bemanningen økes selv om ingen i førsteklasse kan kle på seg ;) 

Men veldig mye hjelp i førsteklasse er støttende veiledning, som "nå gjør vi dette sammen" eller "prøv en gang til selv først". Vi er på ingen måte tjenere. Men sånn er jeg forsåvidt mot egne barn også da. 

Anonymkode: a7fff...022

• Liker 1
Gjest Anonyme-meg
Skrevet

Da vi var på foreldremøte før skole start. Sa lærerene at de ikke var så opptatt av om elevene kunne lese og skrive. Men at de fleste var mest mulig selvstendig. De hjalp selvfølgelig til, ihvertfall hos oss. 

Skrevet

Har barnet mitt ca. Annenhver uke. Spør du meg, så får jeg det beste fra begge verdener. Mamma og fri og Frank. Og nei, dette valgte jeg ikke bevisst. Jeg hadde aldri lyst på barn. Av ulike grunner. Jeg er utrolig glad i mitt eget barn, mens syns andre er irriterende. Jeg er vel egentlig ikke så moderlig, ,en elsker hjemme livet, lage mat, gi omsorg og kjærlighet osv. blir ikke flere barn. 

Anonymkode: 88f8e...f42

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Har barnet mitt ca. Annenhver uke. Spør du meg, så får jeg det beste fra begge verdener. Mamma og fri og Frank. Og nei, dette valgte jeg ikke bevisst. Jeg hadde aldri lyst på barn. Av ulike grunner. Jeg er utrolig glad i mitt eget barn, mens syns andre er irriterende. Jeg er vel egentlig ikke så moderlig, ,en elsker hjemme livet, lage mat, gi omsorg og kjærlighet osv. blir ikke flere barn. 

Anonymkode: 88f8e...f42

Det er notert.

Anonymkode: 1959c...634

• Liker 2
Skrevet

De voksne hjelper om barnet trenger det, men det kan ta litt lengre tid enn i barnehagen😊. Lurt å øve på glidelåser, kle på seg osv fremover.  Jeg hjelper fremdeles mine 5. klassinger med ski/skøyter , dra over votter og huske bøker om de trenger det. 

Anonymkode: 3178c...636

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...