AnonymBruker Skrevet 20. februar 2024 #1 Skrevet 20. februar 2024 Hei! skal starte å leie ut kjelleretasjen. Er dessverre bare et soverom, og ønsker da kun 1 leietaker. Eventuelt et par. vet det er regler om at man ikke kan nekte familiemedlemmer å bo der, men er det mulig å omgå dette? Er ikke for å være slem, men det blir fryktelig trangt med mer en. 2 personer der. Anonymkode: 019bf...ec3
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2024 #2 Skrevet 20. februar 2024 Om et par synes det er stort nok for dem. Hva er egentlig problemet? Anonymkode: 38f15...1cc 4
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2024 #3 Skrevet 20. februar 2024 Skrev at et par kunne bo der. Tenkte mer sånn hvis det er barn på samvær inne i bildet, eller plutselig en hjemløs mor😅 Anonymkode: 019bf...ec3
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2024 #4 Skrevet 20. februar 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Skrev at et par kunne bo der. Tenkte mer sånn hvis det er barn på samvær inne i bildet, eller plutselig en hjemløs mor😅 Anonymkode: 019bf...ec3 Det er en rettighet de har, og ikke noe du kan nekte dem eller avtale deg bort fra i kontrakten med mindre det er veldig gode grunner til det. At du mener det blir for trangt kan jeg ikke tenke meg regnes som god nok grunn. Anonymkode: fa238...3e8 6 1
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2024 #5 Skrevet 20. februar 2024 Du må nesten sile ut leietakere som du tror kan dra inn flere familiemedlemmer enn det som boligen er beregnet for, du kan skrive i annonsen at boligen ikke er egnet for mer enn 1-2 personer. Bare å spørre de som kommer for å se på boligen om familiesituasjon og slike ting, de som blir krenket og tar seg nær vil du uansett ikke ha som leietakere. Så er det greit å unngå utlendinger fra en del land selv om det ikke er helt politisk korrekt. Anonymkode: e724a...620 2 1
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2024 #6 Skrevet 20. februar 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Du må nesten sile ut leietakere som du tror kan dra inn flere familiemedlemmer enn det som boligen er beregnet for, du kan skrive i annonsen at boligen ikke er egnet for mer enn 1-2 personer. Bare å spørre de som kommer for å se på boligen om familiesituasjon og slike ting, de som blir krenket og tar seg nær vil du uansett ikke ha som leietakere. Så er det greit å unngå utlendinger fra en del land selv om det ikke er helt politisk korrekt. Anonymkode: e724a...620 Var det jeg hadde tenkt å skrive i annonsen. Bare ser for meg at det flytter inn en person, og 3 mnd etter flytter kjæresten inn med 3 barn på helgesamvær. Har litt dårlig erfaring med det nemlig.. Og det er jo fysisk plass til så mange mennesker, men er jo bare et soverom. Jeg skal jo også bo i huset mitt, og det er stor forskjell på å en person vs 5 i underetasjen.. Anonymkode: 019bf...ec3 1
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2024 #7 Skrevet 20. februar 2024 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Det er en rettighet de har, og ikke noe du kan nekte dem eller avtale deg bort fra i kontrakten med mindre det er veldig gode grunner til det. At du mener det blir for trangt kan jeg ikke tenke meg regnes som god nok grunn. Anonymkode: fa238...3e8 Skjønner at det ikke regnes som en god grunn. Men det er kun et soverom, så er ikke veldig interessert i at det skal sove noen i en av bodene eller stua liksom.. Anonymkode: 019bf...ec3 1
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2024 #8 Skrevet 21. februar 2024 Selv om det er lov å la nærmeste familie flytte inn er det også en regel om overbefolkning. Så hvis tre personer faktisk gjør leiligheten overbefolket skal det ikke være noe problem. Men de har lov til å ha besøk, så et barn på helg-samvær kan du ikke nekte dem. Du kan jo spørre på visning om de har barn eller understreke maks to personer boende pga str på leilighet og varmtvannstank. Anonymkode: 6d89d...5b3 1
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2024 #9 Skrevet 21. februar 2024 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Skjønner at det ikke regnes som en god grunn. Men det er kun et soverom, så er ikke veldig interessert i at det skal sove noen i en av bodene eller stua liksom.. Anonymkode: 019bf...ec3 Det skjønner jeg godt, men alt jeg sier er at det vil være veldig vanskelig for deg å sikre deg mot dette, siden leietaker har rettigheter det ikke er mulig å avtale seg bort fra. Anonymkode: fa238...3e8
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2024 #10 Skrevet 21. februar 2024 Eneste måten å sikre deg mot dette er å ikke leie ut. Anonymkode: ccac9...9e8 1
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2024 #11 Skrevet 21. februar 2024 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Selv om det er lov å la nærmeste familie flytte inn er det også en regel om overbefolkning. Så hvis tre personer faktisk gjør leiligheten overbefolket skal det ikke være noe problem. Men de har lov til å ha besøk, så et barn på helg-samvær kan du ikke nekte dem. Du kan jo spørre på visning om de har barn eller understreke maks to personer boende pga str på leilighet og varmtvannstank. Anonymkode: 6d89d...5b3 Regel om overbefolking? Har eg aldri høyrt om. Står denne i husleigelova? Anonymkode: 0ba00...8f1
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2024 #12 Skrevet 21. februar 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Regel om overbefolking? Har eg aldri høyrt om. Står denne i husleigelova? Anonymkode: 0ba00...8f1 Husleieloven 7-1 https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1999-03-26-17/kap7#kap7 Anonymkode: 6d89d...5b3 2 1
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2024 #13 Skrevet 21. februar 2024 Mener du at en alenefar/mor ikke skal kunne ha helgesamvær med barnet sitt? Har man mer enn ett barn er det vel ikke sannsynlig at de vil leie hos deg uansett, da du bare har ett soverom. Tror du lager problem av en ikke-sak. Man ser jo fort selv at en leilighet blir for trang hvis man er en del folk i familien. Anonymkode: 63a52...c47
Gjest ti10 Skrevet 21. februar 2024 #14 Skrevet 21. februar 2024 Hvis du er normalt selektiv med tanke på hvem du leier ut til, tviler jeg på at det vil bli noe problem at leiligheten plutselig skulle bli full av folk. Se folk an før du leier ut, så går det nok fint.
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2024 #15 Skrevet 21. februar 2024 AnonymBruker skrev (49 minutter siden): Mener du at en alenefar/mor ikke skal kunne ha helgesamvær med barnet sitt? Har man mer enn ett barn er det vel ikke sannsynlig at de vil leie hos deg uansett, da du bare har ett soverom. Anonymkode: 63a52...c47 Tja, naboen min leide ut via kommunen, den ene leietageren var en voksen mann som kom som flyktning. Grei fyr, og det var en kjellerleilighet på rundt 30 kvm med ett soverom, kombinert stue/kjøkken, 4 kvm bad og 3 kvm gang, ganske perfekt for en enslig mann. Året etter fikk han innvilget familiegjenforening med kone og 4 barn. Så det sto 2 køyesenger på soverommet, og foreldrene sov på det kombinerte stue/kjøkkenet. Utleier kom ingen vei med å ta opp at det var "overbefolket". Anonymkode: 0331c...d7d 1 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå