AnonymBruker Skrevet 20. februar 2024 #1 Del Skrevet 20. februar 2024 Jeg føler meg litt dum. Jeg kjenner på plager. Bestiller legetime. Blir bedre før timen. Og avbestiller. Alt jeg avbestiller blir liggende i meldingsboksen på helsenorge. Det er ikke mulig å slette det, tror jeg. Og jeg har flere ganger bestillt time og avbestillt. Jeg har gjort det innen tidsfristen for å avbestille. Jeg har i dag det samme problemet. Jeg bestillte en time for en måned siden. Jeg slet med mageproblemer. Men jeg har funnet ut av det selv og er bedre. Tenker derfor å avbestille. Men synes det er så kjedelig at alle avbestillinger blir journalført. Anonymkode: 168d5...e22 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
enkefru Skrevet 20. februar 2024 #2 Del Skrevet 20. februar 2024 Sjelden. Går til kontroll 1 gang i året, noen ganger må den flyttes. Ellers er jeg bare hos legen når det er noe "akutt", og da får jeg som regel time samme dag... 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2024 #3 Del Skrevet 20. februar 2024 Bestiller sjelden legetime, og får stort sett time samme dag eller dagen etter. Aldri hatt behov for å avbestille. Anonymkode: 0ba45...4e0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pinkpashion Skrevet 20. februar 2024 #4 Del Skrevet 20. februar 2024 Ja, som da jeg tidlig i januar fikk noe tungt over foten og smertene vedvarte. Bestilte time, men grunnet lang ventetid ble timen flere uker frem i tid. Da det nærmet seg legetime endte jeg opp med å avbestille, siden smertene var blitt borte. Tenker det er enda hakket rarere å komme til legetimen for å få sjekket foten man hadde vondt i for 3 uker siden, men ikke har vondt i lengre….? Sånn sett opp mot å avbestille timen. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tobias001 Skrevet 20. februar 2024 #5 Del Skrevet 20. februar 2024 12 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg føler meg litt dum. Jeg kjenner på plager. Bestiller legetime. Blir bedre før timen. Og avbestiller. Alt jeg avbestiller blir liggende i meldingsboksen på helsenorge. Det er ikke mulig å slette det, tror jeg. Og jeg har flere ganger bestillt time og avbestillt. Jeg har gjort det innen tidsfristen for å avbestille. Jeg har i dag det samme problemet. Jeg bestillte en time for en måned siden. Jeg slet med mageproblemer. Men jeg har funnet ut av det selv og er bedre. Tenker derfor å avbestille. Men synes det er så kjedelig at alle avbestillinger blir journalført. Anonymkode: 168d5...e22 Høres ut som du er litt hypokonder. Anbefaler deg å ta kontakt med en psykolog. Det er ikke vanlig å bestille en legetime uten å vite at du trenger den. Du kommer til å få problemer den dagen du virkelig trenger en legetime, da har du ropt ulv ulv så mange ganger at de setter deg langt bak i køen. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2024 #6 Del Skrevet 20. februar 2024 24 minutter siden, Pinkpashion said: Ja, som da jeg tidlig i januar fikk noe tungt over foten og smertene vedvarte. Bestilte time, men grunnet lang ventetid ble timen flere uker frem i tid. Da det nærmet seg legetime endte jeg opp med å avbestille, siden smertene var blitt borte. Tenker det er enda hakket rarere å komme til legetimen for å få sjekket foten man hadde vondt i for 3 uker siden, men ikke har vondt i lengre….? Sånn sett opp mot å avbestille timen. Jeg får time så langt frem i tid. Og når timen nærmer seg så er jeg ofte bedre. Ca 4 til 5 uker frem. Så kjenner meg igjen i din beskrivelse. 19 minutter siden, Tobias001 said: Høres ut som du er litt hypokonder. Anbefaler deg å ta kontakt med en psykolog. Det er ikke vanlig å bestille en legetime uten å vite at du trenger den. Du kommer til å få problemer den dagen du virkelig trenger en legetime, da har du ropt ulv ulv så mange ganger at de setter deg langt bak i køen. Men når den er så langt frem i tid så er det slik at man kan bli bedre når timen nærmer seg. Det betyr ikke at jeg ikke hadde reele plager. Anonymkode: 168d5...e22 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2024 #7 Del Skrevet 20. februar 2024 Gjør det noe om du avlyser da? Om det er samme problem som stadig kommer tilbake du nå er blitt bedre av ville jeg dratt. Det er stor pågang på legekontorene så garantert noen andre som får tilbud om timen din om du avbestiller innen tidsfristen. Anonymkode: dda4f...cdd 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2024 #8 Del Skrevet 20. februar 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg føler meg litt dum. Jeg kjenner på plager. Bestiller legetime. Blir bedre før timen. Og avbestiller. Alt jeg avbestiller blir liggende i meldingsboksen på helsenorge. Det er ikke mulig å slette det, tror jeg. Og jeg har flere ganger bestillt time og avbestillt. Jeg har gjort det innen tidsfristen for å avbestille. Jeg har i dag det samme problemet. Jeg bestillte en time for en måned siden. Jeg slet med mageproblemer. Men jeg har funnet ut av det selv og er bedre. Tenker derfor å avbestille. Men synes det er så kjedelig at alle avbestillinger blir journalført. Anonymkode: 168d5...e22 Gjør det samme som deg, tenker det må være helt greit. Anonymkode: 9e74a...740 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2024 #9 Del Skrevet 20. februar 2024 Hvis jeg skal til lege så trenger jeg det virkelig og da er det alltid akuttime, noe annet er ikke akseptabelt for meg. Om det ikke er kontroll og blodprøver da, men dit går jeg uansett. Går jo ikke an å langtidsbestille time når det er lang ventetid for da er man frisk eller dau før timen kommer. Anonymkode: ee19d...dbd 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2024 #10 Del Skrevet 20. februar 2024 Jeg har måtte ringe og fått utsatt legetimer. En gang rett og slett fordi det var to legetimer samme dag i to forskjellige byer. Teoretisk kunne vi kanskje rekke begge to,men av erfaring så er gjerne legen forsinket og en må vente . Så da fikk jeg heller ringe og utsette timen. Anonymkode: ef1e8...5b7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2024 #11 Del Skrevet 20. februar 2024 Og jeg har ringt og fått utsatt en legetime fordi vi var innlagt på barneavdelingen i en annen by. Anonymkode: ef1e8...5b7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2024 #12 Del Skrevet 20. februar 2024 Jeg har vært sykmeldt i 1 år og har stort sett vært der hver måned for ny sykmelding. Noen ganger avlyste jeg timen og sendte bare melding i helsenorge.no fordi grunnlaget for sykmeldingen var den samme, trengte ikke å bruke en hel legetime da. Anonymkode: 9cca3...04b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2024 #13 Del Skrevet 20. februar 2024 Hvorfor har det noe å si at avbestillinger blir journalført? Det er ingen som sitter og kikker på avbestillingene i din journal bortsett fra deg, tror jeg. Anonymkode: 27ea7...520 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2024 #14 Del Skrevet 20. februar 2024 Du misbruker helsevesenets ressurser. Nei, jeg avbestiller aldri legetimer, og går nesten aldri til legen heller. Har en 1 måneds-regel på alle småplager som oppstår. Går de ikke over ila måneden så er det noe alvorlig og må undersøkes. Alt har alltid gått over. Men jeg tar celleprøve når jeg skal. Viktig å ikke sluntre unna med den! Anonymkode: dacd2...4a7 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2024 #15 Del Skrevet 20. februar 2024 4 minutter siden, AnonymBruker said: Du misbruker helsevesenets ressurser. Nei, jeg avbestiller aldri legetimer, og går nesten aldri til legen heller. Har en 1 måneds-regel på alle småplager som oppstår. Går de ikke over ila måneden så er det noe alvorlig og må undersøkes. Alt har alltid gått over. Men jeg tar celleprøve når jeg skal. Viktig å ikke sluntre unna med den! Anonymkode: dacd2...4a7 Jeg vil ikke si at det er missbruk av helsevesenet sine ressurser i mitt tilfelle. Anonymkode: 168d5...e22 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2024 #16 Del Skrevet 20. februar 2024 Aldri, går jeg til legen skal det være noe som er såpass plagsomt at det må behandles sanme dag eller påfølgende dag senest. Anonymkode: 53859...a56 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2024 #17 Del Skrevet 20. februar 2024 Selv om det står på helsenorge så betyr det ikke at det står i journalen din altså. Ikke i alle journalsystem. Hilsen en med inside-info. Anonymkode: 05093...c64 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2024 #18 Del Skrevet 20. februar 2024 Nei jeg orker ikke å bruke penger på lege så lar være, venter til plagene gir seg og som regel er de engen 1. av liten betydning og noe jeg kan leve med 2. noe som går over, selv om det kan ta fire måneder. Kul i brystet eller vedvarende blodig mage er derimot noe jeg sjekker ut. Anonymkode: 6da11...ec2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2024 #19 Del Skrevet 20. februar 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg vil ikke si at det er missbruk av helsevesenet sine ressurser i mitt tilfelle. Anonymkode: 168d5...e22 Men hva legger du i av og til? Anonymkode: be684...008 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2024 #20 Del Skrevet 20. februar 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Du misbruker helsevesenets ressurser. Nei, jeg avbestiller aldri legetimer, og går nesten aldri til legen heller. Har en 1 måneds-regel på alle småplager som oppstår. Går de ikke over ila måneden så er det noe alvorlig og må undersøkes. Alt har alltid gått over. Men jeg tar celleprøve når jeg skal. Viktig å ikke sluntre unna med den! Anonymkode: dacd2...4a7 Misbruk av helsevesenets ressurser? Jeg vil si det ikke er TS sin feil at hun må vente 5 uker på å få time hos legen, det er åpenbart at lange ventetider er et problem. Noen ganger så blir ting bedre i mellomtiden, og da er det helt innafor å avbestille (selvfølgelig så fort man vet man ikke trenger timen likevel, så kan noen andre få den). Å drive å sjanse på å se an en måned før en ordner time det kan en gang få store konsekvenser. Både som pasient og for helsevesenet dersom man lar sykdom utvikle seg. Det er langt mer kostbart for samfunnet! Vanskelig å vite om noe bør sjekkes videre eller ikke. Vi betaler faktisk for å gå til legen, så være om mange ting viser seg å ikke være farlig. Det kan man ikke vite. Jeg ventet ikke en måned og så an da jeg oppdaget blod i avføring. Ja det kunne ha vært hemorider, men i mitt tilfelle var det ikke det, det var kronisk tarmsykdom. Det var avgjørende å få startet behandling tidlig for å få stoppet spredning av betennelsen og påvirke sykdomsforløpet. Det hadde fått store konsekvenser for meg og helsevesenet om jeg ventet å så det an. Selv med mildt forløp er det relativt kostbar å ha denne sykdommen med kontroll hos spesialist, medisiner, levering av avføringsprøver osv. Og nå er jeg ikke en gang på den dyreste medisinen eller har hatt behov for sykehusinnleggelse. Så sånne holdninger som du uttrykker kan få konsekvenser. Bedre å gå enn gang for mye enn for lite, for alle gangene man kan oppdage noe tidlig vil være fordel for pasient og helsevesenet. Det er allerede alt for mange som kommer seg til legen for sent, fordi de underdrive symptomene sine! Fastlegen er jo nettopp den som skal avgjøre om noe må utredes videre, trenger behandling osv. Anonymkode: 01032...107 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå