Fru Uperfekt Skrevet 21. februar 2024 #101 Skrevet 21. februar 2024 Tobias001 skrev (På 20.2.2024 den 16.20): 1 million er ikke mye, det er nok stort sett bare snyltere på trygd som har mindre! Så søt dette trollet var i dag, da. 94% tjente under 1m jmf denne linken fra feb 23 https://frifagbevegelse.no/loaktuelt/hva-er-en-vanlig-lonn-i-norge-dette-sier-statistikken-6.158.795580.c6ce3ac0eb 2 1
Fru Uperfekt Skrevet 21. februar 2024 #102 Skrevet 21. februar 2024 AnonymBruker skrev (På 20.2.2024 den 19.48): Dere med milionlønn sitter nesten alltid på ræva inne på ett kontor å drikker kaffe, mens vi lavtlønnede som løper rundt hele dagen, stabler varer i hyllene og faktisk sørger for at samfunnet går rundt tjener nesten ingen ting! Det er urettferdig! Vi jobber faktisk mye hardere enn dere! Anonymkode: 8a35e...3a3 Så gjør noe med det, jobb deg oppover Norge er et land hvor flertallet faktisk har den muligheten om en legger ned innsatsen 1
Fru Uperfekt Skrevet 21. februar 2024 #103 Skrevet 21. februar 2024 AnonymBruker skrev (På 20.2.2024 den 19.59): Jeg synes det var veldig slitsomt å gå på skole. Det burde jeg ikke straffes for Men burde kunne velge hva man vil gjøre selv å tjene det samme Anonymkode: 8a35e...3a3 Hvorfor mener du at noen skal belønnes for å ikke gjøre en innsats selv? Jeg har utdannelse tilsvarende norsk 9klasse men selv uten formell utdanning har jeg karret meg oppover. 2
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2024 #104 Skrevet 21. februar 2024 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Hørtes ut som du bor skikkelig landlig til. Anonymkode: 89df6...270 Spørs hva du mener med "skikkelig landlig". Jeg bor ikke i en storby akkurat, men jeg har under 300 meter til matbutikk, barneskole, barnehage, idrettsanlegg, treningssenter, innendørs skytebane, og et forsamlingshus som ofte leies ut til private fester og av og til holdes konserter, quiz der. Jeg kan også gå til jobb. Det er bare 2,5 km til jobb. Anonymkode: 487ec...415
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2024 #105 Skrevet 21. februar 2024 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Du vet at vi som tjener 500.000 også skatter? Trodde ikke man skattet oppimot 70% når man tjener en million. For jeg sitter igjen med ca 330 i året etter skatt. Så å si at du ikke har mer å rutte med enn meg er vel bare tull. Da hadde jeg iallfall justert skattetrekket mitt om du betaler så mye som opptil 70% Anonymkode: 63c08...b97 Det var jo selvsagt en overdrivelse. Hadde vært for drøyt. Står selv foran jobbytte, ny lønn på 1 mill. Gammel lønn var ca 300 tusen mer. Lønnsnedgangen utgjør ca10 tusen pr måned utbetalt i flg skattekalkulator, altså forskjellen er ikke så veldig stor i realiteten. Anonymkode: e01ad...cbb
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2024 #106 Skrevet 21. februar 2024 Tobias001 skrev (På 20.2.2024 den 16.20): 1 million er ikke mye, det er nok stort sett bare snyltere på trygd som har mindre! Så jeg som fikk hjerneslag som 30 åring, jobbet ræva av meg for å bli frisk nok til å klare å jobbe 60% igjen, men ikke kan jobbe med utdannelsen min lengre og tjener nå 300k jeg er en snylter.. Aldri ønska at noen skal få slag frem til nå; jeg håper du får en skikkelig propp i løpet av natta! Anonymkode: 66c35...46a 3
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2024 #107 Skrevet 21. februar 2024 6 hours ago, AnonymBruker said: Jeg kan love deg at det er ikke så lett å stable varer som det ser ut som. De skal sorteres i rett rekkefølge, du skal hvite hvor du finner varen på lageret, hvor og i hvilken hylle den skal, hvordan den skal stå i hyllen, at den ikke er gått ut på dato, og mye mere! Ingen rett fra gaten vil klare det uten masse opplæring! Anonymkode: 8a35e...3a3 Dummeste jeg har hørt, har jobbet to år i matvarebutikk. Er ikke så vanskelig. Bruk øynene dine å se hvor matvaren skal, hvis usikker spør en av de andre ansatte. En normal person vil iløpet av den første uken lære hvor 70% av hvor ting står. Ta ut varen som står fremst og sett varen med lengst holdbarhet bakerst. På stengevakt tar du å trekker frem alle varer varene så butikken ser shiny ut til neste dag. Rinse and repeat. PLU-koder lærer man på maks 1t hvis man legger inn litt innsats. Anonymkode: 0996f...080 1
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2024 #108 Skrevet 21. februar 2024 On 2/20/2024 at 7:12 PM, AnonymBruker said: Du kan jo også ta samme utdannelse som oss, siv.øk. Og Siv.ing og jobbe deg oppover. Kanskje det ikke føles så «urettferdig» da? Anonymkode: 41f67...e2c Jeg er gartner og hadde 800.000 i lønn ifjor, hva skal jeg med siv.ing? Anonymkode: 294b6...e83
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2024 #109 Skrevet 22. februar 2024 AnonymBruker skrev (På 20.2.2024 den 19.59): Jeg synes det var veldig slitsomt å gå på skole. Det burde jeg ikke straffes for Men burde kunne velge hva man vil gjøre selv å tjene det samme Anonymkode: 8a35e...3a3 Sånn tenker barn under åtte år. Voksne kav velge. De som jobber tjener mer tidligere i livet. De som tar lang utdannelse tjener mer, men betaler også mer skatt. Det skal lønne seg å jobbe uansett. Det er rart at noen tror at uføre ikke har studert og jobbet før de ble syke. Det er jo få som velger å bli syke, leve på under fattigdomsgrensa… En million er litt middelklasselønn. Typ siviløkonom/ ingieniør Anonymkode: db04d...8f8
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2024 #110 Skrevet 22. februar 2024 AnonymBruker skrev (35 minutter siden): Dummeste jeg har hørt, har jobbet to år i matvarebutikk. Er ikke så vanskelig. Bruk øynene dine å se hvor matvaren skal, hvis usikker spør en av de andre ansatte. En normal person vil iløpet av den første uken lære hvor 70% av hvor ting står. Ta ut varen som står fremst og sett varen med lengst holdbarhet bakerst. På stengevakt tar du å trekker frem alle varer varene så butikken ser shiny ut til neste dag. Rinse and repeat. PLU-koder lærer man på maks 1t hvis man legger inn litt innsats. Anonymkode: 0996f...080 Enig. Dette kan folk med utdanning. Vi hadde dette som deltidsjobb i studietiden. Anonymkode: 20768...ac9 3
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2024 #111 Skrevet 22. februar 2024 AnonymBruker skrev (På 20.2.2024 den 19.48): Dere med milionlønn sitter nesten alltid på ræva inne på ett kontor å drikker kaffe, mens vi lavtlønnede som løper rundt hele dagen, stabler varer i hyllene og faktisk sørger for at samfunnet går rundt tjener nesten ingen ting! Det er urettferdig! Vi jobber faktisk mye hardere enn dere! Anonymkode: 8a35e...3a3 Å jobbe i et lavtlønnet yrke er noe du har valgt helt selv. Du bor i Norge, og har all verdens muligheter til å utdanne deg og klatre oppover karrieremessig. Den eneste som stopper deg, er deg selv. Så jeg tenker at du har ingenting å klage på. Kom tilbake når du har tatt en femårig utdanning (bachelor og master), med ansvar for liv og helse - så skal man se hvem som har jobbet hardest. Anonymkode: 51ae2...f18
katties Skrevet 22. februar 2024 #112 Skrevet 22. februar 2024 Betaler ned på huslån, planlegger hva vi skal gjøre angående bosted senere pga ekstremvær, investeter og prøver å finne ut hva som må gjøres for at vi teoretisk sett skal kunne pensjonere oss i 50-årene (vi kommer definitivt fortsatt til å jobbe, men kanskje med ting som et mer interessant, men ikke gir samme lønn).
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2024 #113 Skrevet 22. februar 2024 Tobias001 skrev (På 20.2.2024 den 16.20): 1 million er ikke mye, det er nok stort sett bare snyltere på trygd som har mindre! Det er nok en god del som har mindre, er ikke snittlønna på 600.000? Anonymkode: e89ba...ca8 2
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2024 #114 Skrevet 22. februar 2024 AnonymBruker skrev (På 21.2.2024 den 9.56): Jeg vet, personen snakker bare piss. Går man til skatteetatens skattekalkulator og taster inn én million inn uten NOEN fradrag så blir det 675 000 etter skatt. Med 500 000 blir det 380 000 etter skatt. Netto inn på konto 56 000 vs 31 000 per måned der altså. Det var jo veldig likt. Personen som får 56 000 har helt klart like lite å rutte med som personen som får 31 000 🙄 Anonymkode: aa9b8...d0d Med 500.000 hadde jeg i sin tid noen og tyve tusen netto. Samme som en uføretrygdet. Men jeg hadde ingen fradrag og formue pga av eiet bolig uten lån. Så skatt er alltid individuelt. På nærmere en million i lønn kommmer man på mange trinnskatter og med fortsatt ingen fradrag og gjeld på bolig havner jeg på ca 44.000,- og restskatt. Anonymkode: e89ba...ca8 1
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2024 #115 Skrevet 22. februar 2024 AnonymBruker skrev (På 21.2.2024 den 18.00): Urettferdig eller fortjent kommer an på øyet som ser. Om du har en resultatbasert lønn så er det innsatsen du har lagt i arbeidet som gjenspeiler seg i lønnen. For eksempel en fisker, han blir ikke rik av å ligge ved kai eller ved å tillate seg late dager. På fiskemottak så har de ofte akkord lønn, det vil si at du får betalt for antall kilo du prosesserer, rettferdig mener den som jobber raskt og effektivt uten røykepauser, urretferdig mener kanskje den som ofte har røykepauser og ikke er så effektiv. Selv så tjener jeg godt over en million, men det kommer med en pris det også. Jeg er borte fra familien ca 200 dager i året, jeg har stort ansvar og få kollegaer å støtte meg på. Gjør jeg feil i jobben min, så kan jeg ikke gjøre som politikere og legge meg flat og si unnskyld. Nei da må jeg stå til ansvar for feilene som også kan medføre straffeansvar. Mange velger heller en jobb som gir lavere lønn og mere fritid etter noen år. Så høy lønn har ofte en pris det også, så tror ikke betegnelsen urettferdig er en god beskrivelse. Anonymkode: b96c2...977 Hvis du tjener under eller rundt 300 000 i året....Hva driver du egentlig med da ? Det er jo helt horribelt lavt..... Anonymkode: 8740b...d80
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2024 #116 Skrevet 22. februar 2024 25 minutter siden, AnonymBruker said: Med 500.000 hadde jeg i sin tid noen og tyve tusen netto. Samme som en uføretrygdet. Men jeg hadde ingen fradrag og formue pga av eiet bolig uten lån. Så skatt er alltid individuelt. På nærmere en million i lønn kommmer man på mange trinnskatter og med fortsatt ingen fradrag og gjeld på bolig havner jeg på ca 44.000,- og restskatt. Anonymkode: e89ba...ca8 Tallene mine var fra Skatteetaten sin kalkulator, uten noen gjeldsrenter. 44 netto, hvordan får du til det. Totalt urealistisk. Anonymkode: aa9b8...d0d
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2024 #117 Skrevet 22. februar 2024 AnonymBruker skrev (På 20.2.2024 den 17.53): Det er så urettferdig at noen skal tjene mange millioner, mens vi andre knapt 300k i året! Jeg skulle sånn ønske at regjeringen jobbet for mere likhet for alle Anonymkode: 8a35e...3a3 Hvem stopper deg i å ta en utdannelse å få en skikkelig jobb? Om alle tjente det samme hadde ingen giddet utdanning Anonymkode: b3e9c...75a 1
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2024 #118 Skrevet 22. februar 2024 Havner nok rundt 1,6 i år, kanskje opp mot 1,7. Det er inkl. alle tillegg og overtid. Har kun fagskoleutdanning, jobber turnus. De beste månedene kan jeg ha utbetalt opp mot 100k etter skatt, feriepengeutbetaling kanskje over 200k i år for første gang. Anonymkode: 230eb...ab4
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2024 #119 Skrevet 22. februar 2024 AnonymBruker skrev (På 20.2.2024 den 19.48): Dere med milionlønn sitter nesten alltid på ræva inne på ett kontor å drikker kaffe, mens vi lavtlønnede som løper rundt hele dagen, stabler varer i hyllene og faktisk sørger for at samfunnet går rundt tjener nesten ingen ting! Det er urettferdig! Vi jobber faktisk mye hardere enn dere! Anonymkode: 8a35e...3a3 Fortell det til sykehuslegen som jobber 50 timer i uken i snitt, har 18-timers vakter uten noen form for pause, har gjennomført 6-årig utdanning og deretter 5-10 års spesialisering (som ofte innebærer obligatorisk rotasjon mellom ulike landsdeler). Da har man ofret mye og jobbet hardt for å få en spisset kompetanse. Som kanskje bare et titalls andre personer i landet har. Man har stort personlig ansvar og hver beslutning man tar på jobb, som er mange ila en vakt, kan ende i personlig søksmål. Mener du dette gjelder butikkmedarbeideren? Og at vedkommende fortjener samme lønn som nevrokirurgen? Da regner jeg med du hadde vært villig til å gjøre de samme oppofrelsene og gi fra deg all fritid i 20-/30-/40-årene. Hva mener du isåfall skal være incentivet for å gjennomføre en så strabasiøs utdannelse og påta seg byrden med dette ansvaret? Dette gjelder ikke bare legeyrket, men stort sett alle tilsvarende profesjonsutdanninger med stort ansvar og høy lønn. Jeg mener lønnsforskjellene i Norge er alt for små! Anonymkode: 73e35...d43 2
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2024 #120 Skrevet 22. februar 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Havner nok rundt 1,6 i år, kanskje opp mot 1,7. Det er inkl. alle tillegg og overtid. Har kun fagskoleutdanning, jobber turnus. De beste månedene kan jeg ha utbetalt opp mot 100k etter skatt, feriepengeutbetaling kanskje over 200k i år for første gang. Anonymkode: 230eb...ab4 Turnus er trist - og skadelig i lengden. Anonymkode: 17b19...d3a 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå