Gå til innhold

H or mange tjener 1 mill?

Anbefalte innlegg

Skrevet
Tobias001 skrev (21 timer siden):

1 million er ikke mye, det er nok stort sett bare snyltere på trygd som har mindre!

Kanskje på tide å flytte fra mammas kjeller? 

Anonymkode: e0568...af0

• Liker 1
Skrevet

Fra SSB 

Figur 1. Fordeling av månedslønn per heltidsekvivalent. Prosent.  Les mer om  innholdet i tekstbeskrivelse og kilde under figuren.

Du kan trykke på tabellen "vis som tabell". 

Fra tabellen, så kommer det frem at ca. 8%-10% av befolkningen har en månedslønn (83.3k og opp) som tilsvarer millioninntekt. 

Nå vet ikke jeg om disse tallene inkluderer ting som bonus, eller om det bare er snakk om fastlønna. Men du kan nok uansett konkludere med at rundt 1 av 10 arbeidere i Norge tjener over millionen i året. 

Anonymkode: e9276...1ff

• Nyttig 2
Skrevet

Videre kan det være at stillinger i Oslo betaler høyere lønn, da det er større konkurranse (om kompetansen) og høyere bo/leveutgifter. 

Anonymkode: e9276...1ff

• Nyttig 1
Skrevet
20 hours ago, AnonymBruker said:

Dere med milionlønn sitter nesten alltid på ræva inne på ett kontor å drikker kaffe, mens vi lavtlønnede som løper rundt hele dagen, stabler varer i hyllene og faktisk sørger for at samfunnet går rundt tjener nesten ingen ting! Det er urettferdig! Vi jobber faktisk mye hardere enn dere!

Anonymkode: 8a35e...3a3

Dessverre kan dere som stabler varer byttes ut med en rett fra gata, det trengs ingen kompetanse annet enn armer og bein. Vi som har millionlønn får betalt for det som fins inne i hodet vårt og det er ikke like lett å erstatte, for det bygger på utdannelse, kompetanse og erfaring og da må arbeidsgiver betale mer for å beholde oss. Men for all del, aldri for sent å begynne klassereisen og nå målet om å få deg en enkel kontorjobb med million lønn. Det er jo så enkelt. 

Anonymkode: 41f67...e2c

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Dere med milionlønn sitter nesten alltid på ræva inne på ett kontor å drikker kaffe, mens vi lavtlønnede som løper rundt hele dagen, stabler varer i hyllene og faktisk sørger for at samfunnet går rundt tjener nesten ingen ting! Det er urettferdig! Vi jobber faktisk mye hardere enn dere!

Haha, du er lite opplyst. Prøv å være lege på sykehus, for eksempel. 19 timers vakt, kan love deg at det ikke er tid til kaffe.

Anonymkode: a8171...6b3

• Liker 3
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Samme her! Tjener 550.000

Anonymkode: 63c08...b97

Og da har du fastlønn eller får du overtidsbetalt?

Anonymkode: 7580f...b25

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg er ikke den du siterte, men det er ganske spesielt å tro at alle vi som ikke tjener fett ikke har jobbet beinhardt. 

Jeg har en mastergrad som jeg tok ved siden av 100% jobb, har alltid jobbet kjempehardt og alltid vært "flink pike" på både godt og vondt til tross for medfødt sykdom som har gjort ting vanskelig. Hadde et godt rykte i fagmiljøet allerede før jeg begynte i jobben min, og jeg får ikke annet enn skryt. MEN jeg lever og ånder for å hjelpe andre, og man tjener ikke fett på det. Det er ikke slik at jo hardere man jobber, jo bedre tjener man. 

Anonymkode: ab812...a63

Hvor sto det at jeg tror at alle uten millionlønn ikke har jobbet hardt? 
poenget var at det som regel ikke kommer av seg selv.  Det hjelper lite å klage over at livet er urettferdig. Personen jeg siterte henviste til en årslønn på 300 000, og med hardt arbeid og utdanning (både yrkesfag og høyskole) vil ingen sitte igjen med så lav lønn. 

• Liker 1
Skrevet

Etter lang utdanning og mange år i arbeidslivet tjener jeg nå 1,1 million. Utbetalt ca 53.000,- i måneden. Glad for inntekten, men det kommer ikke gratis. Jobber 60 timer i uken og har aldri hele fridager. 

Pengene går med til hus, studielån og barn. Det beste med inntekten jeg har nå er at jeg slipper å bekymre meg så mye over økonomi. Jeg har god kontroll over alle faste utgifter og uventede utgifter tar jeg fra buffer. 

Anonymkode: 45aad...f03

Skrevet
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Det er så urettferdig at noen skal tjene mange millioner, mens vi andre knapt 300k i året! Jeg skulle sånn ønske at regjeringen jobbet for mere likhet for alle :(

Urettferdig eller fortjent kommer an på øyet som ser.

Om du har en resultatbasert lønn så er det innsatsen du har lagt i arbeidet som gjenspeiler seg i lønnen. For eksempel en fisker, han blir ikke rik av å ligge ved kai eller ved å tillate seg late dager.

På fiskemottak så har de ofte akkord lønn, det vil si at du får betalt for antall kilo du prosesserer, rettferdig mener den som jobber raskt og effektivt uten røykepauser, urretferdig mener kanskje den som ofte har røykepauser og ikke er så effektiv.

Selv så tjener jeg godt over en million, men det kommer med en pris det også. Jeg er borte fra familien ca 200 dager i året, jeg har stort ansvar og få kollegaer å støtte meg på. Gjør jeg feil i jobben min, så kan jeg ikke gjøre som politikere og legge meg flat og si unnskyld. Nei da må jeg stå til ansvar for feilene som også kan medføre straffeansvar. Mange velger heller en jobb som gir lavere lønn og mere fritid etter noen år.

Så høy lønn har ofte en pris det også, så tror ikke betegnelsen urettferdig er en god beskrivelse. 

Anonymkode: b96c2...977

• Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Ér det det nå virkelig?

Solgte hus i Oslo for noen titalls mill

Anonymkode: 2c9d0...c0f

«Noen titalls mill»? Snakker vi 30? 40? Mer? Det er ikke veldig mange hus i Oslo som selges for slike summer.

Sitat

Det er ikke sånn verden er. Hvis du vil tjene flere penger må du utdanne deg til det som kan gi den lønnen. 
Russland du ser til? Høres nemlig ut som du ønsker at Norge skal bli stalinistisk. 

Russland har ikke vært Stalinistisk på lang, lang tid. De som har de minst attraktive jobbene har virkelig ikke mye velstand.

Anonymkode: 026f5...237

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Tjener rett over millionen. Er i trettiårene, evig singel og har nedbetalt huslånet allerede. Jeg driver og gjør et nytt prosjekt hjemme når jeg har nok penger spart opp. Litt etter at jeg hadde betalt ned huslånet, så bygget jeg dobbeltgarasje med loft. Så to år etter det bygget jeg på 40 kvm på huset. Neste prosjekt blir å fikse hagen skikkelig, tror jeg.

Ja, og så reiser jeg en del. :) 

Anonymkode: 487ec...415

Hørtes ut som du bor skikkelig landlig til. 

Anonymkode: 89df6...270

Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Dessverre kan dere som stabler varer byttes ut med en rett fra gata, det trengs ingen kompetanse annet enn armer og bein. Vi som har millionlønn får betalt for det som fins inne i hodet vårt og det er ikke like lett å erstatte, for det bygger på utdannelse, kompetanse og erfaring og da må arbeidsgiver betale mer for å beholde oss. Men for all del, aldri for sent å begynne klassereisen og nå målet om å få deg en enkel kontorjobb med million lønn. Det er jo så enkelt. 

Anonymkode: 41f67...e2c

Jeg kan love deg at det er ikke så lett å stable varer som det ser ut som. De skal sorteres i rett rekkefølge, du skal hvite hvor du finner varen på lageret, hvor og i hvilken hylle den skal, hvordan den skal stå i hyllen, at den ikke er gått ut på dato, og mye mere! Ingen rett fra gaten vil klare det uten masse opplæring! 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Og da har du fastlønn eller får du overtidsbetalt?

Fastlønn. Får ikke overtidsbetalt 

Anonymkode: 63c08...b97

Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Hadde jeg vært mann hadde jeg tjent det dobbelte, minst.

Denne påstanden må du nesten underbygge og begrunne. 

• Liker 2
Skrevet

Verden er urettferdig.

Innsats og samfunnsviktighet gjenspeiles ikke alltid i lønn dessverre..

uansett lønn er ikke alt.. trivsel på jobb er nok uansett det viktigste! Trives man gjør man en bedre jobb og belønningen kommer deetter.

Hva skal til for å tjene mer? Som oftest samme hemmeligheten som ligger bak det meste: hardt arbeid !

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg kan love deg at det er ikke så lett å stable varer som det ser ut som. De skal sorteres i rett rekkefølge, du skal hvite hvor du finner varen på lageret, hvor og i hvilken hylle den skal, hvordan den skal stå i hyllen, at den ikke er gått ut på dato, og mye mere! Ingen rett fra gaten vil klare det uten masse opplæring! 

hvite = fargen 

vite = verbet 

kanskje begynne reisen med rettskrivning 

Anonymkode: 0e1e4...d90

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 20.2.2024 den 17.53):

Det er så urettferdig at noen skal tjene mange millioner, mens vi andre knapt 300k i året! Jeg skulle sånn ønske at regjeringen jobbet for mere likhet for alle :(

De fleste med god lønn har jo jobbet hardt for det.

Hvis du tjener under 300K er du vel sannsynligvis uføretrygdet eller på AAP, og jobber du eventuelt har hatt tidligere var vel lavtlønnsyrker? Det er urettferdig at noen står utenfor arbeidslivet grunnet sykdom, men husk at dem med høy inntekt betaler mye skatt som bidrar til å finansiere velferdsstaten.

Anonymkode: 2337f...91a

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Hvorfor gjør du ikke noe med situasjonen? 

Jeg gjorde det og tjente nær en mill i fjor. 

Slutt å klage eller gjør noe med det.

Anonymkode: 06c65...2db

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

De fleste med god lønn har jo jobbet hardt for det.

Anonymkode: 2337f...91a

🤡🤡

Anonymkode: 31e3d...123

• Liker 1
  • Hjerte 3
Skrevet

Jeg og min mann tjener begge over 1m i året

Vi har begge firmaer vi har startet opp selv eller med andre og gikk i mange år og jobber både i bedriftene samt hadde side jobber for å få ting til å gå rundt, vil våge å påstå at vi fortjener de pengene vi tjener. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...