AnonymBruker Skrevet 20. februar 2024 #1 Skrevet 20. februar 2024 Jeg har som kronisk syk et stort fokus på eget kosthold, på grunn av sykdommen går jeg raskt opp i vekt hvis ikke, det sammen med aktivitet holder mye av symptomene i sjakk men i dårlige perioder hvor jeg ikke kommer meg til butikken kan det være vanskelig. For eksempel er det mye plantebasert og grønnsaker i kosten som er best når det er ferskt, og ikke alltid så lett å gjøre matprep, fryse ned osv og når kjøleskapet er tomt og man ikke er i form til å komme seg på butikken og handle, er alene hjemme og bor på landsbygda hvor man ikke kan bestille levering blir det av og til litt utfordrende. Så mitt spørsmål er hva gjør andre i samme situasjon? Jeg ukehandler fordi jeg ikke har overskudd til å dra på butikken så ofte og lager maten fra bunnen av. I tillegg spiser jeg gluten og laktosefritt det meste av tiden, forsøker holde en god balanse men noen dager er det vanskelig. Som i dag, da ble det en bit laks som lå igjen fra middagen førdags, ett egg med krydder som ble pisket og stekt som eggerøre og stilken av en brokkoli - ikke akkurat superfood men ikke helt på tryne heller. Problemet er at nå er kjøleskapet omtrent skrapet, det jeg har er egg, poteter (som jeg omtrent aldri spiser men som familien spiser når de er her) søtpaprika, 1/3 av et brokkolihode og en søtpaprika, 1/4 hodekål, løk, etpar gulrøtter og parmesan.. Hva kan jeg lage av dette til i morgen hvis jeg ikke orker dra på butikken? Har en kyllingfilet i fryseren men er helt tom for ideer.. Forslag mottas med stor takk. både basert på det det som er i kjøleskapet nå, og i fht andre retter dere kan komme på som er relativt enkle og basert på mye grønt.. Anonymkode: 270e3...af7
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2024 #3 Skrevet 20. februar 2024 Bestill mat fra kommunens storkjøkken/sykehjemskjøkken. Da får du ferdige middager levert på døren. Anonymkode: 80a0d...fcb 1
megda Skrevet 20. februar 2024 #4 Skrevet 20. februar 2024 jeg hadde bare stekt litt kylling og kastet deler av det andre i panna. enkelt, godt og sunt.
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2024 #5 Skrevet 20. februar 2024 wok - så enkelt og så fjernt når man sliter med noe, takk! Når det gjelder kommunenes storkjøkken - det er ikke noe alle kan gjøre, er det? Bestille mat hjem og er det egentlig et bra mat alternativ når man leser hva som serveres på sykehjem rundt omkring? Nærmeste kommune som har dette her skriver på sine sider: Sitat Dersom du har eit særleg hjelpebehov på grunn av sjukdom, funksjonshemming, alder eller av andre årsakar, vil du kunne få levert middag heim. For denne kommunen må man avtale mnd levering og det koster 4480kr for en med min inntekt - jeg bruker ikke så mye pr mnd i mat at det er verdt det.. Anonymkode: 270e3...af7
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2024 #6 Skrevet 20. februar 2024 sjekket også menyen, den er ganske grim - dagens er karbonader, amerikansk blanding (grønnsaker) og poteter - servert med løksmør.. I morgen er det fiskeboller, gulrot, erter, hvit saus og poteter.. høyprosesert ferdigmat som garantert ville gjort meg dårligere. Anonymkode: 270e3...af7 1
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2024 #7 Skrevet 20. februar 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg har som kronisk syk et stort fokus på eget kosthold, på grunn av sykdommen går jeg raskt opp i vekt hvis ikke, det sammen med aktivitet holder mye av symptomene i sjakk men i dårlige perioder hvor jeg ikke kommer meg til butikken kan det være vanskelig. For eksempel er det mye plantebasert og grønnsaker i kosten som er best når det er ferskt, og ikke alltid så lett å gjøre matprep, fryse ned osv og når kjøleskapet er tomt og man ikke er i form til å komme seg på butikken og handle, er alene hjemme og bor på landsbygda hvor man ikke kan bestille levering blir det av og til litt utfordrende. Så mitt spørsmål er hva gjør andre i samme situasjon? Jeg ukehandler fordi jeg ikke har overskudd til å dra på butikken så ofte og lager maten fra bunnen av. I tillegg spiser jeg gluten og laktosefritt det meste av tiden, forsøker holde en god balanse men noen dager er det vanskelig. Som i dag, da ble det en bit laks som lå igjen fra middagen førdags, ett egg med krydder som ble pisket og stekt som eggerøre og stilken av en brokkoli - ikke akkurat superfood men ikke helt på tryne heller. Problemet er at nå er kjøleskapet omtrent skrapet, det jeg har er egg, poteter (som jeg omtrent aldri spiser men som familien spiser når de er her) søtpaprika, 1/3 av et brokkolihode og en søtpaprika, 1/4 hodekål, løk, etpar gulrøtter og parmesan.. Hva kan jeg lage av dette til i morgen hvis jeg ikke orker dra på butikken? Har en kyllingfilet i fryseren men er helt tom for ideer.. Forslag mottas med stor takk. både basert på det det som er i kjøleskapet nå, og i fht andre retter dere kan komme på som er relativt enkle og basert på mye grønt.. Anonymkode: 270e3...af7 Jeg er også kronisk syk og eg har alltid porsjoner med suppe i fryseren som jeg raskt kan varme opp og så slenger jeg opp i kikerter/bønner/linser/tofu. Suppene det går i er Gulrot og ingefærsuppe Søtpotetsuppe Blomkålsuppe Brokkolisuppe Det man trenger i tillegg til hovedingrediens er løk,hvitløk,gjerne litt chilli,grønnsaksbuljong og kokosmelk. Anonymkode: 2dfa8...9de 1
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2024 #8 Skrevet 20. februar 2024 AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Jeg er også kronisk syk og eg har alltid porsjoner med suppe i fryseren som jeg raskt kan varme opp og så slenger jeg opp i kikerter/bønner/linser/tofu. Suppene det går i er Gulrot og ingefærsuppe Søtpotetsuppe Blomkålsuppe Brokkolisuppe Det man trenger i tillegg til hovedingrediens er løk,hvitløk,gjerne litt chilli,grønnsaksbuljong og kokosmelk. Anonymkode: 2dfa8...9de Suppe er min "go to" også for fryseren men nå var det tomt - gulrot og ingefær har jeg ikke laget, høres ut som et veldig godt tips jeg skal undersøke. Tusen takk. Anonymkode: 270e3...af7
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2024 #9 Skrevet 20. februar 2024 Jeg har en crock pot som jeg bruker mye. Jeg har ofte mer energi på morgenen, så enklere å lage noe da. Fin å bruke til å lage store porsjoner og fryse. Anonymkode: 1cea9...d36
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2024 #10 Skrevet 20. februar 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Bestill mat fra kommunens storkjøkken/sykehjemskjøkken. Da får du ferdige middager levert på døren. Anonymkode: 80a0d...fcb Ts sier hen forsøker spise normalt sunt. Det er ikke noe man får fra kommunens storkjøkken. Der går det i kjøttkaker med saus og potet (og en liten håndfull grønnsaker som er kokt i minst 20 minutter), fiskekaker med det samme tilbehøret, potetball, stekt kylling, fisk eller kjøtt med (du gjetter det nok?) masse saus og en bitteliten neve ihjelkokte grønnsaker og potet. Servering av glutenfritt, laktosefritt og lowFodmap-vennlig mat er et ubeskrevet blad. Ønsker du spise halal så må du påregne å si «koteletter er en del av dyret gris» hver gang det er på menyen. Hvordan helsevesenet tenker møte den nye eldre generasjonen med tusenvis av preferanser innen kosthold er meg en gåte. Ts: du sier du foretrekker grønnsaker og foretrekker dem ferske. Men feks til suppe er frosne grønnsaker helt ålreit. Kjøp inn, så har du til uker eller dager der «åpne og helle i gryte» er alt du orker. Ellers? Lag opp i store kvanta og frys ned. Og lag en ny «ladning» når ditt gamle lager er halvtomt. Anonymkode: ae278...c12 1
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2024 #11 Skrevet 20. februar 2024 Jeg har det som deg. Og har airfryer. Der kan du steke kjøtt, grønsaker, fisk, poteter og alt hva du vil. Har du grsak rester er det bare å hive oppi, litt krydder på kyllingen (lurt å dele opp med mye i beholderen) Pleier å ha potetbåter i fryseren som jeg kjøper fra frysedisken, så hvis jeg ikke har kokte poteter å putte i fryeren bruker jeg av den og litt fish and ships fiske stykker. Da har jeg altid noe lett å hive i. Sette på, pling så er maten ferdig av seg selv. Anonymkode: 1977b...72c
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2024 #12 Skrevet 20. februar 2024 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Suppe er min "go to" også for fryseren men nå var det tomt - gulrot og ingefær har jeg ikke laget, høres ut som et veldig godt tips jeg skal undersøke. Tusen takk. Anonymkode: 270e3...af7 Supper er virkelig genialt når man er kronisk syk. Gulrot og ingefærsuppe med litt chili er virkelig min favoritt suppe. Og enten har jeg linser opp i suppa mens du koker og kjøre glatt med stavmikser eller så tilsetter jeg linser etter at suppa er varmet i mikroen. Anonymkode: 2dfa8...9de
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2024 #13 Skrevet 21. februar 2024 Som kronisk syk er man gjerne mer sårbar for reklame og annen påvirkning enn folk flest. Ord som "superfood" og "plantebasert" gir fort en følelse av at dette er redningen, men så er det bare en godt innpakket oppfordring til unødvendig innsats og restriksjoner, som bare skaper mer stress. Et mer avslappet forhold til mat, mens du fremdeles fokuserer på å spise sunt, kan fungere mye bedre. For tips til hva du kan lage av maten du har i skapene, kan du google "oppskrift" + ingrediensene. Anonymkode: 66498...d1f 1
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2024 #14 Skrevet 21. februar 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Som kronisk syk er man gjerne mer sårbar for reklame og annen påvirkning enn folk flest. Ord som "superfood" og "plantebasert" gir fort en følelse av at dette er redningen, men så er det bare en godt innpakket oppfordring til unødvendig innsats og restriksjoner, som bare skaper mer stress. Et mer avslappet forhold til mat, mens du fremdeles fokuserer på å spise sunt, kan fungere mye bedre. For tips til hva du kan lage av maten du har i skapene, kan du google "oppskrift" + ingrediensene. Anonymkode: 66498...d1f Ts har ikke nevnt superfood og hvorfor du sette plantebaserte hermetegn kan man jo lure på. Jeg er selv kronisk syk og spiser 100 % plantebasert, men det er ikke på grunn av noe såkalt reklame. Det er på grunn av etikk og mitt forhold til mat er helt uproblematisk. Men med det sagt er det mange mennesker som er syke på den ene eller den andre måten som føler seg bedre når de spiser plantebasert. Så jeg må si at jeg synes i kommentar var veldig nedlatende og fullstendig uten hensikt. Anonymkode: 2dfa8...9de 1
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2024 #15 Skrevet 21. februar 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Som kronisk syk er man gjerne mer sårbar for reklame og annen påvirkning enn folk flest. Ord som "superfood" og "plantebasert" gir fort en følelse av at dette er redningen, men så er det bare en godt innpakket oppfordring til unødvendig innsats og restriksjoner, som bare skaper mer stress. Et mer avslappet forhold til mat, mens du fremdeles fokuserer på å spise sunt, kan fungere mye bedre. For tips til hva du kan lage av maten du har i skapene, kan du google "oppskrift" + ingrediensene. Anonymkode: 66498...d1f Merkelig innlegg fullt av fordommer... Anonymkode: 29a18...f19 1
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2024 #16 Skrevet 22. februar 2024 Jeg er ikke "sårbar" for reklame, det jeg mente er at jeg spiser lite drittmat eller junk og jeg prøvde si at ferdigmat ikke er noe for meg. - og med plantebasert mener jeg at jeg prøver ha mye av kalorier og protein jeg spiser fra planter – grønnsaker, fullkorn, frukt og bær, belgvekster, nøtter osv.. men jeg spiser også for eksempel en del bønner, linser, cottage cheese, egg, fisk, kjøtt og forsøker ha et rent kosthold med mat fra bunnen. Jeg merker på kroppen med en gang jeg spiser ting som burger fra maccer´n eller en fjorland for å si det slik.. Og etter å ha sett hva de storkjøkkenmenyene rundt om består av tenker jeg at jeg vil bli mye sykere av å spise den maten i allefall! Jeg er normalt sett flink å planlegge maten også men denne gangen gikk kroppen i stå lengre enn på lenge, men det ble mat på meg og i dag rakk jeg butikken Anonymkode: 270e3...af7
Lonehill Skrevet 22. februar 2024 #17 Skrevet 22. februar 2024 Når vi blir syke, setter kroppen i sving prosesser som øker forbruket av såkalte mikronutrienter. Dette handler først og fremst om mineraler og vitaminer, som kroppen bruker til å lage enzymer og hormoner. Enzymer og hormoner er signalstoffer som cellene i kroppen bruker for å starte og stoppe prosesser som reparerer kroppen. Kostholdsanbefalingene er laget for friske folk. Blir du syk, er behovet et helt annet. Da gjelder ikke anbefalingene lenger. Mineraler og vitaminer er råvarer som cellene i kroppen må ha for å virke. Når vi blir syke, øker forbruket av spesielt sink, magnesium, kalsium, D-vitamin og Omega-3. Derfor er det lurt å øke inntaket av disse fem når vi blir syke. 1
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2024 #18 Skrevet 22. februar 2024 AnonymBruker skrev (På 20.2.2024 den 15.04): Jeg har som kronisk syk et stort fokus på eget kosthold, på grunn av sykdommen går jeg raskt opp i vekt hvis ikke, det sammen med aktivitet holder mye av symptomene i sjakk men i dårlige perioder hvor jeg ikke kommer meg til butikken kan det være vanskelig. For eksempel er det mye plantebasert og grønnsaker i kosten som er best når det er ferskt, og ikke alltid så lett å gjøre matprep, fryse ned osv og når kjøleskapet er tomt og man ikke er i form til å komme seg på butikken og handle, er alene hjemme og bor på landsbygda hvor man ikke kan bestille levering blir det av og til litt utfordrende. Så mitt spørsmål er hva gjør andre i samme situasjon? Jeg ukehandler fordi jeg ikke har overskudd til å dra på butikken så ofte og lager maten fra bunnen av. I tillegg spiser jeg gluten og laktosefritt det meste av tiden, forsøker holde en god balanse men noen dager er det vanskelig. Som i dag, da ble det en bit laks som lå igjen fra middagen førdags, ett egg med krydder som ble pisket og stekt som eggerøre og stilken av en brokkoli - ikke akkurat superfood men ikke helt på tryne heller. Problemet er at nå er kjøleskapet omtrent skrapet, det jeg har er egg, poteter (som jeg omtrent aldri spiser men som familien spiser når de er her) søtpaprika, 1/3 av et brokkolihode og en søtpaprika, 1/4 hodekål, løk, etpar gulrøtter og parmesan.. Hva kan jeg lage av dette til i morgen hvis jeg ikke orker dra på butikken? Har en kyllingfilet i fryseren men er helt tom for ideer.. Forslag mottas med stor takk. både basert på det det som er i kjøleskapet nå, og i fht andre retter dere kan komme på som er relativt enkle og basert på mye grønt.. Anonymkode: 270e3...af7 Omelett med potet terninger og grønnsaker i , riv ost over 😊 Kylling med grønnsaker , revet parmesan og båtpoteter. Potetsuppe (hvis du har buljong og krydder) Anonymkode: 826c2...313
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå