Gå til innhold

Hvordan håndtere grubling og tankekjør

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg lurer på om noen har gode tips? Står i en vanskelig situasjon akkurat nå (mistanke om en psykisk sykdom hos barnet), og sliter med konstante bekymringer og tankekjør... Har små barn i tillegg, og føler at muligheter for å ta være på seg selv i hverdagen er begrenset(

Anonymkode: 61d68...634

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei ❤️ 

Dette høres tungt ut! 

Jeg slet med OCD og angst, i ekstrem grad for noen år siden. Det vil si at jeg brukte ca 16 timer om dagen på tankekjør og bekymringer. Jeg så meg selv som en engstelig person. Og er jeg helt fri fra dette, jeg kan ha en sjelden bekymring, men stort sett ikke. Jeg ser meg som en rolig og trygg person som har tillit til meg selv. (Dette avsnittet for å underbygge at det jeg anbefaler har funket for meg.) 

Jeg fikk naturligvis ERP behandling mot OCD-en, men det som i aller størst grad hjalp meg gi slipp på bekymring som mestringsstrategi var ACT, Acceptance and commitment therapy. Det er en del mindfulness i dette. Med å være til stede her og nå gir man slipp på alle tankene om fortid og fremtid. Det er også aksept, ved å akseptere de vanskelige tankene får de brått ikke så mye makt over deg. Velkommen sier jeg til alle vanskelige tanker, og så blir de brått ikke så slitsomme, det er bare ord som fyker gjennom hodet mitt. I tillegg, når jeg vet at jeg gjør målrettede handlinger hver dag for å komme nærmere målene mine, så opplever jeg liksom ikke at bekymring har noe for seg. Jeg aksepterer at livet er et usikkert prosjekt og at jeg ikke har kontroll over mange ting. Jeg tar heller kontroll over det jeg kan. En bok man kan begynne med er f.eks "Å leve et liv, ikke vinne en krig" av Anna Kåver. Det som er viktig med ACT er at det er en praksis, ikke noe man lærer en gang for alle. 

Ellers vil jeg si at det er naturlig at du er bekymret for barnet ditt, du elsker det jo! Samtidig så er det beste du kan gjøre hvis det har en psykisk sykdom, å være en robust og stabil voksen som tar vare på deg selv. Ikke utslett deg selv for å hjelpe barna dine, det er ofte det som gjør dem syk i utgangspunktet. Det er skremmende dette her, men du er sterkere enn du tror! 

Det er den siste tingen jeg vil få med, se deg selv som en solid, kompetent og kjærlig voksen, for det er du! Ikke fyll hodet ditt med affirmasjoner som sier "dette er for vanskelig for meg", "jeg er overveldet", si til deg selv "Dette er krevende, og jeg er sterk så jeg kommer til å takle det". Husk at du er en mektig kvinne, med mye kjærlighet, for deg selv og barna dine. 

Sender masse styrke din vei! ❤️ 

Anonymkode: eb1e1...98e

• Hjerte 1
Skrevet

Gå inn på kognitiv.no, søk på "Kontroll over kvernetanker og vedvarende grubling", så får du opp en PDF om akkurat dette.

Anonymkode: 27dc8...2c9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...