AnonymBruker Skrevet 20. februar 2024 #1 Skrevet 20. februar 2024 Starter med å si at jeg vet at ingen kan gi meg en diagnose her, men lurer på om noen har hatt samme symptomer? Har selvsagt vært til lege og det er sendt henvisning til nevrologisk avdeling, men ikke hørt noe ennå. Har i rundt 6 mnd hatt ekstremt med leamus og muskelrykninger i hele kroppen. Det foregår hele tiden og flytter seg rundt, fra hodebunn til føttene. Overleppen kan dirre, en finger fyke opp, hele leggen vibrerer osv. Har nålestikk i kroppen. Mest i hender og føtter, men også ellers i kroppen. Det kan være forsiktige stikk, eller som kniver opp gjennom beina. Konstant indre vibrering i lår og legger, som en mobil som vibrerer innvendig. Dårlig hukommelse og lite energi. Har vært plaget med svimmelhet i 10 år. Kan føle meg ustø. Ligger jeg på ryggen i sengen er det som å ligge i en vuggende båt. Klarer stort sett ikke å holde gaffel/skje stille, da tommelen vibrerer når den brukes. Får ekstremt fort melkesyre i armer og bein, bare av å pusse tenner eller gå opp en trapp. Dette har kommet siste måneden. Har tatt alt mulig av blodprøver og alt er bra. Har heller ikke borreliose som er sjekket. Magnesiumnivå er normalt. Tar magnesiumtilskudd likevel, men hjelper ikke. Setter pris på innspill😔 Anonymkode: 68f08...ca2 3
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2024 #2 Skrevet 20. februar 2024 Alt dette er veldig diffust .. siden du hiver ut så alvorlige diagonser så tenker jeg helseangst. Anonymkode: fd04a...5af 8 1
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2024 #3 Skrevet 20. februar 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Alt dette er veldig diffust .. siden du hiver ut så alvorlige diagonser så tenker jeg helseangst. Anonymkode: fd04a...5af Jeg har ikke helseangst og det var fastlegen som nevnte både MS og ALS. Har vært veldig frisk og ikke vært til legen 15 år, annet enn svangerskapskontroller. Anonymkode: 68f08...ca2 5
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2024 #4 Skrevet 20. februar 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg har ikke helseangst og det var fastlegen som nevnte både MS og ALS. Har vært veldig frisk og ikke vært til legen 15 år, annet enn svangerskapskontroller. Anonymkode: 68f08...ca2 Det tror jeg ikke på. Forløpet til MS er ikke sånn som du beskriver og ALS er en ekstremt sjelden og alvorlig sykdom og ikke noe en lege " hiver ut av det blå. Siden lege mistenker dette regner jeg med du sporenstreks er blitt henvist til nevrologisk avdeling for tester da eller? Anonymkode: fd04a...5af 8 3
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2024 #5 Skrevet 20. februar 2024 Det er sjeldent at leger sier det kan være ALS, det er en svært sjelden sykdom og setter når alt annet er utelukket. høres rart ut at legen har luftet denne muligheten allerede nå. Prøv å tenk på noe annet mens du venter på time for utredning. Anonymkode: 1e96c...d2a 5 3
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2024 #6 Skrevet 20. februar 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det tror jeg ikke på. Forløpet til MS er ikke sånn som du beskriver og ALS er en ekstremt sjelden og alvorlig sykdom og ikke noe en lege " hiver ut av det blå. Siden lege mistenker dette regner jeg med du sporenstreks er blitt henvist til nevrologisk avdeling for tester da eller? Anonymkode: fd04a...5af Nei, han sa det selvfølgelig ikke slik. Han sa at det må være noe nevrologisk. Han spurte om jeg har MS i familien (nei). Så pratet han litt rundt MS og ALS. Likheter og ulikheter med mine symptomer. Anonymkode: 68f08...ca2 3
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2024 #8 Skrevet 20. februar 2024 Har du gått så lenge uten å ha sjekket MR med kontrast? Er leger i dag helt ute å kjøre? Anonymkode: 7065e...1cf 2
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2024 #9 Skrevet 20. februar 2024 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Har du gått så lenge uten å ha sjekket MR med kontrast? Er leger i dag helt ute å kjøre? Anonymkode: 7065e...1cf Venter som sagt på å høre noe fra sykehuset ja (har ventet i 1,5 mnd). Med 2 måneder ventetid hos fastlegen så tar det tid. Ble ikke sendt henvisning første gangen jeg var der, da han først ville få resultater fra blodprøvene og borreliaprøve. Anonymkode: 68f08...ca2
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2024 #10 Skrevet 20. februar 2024 Pringle skrev (20 minutter siden): Parkinsons 😟 Takk for innspill. Er dette noe du har erfaring med selv, eller noen nære du kjenner? Var alle symptomene like? Anonymkode: 68f08...ca2
Pilleville Skrevet 20. februar 2024 #11 Skrevet 20. februar 2024 AnonymBruker skrev (40 minutter siden): Alt dette er veldig diffust .. siden du hiver ut så alvorlige diagonser så tenker jeg helseangst. Anonymkode: fd04a...5af Wow 7
Pringle Skrevet 20. februar 2024 #12 Skrevet 20. februar 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Takk for innspill. Er dette noe du har erfaring med selv, eller noen nære du kjenner? Var alle symptomene like? Anonymkode: 68f08...ca2 Nei, det var bare hva som slo meg ut fra symptomene du beskrev, og det stemte sånn noenlunde med det som står på helsebibliotekets side. Jeg vet ikke noe mer. Jeg skjønner du er urolig. Håper du får innkalling fra nevrologisk litt kjapt.
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2024 #13 Skrevet 20. februar 2024 AnonymBruker skrev (48 minutter siden): Starter med å si at jeg vet at ingen kan gi meg en diagnose her, men lurer på om noen har hatt samme symptomer? Har selvsagt vært til lege og det er sendt henvisning til nevrologisk avdeling, men ikke hørt noe ennå. Har i rundt 6 mnd hatt ekstremt med leamus og muskelrykninger i hele kroppen. Det foregår hele tiden og flytter seg rundt, fra hodebunn til føttene. Overleppen kan dirre, en finger fyke opp, hele leggen vibrerer osv. Har nålestikk i kroppen. Mest i hender og føtter, men også ellers i kroppen. Det kan være forsiktige stikk, eller som kniver opp gjennom beina. Konstant indre vibrering i lår og legger, som en mobil som vibrerer innvendig. Dårlig hukommelse og lite energi. Har vært plaget med svimmelhet i 10 år. Kan føle meg ustø. Ligger jeg på ryggen i sengen er det som å ligge i en vuggende båt. Klarer stort sett ikke å holde gaffel/skje stille, da tommelen vibrerer når den brukes. Får ekstremt fort melkesyre i armer og bein, bare av å pusse tenner eller gå opp en trapp. Dette har kommet siste måneden. Har tatt alt mulig av blodprøver og alt er bra. Har heller ikke borreliose som er sjekket. Magnesiumnivå er normalt. Tar magnesiumtilskudd likevel, men hjelper ikke. Setter pris på innspill😔 Anonymkode: 68f08...ca2 Jeg har hatt/har alt dette og jeg har borreliose. Veldig veldig kjent. Ikke noe vits å teste seg i Norge da testene ikke er gode nok. Jeg måtte til utlandet sånn som mange andre(dessverre) Anonymkode: 1e6a8...c2f
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2024 #14 Skrevet 20. februar 2024 Jeg får samme symptomer som deg, og kobler det til dårlig søvn, som igjen gir anspente muskler og litt tankekjør som forverrer alt uten at jeg egentlig har helseangst. Ville helt uavhengig av ventetiden til sykehus sett på søvnrytmen og stress i kroppen. Og blodprøver som ser fine ut i forhold til vitaminer, kan tolkes forskjellig. Du kan være akkurat innenfor med et vitamin, men skulle kanskje ha litt høyere frekvens osv. Få alt sjekket skikkelig, men pass på søvn og stress i mellomtiden. Anonymkode: 07199...75f 2 1
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2024 #15 Skrevet 20. februar 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg har hatt/har alt dette og jeg har borreliose. Veldig veldig kjent. Ikke noe vits å teste seg i Norge da testene ikke er gode nok. Jeg måtte til utlandet sånn som mange andre(dessverre) Anonymkode: 1e6a8...c2f Det begynte forresten med masse leamus og «knivstikk» og nåler i kroppen. Mange med samme diagnose har dette Anonymkode: 1e6a8...c2f
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2024 #16 Skrevet 20. februar 2024 Det er i alle fall ingen typiske tegn på MS. Anonymkode: d281f...441 1
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2024 #17 Skrevet 20. februar 2024 At du må vente så lenge gir meg en formening om helseangst. Jeg dro til lege angående en bekymring, og allerede en uke etter var jeg på sykehus for å ta x antall prøver. Anonymkode: fbfa7...bb6 2
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2024 #18 Skrevet 20. februar 2024 Er du 40 pluss? Overgangsalder. Anonymkode: 3117f...dc4 2
Topsi Skrevet 20. februar 2024 #19 Skrevet 20. februar 2024 Det må være en totalt ukritisk lege som nevner ALS før en har utredet noe på nevro. ALS er en diagnose man ikke nevner før man er så godt som helt sikker, etter omfattende utredning 1 2
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2024 #20 Skrevet 20. februar 2024 Har samme symptomer, i tillegg til nedsatt følelse og styrke i venstre side av kroppen. Ble utredet for ALS, Parkinson og MS, og sjekket for svulster (hjerne + ryggmarg) og en haug med bakterier og virus som kan gi betennelser i sentralnervesystemet. Alt av blodprøver og CSF-prøver var fine. Trykket i hodet var også fint. Viste seg (etter flere utredninger hos andre spesialister) at jeg har et syndrom hvor ett av de "røde flaggene" som legene ser etter er en hevelse i et spesifikt område av ryggmargen. Akkurat den hevelsen ble oversett da MR-bildene ble gjennomgått for første gang. De tror at en del av de nevrologiske symptomene kommer av denne hevelsen. 😅 Anonymkode: 359e4...682
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå