Gå til innhold

Smarte økonomitips - til inspirasjon!:-)

sjokoladeelskeren

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Her sparer jeg mye penger på ikke ha bil. Jeg har busskort på 570 kroner istedet.

Anonymkode: 4d1ff...b2d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

- handle inn det meste man trenger av forbruksvarer, gaver o.l. på dager som black friday, mange gode tilbud på nett

- handle frukt og grønnsaker på «asiabutikker», er ofte mye billigere

Anonymkode: 45b47...b55

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 2/20/2024 at 5:49 PM, Veggdyret said:

Legger til:

- ikke få barn

- ikke skaff deg kjæledyr

- sørg for å alltid inngå forhold med personer som har samme økonomisk sans og fremtidsplaner som deg

- aldri akseptér å forsørge noen, verken partner (ufør, student, ubetalt permisjon) eller annen slekt (gamle foreldre og sånt)

Herregud så trist. I et langvarig forhold må man kunne gi og ta i ulike perioder, og bidra økonomisk etter evne. Og foreldre som har forsørget deg i 18+ år fortjener støtte i sine gamle dager hvis de har dårlig råd og du har mulighet til å hjelpe. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- Sjekk forsikringsavtalen nøye.  Spør selskapet om du lurer på noe.  Det kan man gjøre enkelt på "mine sider". Trenger ikke å ringe.  
- Hvis du har kredittkort, så sjekk om der er reiseforsikring inkludert.  Hos meg er forutsetninger at jeg betaler halve reisen med kredittkortet (mastercard).  Ergo trenger jeg ikke reiseforsikring.  
-  Hvis du har avskiltet et kjøretøy via nett skal forsikringen automatisk bli ajourholdt.  Men mange selskaper beholder brannforsikring som koster ca. 1.600 kr i året.  Send melding om at du ikke skal ha dette.  Hos meg skjedde dette med en ATW.  
-  Trenger du den dyreste forsikringen på huset ditt?  Les deg opp hva som dekkes.  Mye å spare der.  
-  Trenger du barneforsikring?  Helseforsikring?  Det mener jeg de fleste ikke trenger. At det koster for mye i forhold til hva du kanskje får igjen.  
- Pass på at du og evt. partner ikke er dobbeltforsikret.  Har du LO-favør og kanskje innboforsikring via kontingenten?  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amossa skrev (8 timer siden):

- Sjekk forsikringsavtalen nøye.  Spør selskapet om du lurer på noe.  Det kan man gjøre enkelt på "mine sider". Trenger ikke å ringe.  
- Hvis du har kredittkort, så sjekk om der er reiseforsikring inkludert.  Hos meg er forutsetninger at jeg betaler halve reisen med kredittkortet (mastercard).  Ergo trenger jeg ikke reiseforsikring.  
-  Hvis du har avskiltet et kjøretøy via nett skal forsikringen automatisk bli ajourholdt.  Men mange selskaper beholder brannforsikring som koster ca. 1.600 kr i året.  Send melding om at du ikke skal ha dette.  Hos meg skjedde dette med en ATW.  
-  Trenger du den dyreste forsikringen på huset ditt?  Les deg opp hva som dekkes.  Mye å spare der.  
-  Trenger du barneforsikring?  Helseforsikring?  Det mener jeg de fleste ikke trenger. At det koster for mye i forhold til hva du kanskje får igjen.  
- Pass på at du og evt. partner ikke er dobbeltforsikret.  Har du LO-favør og kanskje innboforsikring via kontingenten?  

Det er det dårligste, og dyreste, rådet i denne tråden.

Havner du i en ulykke ute, og må fraktes hjem, så er hele regningen din. Det er raskt mange millioner. 

Og så bør du ha en stor buffer. Der forsikringsselskapene tar regningen direkte. Må du med kredittkortselskapene betale selv, og så dokumentere og kreve utbetaling, som de bestrider i det lengste. 

Anonymkode: 5ab36...ce5

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Det er det dårligste, og dyreste, rådet i denne tråden.

Havner du i en ulykke ute, og må fraktes hjem, så er hele regningen din. Det er raskt mange millioner. 

Og så bør du ha en stor buffer. Der forsikringsselskapene tar regningen direkte. Må du med kredittkortselskapene betale selv, og så dokumentere og kreve utbetaling, som de bestrider i det lengste. 

Du har rett. Jeg burde ha understreket at det som er riktig for meg og min familie, nødvendigvis ikke er det for andre.  Et ordtak sier at man skal forsikre krisene i livet, og droppe resten.  Hva som er en krise for deg er ikke nødvendigvis en krise for meg.  

Forsikringsavtaler må leses.  Man trenger reiseforsikring om man drar på bilferie og/eller overnatter privat.  Eller man ikke har nok til å legge ut for tap mens man venter på respons fra forsikringsselskapet.  Reiser man derimot til Paris med fly og hotell, kommer man langt med Mastercard og Europeisk Helsetrygdkort.  
Har man andre som er avhengig av inntekten din, bør man ha en dødsrisikoforsikring.  Ellers ikke.  

Sånn er det med alle forsikringer og økonomiske vurderinger.  De er alltid individuelle.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veggdyret skrev (På 20.2.2024 den 17.49):

Legger til:

- ikke få barn

- ikke skaff deg kjæledyr

- sørg for å alltid inngå forhold med personer som har samme økonomisk sans og fremtidsplaner som deg

- aldri akseptér å forsørge noen, verken partner (ufør, student, ubetalt permisjon) eller annen slekt (gamle foreldre og sånt)

Ja, dropp å leve livet, og innbill deg at du får kronene med deg i grava..

Anonymkode: 63f24...347

Lenke til kommentar
Del på andre sider

-ha sparepenger i aksje/fondskonto, ikke sparekonto

-spar mye tidlig i livet. Jo større sum man har når man skal ut i livet, jo lettere å gjør gode investeringer som på sikt kan gi veldig mye bedre økonomi enn om man ikke har penger

Anonymkode: 45b47...b55

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amossa skrev (17 timer siden):

Forsikringsavtaler må leses.  Man trenger reiseforsikring om man drar på bilferie og/eller overnatter privat.  Eller man ikke har nok til å legge ut for tap mens man venter på respons fra forsikringsselskapet.  Reiser man derimot til Paris med fly og hotell, kommer man langt med Mastercard og Europeisk Helsetrygdkort.  
Har man andre som er avhengig av inntekten din, bør man ha en dødsrisikoforsikring.  Ellers ikke.  

Sånn er det med alle forsikringer og økonomiske vurderinger.  De er alltid individuelle.  

Nei. Helsetrygdekort dekker offentlig sykehus. Mastercard bagasje og den type utgifter. 

Du har ikke forsikret det som kan bli aller dyrest for deg og dine pårørende. Hjemreise, med ambulansefly, eller kiste. 

Forsikringsselskapet nevnte at totalen de tok etter at vi stod i denne situasjonen var på over 10 millioner. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...