Gå til innhold

Legeerklæring på mobilavhengighet og må ha AirPods i ørene. Skolen 2024

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Nå har man vel kommet fram til at mobil ikke ervønskelig i skolen fordi vi VET mobil på skolen forstyrrer undervisningen og går ut over klassemiljø.  Hvis noen vil ha mobilien framme for å spille musikk kan de sitte på et grupperom, eller finne en annen metode for tilrettelegging som ikke går ut over de andre. Poenget er vel at barnet trenger ET verktøy for å håndtere issuene sine. 

Anonymkode: 75197...6db

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 hours ago, AnonymBruker said:

Elevene bør finne seg en skole med et ordensreglement som passer bedre for dem. Ingen tvinger dem til å gå på akkurat denne skolen. Det er lov å ha hjemmeskole i Norge, hvis man ikke vil forholde seg til skolen.

Anonymkode: 75197...6db

Ja det er lov med hjemmeskole men da skal man også kunne lære barnet det som trengs etter en læreplan. Tro meg at ikke alle foreldre er skikket til å lære barn matematikk, norsk, engelsk og naturfag for eksempel eller har penger til å hyre privatlærer.

Dessuten er det også en lov hvor skolen skal tilrettelegge for elever

Anonymkode: ca39f...2d9

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker disse barna er tilbakestående på en eller annen måte. Antageligvis grillet i hodet av foreldre som har gitt de for mye skjermtid fra de åpnet øynene. 

Anonymkode: b11f0...1e0

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Ja, det skulle det nok vært. Men det er ikke det! Det er heller ikke institusjonsplasser/ spesialskoler. Det er skolen, foreldre og spesialhelsetjenesten som er så som så.

Det yngste barnet vårt fikk psykose og ble innlagt på ungdomsskolen.

De har lagt ned det meste av tilbud som engang var i dette landet.  jeg skulle gjerne hatt alt det når hun var på det sykeste. Til og med sykehuset skriver ut en ungdom "hvis de ikke vil være der". Da er det tilbake hjem og man får beskjed om å gjemme kniver av legene. Så får man beskjed om at det er viktig at hun kommer seg på skolen, men bare noen få timer. 

Mens hun var innlagt gikk hun på sykehusets skole. Da hun ble utskrevet, så var det rett tilbake til sin gamle skole, selv om hun enda var syk. Det tok år å komme seg. Det er brutalt når du prøver å komme deg etter et så stort mentalt brudd å være på en stor støyende skole.

Det var kun rektor og avdelingsleder som visste ordentlig hva som foregikk. Ettersom  psykose kan bli schizofreni, så var det selvsagt svært viktig at hun fikk tid å roe seg ned, samtidig som isolasjon og ingen omgang med likealderede er like farlig. 

Jeg sier dette fordi ingen her vet hva som ligger bak. Det var sikkert noen som hevet på øyelokket over tilpasninger min datter fikk, inkludert lærere...men vi kunne faktisk ikke gå ut med hvor alvorlig dette var og hva hun led av. Det er ikke noe du sprer rundt i nabolaget. 

Hun er frisk og 19 år nå. Men det tok mange tunge år. 

Så jeg tenker vel at hun hadde fått beholdt mobilen og musikk på øret for å roe seg ned hvis hun enda hadde gått der. Det er faktisk en liten pris å betale for samfunnet. Mye billigere enn spesialskole. Mye dårligere også. 

Det er dessuten ikke slik at alle barn med diagnoser passer på yrkesfag, som noen ser ut til å tro. Min hadde/har toppkarakterer på teoretiske fag og er lite praktisk anlagt, foruten musikk og kunst. Hun var minimalt på skolen, men hadde 5, 6 ere. 

Anonymkode: c59c2...c67

For det første - veldig bra at din datter er blitt frisk ❤️

Ditt eksempel viser dessverre en stor utfordring i dagens skole. Mange  barn og unge har store utfordringer, av ulike årsaker. Helse og psykiatri bygges ned, få alternative/praktiske arenaer i skolen, samt stadig mindre voksne i skolen.

Men på skolen skal alle elever være og passe inn..på et vis... der de må følge ordinært opplegg...på et vis...selv om flere av de egentlig hadde hatt behov for et annet tilbud. Bup eller annen helsehjelp, bup-skole, flere praktiske oppgaver,  alternativ opplæringsarena og enkelte - tydeligere forventinger/krav (ikke alle - men noen). 

Vi ser elever som utagerer, som har sosial angst, depresjon, noen er også bortskjemte/bortdullet/ikke satt grenser til  og klarer ikke tilpasse seg fellesskapet osv osv. Bup skriver ungdommene ut eller avslutter fordi eleven ikke vil ta i mot tilbudet (om de i det hele tatt får et tilbud), eller fordi bup har satt diagnose og svipp da må eleven ut av bup-systemet (og barn/foreldre - on your own). Lege. PPT, psykiater e.l. skriver så papirer at skolen må tilpasse og eleven må få det og det for skolen skal jo tilpasse til alle elever må vite (men fraskriver seg samtidig selv ansvaret,  der man selv ikke lyktes med å gjøre eleven frisk/bedre). 

Eleven må få sitte på grupperom, sitte på gangen med mobil, Airpods i timen, ikke ha fremføring, ikke snakkes til, må få velge hvem hen sitter med i klasserommet, hvor hen sitter, ikke bli spurt spørsmål, ikke ha gym, ha egen assistent, ikke sett noen krav til eleven - kun være fornøyd om hen kommer osv. Dette er alle opplevde krav fra helse. Og det må også sies at gjerne 2-4 i en klasse har flere av disse kravene på lista si. 

Andre elever er lei, frustrerte, resignerte, leverer ikke inn mobil når andre ikke gjør det, går på gangen eller grupperom med eleven(e) som ikke vil/ikke klarer å være i klasserommet. Gråsoneelevene hiver seg på. De vil også ha "fordelene" som andre har. Gangelever skapes. Elever som ser at de ikke må følge fellesskapets krav og regler skapes. 

Lærere som ikke klarer å følge opp alle elevene sine behov. Foreldre som er misfornøyde og frustrert. Elever som har det krevende. 

En negativ spiral. Der alle er tapere. 

Anonymkode: 89823...baa

• Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men da må jo legen henvise til BUP i stedet, slik at de kan få hjelp for denne avhengigheten. Kanskje det er enklere å skrive ut en legeerklæring enn å behandle problemet? Dere burde så absolutt gå til media om dette. VI er i ferd med å få et veldig sykt samfunn, noe som resulterer i syke barn.

Anonymkode: 5c4be...132

• Liker 9
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sykeliggjøring, overdrevent "forståelsesfull" og diagnosebonanza. Dette lager jo bare fremtidige klienter for NAV, som aldri har måttet takle motstand eller at verden ikke tilrettelegges for dem.

• Liker 9
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest tidsfordriv2023
12 hours ago, AnonymBruker said:

Du vet åpenbart ikke grunnen til detbog bør derfor la være å uttale deg 

Anonymkode: c0a38...ce5

Jo, hun bør uttale seg. Forstyrrende elever i klassen ødelegger lærings tiden til ungen hennes. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lærerne til min datter sa det var lurt og ha med headset eller ørepropper, da signaliserte hun at hun trengte og være litt alene, trengte heldgivis ingen lege erklæring, hun har adhd og autisme. En annen sønn jeg har er veldig lys sentivj ennå ikke ferdig utredet, fikk det samma han også av læreren sin. Det som er litt skremmende er at en lærer sitter her og uttaler seg, ramler av stolen en og spørre eller undre seg er det grunner. Tror du legen sitter og skriver sånn uten grunn. Men jeg har jo møtt uvitende lærere også på barna mine, som ikke skjønte problemet. Takk og lov for disse to nye lærerne, og dem strekker seg langt, ofte trenger vi ikke spørre engang dem ser det selv. Ta og skjerp til ts

Anonymkode: 25759...de2

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kvasifiagnoser som mobilavhengighet får foreldre ta hånd om selv og ikke skyve over på skolen. Ikke rart ressurswr er knapoe med foreldre som krever sånn tilrwttelegging!! 

Anonymkode: 9ba76...68b

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Jeg holdt på å dette av stolen, men to elever i klassen vår har fått legeerklæring på at de henholdsvis må ha mobil med seg og må ha AirPods i ørene. 
De har fått legeerklæring på dette og at det må til for å gjøre dem trygge. Så da sitter den ene eleven der da med mobil, mens de andre er uten. Det er jo en oppskrift på å sær, krevende og ekstremt lite selvstendig. Hvordan skal en elev (8.klasse) kunne klare seg i arbeidslivet når du må ha sånne tilpasninger. 

Den andre som må ha AirPods i ørene gjør jo at læreren ikke aner hva han hører på eller om han følger med. Han har blir jo vilt sær. 

Herregud. Hva skjer med den norske skolen? Og hvor er foreldrene som tror at dette hjelper barnet deres? 
Jeg fikk altså helt sjokk, men nå har også jeg fått opp øynene. 

Anonymkode: 889d1...fcf

Har ingen interesse av å lese hele tråden, men svarer deg på første innlegg.

Jeg er spesialpedagog med over ti års erfaring og åtte års utdannelse innen tema. 

Det er mange grunner til at en person trenger air pods. Jeg har faktisk anbefalt det som tiltak for enkelte elever for at de skal få større utbytte av undervisningen.

Det finnes grundig forskning på at for eksempel elever med ADHD kan ha nytte av "cafelyder" i øret for å kunne konsentrere seg bedre. Dette er rent fysiologisk.

Anonymkode: c7763...889

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

tidsfordriv2023 skrev (6 timer siden):

Jo, hun bør uttale seg. Forstyrrende elever i klassen ødelegger lærings tiden til ungen hennes. 

Nei , hvordan forstyrrer man med AirPods mener du 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Skjønner ikke all denne tilretteleggingen. De hadde da ikke mobil på skolen før i tiden. Og den hjelper jo tydeligvis ikke på noen ting, siden antallet unge som aldri kommer seg ut i arbeidslivet stiger.

Anonymkode: 12910...ee1

Før i tiden døde man kanskje ung og haddr en vanskelig hverdag om man hadde diabetes. Nå finnes det insulinpumper som er koblet til mobiltelefon..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Jeg holdt på å dette av stolen, men to elever i klassen vår har fått legeerklæring på at de henholdsvis må ha mobil med seg og må ha AirPods i ørene. 
De har fått legeerklæring på dette og at det må til for å gjøre dem trygge. Så da sitter den ene eleven der da med mobil, mens de andre er uten. Det er jo en oppskrift på å sær, krevende og ekstremt lite selvstendig. Hvordan skal en elev (8.klasse) kunne klare seg i arbeidslivet når du må ha sånne tilpasninger. 

Den andre som må ha AirPods i ørene gjør jo at læreren ikke aner hva han hører på eller om han følger med. Han har blir jo vilt sær. 

Herregud. Hva skjer med den norske skolen? Og hvor er foreldrene som tror at dette hjelper barnet deres? 
Jeg fikk altså helt sjokk, men nå har også jeg fått opp øynene. 

Og hva skjer med legestanden???
Som utslitt som gravid med 1,5 åring hjemme hadde hun ingen knapp for det prosbelemet, så jeg måtte innom en "psykisk lidelse". Men knapp for "mobilavhengighet" og "airpodavhengighet", ja det har de??

Og herregud, tenk at foreldrene velger å gå den veien. Når ble vi så LATE at vi gjør slikt mot våre egne barn? Klart kampen som trengs for å ta fra en 8.klassing mobilen er hard. Men når man ikke har gjort det tidligere....Men å heller velge at de får "avhengighet" (må være samme knappen som for alkohol og narkotika da??) på sitt medisinske rulleblad, det er helt ok? Og ikke minst mye enklere løsning.... altså, å ikke ta tak i dette for å bedre barnas fremtidsutsikter er jo en form for mishandling. Spør du meg. Barnevernet burde tatt en titt på oppvekstforhold - der er garantert ikke gode.

Skolen må bare akseptere legeerklæringer, det er ikke der feilen ligger. 
Feilen ligger utvilsomt mest hos foreldrene her. Og man kan stille spørsmål om den fastlegen altså... som også vil barna så vondt at de går med på det som garantert er foreldrenes krav til løsning. God damn!!

Anonymkode: bbc98...fb4

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Nei , hvordan forstyrrer man med AirPods mener du 

Tenk deg selv å stå foran en gjeng på 25 8.klassinger der noen ikke lytter, noen er på mobil, noen får lov å vandre rundt, noen må ha musikk, noen må få lov å spise når de vil, noen må gå inn og ut av rommet når de vil, noen må få lov å stå, noen sitte inne, noen må få lov å grine, andre utagere. 

Det er den samlede belastningen som blir helt vanvittig og det at foreldre som legger så mange krav ved siden av hverandre som gjør skolen så vanskelig å få til i dag. 

• Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Lærerne til min datter sa det var lurt og ha med headset eller ørepropper, da signaliserte hun at hun trengte og være litt alene, trengte heldgivis ingen lege erklæring, hun har adhd og autisme. En annen sønn jeg har er veldig lys sentivj ennå ikke ferdig utredet, fikk det samma han også av læreren sin. Det som er litt skremmende er at en lærer sitter her og uttaler seg, ramler av stolen en og spørre eller undre seg er det grunner. Tror du legen sitter og skriver sånn uten grunn. Men jeg har jo møtt uvitende lærere også på barna mine, som ikke skjønte problemet. Takk og lov for disse to nye lærerne, og dem strekker seg langt, ofte trenger vi ikke spørre engang dem ser det selv. Ta og skjerp til ts

Anonymkode: 25759...de2

Det hadde jo sikkert gått fint hvis den var den ene av 30 elever, men nå er jo problemet at det kan være halvparten av ungene som mener de har spesielle behov. Selvfølgelig bør en lærer være imøtekommende overfor den enkelte, men samlet sett… De slutter jo i hopetall! 

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ha,ha. Denne møtte meg i dag. Tråden er kanskje inne på noe av problemet. Vi kan ikke være blinde for at skolen nå er i krise. IMG_0267.thumb.png.ff6e48c5f61663b356df7c513917cb38.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Har ingen interesse av å lese hele tråden, men svarer deg på første innlegg.

Jeg er spesialpedagog med over ti års erfaring og åtte års utdannelse innen tema. 

Det er mange grunner til at en person trenger air pods. Jeg har faktisk anbefalt det som tiltak for enkelte elever for at de skal få større utbytte av undervisningen.

Det finnes grundig forskning på at for eksempel elever med ADHD kan ha nytte av "cafelyder" i øret for å kunne konsentrere seg bedre. Dette er rent fysiologisk.

Anonymkode: c7763...889

Vet du hva som er så merkelig? At aldri har det blitt tatt så mye hensyn til enkeltelevers (les foreldres) behov (les ønsker) som i dag. Det tilrettelegges som aldri før. Ekstra ressurser, ekstra hjelpemidler, unntak fra alle mulige krav og regler.

Men likevel lærer elevene mindre og mindre. Aldri har så mange hatt diagnoser og psykiske lidelser. Aldri har så mange unge falt utenfor arbeidslivet (blitt «uføre»). 

Jeg tror mange barn og unge ville hatt mye bedre av å slippe å være så spesielle og bli tatt så mye hensyn til. Å få være en del av et fellesskap på like premisset som andre. Du kjenner selvsagt til selvoppfyllende profetier, at jo mindre man forventer av et barn, desto mindre tror de selv at de klarer (og motsatt). Kanskje vi har glemt hvilket potensialet som ligger i de fleste?

Anonymkode: b713f...05d

• Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Dette er ting som skaper store forskjeller i klassen og enda mer utfordringer for lærere og andre ansatte i skolen og får følger som i at flere får samme tilpasninger. Hva i alle dager skjer med samfunnet?? Hvorfor er det så mange barn med problemer? Og hvorfor gripes det ikke tak i dette i stedet for å lage løsninger som ikle er gunstig for barnet på sikt? 

Anonymkode: da7b3...31d

At det er to stykker i en klasse på 30-40 stk som trenger tilrettelegging er vel ikke hårreisende?

Det finnes så mye apper på telefoner nå som er til tilrettelegging for barn som trenger det. Kalendere/oversikt over hva som skal skje nå og hvilket klasseroms de skal gå til osv. Du vet ikke om barna har autisme/adhd e.l. Og det er ingen lege som skriver legerklæring for at et barn kan sitte å scrolle TikTok i timen. Øretelefoner kan fint være pga lydsensitivitet. Som også følger ulike diagnoser.

Har ikke lenger folk tanker for at det er mer bak ting de hører? De tror helt oppriktig at det er så rart at så mange «plutselig» har diagnoser, men forstår ikke at det ikke er en plutselig økning i selve sykdommen, men pga kravene stadig blir høyere i skolen/arbeidslivet så vil flere falle utenfor og derfor får flere diagnoser og for 30-40 år siden hadde de ikke fått noe diagnose fordi kravene ikke var så høye og de falt ikke utenfor. Det var bare han litt «rare» Dennis i parallelklassa på ungdomsskolen. I dag hadde det vært Dennis som trenger tilrettelegging pga høyere krav fordi han faktisk har autisme. Det er ikke det at for 30 år siden så hadde han ikke en diagnose, det er at diagnosen er mer synlig jo høyere krav.

Så mange ignorante mennesker som mener så mye, men de forstår ikke at samfunnet endrer seg og at det nødvendigvis også påvirker menneskene i dette samfunnet. 

Anonymkode: 8d656...0cc

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...