AnonymBruker Skrevet 20. februar 2024 #61 Del Skrevet 20. februar 2024 AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Blir så matt av tråder som dette. Tror dere virkelig velfungerende barn uten behov for tilrettelegging får legeerklæring på dette? Nei, selvfølgelig ikke. Men noen barn (og voksne) strever med for mange sanseinntrykk, angst, uro, tankekjør osv. Lav musikk på ørene kan gjøre underverker for dette og faktisk bidra til at elevene klarer å fokusere og konsentrere seg. Mener dere at barn med autismespekterforstyrrelser og ADHD, for eksempel, ikke skal få tilrettelegging som hjelper dem, bare fordi dere mener de blir "sære" og "spesielle"? Unnskyld meg, men det provoserer meg noe vanvittig. Da mener dere vel at gruppeundervisning, assistent i klasserommet og alle andre tilrettelegginger også gjør dem sære og "tapere i samfunnet" da, eller? Anonymkode: 2fb3e...c04 Samlet sett gjør alt dette at lærerne kneler. Anonymkode: 889d1...fcf 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2024 #62 Del Skrevet 20. februar 2024 Mitt barn med diabetes 1 i 9 klasse har med mobil siden det er app på den. Men har virkelig gitt hen klar beskjed om at dette ikke på noen måte skal misbrukes (mobilfri skole og vedtak). Så jeg kan skjønne at noen har vedtak fra lege for forskjellige tilrettelegginger, men det er foreldrenes ansvar at de forvalter vedtaket slik det er ment. Anonymkode: 14559...c61 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Firefine Skrevet 20. februar 2024 #63 Del Skrevet 20. februar 2024 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): 😂 Og krisen her er?? Er det no å legge seg opp i? De har fått legeerklæring. Da har de sikkert en god grunn for det. Anonymkode: 6b738...145 Det er utrolig mange som krever særlige tilpasninger nå og det gjør både klassemiljøet dårligere og læreren utslitt. Synes det er mange foreldre som er helt blinde for at barna deres er del av et miljø og faktisk at alle har ansvar for helheten. Tror mange ville hatt det bedre i spesialskoler. 12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Grüner Skrevet 20. februar 2024 #64 Del Skrevet 20. februar 2024 AnonymBruker skrev (50 minutter siden): Jeg holdt på å dette av stolen, men to elever i klassen vår har fått legeerklæring på at de henholdsvis må ha mobil med seg og må ha AirPods i ørene. De har fått legeerklæring på dette og at det må til for å gjøre dem trygge. Så da sitter den ene eleven der da med mobil, mens de andre er uten. Det er jo en oppskrift på å sær, krevende og ekstremt lite selvstendig. Hvordan skal en elev (8.klasse) kunne klare seg i arbeidslivet når du må ha sånne tilpasninger. Den andre som må ha AirPods i ørene gjør jo at læreren ikke aner hva han hører på eller om han følger med. Han har blir jo vilt sær. Herregud. Hva skjer med den norske skolen? Og hvor er foreldrene som tror at dette hjelper barnet deres? Jeg fikk altså helt sjokk, men nå har også jeg fått opp øynene. Anonymkode: 889d1...fcf WTF? Det er jo helt vilt! Skulle trodd det var USA. Hva med at de jobber med problemet sitt i stedet for at samfunnet gjør dem en gedigen bjørnetjeneste? 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2024 #65 Del Skrevet 20. februar 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Som lærer er jeg både for og imot dette. Et eksempel er en elev jeg har. Hen har adhd og traumer. Har en historie med utagering og ganske krevende atferd. Eleven får sitte og spille på ipad når hen vil. Er sjeldent med på skolearbeid. Men alternativet er da at eleven utagerer eller ikke møter på skolen. Det beste hadde vært om det var flere ressurser på skolen. Denne eleven kunne trengt f.eks en vernepleier som kunne hjulpet til med å finne ut hva som kan gjøres for at eleven skal delta mer i undervisningen. Men også hjelpe til i timene når ting blir vanskelig. Undervisningen burde også vært mindre teoretisk, og mer variert så den treffer flere elever. Dessverre er dette vanskelig med få ressurser. Inntil det blir gjort en helomvending i den norske skolen når det gjelder dette, så må man bare "stue vekk" elever med ekstra behov til et eget hjørne med headset, ipad og mobil. Jeg er for dette, fordi man kan rett og slett ikke som én lærer håndtere en utagerende eller krevende elev samtidig som man har undervisning. Jeg er imot det fordi det er jo å passivisere eleven og langt fra å tilpasse undervisning. Men det er det eneste valget mange lærere har. Anonymkode: ffc24...a63 Skjønner at det er veldig vanskelig å være lærer i dag. Jeg ser det du skriver med mindre teoretisk undervisning, som er et slags mantra på mine barns skole, rektor tror at alle barn helst vil løpe ute og leke hele skoledagen. For oss er det et stort problem om det blir enda mindre fagfokus i skolen. For vi har et barn med Aspergers som briljerer i fag og har fotografisk hukommelse - MEN som ikke takler den "varierte" skoletilværelsen med fleksibilitet og utedager og sosial lek, når det eneste hun vil er å lære fag. Vi har en avtale med skolen om at vårt barn kan få være hjemme og jobbe med fag på høyere nivå hver gang det er en "annerledesdag" på skolen. Det er ganske mange av disse annerledesdagene, så det blir mye hjemmesitting, og hun faller dermed enda mer fra sosialt. Så det er helt umulig å finne en tilrettelegging som passer for alle... Anonymkode: 26813...418 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2024 #66 Del Skrevet 20. februar 2024 Bålkaffe skrev (14 minutter siden): Jeg finner det egentlig litt rart, for da kan det jo deles til foreldrene i klassen hvorfor en elev har fått fritak på noe eller tilrettelegging og det kan være snakk om masse forskjellige grunner til det, sykdom i familien, sykdom hos eleven, traumatiske hendelser, overgrep etc og dette er noe skolen altså står fritt til å kunne dele med foreldrene i hele klassen? Har mine tvil om det. Det er vel mer trolig at TS har fått høre det via barnet, og ikke vet nøyaktig hva som står på legeerklæringen? Man får jo med seg om to unger plutselig får lov til å ha airpods og mobil i timen, mens resten må være uten. Anonymkode: 107d2...b1f 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Druid Skrevet 20. februar 2024 #67 Del Skrevet 20. februar 2024 Grüner skrev (2 minutter siden): WTF? Det er jo helt vilt! Skulle trodd det var USA. Hva med at de jobber med problemet sitt i stedet for at samfunnet gjør dem en gedigen bjørnetjeneste? Fordi det i 99,9 % av tilfellene er problemer DE ikke kan "jobbe med". Og samfunnet har bestemt at dette er normalitet , så det skal ikke "jobbes med", bare tilrettelegges for. 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2024 #68 Del Skrevet 20. februar 2024 AnonymBruker skrev (58 minutter siden): Jeg holdt på å dette av stolen, men to elever i klassen vår har fått legeerklæring på at de henholdsvis må ha mobil med seg og må ha AirPods i ørene. De har fått legeerklæring på dette og at det må til for å gjøre dem trygge. Så da sitter den ene eleven der da med mobil, mens de andre er uten. Det er jo en oppskrift på å sær, krevende og ekstremt lite selvstendig. Hvordan skal en elev (8.klasse) kunne klare seg i arbeidslivet når du må ha sånne tilpasninger. Den andre som må ha AirPods i ørene gjør jo at læreren ikke aner hva han hører på eller om han følger med. Han har blir jo vilt sær. Herregud. Hva skjer med den norske skolen? Og hvor er foreldrene som tror at dette hjelper barnet deres? Jeg fikk altså helt sjokk, men nå har også jeg fått opp øynene. Anonymkode: 889d1...fcf Helt sykt! Så hvis barn er avhengig av andre ting så trenger de bare en legeerklæring så er det all good? Nei sier det igjen.. Norge er ødelagt. Fullstendig. De neste generasjonen vil ikke klare å handle mat uten beroligende. De vil ikke takle motgang på noe nivå i livet. Denne tilrettelagte, spesialtilpassede tilnærmingen vi skal ha til alle aspekter av livet er bare ødeleggende. Vi styres av ren korrupsjon på Stortinget, dagens oppdragelse er ikke eksisterende, foreldre sitter med hodet enten oppi skyene eller nede i sanden.. Barn og unge blir ødelagt. Ikke mye håp for Norge de kommende årene... Anonymkode: 5dec8...a67 3 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2024 #69 Del Skrevet 20. februar 2024 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Helt sykt! Så hvis barn er avhengig av andre ting så trenger de bare en legeerklæring så er det all good? Nei sier det igjen.. Norge er ødelagt. Fullstendig. De neste generasjonen vil ikke klare å handle mat uten beroligende. De vil ikke takle motgang på noe nivå i livet. Denne tilrettelagte, spesialtilpassede tilnærmingen vi skal ha til alle aspekter av livet er bare ødeleggende. Vi styres av ren korrupsjon på Stortinget, dagens oppdragelse er ikke eksisterende, foreldre sitter med hodet enten oppi skyene eller nede i sanden.. Barn og unge blir ødelagt. Ikke mye håp for Norge de kommende årene... Anonymkode: 5dec8...a67 Enig, det er bare å gå til innkjøp av tinfoilhat og slutte seg til de som tror at jorda er flat. De har tross alt rett. Anonymkode: 8dfd3...cfc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2024 #70 Del Skrevet 20. februar 2024 56 minutter siden, AnonymBruker said: de er fylt opp med ungdommer som mener de er så spesielle og må være i fred. Anonymkode: 889d1...fcf Da er det noe fundamentalt galt med disse ungene siden det er så mange av dem. Arbeidslivet i Norge kommer jo bare til å gå til helvete fordi ingen av disse ungene kommer til å komme ut i arbeid, de kommer til å måtte gå på Nav hele gjengen. Så kommer de mest sannsynligvis ikke til å få full hjelp heller ettersom Norge må ta inn nok innvandrere som kan fylle jobbene som de udugelige ungene ikke gidder å ta fordi de må ha AirPods i øret for ikke å lære noe. Anonymkode: d5214...c90 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2024 #71 Del Skrevet 20. februar 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvordan skal man legge opp undervisning når halve klassen sitter med AirPods? Anonymkode: da7b3...31d Halve klassen har ikke airpods og halve klassen ville heller ikke fått legeerklæring på det. Anonymkode: 77037...e18 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Korsihalsen Skrevet 20. februar 2024 #72 Del Skrevet 20. februar 2024 På tide og jobbe med barnas avhengighet. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2024 #73 Del Skrevet 20. februar 2024 Barna får vel snart legeerklæring på at de må vape i klassen for de er avhengig og ikke klarer å gå på skolen uten Anonymkode: 19b54...c02 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2024 #74 Del Skrevet 20. februar 2024 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Skjønner ikke all denne tilretteleggingen. De hadde da ikke mobil på skolen før i tiden. Og den hjelper jo tydeligvis ikke på noen ting, siden antallet unge som aldri kommer seg ut i arbeidslivet stiger. Anonymkode: 12910...ee1 Mange av de som i dag trenger tilrettelegging, er de som tidligere ikke kom seg gjennom skolen, eller måtte gå flere klassetrinn om igjen. På den annen side var det aksept for og åpning for at barn som ikke passet inn i skolen fikk prøve seg i arbeidslivet. Og for mange var dette en enklere løsning. Det hjelper ikke akkurat at skolen har blitt MYE mer teoretisk, og har dobbelt så lange skoletimer uten pause heller. AnonymBruker skrev (50 minutter siden): Blir så matt av tråder som dette. Tror dere virkelig velfungerende barn uten behov for tilrettelegging får legeerklæring på dette? Nei, selvfølgelig ikke. Men noen barn (og voksne) strever med for mange sanseinntrykk, angst, uro, tankekjør osv. Lav musikk på ørene kan gjøre underverker for dette og faktisk bidra til at elevene klarer å fokusere og konsentrere seg. Mener dere at barn med autismespekterforstyrrelser og ADHD, for eksempel, ikke skal få tilrettelegging som hjelper dem, bare fordi dere mener de blir "sære" og "spesielle"? Unnskyld meg, men det provoserer meg noe vanvittig. Da mener dere vel at gruppeundervisning, assistent i klasserommet og alle andre tilrettelegginger også gjør dem sære og "tapere i samfunnet" da, eller? Anonymkode: 2fb3e...c04 Enig i denne. Dagens skole og arbeidsliv er lite tilpasset forskjellige typer personer. Men med mindre tilretteleggingsgrep så kan mange likevel klare seg ganske fint i skolen. For meg høres det mest ut som om TS har hørt noe fra barnet sitt om at en i klassen er "Avhengig av å ha mobilen sin på seg" (F.eks. for å kontinuerlig måle blodsukker) og så har TS tolket dette som "Mobilavhengig". Og at en trenger airpods kan være fordi denne nettopp trenger å kunne ha lyd på, eller kansellere lyd, for å kunne oppholde seg i klasserommet. Tidligere kunne de kanskje be om å få være alene på gangen litt, men det er jo også nesten umulig i dagens skole. Da er det jo bedre om de kan blokke omverdenen ute et lite øyeblikk og så kunne følge med igjen. Kanskje ville de også blitt distrahert av andre ting, og laget bråk som forstyrret resten av klasserommet. En ungdomsskoleelev bør klare å håndtere at noen har lov til ting de ikke selv har lov til, hvis de har en grunn for det. (Type legeerklæring). De tåler jo at en som har brukket benet har krykker, uten at alle elevene skal ha krykker. AnonymBruker skrev (50 minutter siden): Det disse "diagnosebarna" trenger er jo yrkesfag, ikke å sitte på ræva og regne brøk fra de er 9 år gamle. Anonymkode: 581d2...e5c Det er ikke alle "diagnosebarna" som trenger yrkesfag. For noen er det det eneste riktige. Og for disse hadde flere praktiske fag i skolen vært et stort pluss. Andre diagnosebarn passer fint til å sitte stille og regne brøk fra de er 9 år. De sliter bare med å gjøre det i et klasserom med 28 andre elever som lager forstyrrelser. Og trenger da litt hjelp i form av støykansellering eller svak lyd for å klare å konsentrere seg om brøk. AnonymBruker skrev (55 minutter siden): Jeg ser det er en fordel å være på videregående. Vi aksepterer ikke det. Skal du være på yrkesfag må du være 100% skjerpet og ikke være forstyrret av andre ting. Hos meg, hadde de blitt bedt om å finne noe annet å gjøre. Mobiltelefonen skal vekk, av sikkerhetsmessig hensyn, det samme gjelder lyd på øret. Jeg lurer også på hvordan disse skal klare seg i yrkeslivet. Det er alt for mange diagnosebarn som passes inn i bomull og tilpasses i hjel, sånn at arbeidslivet ikke kan ta i mot dem og det ender med uføretrygd. Anonymkode: b9cd3...9d7 Om man går ren studiespesialisering på vgs, så bør nok tiltak som "ha med seg mobil for å måle blodsukker kontinuerlig" eller "ha svak lyd på øret for å konsentrere seg bedre" (Begge forutsatt diagnose og legeerklæring.) være helt gjennomførbare tilpassinger. I arbeidslivet vil slike ofte havne på kontor. Og både i åpne kontorlandskap og i cellekontorer er det helt akseptert å ha på lyd på øret om man konsentrerer seg bedre med det. Og jeg tviler på om noen som helst hadde reagert om noen sa de måtte ha med seg telefonen uansett hvor de gikk, slik at de fikk målt blodsukkeret sitt. Anonymkode: 07093...7a1 3 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2024 #75 Del Skrevet 20. februar 2024 Grüner skrev (33 minutter siden): WTF? Det er jo helt vilt! Skulle trodd det var USA. Hva med at de jobber med problemet sitt i stedet for at samfunnet gjør dem en gedigen bjørnetjeneste? Gir vel ikke barn med diabetes og epilepsi bjørnetjeneste ved at app er oppkoblet til sensor for epilepsi, eller sensor for anfall? Det er faktisk noe som gjør at de blir mer selvstendig og kan evnt seinere ut i jobb Ene barne her måtte hatt person på seg 100% hvis ikke disse hjelpemidler oppkoblet til tlf kunne brukes Men her vet ungdommen at tlf ska ligge i mobilholderen hvis ikke er alarm som går å må sjekkes. Anonymkode: 463d7...629 1 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2024 #76 Del Skrevet 20. februar 2024 2 minutter siden, AnonymBruker said: I arbeidslivet vil slike ofte havne på kontor. Og både i åpne kontorlandskap og i cellekontorer er det helt akseptert å ha på lyd på øret om man konsentrerer seg bedre med det. Og jeg tviler på om noen som helst hadde reagert om noen sa de måtte ha med seg telefonen uansett hvor de gikk, slik at de fikk målt blodsukkeret sitt. Anonymkode: 07093...7a1 Voksne får sparken om de prioriterer å leke med mobilen og å lytte til musikk over å gjøre arbeidsoppgavene. For elever er det ikke tilsvarende sanksjoner. Anonymkode: 5d14d...c6b 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2024 #77 Del Skrevet 20. februar 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Voksne får sparken om de prioriterer å leke med mobilen og å lytte til musikk over å gjøre arbeidsoppgavene. For elever er det ikke tilsvarende sanksjoner. Anonymkode: 5d14d...c6b Jeg har ennå til gode å se noen bli sparket fordi de hører på musikk i arbeidstiden. Og folk klarer faktisk å gjøre arbeidsoppgavene mens de lytter til musikk. (Og dersom noen har som tilrettelegging på skolen at de skal få ha musikk på øret, så er det jo nettopp for å klare å gjøre noe annet samtidig. ) Jeg vet ikke med deg, men jeg klarer faktisk både å lytte til musikk og skrive dokumenter samtidig. Og det er vel ingen i denne tråden som sier at barn skal få "leke med mobilen" i klasserommet. OM de har med en mobil, så er det jo for en misjon, ikke for at de skal få leke med den. Om de leker med den, vil jeg tro foreldrene får beskjed om at tilretteleggingen ikke fungerer, og at det må gjøres andre tiltak. (Som at de får ha en mobil som er sperret for andre apper enn det de evt. MÅ ha. Eller at den låses inn i en "boks" som eleven har tilgjengelig) Anonymkode: 07093...7a1 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Grüner Skrevet 20. februar 2024 #78 Del Skrevet 20. februar 2024 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Gir vel ikke barn med diabetes og epilepsi bjørnetjeneste ved at app er oppkoblet til sensor for epilepsi, eller sensor for anfall? Det er faktisk noe som gjør at de blir mer selvstendig og kan evnt seinere ut i jobb Ene barne her måtte hatt person på seg 100% hvis ikke disse hjelpemidler oppkoblet til tlf kunne brukes Men her vet ungdommen at tlf ska ligge i mobilholderen hvis ikke er alarm som går å må sjekkes. Anonymkode: 463d7...629 Ts sa ikke noe om det var pga fysisk sykdom, om mht diabetes så har folk sensor på armen som er koblet opp mot en separat alarm de bærer med seg og ikke mobil. På ts hørtes det som disse barna hadde en psykisk mobilavhengighet. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rainstorm2.0 Skrevet 20. februar 2024 #79 Del Skrevet 20. februar 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Eh det kan være mange grunnee til at de får lov, grunner ingen andre har noe med Anonymkode: c0a38...ce5 Det kan være mange grunner, også som andre ikke har noe med, samtidig må man kunne være fundamentalt uenig i at dette likevel skal være lov, og løsningen. Om barn/ungdom har så alvorlige avhengigheter og dysfunksjonelle mestringsstrategier så må man nesten skape et behandlingsopplegg for dem der de kan deale med dette intensivt og spesifikt i passende omgivelser. Det er noe galt med samfunnet når man stadig utvider grensene for hva som er normalt og "lov", fordi alt skal individuelt tilpasses i skolen. Om man er så avhengig så er man syk, det burde helsesektor og foreldre ta seg av, ikke skolen. Samtidig ser vi at tilpasset opplæring til evnenivå aldri skjer. Men forstyrrende element som psykisk syke barn, det skal hensyntas i hodet og ræva. Enda man vet godt at manglende utfordringer for evnerike barn skaper syke voksne. 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2024 #80 Del Skrevet 20. februar 2024 Herregud det blir for dumt. Har man så spesielle behov i forhold til alle de andre i klassen, så går man på en tilrettelagt spesialskole. Trenger man pods i ørene på grunn av støynivå, så finnes de på apoteket uten lyd. Trenger man mobilen for å føle seg trygg i klasserommet, så er det en dårlig unnskyldning for å ha med seg mobilen. Må man ha tak i mamma på få sekunder, så får man skaffe seg en gammel Nokia med bare ringe og meldingsfunkjon. Eller er det utrygt å være uten internett? Anonymkode: 28c93...fc6 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå