Gå til innhold

Legeerklæring på mobilavhengighet og må ha AirPods i ørene. Skolen 2024

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Så lenge det er anonymisert, ja! Der i mot, blir historien gjenkjennbar opp mot gjeldene elev/er kan de få problemer med taushetsplikt

Anonymkode: b9cd3...9d7

Ja, akkurat, så hvordan kan da TS sitte på denne informasjonen her?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Jeg holdt på å dette av stolen, men to elever i klassen vår har fått legeerklæring på at de henholdsvis må ha mobil med seg og må ha AirPods i ørene. 
De har fått legeerklæring på dette og at det må til for å gjøre dem trygge. Så da sitter den ene eleven der da med mobil, mens de andre er uten. Det er jo en oppskrift på å sær, krevende og ekstremt lite selvstendig. Hvordan skal en elev (8.klasse) kunne klare seg i arbeidslivet når du må ha sånne tilpasninger. 

Den andre som må ha AirPods i ørene gjør jo at læreren ikke aner hva han hører på eller om han følger med. Han har blir jo vilt sær. 

Herregud. Hva skjer med den norske skolen? Og hvor er foreldrene som tror at dette hjelper barnet deres? 
Jeg fikk altså helt sjokk, men nå har også jeg fått opp øynene. 

Anonymkode: 889d1...fcf

😂  Og krisen her er??

Er det no å legge seg opp i? De har fått legeerklæring. Da har de sikkert en god grunn for det.

Anonymkode: 6b738...145

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Er nok gode grunner til de får dette innvilget. Har selv et barn med Autisme og ADHD i familien. Uten lignende tilrettelegging hadde skolehverdagen vært umulig for vedkommende. Folk skal mene noe om alt og alle for tiden. Dersom barnet lærer BEDRE på den måten, hva er da problemet? Går ut i fra at det er klare rammer rundt bruken. Mye fokus på barn og ungdom som er frekke og respektløs for tiden, men voksne er dessverre ikke stort bedre. Alle e forskjellige og dersom vi kan videreføre aksept og toleranse for dette videre til barna våre, hadde samfunnet blitt et bedre sted for alle. De foreldrene som hakker på andre for hver minste ting overfører de samme holdingene til egen barn. Ser kun feil hos alle andre, men ikke seg selv. Dette har jeg sett og opplevd mange ganger. 

Anonymkode: d7eda...013

Du må huske på hvor du er hen. Det er verken du eller fagfolk som kjenner ditt barns behov best, det er det mobben på Kvinneguiden som gjør!

Endret av Jdz
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er gode grunner for det synes jeg man kan godta hjelpemidler, men da i form av type formstøpte ørepropper som filtrerer ut lyd el. Mobil og airpods er helt unødvendig etter min mening, og vil bare skape forstyrrelser og gjøre klassemiljøet dårlig.

• Liker 9
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Blir så matt av tråder som dette. Tror dere virkelig velfungerende barn uten behov for tilrettelegging får legeerklæring på dette? Nei, selvfølgelig ikke. Men noen barn (og voksne) strever med for mange sanseinntrykk, angst, uro, tankekjør osv. Lav musikk på ørene kan gjøre underverker for dette og faktisk bidra til at elevene klarer å fokusere og konsentrere seg. Mener dere at barn med autismespekterforstyrrelser og ADHD, for eksempel, ikke skal få tilrettelegging som hjelper dem, bare fordi dere mener de blir "sære" og "spesielle"? Unnskyld meg, men det provoserer meg noe vanvittig.  Da mener dere vel at gruppeundervisning, assistent i klasserommet og alle andre tilrettelegginger også gjør dem sære og "tapere i samfunnet" da, eller?

Anonymkode: 2fb3e...c04

👏

Anonymkode: c0a38...ce5

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Jeg holdt på å dette av stolen, men to elever i klassen vår har fått legeerklæring på at de henholdsvis må ha mobil med seg og må ha AirPods i ørene. 
De har fått legeerklæring på dette og at det må til for å gjøre dem trygge. Så da sitter den ene eleven der da med mobil, mens de andre er uten. Det er jo en oppskrift på å sær, krevende og ekstremt lite selvstendig. Hvordan skal en elev (8.klasse) kunne klare seg i arbeidslivet når du må ha sånne tilpasninger. 

Den andre som må ha AirPods i ørene gjør jo at læreren ikke aner hva han hører på eller om han følger med. Han har blir jo vilt sær. 

Herregud. Hva skjer med den norske skolen? Og hvor er foreldrene som tror at dette hjelper barnet deres? 

What??? Får da være grenser! 

Må vel gå an å kreve at dette ikke godkjennes før det er iverksatt behandlingsmessige tiltak ang dette.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bålkaffe skrev (11 minutter siden):

Har virkelig skolene lov til å dele hvorfor elever skal ha tilrettelegging i klasserommene på det viset her?

Nei

Anonymkode: c0a38...ce5

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bålkaffe skrev (10 minutter siden):

Har virkelig skolene lov til å dele hvorfor elever skal ha tilrettelegging i klasserommene på det viset her?

Hadde jeg (som ansatt) delt dette på forumet og det hadde blitt koblet til meg hadde jeg fått sparken. Er det derimot en forelder som har blitt informert av lærere og så skriver dette på forumet er det innafor.

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Så lenge det er anonymisert, ja! Der i mot, blir historien gjenkjennbar opp mot gjeldene elev/er kan de få problemer med taushetsplikt

Anonymkode: b9cd3...9d7

Anonymkode: 21804...f4c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hadde jeg (som ansatt) delt dette på forumet og det hadde blitt koblet til meg hadde jeg fått sparken. Er det derimot en forelder som har blitt informert av lærere og så skriver dette på forumet er det innafor.

Jeg finner det egentlig litt rart, for da kan det jo deles til foreldrene i klassen hvorfor en elev har fått fritak på noe eller tilrettelegging og det kan være snakk om masse forskjellige grunner til det, sykdom i familien, sykdom hos eleven, traumatiske hendelser, overgrep etc og dette er noe skolen altså står fritt til å kunne dele med foreldrene i hele klassen? Har mine tvil om det.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

😮 Jeg har et barn med autisme, som har fått lov til å bruke headset på skolen. Vi har kjøpt et støykansellerende headset av god kvalitet, som hun også kan høre musikk eller lyd på (gjennom mobilen) hvis hun må skjerme seg helt av fra klasselydene.

Hun styrer selv det med lydkanselleringen, slik at hun kan slippe gjennom lyd når læreren snakker, men blokkere ut når det er selvstendig jobbing.

Har virkelig ikke tenkt tanken at andre kan irritere seg over dette. Men vi har mer enn nok stress og vansker i hverdagen med et autistisk barn, så jeg ofrer ikke noen tanker eller bekymringer på akkurat dette.

Anonymkode: 26813...418

• Liker 6
  • Hjerte 8
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bålkaffe skrev (1 minutt siden):

Jeg finner det egentlig litt rart, for da kan det jo deles til foreldrene i klassen hvorfor en elev har fått fritak på noe eller tilrettelegging og det kan være snakk om masse forskjellige grunner til det, sykdom i familien, sykdom hos eleven, traumatiske hendelser, overgrep etc og dette er noe skolen altså står fritt til å kunne dele med foreldrene i hele klassen? Har mine tvil om det.

Nei de står ikke fritt til å dele. Det gjøres i samråd med foreldrene. La oss si at lærer har fått lov av foreldrene til å informere ut ang airpods og telefon tilfelle andre elever snakker om dette hjemme. Foreldrene er ikke bundet av noe taushetsplikt og kan i prinsippet dele dette videre.

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skal jeg ikke argumentere for at de nødvendigvis har et slikt behov men som en som selv er høysensitiv måt støy fra kolleger og konstant har forstmøpre ørepropper (eller om jeg glemmer dem airpods med støyreduksjon på) i ørene for å kansellere ut støy som irriterer ekstra når man har tinitus som meg samt kronisk migrene så kan det være grunner for dette som man som utenforstående ikke ser.. Og i jobbsammenheng er dette et ikkeproblem for meg og mine kollegaer, de vet at jeg sitter med støyreduksjon på omtrent hele tiden for å klare jobbe, det er viktigere for meg og dem at jeg er i arbeid enn å bry seg med at jeg har dette behovet - heldigvis får man vel si når man leser dette.

Anonymkode: 0bd79...c26

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sikkert en grunn til at de trenger tilrettelegging, spekter eller andre forstyrrelser. 

Endret av Apis
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skjønner ikke all denne tilretteleggingen. De hadde da ikke mobil på skolen før i tiden. Og den hjelper jo tydeligvis ikke på noen ting, siden antallet unge som aldri kommer seg ut i arbeidslivet stiger.

Anonymkode: 12910...ee1

• Liker 11
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Nå skal jeg ikke argumentere for at de nødvendigvis har et slikt behov men som en som selv er høysensitiv måt støy fra kolleger og konstant har forstmøpre ørepropper (eller om jeg glemmer dem airpods med støyreduksjon på) i ørene for å kansellere ut støy som irriterer ekstra når man har tinitus som meg samt kronisk migrene så kan det være grunner for dette som man som utenforstående ikke ser.. Og i jobbsammenheng er dette et ikkeproblem for meg og mine kollegaer, de vet at jeg sitter med støyreduksjon på omtrent hele tiden for å klare jobbe, det er viktigere for meg og dem at jeg er i arbeid enn å bry seg med at jeg har dette behovet - heldigvis får man vel si når man leser dette.

Anonymkode: 0bd79...c26

Men sitter du med airpods med musikk fra mobilen, eller kun med støydempende? For det er jo stor forskjell på disse tiltakene, og jeg vil tro de fleste lærere vil kunne godta støydemping så lenge man ikke sitter med mobil og musikk. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som lærer er jeg både for og imot dette. Et eksempel er en elev jeg har. Hen har adhd og traumer. Har en historie med utagering og ganske krevende atferd. Eleven får sitte og spille på ipad når hen vil. Er sjeldent med på skolearbeid. Men alternativet er da at eleven utagerer eller ikke møter på skolen.

Det beste hadde vært om det var flere ressurser på skolen. Denne eleven kunne trengt f.eks en vernepleier som kunne hjulpet til med å finne ut hva som kan gjøres for at eleven skal delta mer i undervisningen. Men også hjelpe til i timene når ting blir vanskelig. Undervisningen burde også vært mindre teoretisk, og mer variert så den treffer flere elever. Dessverre er dette vanskelig med få ressurser. 

Inntil det blir gjort en helomvending i den norske skolen når det gjelder dette, så må man bare "stue vekk" elever med ekstra behov til et eget hjørne med headset, ipad og mobil. Jeg er for dette, fordi man kan rett og slett ikke som én lærer håndtere en utagerende eller krevende elev samtidig som man har undervisning. Jeg er imot det fordi det er jo å passivisere eleven og langt fra å tilpasse undervisning. Men det er det eneste valget mange lærere har.

Anonymkode: ffc24...a63

• Liker 10
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Nei de står ikke fritt til å dele. Det gjøres i samråd med foreldrene. La oss si at lærer har fått lov av foreldrene til å informere ut ang airpods og telefon tilfelle andre elever snakker om dette hjemme. Foreldrene er ikke bundet av noe taushetsplikt og kan i prinsippet dele dette videre.

Ok, så da er isåfall informasjonen delt med samtykke fra foreldre og da forstår jeg bedre hvordan det kan skje.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Jeg har ingen tro på at foreldrene tror dette HJELPER barna deres. Problemet er at det ikke finnes noen hjelp. 

Hva man gjør her, er å spille inn til begrensningen av skoleverket; at skolen ikke har rom og kapasitet for individuell oppfølging. 

I gamle dager ville denne typen elever vært tatt ut av det ordinære skoleløpet og gitt egen oppfølging. Det har det blitt slutt på.  

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulven skrev (12 minutter siden):

Hvis det er gode grunner for det synes jeg man kan godta hjelpemidler, men da i form av type formstøpte ørepropper som filtrerer ut lyd el. Mobil og airpods er helt unødvendig etter min mening, og vil bare skape forstyrrelser og gjøre klassemiljøet dårlig.

Det får en nesten ikke lenger. Vi har søkt i 9 år på yngste her. Med senter for epilepsi.  Fikk som svar at nå var det noe alle kunne skaffe seg ved å kjøpe airpods eller lignende med støydemper

Anonymkode: 463d7...629

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Det kan være mange grunner til det, bl.a angst, autisme, konsentrasjonsvansker, adhd. Tenker at man passer på seg selv og stoler på at legen/skolen/foreldrene til de barna det gjelder gjør riktige vurderinger for barna det gjelder. 
Vårt barn har selv fått tilbud om å bruke airpods på skolen. De har noice cancelling og hen sliter med å konsentrere seg i et klasserom fullt av folk. 

Anonymkode: a84dd...bd8

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...