Gå til innhold

Legeerklæring på mobilavhengighet og må ha AirPods i ørene. Skolen 2024

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvordan skal man legge opp undervisning når halve klassen sitter med AirPods? 

Anonymkode: da7b3...31d

Hvorfor overdrive? Det var to sti

Anonymkode: c0a38...ce5

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg ser det er en fordel å være på videregående. Vi aksepterer ikke det. Skal du være på yrkesfag må du være 100% skjerpet og ikke være forstyrret av andre ting. Hos meg, hadde de blitt bedt om å finne noe annet å gjøre. Mobiltelefonen skal vekk, av sikkerhetsmessig hensyn, det samme gjelder lyd på øret. 

Jeg lurer også på hvordan disse skal klare seg i yrkeslivet. Det er alt for mange diagnosebarn som passes inn i bomull og tilpasses i hjel, sånn at arbeidslivet ikke kan ta i mot dem og det ender med uføretrygd. 

Anonymkode: b9cd3...9d7

Pakkes- ikke passes! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Nei, virkelig ikke. Dette går utover alle. De andre elevene, læreren, rektoren og hele skolemiljøet. Vi surrer så mye rundt en del av ungdommene i dette landet at vi fullstendig mister vurderingsevnen av hva vi som samfunn bør akspetere. Mange skoler har jo snart ikke grupperom lenger fordi de er fylt opp med ungdommer som mener de er så spesielle og må være i fred. 

Anonymkode: 889d1...fcf

Nei det går ikke utover loen, derimot kan det gå utover barnet om det ikke får lov 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Enig med de andre svarene her, men hva med legene som skriver erklæringer på dette da? De burde jo stilles spørsmålstegn ved også. 

Det kan jo være nødvendig med ørepropper for noen, som AB over skisserer, men ikke hele tiden - da får de jo ikke med seg hva læreren sier...?

Anonymkode: 107d2...b1f

Enig. Men jeg er ikke overrasket. Har vært mange historier om leger som gjør hva som helst for å beholde pasientene. Legene vet at om de ikke gir pasientene hva de vil, så bytter de fastlege og legen taper penger. 

Anonymkode: 5d14d...c6b

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg ser det er en fordel å være på videregående. Vi aksepterer ikke det. Skal du være på yrkesfag må du være 100% skjerpet og ikke være forstyrret av andre ting. Hos meg, hadde de blitt bedt om å finne noe annet å gjøre. Mobiltelefonen skal vekk, av sikkerhetsmessig hensyn, det samme gjelder lyd på øret. 

Jeg lurer også på hvordan disse skal klare seg i yrkeslivet. Det er alt for mange diagnosebarn som passes inn i bomull og tilpasses i hjel, sånn at arbeidslivet ikke kan ta i mot dem og det ender med uføretrygd. 

Vdg her aksepterer det ;)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom det er reelt at disse ungdommene har behov for motlyd i øret, så vil de få høreapparat med motlyd fra NAV. 

Anonymkode: 2843b...4e0

• Liker 23
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Dersom det er reelt at disse ungdommene har behov for motlyd i øret, så vil de få høreapparat med motlyd fra NAV. 

Anonymkode: 2843b...4e0

Man trenger ikke nødvendigvis høreapparat da

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir så matt av tråder som dette. Tror dere virkelig velfungerende barn uten behov for tilrettelegging får legeerklæring på dette? Nei, selvfølgelig ikke. Men noen barn (og voksne) strever med for mange sanseinntrykk, angst, uro, tankekjør osv. Lav musikk på ørene kan gjøre underverker for dette og faktisk bidra til at elevene klarer å fokusere og konsentrere seg. Mener dere at barn med autismespekterforstyrrelser og ADHD, for eksempel, ikke skal få tilrettelegging som hjelper dem, bare fordi dere mener de blir "sære" og "spesielle"? Unnskyld meg, men det provoserer meg noe vanvittig.  Da mener dere vel at gruppeundervisning, assistent i klasserommet og alle andre tilrettelegginger også gjør dem sære og "tapere i samfunnet" da, eller?

Anonymkode: 2fb3e...c04

• Liker 18
  • Hjerte 3
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det disse "diagnosebarna" trenger er jo yrkesfag, ikke å sitte på ræva og regne brøk fra de er 9 år gamle.

Anonymkode: 581d2...e5c

• Liker 8
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt barn har gått på mobilfri ungdomskole. Der ble det skrevet i iop at ho skulle ha mulighet å bruke øreklokker . Dette er for å ikke forstyrre med elever ved opplesing av tekst  og innlesing av tekst. Og at ho skulle kunne ha litt musikk i enkelte tilfeller. Dette var noe ppt og spedialhelsevesenet ba om. Må og ha tlf med årsak er pga anfall, slik at lærer og foresatt fikk beskjed ved anfall. Epilepsi, diabetes og adhd, dysleksi

Så i noen tilfeller er det gode grunner. Jeg hadde mitt barn blitt nektet  så måtte skulle satt inn en 100% på ho  eller måtte ha hjemme skole 

Anonymkode: 463d7...629

• Liker 7
  • Hjerte 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vdg her aksepterer det ;)

Vel, vi gjør ikke det. 

Har selv et barn som kunne hatt nytte av det, men som ikke gjør det pga sikkerheten til seg selv og medelever og at det er like greit å lære seg til nå, at det ikke vil bli akseptert, når han skal ut i lære. Vi har valgt å lære inn andre mestringsstrategier. 

• Liker 15
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det disse "diagnosebarna" trenger er jo yrkesfag, ikke å sitte på ræva og regne brøk fra de er 9 år gamle.

Anonymkode: 581d2...e5c

Ja, yrkesfag er bra for mange av de med utfordringer. Men da må de kunne være påkoblet. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Mitt barn går videregående nå. Ho er eneste som får lov å ha med mobil. Årsak er pga diabetes og epilepsi.  Er programmer på tlf i forhold til diabetes som doserer regner ut. I tilleg et armbånd oppkoblet som sier i fra om blodtrykksfall ved stille anfall.

Dette er hennes hjelpe middel.  Før ho fikk disse måtte ho ha en voksen på seg 100% nå kan ho være en av ungdommen,  siden lærer eller vi foresatte får mld ved unormale verdier og kan da ta ting.

Ho går yrkesfag ska bli mekaniker

• Liker 7
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har virkelig skolene lov til å dele hvorfor elever skal ha tilrettelegging i klasserommene på det viset her?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt tullete. Å skjerme barna fra livet er ikke det riktige, man må venne dem til det (finnes noen, få, unntak) flere i klassen til datteren min i 10. Klasse som har legeerklæring på at de kan komme for sent når som helst, uten noen form for anmerkning. Hun ene har dysleksi, men ser ikke helt sammenhengen...

Anonymkode: 7c062...92b

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Mitt barn går videregående nå. Ho er eneste som får lov å ha med mobil. Årsak er pga diabetes og epilepsi.  Er programmer på tlf i forhold til diabetes som doserer regner ut. I tilleg et armbånd oppkoblet som sier i fra om blodtrykksfall ved stille anfall.

Dette er hennes hjelpe middel.  Før ho fikk disse måtte ho ha en voksen på seg 100% nå kan ho være en av ungdommen,  siden lærer eller vi foresatte får mld ved unormale verdier og kan da ta ting.

Ho går yrkesfag ska bli mekaniker

Det er noe helt annet. Det var lyd på øret jeg reagerte på. Jeg må faktisk være sikker på at jeg har konsentrasjonen til ungdommen når vi er i aktivitet, hvis ikke kan de skade seg. Jeg har hatt flere elever med diabetes som har telefonen på seg og etter litt veiledning på bruk, har det vært et lite problem. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er nok gode grunner til de får dette innvilget. Har selv et barn med Autisme og ADHD i familien. Uten lignende tilrettelegging hadde skolehverdagen vært umulig for vedkommende. Folk skal mene noe om alt og alle for tiden. Dersom barnet lærer BEDRE på den måten, hva er da problemet? Går ut i fra at det er klare rammer rundt bruken. Mye fokus på barn og ungdom som er frekke og respektløs for tiden, men voksne er dessverre ikke stort bedre. Alle e forskjellige og dersom vi kan videreføre aksept og toleranse for dette videre til barna våre, hadde samfunnet blitt et bedre sted for alle. De foreldrene som hakker på andre for hver minste ting overfører de samme holdingene til egen barn. Ser kun feil hos alle andre, men ikke seg selv. Dette har jeg sett og opplevd mange ganger. 

Anonymkode: d7eda...013

• Liker 3
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg gikk på ungdomsskolen skulle jeg virkelig ønske at jeg kunne hatt noe på øret med svak lyd på, i timene. Hadde angst og slet med panikkanfall. Det var helt jævlig til tider, så jeg skulket veldig mye. Kanskje noe sånt kan hjelpe for noen. Ikke vær så dømmende når du ikke vet hva folk sliter med, spesielt ikke unge mennesker i sin mest sårbare alder..

Anonymkode: 465d8...686

• Liker 6
  • Hjerte 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bålkaffe skrev (1 minutt siden):

Har virkelig skolene lov til å dele hvorfor elever skal ha tilrettelegging i klasserommene på det viset her?

Så lenge det er anonymisert, ja! Der i mot, blir historien gjenkjennbar opp mot gjeldene elev/er kan de få problemer med taushetsplikt

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...