Silva Pluvialis Skrevet 21. februar 2024 #241 Del Skrevet 21. februar 2024 tregutter skrev (10 timer siden): Det er faktisk galskap at alle skal skvises sammen i skolen, uavhengig av funksjonsnivå og behov for tilrettelegging / forventning om særbehandling. Det er ikke rart at ingen vil jobbe der lenger, eller at helt vanlige, lærelystne elever mistrives! Jeg husker selv at det var mange elever som forstyrret på ungdomsskolen. Jeg hadde selv store psykiske problemer, men utagerte aldri, gjorde det jeg skulle, fulgte med og forsøkte faktisk å lære noe. Mens andre elever gikk rundt i klasserommet, bråkte og kastet stoler rundt. Husker jeg var veldig irritert til tider. Det er kjipt når man faktisk ønsker å lære noe at noen bråkemakere ødelegger for den muligheten. 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2024 #242 Del Skrevet 21. februar 2024 Får man en diagnose for dette syndromet så man blir ung ufør i stedet barnetrygd når man blir 18? Anonymkode: 01800...725 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vintermåne Skrevet 21. februar 2024 #243 Del Skrevet 21. februar 2024 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Beklager, må nesten skuffe deg igjen.For det er ikke de med diabetes og spiseforstyrrelser som ødelegger. Det er de med, for å si det rett ut, tullekrav om resiliensdrepende særbehandling som ødelegger for de med reelle behov. Tydelig nok? Eller er det jo verdt å nevne denne at denne ekstremt fiendtlige holdningen og nærmest forventningen om at siden jeg er lærer, så lever jeg for å plage barn, ikke oppleves noe trivelig. Anonymkode: 52e5c...b08 Det var du som tok et eksempel med «hva skal man gjøre når det er så og så mange med lesevansker, så og så mange med traumer …» osv jeg er forøvrig lærer selv - og ja, selvfølgelig er det mange utfordringer - MEN - vi behøver ikke problematisere absolutt alt - vi må komme oss ut av denne spiralen hvor lærere ser ALT som et problem ….. jeg ser (og hører) det hver eneste dag…. Dessverre! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2024 #244 Del Skrevet 21. februar 2024 Vintermåne skrev (5 minutter siden): Det var du som tok et eksempel med «hva skal man gjøre når det er så og så mange med lesevansker, så og så mange med traumer …» osv jeg er forøvrig lærer selv - og ja, selvfølgelig er det mange utfordringer - MEN - vi behøver ikke problematisere absolutt alt - vi må komme oss ut av denne spiralen hvor lærere ser ALT som et problem ….. jeg ser (og hører) det hver eneste dag…. Dessverre! Da leste du kanskje at dette var et svar til at én elev med tilpasninger ikke merkes. Når du, hvis du også er lærer, vet at realiteten er at iallfall 1/3 av klassen har egne avtaler. Jeg problematiserer kun to ting: at tullekrav stjeler de knappe ressursene fra reelle krav, og at klasserommet ikke er safe space for alle, fordi noen ikke orker å stå i utvikling. Anonymkode: 52e5c...b08 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vintermåne Skrevet 21. februar 2024 #245 Del Skrevet 21. februar 2024 Vintermåne skrev (1 minutt siden): Det var du som tok et eksempel med «hva skal man gjøre når det er så og så mange med lesevansker, så og så mange med traumer …» osv jeg er forøvrig lærer selv - og ja, selvfølgelig er det mange utfordringer - MEN - vi behøver ikke problematisere absolutt alt - vi må komme oss ut av denne spiralen hvor lærere ser ALT som et problem ….. jeg ser (og hører) det hver eneste dag…. Dessverre! …… og å kalle tilpasninger på bakgrunn av legeerklæringer for tullekrav - beklager, men ddt sier noe om holdningen din! så du mener at dersom en elev lærer veldig mye bedre med mobilen som verktøy (for jeg håper virkelig at alle forstår at mobilen også kan fungere som et veldig godt lærings-verkøy) som f eks enkelte dysleksi-elever - de kan bruke mobilen til å kjapt ta bilde av tavla - få ddt som står der opplest på 3 sekunder (inn på airpodsa slik at det ikke forstyrrer noen), ta bilde av kopiarket, boksiden, lapper som henger på oppslagstavla osv - det er utrolig effektivt for elever med lesevansker ….. men, du mener altså at de ikke skal få den samme muligheten som andre elever? Eller er det da opp til læreren å trygge denne eleven i å bruke dette verktøyet på en hensiksmessig måte (slik at eleven blir selvstendig, opplever mestring- og lærer et verktøy for livsmestring) samtidig som man jobber med klassen om at vi trenger ulike verktøy for å mestre? en klasse blir ikke automatisk utrygg dersom en elev har mobiltlf tilgjengelig - det er lærerens oppgave (i samarbeid med eleven og foreldre) å implementere og inkludere mangfold på en trygg måte ……. Det er forøvrig læreren som har hovedansvar for å skape et godt klassemiljø også!! 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2024 #246 Del Skrevet 21. februar 2024 Vintermåne skrev (4 minutter siden): …… og å kalle tilpasninger på bakgrunn av legeerklæringer for tullekrav - beklager, men ddt sier noe om holdningen din! så du mener at dersom en elev lærer veldig mye bedre med mobilen som verktøy (for jeg håper virkelig at alle forstår at mobilen også kan fungere som et veldig godt lærings-verkøy) som f eks enkelte dysleksi-elever - de kan bruke mobilen til å kjapt ta bilde av tavla - få ddt som står der opplest på 3 sekunder (inn på airpodsa slik at det ikke forstyrrer noen), ta bilde av kopiarket, boksiden, lapper som henger på oppslagstavla osv - det er utrolig effektivt for elever med lesevansker ….. men, du mener altså at de ikke skal få den samme muligheten som andre elever? Eller er det da opp til læreren å trygge denne eleven i å bruke dette verktøyet på en hensiksmessig måte (slik at eleven blir selvstendig, opplever mestring- og lærer et verktøy for livsmestring) samtidig som man jobber med klassen om at vi trenger ulike verktøy for å mestre? en klasse blir ikke automatisk utrygg dersom en elev har mobiltlf tilgjengelig - det er lærerens oppgave (i samarbeid med eleven og foreldre) å implementere og inkludere mangfold på en trygg måte ……. Det er forøvrig læreren som har hovedansvar for å skape et godt klassemiljø også!! What, de trenger jo ikke mobilen til dette? Skoleipaden og hjelpemiddelpc har jo alle disse appene. Lingdys, Office lens, engasjerende leser, you name it. Veldig rart om deres skole forventer at elevene står for dette selv... Dessuten forholder jeg meg til HI. Om eleven med "mobilavhengighet" hadde dysleksi som primærvanske antar jeg det ville vært oppgitt for en redelig diskusjon. Det fremstår ikke slik. Forsøk å ikke blande reelle tilpasningsbehov med tull som ødelegger for nettopp disse som trenger det. I motsetning til deg både forventer og stoler jeg på at mine profesjonsutøverkollegaer mestrer dette. Anonymkode: 52e5c...b08 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vintermåne Skrevet 21. februar 2024 #247 Del Skrevet 21. februar 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): What, de trenger jo ikke mobilen til dette? Skoleipaden og hjelpemiddelpc har jo alle disse appene. Lingdys, Office lens, engasjerende leser, you name it. Veldig rart om deres skole forventer at elevene står for dette selv... Dessuten forholder jeg meg til HI. Om eleven med "mobilavhengighet" hadde dysleksi som primærvanske antar jeg det ville vært oppgitt for en redelig diskusjon. Det fremstår ikke slik. Forsøk å ikke blande reelle tilpasningsbehov med tull som ødelegger for nettopp disse som trenger det. I motsetning til deg både forventer og stoler jeg på at mine profesjonsutøverkollegaer mestrer dette. Anonymkode: 52e5c...b08 Du skjønner vel at det er ganske mye hendigere å ta bilder av alt som er skrevet / alt som skal leses rundt omkring med en mobil enn en lap top?? Prøv selv da vel - å ta bilde av tavla med pc-en ….. og legg inn bildet i et program - og så få det opplest, det er kjempe tungvint - med mobilen og en egen app (som er mye bedre enn Lens) tar det 3 sekunder…. Skolen forventer ikke at elevene står for tilpasninger selv, men de skal få hjelp til å bruke hensiktsmessige hjelpemiddel - og er mobilen mer hensiktsmessig for dem så får de det- med opplæring og oppmuntring fra lærerne! (De som har satt seg inn i det og forstår digitale hjelpemiddel og hensiktsmessig tilpasning da) Frem til elevene får lesepenn så er mobilen det beste verktøyet for elever med lesevansker, er min mening! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2024 #248 Del Skrevet 22. februar 2024 Vintermåne skrev (3 minutter siden): Du skjønner vel at det er ganske mye hendigere å ta bilder av alt som er skrevet / alt som skal leses rundt omkring med en mobil enn en lap top?? Prøv selv da vel - å ta bilde av tavla med pc-en ….. og legg inn bildet i et program - og så få det opplest, det er kjempe tungvint - med mobilen og en egen app (som er mye bedre enn Lens) tar det 3 sekunder…. Skolen forventer ikke at elevene står for tilpasninger selv, men de skal få hjelp til å bruke hensiktsmessige hjelpemiddel - og er mobilen mer hensiktsmessig for dem så får de det- med opplæring og oppmuntring fra lærerne! (De som har satt seg inn i det og forstår digitale hjelpemiddel og hensiktsmessig tilpasning da) Frem til elevene får lesepenn så er mobilen det beste verktøyet for elever med lesevansker, er min mening! 1) hvis du velger å ta bilde av tavla med pc istedenfor ipad trenger du mer hjelp enn jeg kan gi uten ppt😂 2) Dette handler ikke om elever med spesifikke lese og skrivevansker. Hvorfor insisterer du på å diskutere dette i en tråd som ikke handler om det? Anonymkode: 52e5c...b08 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vintermåne Skrevet 22. februar 2024 #249 Del Skrevet 22. februar 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): 1) hvis du velger å ta bilde av tavla med pc istedenfor ipad trenger du mer hjelp enn jeg kan gi uten ppt😂 2) Dette handler ikke om elever med spesifikke lese og skrivevansker. Hvorfor insisterer du på å diskutere dette i en tråd som ikke handler om det? Anonymkode: 52e5c...b08 Tror du seriøst alle elever på ungdomsskoler i landet har i-pad?? De aller fleste ungdomsskoleelever har pc….. hvordan vet du hva legeerklæringene som ble omtalt i hovedinnlegget handler om? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2024 #250 Del Skrevet 22. februar 2024 Vintermåne skrev (4 minutter siden): Tror du seriøst alle elever på ungdomsskoler i landet har i-pad?? De aller fleste ungdomsskoleelever har pc….. hvordan vet du hva legeerklæringene som ble omtalt i hovedinnlegget handler om? Du som kan så mye om tilpasninger vet vel at elevene kan få ipad med disse appene med støtte fra hjelpemiddelsentralen dersom de får pc på skolen og vice versa. Nå er jeg ferdig med å diskutere off topic 😊 Anonymkode: 52e5c...b08 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vintermåne Skrevet 22. februar 2024 #251 Del Skrevet 22. februar 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Du som kan så mye om tilpasninger vet vel at elevene kan få ipad med disse appene med støtte fra hjelpemiddelsentralen dersom de får pc på skolen og vice versa. Nå er jeg ferdig med å diskutere off topic 😊 Anonymkode: 52e5c...b08 Nei, elevene får ikke sutomatisk det - de får støtte fra Nav til pc eller i-pad- og siden de fleste har skole pc, så er ikke behovet for stønaden der. ferdig med å diskutere off-topic jeg også 😊 mitt poeng var at veldig mange lærere problematiserer veldig mye, og en god del har også holdninger som ikke fremmer mestring og læring hos elevene ….. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nonish91 Skrevet 22. februar 2024 #252 Del Skrevet 22. februar 2024 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Det er faktisk ikke helt uvanlig. ‘Og hva så?’ spør du. Tenk et halvt minutt på hvordan du ville ledet en sånn klasse eller hvordan det er å være en elev som alltid må ta hensyn til alle andre sine behov og som ser at læringen blir dårligere for hver dag. Anonymkode: 889d1...fcf Læringen for deg blir dårligere eller for dem? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2024 #253 Del Skrevet 22. februar 2024 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Det påvirker ikke mitt liv i det hele tatt 😊 Men det som påvirker tryggheten i klasserommet, og jeg som fagperson reagerer på, er mobilen. Elevene får fortsatt liv å høre på musikk i skolens headset på skolens ipad. Mobilen påvirker alle, og utfordrer klasserommet som et trygt sted hvor alle kan vise seg sårbare. Anonymkode: 52e5c...b08 Jeg antar at en elev med spesielle utfordringer som har fått et slikt unntak selv forstår at det hele står og faller på at man er ansvarlig? Hvis andre elever frykter bruk av kamera så kan man evt ha svart tape over kamera-linsa? Anonymkode: 53c2a...d21 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2024 #254 Del Skrevet 22. februar 2024 AnonymBruker skrev (20 timer siden): Det kunne vært en på familiegruppa vi var på. (Det er jeg som laget innlegg om psykostisk datter) Den ene ungen var direkte farlig. Men resten var egentlig fortvilte ungdommer som ikke utagerte. De utagerte mot seg selv.. Jeg må presisere at vi ikke sendte vår datter på skolen det første året. Vi fikk hjemmeskole der hun greide en halvtime hver dag og deretter var totalt utslitt. Heldigvis kom korona. Både heldig og uheldig. Det ble mindre synlig at hun var syk, siden alle var hjemme, og hun hadde blitt friskere da alle var tilbake for fullt. Uheldig var jo at alle psykologer gikk i dekning, og det var ingen tilbud åpen slik at vi foreldre måtte håndtere alt. Alt i alt tror jeg det var en velsignelse. Men fortsatt var det symptomer som kom under stress etter at hun gikk tilbake. Det er jo derfor stressreduksjon er viktig. DVS at hun feks kunne høre ting om hun ble stresset, og ble veldig sliten av inntrykk. Men vi hadde jo aldri assistent på skolen, hun angrep aldri noen (!) og har aldri blitt opplevet som farlig foruten for seg selv. Så du har jo hatt med et ekstremt tilfelle å gjøre. Jeg har møtt gjennom familiegruppe som var slik du forteller. Det kan faktisk være samme ungdom. Det ble ikke bedre med årene heller... Og det er jo ingen tilbud til disse. Det er heller ingen som står klar for et opplegg når du kommer ut av sykehuset. Det er helt og holdent opp til foreldrene å forhandle med kommune, skoler for et best mulig opplegg. Da må du jo faktisk ha litt ressurser, og du må stå i noen kamper. Det er mange foreldre, meg inkludert, som gjerne ville hatt en spesialskole, et opplegg.... men det finnes ikke. Alt er borte. Anonymkode: c59c2...c67 Det finnes da spesialskoler og tilrettelagte tilbud på ordinær skole fortsatt,iallefall gjør det det her i byen. Anonymkode: 4c3c6...c6a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2024 #255 Del Skrevet 22. februar 2024 Tone83 skrev (10 timer siden): Høres ut som dette er unger med angst som bruker musikk eller lignende for å klare seg gjennom skoledagen. Kanskje de blir beroliget av å kunne kunne kontakte mor ved panikkangst. Kanskje det er dette som er første steget, så må de øve seg på å klare det uten hjelpemiddel etter hvert. Dette har rett og slett andre foreldre ingenting med. Folk ser ikke lenger enn til sin egen nesetipp av og til. Beklager, men det finnes mange andre mestringsstategier enn musikk/aripods og mobil, og mobilen har vist at den kan forsterke denne typen underliggende problematikk. https://psykologisk.no/2022/08/det-digitale-dopet/ Som andre sier, hvis de er avhengige av musikk for å fokusere er en god gammeldags MP3-spiller med hodetelefoner (uten støydemping) et bedre alternativ enn ørepropper med støydemping og mobil. Det er ikke en god løsning å løse ett problem ved å skape et annet. Anonymkode: 4f06d...a51 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LeneXCII Skrevet 22. februar 2024 #256 Del Skrevet 22. februar 2024 AnonymBruker skrev (På 20.2.2024 den 18.53): Du vet åpenbart ikke grunnen til detbog bør derfor la være å uttale deg Anonymkode: c0a38...ce5 Nei, dette er jo bare piss, det skjønner alle med litt vert i hue! Fullstending misbruk av helsevesenet og en undergraving av hva en legeerklæring/sykemelding skal brukes til.. Kan nok kun skje i Norge (som er i ferd med å utvikle seg til et fullstendig idiotland..) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LeneXCII Skrevet 22. februar 2024 #257 Del Skrevet 22. februar 2024 AnonymBruker skrev (På 20.2.2024 den 18.51): Fatter ikke at rektor aksepterer det. Anonymkode: b713f...05d Rektorene virker å være mer eller mindre umyndiggjort. Se bare på håndhilse-episoden for en stund siden.. 🤬🤬 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Raven.Writingdesk Skrevet 22. februar 2024 #258 Del Skrevet 22. februar 2024 (endret) AnonymBruker skrev (12 timer siden): Når du har 5 nevrodivergente, 2 med traumer, 2 med tilknytningsforstyrrelse, 3 med spesifikke lesevansker, 1 med språkvansker, 1 med spiseforstyrrelse, 1 med antiautoritær forstyrrelse, 2 med skolevegring og flere uten diagnoser som trenger sine egne tilpasninger er det ikke "bare" lenger å tilpasse her og der. Da er det i mine øyne i mange av tilfellene sykeliggjøring av normale ubehagelige følelser som vil oppstå i læringssituasjoner, som fratar barna muligheten til å mestre fellesskapet og stå i ubehag på lik linje som alle andre. Det å ta hensyn til hverandre er helt ute. Meg meg meg. Fellesskapet lider. Selvfølgelig gjelder ikke dette mobilbruk ifmb diabetes, eller andre helt legitime hjelpemidler. Jeg forsøker bare å synliggjøre hva dette egofokuset på hva JEG trenger gjør med fellesskapet. Alle andre steder i samfunnet er det slik at min frihet slutter der din begynner. Ikke i klasserommet. Der dikterer de hvis foreldre krever mest. På alle andres bekostning. Ressursene øker jo ikke. Vi tilbyr gjerne musikk på øret, når det passer, ikke ødelegger for andre, og via skolens utstyr. Hvis det ikke er godt nok, er ikke musikk behovet. Skjønner? Selvfølgelig er vi i møter med bup og ppt og lærer. Jeg har ikke noe sted sagt at reelle vansker ikke skal tilrettelegges for å mestre. Det er det å aldri eksponeres for det vanskelige og mestre det jeg snakker om. Å tilrettelegge for BEHAGELIG hverdag. Det er vitterlig forskjell på mobilavhengighet uten andre diagnoser enn asperger, diabetes og dysleksi. Dette er ikke rettet mot dem. Anonymkode: 52e5c...b08 Jeg er enig med mye her, bortsett fra at man «fratar» barna ubehagelige episoder som gir dem læringsverdi» hvis man microstyrer alt de gjør.. sagt på en annen måte: da jeg var ungdom satt vi som i dag sikkert ville fått «tullediagnoser», bakerst i klasserommet og vippet på en stol, med hettegenser og langt hår som kamuflerte høretelefoner. Lærerne var vel tilfreds med at vi laget minst mulig uro, og at ikke alle av oss fikk toppkarakter eller var best i noe var helt greit. Det var faktisk sånn det skulle være, et spenn i faglig dyktighet. Nå mener jeg ikke at lærere skal slutte å drive disse studentene fremover, men kravet om at «alle skal med» gjør at (naturlige) forskjeller mellom barn skal minimeres til at barn nærmest blir robotlignende, og alle som ikke passer inn må derfor få en diagnose for å forklare hvorfor de ikke kan skvises inn gjennom samme form som alle andre. Allerede i barnehagen har pedagoger et press på seg i hva som kan forventes av prestasjonene de kan fremkalle hos sine «elever» og dette presset vedvarer helt til barna er ungdom og plutselig får autonomi. Dette er verken lærerne, barna eller foreldre sin «skyld» ene og alene. Jeg beundrer lærere som klarer å jobbe i dagens skole, det stilles høye krav til dem og de har også liten autonomi til å korrigere eller veilede der hvor foreldre og elever setter seg på bakbeina.. skolen har blitt et slags «serviceyrke» hvor «kunden (elev/foreldre) - har alltid rett» Foreldre lider litt «samme skjebne» som lærerne med idealer om «gentle parenting» hvor bruk av høy stemme eller å slå i bordet når ting står på som verst, er å anse som «verbal og materiell vold» og man risikerer å «traumatisere» ungdommen. Samtidig som vi får færre barn, og barna er de (godt) voksne foreldrene sitt siste «prosjekt»; som helst skal være både populær, pen, lykkes i idrett og skole, - og ha minst mulig skjermtid. Svikter «prosjekt» barnet er det klart det skyldes skolen, eller kanskje vi kan finne en forklarende diagnose? Endret 22. februar 2024 av Raven.Writingdesk Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2024 #259 Del Skrevet 22. februar 2024 I Norge legges liste for læring på nivået til den svakeste eleven. Det i seg selv fører til veldig mye problemer, men det har fungert sånn omtrentlig. På ingen måte bra, men heller ikke alt for dårlig. Men det systemet kombineres veldig dårlig med det som skjer nå, som ser ut som en konkurranse i å være vanskeligstilt. Lista legges lavere og lavere og lavere, og 95% av elevene lider. Anonymkode: eebd8...638 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2024 #260 Del Skrevet 22. februar 2024 AnonymBruker skrev (På 20.2.2024 den 12.47): Jeg holdt på å dette av stolen, men to elever i klassen vår har fått legeerklæring på at de henholdsvis må ha mobil med seg og må ha AirPods i ørene. De har fått legeerklæring på dette og at det må til for å gjøre dem trygge. Så da sitter den ene eleven der da med mobil, mens de andre er uten. Det er jo en oppskrift på å sær, krevende og ekstremt lite selvstendig. Hvordan skal en elev (8.klasse) kunne klare seg i arbeidslivet når du må ha sånne tilpasninger. Den andre som må ha AirPods i ørene gjør jo at læreren ikke aner hva han hører på eller om han følger med. Han har blir jo vilt sær. Herregud. Hva skjer med den norske skolen? Og hvor er foreldrene som tror at dette hjelper barnet deres? Jeg fikk altså helt sjokk, men nå har også jeg fått opp øynene. Anonymkode: 889d1...fcf Men eleven er iallefall ute av huset og på skolen. Jeg tror fylkene kommer til å trenge mer og mer småskoler for skolevegring tilfeller. Anonymkode: f9472...e2d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå