AnonymBruker Skrevet 20. februar 2024 #1 Skrevet 20. februar 2024 Har vært sammen med kjæresten min i 3 år og vi har snakket om å flytte sammen. Jeg har to barn fra før (9 og 11), han har tre (7, 12 og 16). Eldste barnet hans har flyttet ut for å studere, så det er i utgangspunktet fire barn vi må ta mest hensyn til. Barna kommer godt overens og er veldig glad i hverandre samt meg og min kjæreste. Jeg har mine barn 60% og han har sine 50%. Spørsmålet mitt er; hvordan gjør man det når man flytter sammen? Fram til nå har vi vært mest sammen uten barna, men at barna har en felles uke hos oss i mnd og at vi har en uke alene med våre barn. Vi ønsker på mange måter og fortsette med dette, synes det er fint både for oss og barna og få egentid med egne barn/foreldre, men samtidig trives jo barna veldig godt sammen og har spurt oss flere ganger om vi ikke kan flytte sammen snart. Barna mine vil jo naturligvis være litt mer hos oss enn hans barn da jeg har de 10% mer, men synes det kan bli urettferdig for hans barn kanskje? Hvordan har dere gjort det? Og hva har fungert ev ikke fungert? Anonymkode: 74c7d...28c
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2024 #2 Skrevet 20. februar 2024 Hva tenker de andre foreldrene da? Anonymkode: ab6c1...65e 2 3
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2024 #3 Skrevet 20. februar 2024 Hvorfor endre noe som fungerer er min tanke. Dere har det så bra nå fordi dere ikke har flyttet sammen, men fortsatt kan ha space. Anonymkode: 66e70...24e 16 4
Rotemor Skrevet 20. februar 2024 #4 Skrevet 20. februar 2024 Anbefalingen er å l det være som det er . De fleste barna nærmer seg studentlivet e.l og er i en alder da de faktisk bør slippe store endringer som dette. Dere kan vel vente noen år til? Jeg forstår at du mener det godt, men hva ligger i utsagnet «Urettferdig for hans barn» at de er mindre hos far? Tror du de heller vil være med dere enn med moren sin?? 4 1
Melus Skrevet 20. februar 2024 #5 Skrevet 20. februar 2024 Må noen av dere flytte til en annen skolekrets? 1
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2024 #6 Skrevet 20. februar 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hva tenker de andre foreldrene da? Anonymkode: ab6c1...65e Har ikke snakket med de om det enda, da det foreløpig bare har vært prat oss i mellom. AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hvorfor endre noe som fungerer er min tanke. Dere har det så bra nå fordi dere ikke har flyttet sammen, men fortsatt kan ha space. Anonymkode: 66e70...24e Er fordi både vi og barna i utgangspunktet ønsker det + at det absolutt vil lønne seg økonomisk for oss alle. Rotemor skrev (1 minutt siden): Anbefalingen er å l det være som det er . De fleste barna nærmer seg studentlivet e.l og er i en alder da de faktisk bør slippe store endringer som dette. Dere kan vel vente noen år til? Jeg forstår at du mener det godt, men hva ligger i utsagnet «Urettferdig for hans barn» at de er mindre hos far? Tror du de heller vil være med dere enn med moren sin?? Tror ikke de heller vil være hos oss, mente at det kunne føles urettferdig fordi mine barn får alenetid med oss uten stesøsken, mens de ikke vil få alenetid med sin far uten mine barn. Anonymkode: 74c7d...28c 1
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2024 #7 Skrevet 20. februar 2024 Ville ikke endret på nåværende samværsavtale før man eventuelt ser hvordan det fungerer. Mange bytter kan skape usikkerhet hos barna, og når man eventuelt velger å gjøre en endring så er det fint at man har erfaringer å trekke inn. Med så mange barn kan det dessuten hende at enkelte av de vil oppleve en bestemt ordning som mer positiv eller negativ enn de andre. Fire barn betyr mange hensyn og desto viktigere at man ikke forhaster seg. Anonymkode: ed32f...045 1 1 8
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2024 #8 Skrevet 20. februar 2024 Melus skrev (1 minutt siden): Må noen av dere flytte til en annen skolekrets? Nei, det er mulig for barna å fortsette på samme skole Anonymkode: 74c7d...28c 2 2
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2024 #9 Skrevet 20. februar 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Barna mine vil jo naturligvis være litt mer hos oss enn hans barn da jeg har de 10% mer, men synes det kan bli urettferdig for hans barn kanskje? Hvordan har dere gjort det? Og hva har fungert ev ikke fungert? Anonymkode: 74c7d...28c Barna deres har da en annen foreldre også. Skjønner ikke tanken om at det blir urettferdig for hans barn… Mener du at det hjemmet dere tenker å skape vil være så meget bedre enn hjemmet de har hos den andre? Men hva tenker egentlig dere ang soverom og slikt? Det er mange som skal rom. Tenker dere at noen skal dele? Og hva med barneoppdragelse? Hans barn får lov til en ting, men ikke dine og motsatt. Og den økonomiske fordelingen, skal du da betale mer siden du har barn der 60 og han ‘kun’ 50%? Ønsker virkelig alle barna å flytte sammen?? tenker som andre her over: hvorfor endre på noe som fungerer? Anonymkode: ef72a...a40 7 4
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2024 #10 Skrevet 20. februar 2024 Her var det mye negativt. Dere hsr vært sammen lenge, barna liker hverandre så jeg der ikke problemet med å flytte sammen. Det viktige er vel st dere får tid alene med barna ( du med dine og han med sine) innimellom Anonymkode: b9a6f...aec 1 1
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2024 #11 Skrevet 20. februar 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Barna deres har da en annen foreldre også. Skjønner ikke tanken om at det blir urettferdig for hans barn… Mener du at det hjemmet dere tenker å skape vil være så meget bedre enn hjemmet de har hos den andre? Men hva tenker egentlig dere ang soverom og slikt? Det er mange som skal rom. Tenker dere at noen skal dele? Og hva med barneoppdragelse? Hans barn får lov til en ting, men ikke dine og motsatt. Og den økonomiske fordelingen, skal du da betale mer siden du har barn der 60 og han ‘kun’ 50%? Ønsker virkelig alle barna å flytte sammen?? tenker som andre her over: hvorfor endre på noe som fungerer? Anonymkode: ef72a...a40 Som jeg svarte på lenger oppe, så tror jeg ikke noen har det bedre hos oss. Poenget var at mine barn vil få alenetid med oss uten stesøsken, men for hans barn vil det alltid være stesøsken tilstede og de vil ikke ha samme mulighet for egentid med far som det mine barn får. Jeg eier et stort hus med nok soverom slik at alle får et soverom hver, inkl mannens eldste datter dersom hun ønsker å komme på besøk når hun er hjemme fra studiene. Når det gjelder barneoppdragelse har vi snakket mye om dette og er veldig enig. Vi har også et godt samarbeid med barnefar/barnemor og deler de samme verdiene. Det har vært barna som begynte å ta det opp, og har snakket om det siden de møttes første gang for 2,5 år siden. Vi har ikke begynt å snakke om dette før nå, og spørsmålet kommer stadig vekk fra alle fire barna og de uttrykker stadig at de skulle ønske vi var mer sammen. Ville aldri vurdert å flytte sammen dersom et eller flere av barna ikke ønsket det, og vi vil absolutt snakke med barna underveis og sørge for at alle er enig i avgjørelsen før vi faktisk gjør det Anonymkode: 74c7d...28c 1 9
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2024 #12 Skrevet 20. februar 2024 Det er forskjell på teori og praksis. Selv om barna gir uttrykk for at de ønsker det nå, så endrer livet seg. Det er ikke det samme å bo sammen permanent, alltid ta hensyn til andre barn, aldri komme først hos dere, da noen alltid vil trenge plassen. Ikke glem det barnet som har flyttet ut, det er ikke sikkert det har flyttet for godt. Selv om du tror det vil lønne seg økonomisk, koster det mye å drifte storfamilien. Et hus med 6 soverom, er ikke rimelig. Jeg sier som de andre, hvorfor endre noe som fungerer. Når barna er ute av redet, kan dere vurdere det på nytt. Dere har enda noen tøffe og utfordrende år igjen, før hele flokken er igjennom tenårene. Anonymkode: 733ff...a6a 1 4
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2024 #13 Skrevet 20. februar 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Som jeg svarte på lenger oppe, så tror jeg ikke noen har det bedre hos oss. Poenget var at mine barn vil få alenetid med oss uten stesøsken, men for hans barn vil det alltid være stesøsken tilstede og de vil ikke ha samme mulighet for egentid med far som det mine barn får. Jeg eier et stort hus med nok soverom slik at alle får et soverom hver, inkl mannens eldste datter dersom hun ønsker å komme på besøk når hun er hjemme fra studiene. Når det gjelder barneoppdragelse har vi snakket mye om dette og er veldig enig. Vi har også et godt samarbeid med barnefar/barnemor og deler de samme verdiene. Det har vært barna som begynte å ta det opp, og har snakket om det siden de møttes første gang for 2,5 år siden. Vi har ikke begynt å snakke om dette før nå, og spørsmålet kommer stadig vekk fra alle fire barna og de uttrykker stadig at de skulle ønske vi var mer sammen. Ville aldri vurdert å flytte sammen dersom et eller flere av barna ikke ønsket det, og vi vil absolutt snakke med barna underveis og sørge for at alle er enig i avgjørelsen før vi faktisk gjør det Anonymkode: 74c7d...28c Synes det høres ut som alle er klare til å flytte sammen. Det er også positivt for barna at dere samlet får bedre økonomi. Det er ikke mange som venter så lenge med å flytte sammen, og det at alle barna får eget rom er gull. Anonymkode: 260cd...7a7 4 1
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2024 #14 Skrevet 20. februar 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Det er forskjell på teori og praksis. Selv om barna gir uttrykk for at de ønsker det nå, så endrer livet seg. Det er ikke det samme å bo sammen permanent, alltid ta hensyn til andre barn, aldri komme først hos dere, da noen alltid vil trenge plassen. Ikke glem det barnet som har flyttet ut, det er ikke sikkert det har flyttet for godt. Selv om du tror det vil lønne seg økonomisk, koster det mye å drifte storfamilien. Et hus med 6 soverom, er ikke rimelig. Jeg sier som de andre, hvorfor endre noe som fungerer. Når barna er ute av redet, kan dere vurdere det på nytt. Dere har enda noen tøffe og utfordrende år igjen, før hele flokken er igjennom tenårene. Anonymkode: 733ff...a6a Nå har jeg det huset jeg har, som faktisk har mulighet for 7 soverom, så det vil ikke endre seg økonomisk i negativ forstand for noen av oss. Ser ikke helt forskjellen på å drifte storfamilien sammen kontra hver for oss? Vi har jo mer utgifter hver for oss enn vi ville hatt sammen. Det du skriver innledningsvis er jo på en måte det jeg lurer på andres erfaring med, og at vi utgangspunktet ønsker å få til at barna våre er noen dager hos oss uten den andres barn, men at de også får være mer sammen. Anonymkode: 74c7d...28c 1 1
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2024 #15 Skrevet 20. februar 2024 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Som jeg svarte på lenger oppe, så tror jeg ikke noen har det bedre hos oss. Poenget var at mine barn vil få alenetid med oss uten stesøsken, men for hans barn vil det alltid være stesøsken tilstede og de vil ikke ha samme mulighet for egentid med far som det mine barn får. Jeg eier et stort hus med nok soverom slik at alle får et soverom hver, inkl mannens eldste datter dersom hun ønsker å komme på besøk når hun er hjemme fra studiene. Når det gjelder barneoppdragelse har vi snakket mye om dette og er veldig enig. Vi har også et godt samarbeid med barnefar/barnemor og deler de samme verdiene. Det har vært barna som begynte å ta det opp, og har snakket om det siden de møttes første gang for 2,5 år siden. Vi har ikke begynt å snakke om dette før nå, og spørsmålet kommer stadig vekk fra alle fire barna og de uttrykker stadig at de skulle ønske vi var mer sammen. Ville aldri vurdert å flytte sammen dersom et eller flere av barna ikke ønsket det, og vi vil absolutt snakke med barna underveis og sørge for at alle er enig i avgjørelsen før vi faktisk gjør det Anonymkode: 74c7d...28c Om hans barn er der noen dager da hvor dine barn er med faren sin, så blir det jo ikke et problem. Om de nå har byttedag på feks søndag, hva med å bytte til den en annen dag slik at ikke alle dager overlapper med når dine barn er der? Anonymkode: ef72a...a40 6
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2024 #16 Skrevet 20. februar 2024 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Jeg eier et stort hus med nok soverom slik at alle får et soverom hver, inkl mannens eldste datter dersom hun ønsker å komme på besøk når hun er hjemme fra studiene. Hvordan skal dere gjøre det med det økonomiske? Og det praktiske i huset? Det daglige vedlikeholdet. Skal han kjøpe seg inn? Fra dag en? Husleie? Bo der gratis? Hva tenker dere? Anonymkode: ef72a...a40
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2024 #17 Skrevet 20. februar 2024 En 16-åring som studerer og som kan få et rom til disposisjon hvis hun ønsker å komme på besøk i blant? Ja ja. Lykke til med alt. Anonymkode: eb025...0b8 1
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2024 #18 Skrevet 20. februar 2024 AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Hva tenker de andre foreldrene da? Anonymkode: ab6c1...65e Eksene har jo ikke noe å si når det gjelder nye samboerskap! Anonymkode: 985eb...672 3
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2024 #19 Skrevet 20. februar 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Hvordan skal dere gjøre det med det økonomiske? Og det praktiske i huset? Det daglige vedlikeholdet. Skal han kjøpe seg inn? Fra dag en? Husleie? Bo der gratis? Hva tenker dere? Anonymkode: ef72a...a40 Han vil foreløpig beholde sitt hus, men leie det ut, slik at han har mulighet for å flytte tilbake dersom det ikke skulle fungere for barna. Dersom ting fortsatt fungerer etter 1 år eller 2 vil han selge huset og kjøpe seg inn hos meg. Hvordan vi løser det fram til da har vi ikke diskutert så mye enda, for det viktigste og prioritet nummer en er at vi finner den beste løsningen for barna. Finner vi ikke en god løsning for barna er det uansett uaktuelt å flytte sammen. Anonymkode: 74c7d...28c 6
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2024 #20 Skrevet 20. februar 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): En 16-åring som studerer og som kan få et rom til disposisjon hvis hun ønsker å komme på besøk i blant? Ja ja. Lykke til med alt. Anonymkode: eb025...0b8 Hva er galt med det da? Anonymkode: 74c7d...28c 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå