Gå til innhold

HELTRE EIKEGULV - dvs. ikke parkett ;)

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Noen her som har erfaring med heltre eikegulv? Vi vurderer dette på hytta, og lurer på om det blir fort hakk og om det er varmt å gå på? Noe annet vi bør vite også?

PS, gjelder altså ikke parkett. :)

Anonymkode: 4bf27...710

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

🙋‍♀️ Gulvene er fra begynnelsen av 1960-tallet. Huset var bare ett eller to år gammelt da besteforeldrene mine kjøpte det, så vi har god kontroll over hva gulvene har blitt utsatt for, haha.

Har så klart blitt riper og hakk opp igjennom, men det har vært minimalt med tanke på hva gulvene har blitt utsatt for. De har tålt et lass med unger og det som følger med av søl og lek (både bestemor og mamma var dagmamma for halve bygda), store hunder, matlaging, selskaper med høye hæler, juletrær, søl etter lekk i taket, lynnedslag, rullatorer, tunge møbler...

Til sammenlikning så tåler ikke det splitter nye gulvet til søsteren min matos. Usikker på om det er parkett eller laminat, men de valgte uansett et ordentlig dyrt og flott gulv som skulle tåle "alt". De har vasket og behandlet det det etter anvisning fra produsenten, men det er så seigt og grusomt at man sitter fast med føttene. Hakkete og ripete er det òg.

Anonymkode: 75490...b3e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har heltre eikegulv fra Boen. 

Er veldig fornøyd med holdbarheten. Det har blitt noen få hakk, men det er stor forskjell sammenlignet med hvor fort feks heltre furugulv får hakk.

Det eneste jeg ville ha valgt annerledes er at jeg ville valgt matt lakk som overflatebehandling og ikke olje som vi har.

Anonymkode: b9abd...5de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

🙋‍♀️ Gulvene er fra begynnelsen av 1960-tallet. Huset var bare ett eller to år gammelt da besteforeldrene mine kjøpte det, så vi har god kontroll over hva gulvene har blitt utsatt for, haha.

Har så klart blitt riper og hakk opp igjennom, men det har vært minimalt med tanke på hva gulvene har blitt utsatt for. De har tålt et lass med unger og det som følger med av søl og lek (både bestemor og mamma var dagmamma for halve bygda), store hunder, matlaging, selskaper med høye hæler, juletrær, søl etter lekk i taket, lynnedslag, rullatorer, tunge møbler...

Til sammenlikning så tåler ikke det splitter nye gulvet til søsteren min matos. Usikker på om det er parkett eller laminat, men de valgte uansett et ordentlig dyrt og flott gulv som skulle tåle "alt". De har vasket og behandlet det det etter anvisning fra produsenten, men det er så seigt og grusomt at man sitter fast med føttene. Hakkete og ripete er det òg.

Anonymkode: 75490...b3e

Tusen takk for svaret! Det høres ut som at heltre er det riktige valget for oss. Vi har et håp om at hytten kan arves i generasjoner ettersom at det var vi som bygde det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Har heltre eikegulv fra Boen. 

Er veldig fornøyd med holdbarheten. Det har blitt noen få hakk, men det er stor forskjell sammenlignet med hvor fort feks heltre furugulv får hakk.

Det eneste jeg ville ha valgt annerledes er at jeg ville valgt matt lakk som overflatebehandling og ikke olje som vi har.

Tusen takk for svar! Og godt at du kom med erfaringen din om olje. Vi ser på et gulv som er hardvoksbehandlet, kanskje det er det samme som olje? Har lest at hardvoks bør behandles hvert tiende år, så det kan hende at lakk er tingen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Tusen takk for svar! Og godt at du kom med erfaringen din om olje. Vi ser på et gulv som er hardvoksbehandlet, kanskje det er det samme som olje? Har lest at hardvoks bør behandles hvert tiende år, så det kan hende at lakk er tingen. :)

Hardvoks er nok litt mer holdbart enn oljen - uten at jeg har noe personlig erfaring med det. 

Vårt gulv skal vel helst oljes en gang i året tror jeg det var, men det gidder vi ikke 🤪

Jeg hadde valgt den overflatebehandlingen som krever minst vedlikehold. Det er mye arbeid å tømme rommene helt for møbler, vaske med spesialsåpe, påføre olje og polere den inn. Og så kan du ikke gå på det på noen dager. Hardvoks har sikkert en lignende fremgangsmåte, men med lengre intervall.

Vi kommer nok på sikt til å få slipt ned gulvet og lakket gulvet med en uv- bestandig  matt lakk.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi har heltre eikegulv fra Svenneby Sag. Superfornøyd. Eik er hardt og blant de treslagene som tåler mest. Er jo ikke immun mot hakk, men holder seg veldig pent og fordelen er jo at det kan slipes igjen og igjen hvis man trenger siden det er heltre:)

Anbefaler Bona Naturale ultramatt overflatebehandling. Gir utseende som om det er oljet, men veldig lett å vedlikeholde.

Anonymkode: ac9de...881

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Vi har heltre eikegulv fra Svenneby Sag. Superfornøyd. Eik er hardt og blant de treslagene som tåler mest. Er jo ikke immun mot hakk, men holder seg veldig pent og fordelen er jo at det kan slipes igjen og igjen hvis man trenger siden det er heltre:)

Anbefaler Bona Naturale ultramatt overflatebehandling. Gir utseende som om det er oljet, men veldig lett å vedlikeholde.

Takk for tipset! Har lagret navnet 😊

Synes dere gulvet virker varmt å gå på, eller er det nokså likt som parkett? 

Hilsen ts. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 21.2.2024 den 14.59):

Takk for tipset! Har lagret navnet 😊

Synes dere gulvet virker varmt å gå på, eller er det nokså likt som parkett? 

Hilsen ts. 

Vi har vannbåren gulvvarme. Så det er varmt og godt ja:) Vet ikke hvordan det ville vært ellers, men ser ikke noen grunn til at det skal være annerledes enn parkett?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Vi har vannbåren gulvvarme. Så det er varmt og godt ja:) Vet ikke hvordan det ville vært ellers, men ser ikke noen grunn til at det skal være annerledes enn parkett?

Jeg lurte på om man kan kjenne forskjellen på varme mellom heltre og parkett 😊 Men det gjør man trolig ikke når man har varme under 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi la 2 cm tykt og ca 22 cm bredt heltre eikegulv i forrige bolig. Kjempeflott robust gulv som vi lakket med trestjerner silkematt lakk. Det gulvet var fantastisk godt å gå på, tålte mye og var bare knallbra. 

Anonymkode: ff790...34e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 20.2.2024 den 12.35):

Noen her som har erfaring med heltre eikegulv? Vi vurderer dette på hytta, og lurer på om det blir fort hakk og om det er varmt å gå på? Noe annet vi bør vite også?

PS, gjelder altså ikke parkett. :)

Det kommer jo an på bruken. Differansen mellom gulv av naturmaterialer og «vedlikeholdsfritt» gulv type parkett er at det siste når det er stygt ikke kan vedlikeholdes. Vedlikeholdsfritt betyr altså «verken skal eller kan vedlikeholdes (når det får skader)». 

Et tregulv derimot er et gulv som både kan og bør vedlikeholdes. Ja, folk har tregulv de beholder uten å gjøre mye med det over flere tiår. Som oftest er det personer som er forsiktige med gulvet - de tørker opp vann øyeblikkelig, de har tepper i slitasjesoner, de har filtknotter på sine møbler og sitt inventar, de tar av sko og går med tøfler. Men dersom du tenker dere er typen folk som lar snø smelte på utesko, lar jakker dryppe på gulvet, tråkker inn med sko og ellers er uforsiktige? Da blir gulvet stygt. Og da kan - og bør - gulvet slipes ned og oljes/lakkes (jeg foretrekker olje!) på nytt. Det er «et sabla styr». Men gulvet? Det kan bli som nytt flere ganger.

Det er som et kjøkkenbord i tre. Jeg har et - det er «som nytt» fordi jeg med få års mellomrom bærer det ut og sliper det ned. Mine foreldre har ett. Det ser ut som «en herpa hoggestabbe». Fordi de ikke sliper det ned med få års mellomrom. Intet annet skiller de to bordene. Blir ditt gulv fint? Det, ts, er opp til deg. Jeg kjenner folk som hater slike gulv, og folk som elsker dem. Intet annet enn foretrukket livsstil skiller de to.

Ps: eik er regnet som «den hellige gral i Norge» (litt uklart hvorfor) men om du får tak i bjørk? Det - det er virkelig utsøkt nydelig trevirke. Eik er … ålreit. I mangel på bjørk. ;) 

Anonymkode: c5b23...aae

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har vurdert heltre eik i huset.

Leverandøren anbefalte å hel-lime, å ikke ha elektrisk varme under, og spesielle tiltak om jeg skulle ha noe tungt på (flygel). Det største problemet er kanskje at jeg har en hund på 40kg.

Det finnes parkett-typer med spesielt tykk eikelag på toppen og heltre furu i basen (limt på tvers for stabilitet)

Anonymkode: 7a31b...835

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...