AnonymBruker Skrevet 20. februar 2024 #1 Skrevet 20. februar 2024 Jeg startet i dag med SSRI, og merker at jeg allerede kjenner etter bivirkninger. Er redd jeg skal innbille meg bivirkninger, og potensielt måtte avslutte. Har jo lest så mye om bivirkninger. Er det noen som har startet med SSRI helt uten bivirkninger, eller med minimale bivirkninger? Ønsker kun positive erfaringer her, da det er nok av tilgang på negative. Anonymkode: 2636a...b33
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2024 #2 Skrevet 20. februar 2024 AnonymBruker skrev (37 minutter siden): Jeg startet i dag med SSRI, og merker at jeg allerede kjenner etter bivirkninger. Er redd jeg skal innbille meg bivirkninger, og potensielt måtte avslutte. Har jo lest så mye om bivirkninger. Er det noen som har startet med SSRI helt uten bivirkninger, eller med minimale bivirkninger? Ønsker kun positive erfaringer her, da det er nok av tilgang på negative. Anonymkode: 2636a...b33 Vil bare tipse deg om å ta ssri panel /cyp test dersom det er voldsomme bivirknkninger. Anonymkode: 07352...783
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2024 #3 Skrevet 20. februar 2024 Har gått på SSRI i 15 år, aldri hatt noe som helst bivirkninger! Medisinen reddet liv og helsen min, Anonymkode: 32fa4...bce 2
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2024 #4 Skrevet 20. februar 2024 Hadde veldig god og rask effekt av ssri mot angst og depresjon og tilsynelatende ingen bivirkninger. Men så kom det snikende likevel. Siden det ikke dukket opp nye problemer, men heller en gradvis forsvinnende sexlyst, ble det lett å overse det. Til slutt ble det umulig å få orgasme, i tillegg til lite lyst i utgangspunktet. Slo meg ikke først at det var pga medisinen. Men nå har jeg sluttet og lysten er tilbake. Jeg synes det er forferdelig at behandlere ikke snakker om denne siden av ssri. Mye mas om ereksjonsproblemer hos menn, men seksuell dysfunksjon hos kvinner er visst ikke så farlig. Hadde vært spennende å se om det fantes noen sammenheng mellom antal kvinner som går på ssri og antal som ikke oppnår orgasme og mangler lyst... Det "er visst bare sånn" det, at mange kvinner ikke kan få orgasme... Anonymkode: 96047...b65
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2024 #5 Skrevet 21. februar 2024 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Hadde vært spennende å se om det fantes noen sammenheng mellom antal kvinner som går på ssri og antal som ikke oppnår orgasme og mangler lyst... Det "er visst bare sånn" det, at mange kvinner ikke kan få orgasme... Anonymkode: 96047...b65 Jeg opplevde også dette, men det ga seg i løpet av et års tid. Nå har jeg stått på stabil dose i 12 år. Anonymkode: bcfd3...0d4
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2024 #6 Skrevet 22. februar 2024 AnonymBruker skrev (På 20.2.2024 den 19.44): Hadde veldig god og rask effekt av ssri mot angst og depresjon og tilsynelatende ingen bivirkninger. Men så kom det snikende likevel. Siden det ikke dukket opp nye problemer, men heller en gradvis forsvinnende sexlyst, ble det lett å overse det. Til slutt ble det umulig å få orgasme, i tillegg til lite lyst i utgangspunktet. Slo meg ikke først at det var pga medisinen. Men nå har jeg sluttet og lysten er tilbake. Jeg synes det er forferdelig at behandlere ikke snakker om denne siden av ssri. Mye mas om ereksjonsproblemer hos menn, men seksuell dysfunksjon hos kvinner er visst ikke så farlig. Hadde vært spennende å se om det fantes noen sammenheng mellom antal kvinner som går på ssri og antal som ikke oppnår orgasme og mangler lyst... Det "er visst bare sånn" det, at mange kvinner ikke kan få orgasme... Anonymkode: 96047...b65 Jeg vet ikke helt? Jeg har lest veldig mye om seksuelle dysfunksjoner, og særlig det som kalles PSSD, og har inntrykk av at kjønnene får ganske lik fokus. Det er vel desverre sånn at manglende libido og ereksjon hos menn, er et problem som vises veldig godt for begge parter. Anonymkode: 3eaea...a20
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2024 #7 Skrevet 22. februar 2024 Jeg opplevde ingen spesielle bivirkninger når jeg startet på antidepressiva, det eneste jeg hadde i opptrappingsfasen var voldsom svetting om natten. Men det ga seg etter den første måneden. SSRI har gjort livet mitt så mye bedre og jeg angrer på at jeg ikke startet før! Jeg ble anbefalt det i mange år, men jeg våget aldri å starte på det fordi jeg var så redd for bivirkninger. Men endelig våget jeg, og jeg har fått et så mye bedre liv, ingen angst lenger, mye roligere og mer sosial. Lykke til med oppstarten av medisinene dine. Anonymkode: 9b745...7e2 2
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2024 #8 Skrevet 22. februar 2024 Regner med at du går på denne medisinen fordi det står om liv, og er siste utvei, samtidig som psykologbehandling. Så bivirkninger er en liten pris å betale. Hadde du kunne blitt bedre uten disse medisinene, hadde det vel allerede skjedd? Regner med at alt er prøvd først. Anonymkode: 2f549...f79 2
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2024 #9 Skrevet 23. februar 2024 AnonymBruker skrev (På 20.2.2024 den 12.03): Vil bare tipse deg om å ta ssri panel /cyp test dersom det er voldsomme bivirknkninger. Anonymkode: 07352...783 Er det denne som måler om man er hyperallergisk mot antidepressiva? Jeg har noe i genetikken som gjør jeg ikke tåler noe av det og fikk kraftige reaksjoner av 4 forskjellige. Alt fra prikker over hele kroppen til selvmordstanker. Kan dessverre ikke bruke noe. Jeg synes selv cipralex hjalp til å få et lysere sinn, men nå er alle ulike hvordan man responderer. Lykke til Ts. det tar nærmere 2-3 mnd før reseptorer i hjernen får skikkelig utslag. Høres rart ut at du kjenner bivirkning etter en dag. Da kan feks dosen du har fått være for sterk, eller du innbiller deg og frykter ting. Ca 14 dager vil være en bivirkingstid for mange. Jeg ville gitt det minst 4 uker nå. Får du ikke kraftige utsalg så klarer du fint å holde ut med lett kvalme og andre små ting som er bivirkning. Anonymkode: 560ad...5e6
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2024 #10 Skrevet 23. februar 2024 AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Er det denne som måler om man er hyperallergisk mot antidepressiva? Jeg har noe i genetikken som gjør jeg ikke tåler noe av det og fikk kraftige reaksjoner av 4 forskjellige. Alt fra prikker over hele kroppen til selvmordstanker. Kan dessverre ikke bruke noe. Jeg synes selv cipralex hjalp til å få et lysere sinn, men nå er alle ulike hvordan man responderer. Lykke til Ts. det tar nærmere 2-3 mnd før reseptorer i hjernen får skikkelig utslag. Høres rart ut at du kjenner bivirkning etter en dag. Da kan feks dosen du har fått være for sterk, eller du innbiller deg og frykter ting. Ca 14 dager vil være en bivirkingstid for mange. Jeg ville gitt det minst 4 uker nå. Får du ikke kraftige utsalg så klarer du fint å holde ut med lett kvalme og andre små ting som er bivirkning. Anonymkode: 560ad...5e6 Enig i at det virker rart å kjenne bivirkninger samme dag. Men 4 timer etter første tablett kastet jeg opp. Og går på laveste mulige dose. Har siden det såvidt klart å spise noe, og kastet opp daglig. Et av symptomene mine fra før er kvalme, så synes det er vanskelig å vite om dette er bivirkninger eller angst for bivirkninger som forsterker kvalmen. Skal til legen i dag da, siden jeg omtrent ikke har fått i meg mat eller drikke siste fire dagene. Tørr ikke gå inn i helga uten en plan. TS Anonymkode: 2636a...b33
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2024 #11 Skrevet 23. februar 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Enig i at det virker rart å kjenne bivirkninger samme dag. Men 4 timer etter første tablett kastet jeg opp. Og går på laveste mulige dose. Har siden det såvidt klart å spise noe, og kastet opp daglig. Et av symptomene mine fra før er kvalme, så synes det er vanskelig å vite om dette er bivirkninger eller angst for bivirkninger som forsterker kvalmen. Skal til legen i dag da, siden jeg omtrent ikke har fått i meg mat eller drikke siste fire dagene. Tørr ikke gå inn i helga uten en plan. TS Anonymkode: 2636a...b33 Mest sannsynlig er det kvalme fra før som du kjenner nå. Du vil nok kjenne forskjell på medisinsk og det du har fra før etter en stund. Jeg ble kvalm og hadde vondt i hodet første perioden. Ca 14 dager. Det ga merkelige stikk i hodet. Ingen farlige symptomer. I en overgangsfase kan du evt spørre legen din om beroligende kun for 14 dager. Jeg tok ingenting fast. Kun ved sterk angst. Har du prøvd kvalmestillende? Det hjalp litt på meg. Anonymkode: 560ad...5e6
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2024 #12 Skrevet 23. februar 2024 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Jeg opplevde ingen spesielle bivirkninger når jeg startet på antidepressiva, det eneste jeg hadde i opptrappingsfasen var voldsom svetting om natten. Men det ga seg etter den første måneden. SSRI har gjort livet mitt så mye bedre og jeg angrer på at jeg ikke startet før! Jeg ble anbefalt det i mange år, men jeg våget aldri å starte på det fordi jeg var så redd for bivirkninger. Men endelig våget jeg, og jeg har fått et så mye bedre liv, ingen angst lenger, mye roligere og mer sosial. Lykke til med oppstarten av medisinene dine. Anonymkode: 9b745...7e2 Kan jeg spørre hvilken type som fungerer så bra for deg? Vet det er individuelt, men sliter med mye angst selv og synes det er vanskelig å være sosial. Anonymkode: 3ac89...a0a
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2024 #13 Skrevet 23. februar 2024 AnonymBruker skrev (41 minutter siden): Mest sannsynlig er det kvalme fra før som du kjenner nå. Du vil nok kjenne forskjell på medisinsk og det du har fra før etter en stund. Jeg ble kvalm og hadde vondt i hodet første perioden. Ca 14 dager. Det ga merkelige stikk i hodet. Ingen farlige symptomer. I en overgangsfase kan du evt spørre legen din om beroligende kun for 14 dager. Jeg tok ingenting fast. Kun ved sterk angst. Har du prøvd kvalmestillende? Det hjalp litt på meg. Anonymkode: 560ad...5e6 Kan godt være du har rett. Men to uker som dette, uten næring eller væske, det går jo dårlig! 😔 Kanskje beroligende nan være løsningen. Ser i alle fall mørkt på å bare kaste inn håndkleet og gi opp oppstarten nå. Har ingen andre løsninger enn SSRI akkurat nå. TS Anonymkode: 2636a...b33
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2024 #14 Skrevet 23. februar 2024 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Kan jeg spørre hvilken type som fungerer så bra for deg? Vet det er individuelt, men sliter med mye angst selv og synes det er vanskelig å være sosial. Anonymkode: 3ac89...a0a Zoloft. Jeg fikk den primært for angstlidelse, og for meg har den fungert veldig bra. Før var jeg redd for det meste, hadde mye tankekjør, bekymringer og uro, nå er alt det helt borte! Jeg klarer å takle hverdagens utfordringer mye bedre og klarer å være sosial med andre og faktisk slappe av og kose meg med det. Anonymkode: 9b745...7e2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå