AnonymBruker Skrevet 20. februar 2024 #1 Del Skrevet 20. februar 2024 Begynt å følge litt med på hvem som er å ser i journalen min (var en bekjent som var inne å leste for noen mnd siden) ikke helt komfortabel med det selv om hun kan ha hatt en god grunn da hun jobber ett sted eg fikk henvisning. Men hat vært litt inn og ut på sykehus og ser jo det at veldig mange er inne og ser på journalen selv om det er flere uker siden eg har vært inne. Også sekretær på en avd eg aldri har hatt noe med (vært inne tre ganger å sett) er dette normalt? Kjenner jeg ikke e komfortabel med at de er inne å leser når det ikke skulle være en grunn til det. Anonymkode: f6e4b...664 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2024 #2 Del Skrevet 20. februar 2024 Det er utrolig mange som er involvert i behandling på et sykehus. Det byttes jo personale daglig. Og sekretæren gjør mye praktisk arbeid både før, underveis og etterpå. Epikriser, info til fastlege etc. Et 20-sifra antall er ikke uvanlig. Anonymkode: 02048...97c 5 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2024 #3 Del Skrevet 20. februar 2024 Sekretærer må ofte inn og lese om det er henvisninger, etc. Om du googler eller faktisk henvender deg til den konkrete plassen de menneskene jobber, så vil du få svar. Anonymkode: b63c9...38f 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2024 #4 Del Skrevet 20. februar 2024 Angående sekretærer er min erfaring at de gjerne er inne flere ganger, også en stund etter utskrivelse. Dette har nok med skanning og arkivering å gjøre. At det er fra en annen avdeling kan være så enkelt som at det har vært sykdom, og sekretæren har hjulpet til på annen avdeling. Jeg har selv jobbet på sengepost i mange år. Ofte har man felles rapport på morgenen sammen med dem på samme gruppe den dagen, dermed kan mitt navn komme opp selv om jeg ikke har hatt ansvar for pasienten. Når PC-er står logget på og noen ringer inn med spørsmål feks er det fort at man bruker den nærmeste pcen til å søke opp pasienten for å spare tid på innlogging. Dermed vil den som er innlogget på pcen dokumenteres i journalsystemet, selv om hen aldri trenger å ha lest noe som helst. Dette er selvfølgelig ikke ønskelig, og man jobber med å få bedre rutiner for å unngå dette. Men ville bare forklare at mange navn man ikke kjenner til ikke NØDVENDIGVIS betyr at noen har snoket i journalen. Men føler man seg usikker/bekymret kan man vel be om å få en vurdering på det :) Anonymkode: 70951...b4b 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2024 #5 Del Skrevet 20. februar 2024 Forstår jo veldig godt at sekretærer er inne og at det er med god grunn. Det er sikkert 30 forskjellige sekretærer som har vært inne siste 6 mnd men det har vært på avdelinger jeg har hatt kontakt med på ett vis. Men hun son har vært inne nå jobber på en avdeling hvor jeg aldri har vært og ikke har noe relasjon til min sykdom. Så kan ikke skjønne hva hun skal inn der etter. Anonymkode: f6e4b...664 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2024 #6 Del Skrevet 20. februar 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Angående sekretærer er min erfaring at de gjerne er inne flere ganger, også en stund etter utskrivelse. Dette har nok med skanning og arkivering å gjøre. At det er fra en annen avdeling kan være så enkelt som at det har vært sykdom, og sekretæren har hjulpet til på annen avdeling. Jeg har selv jobbet på sengepost i mange år. Ofte har man felles rapport på morgenen sammen med dem på samme gruppe den dagen, dermed kan mitt navn komme opp selv om jeg ikke har hatt ansvar for pasienten. Når PC-er står logget på og noen ringer inn med spørsmål feks er det fort at man bruker den nærmeste pcen til å søke opp pasienten for å spare tid på innlogging. Dermed vil den som er innlogget på pcen dokumenteres i journalsystemet, selv om hen aldri trenger å ha lest noe som helst. Dette er selvfølgelig ikke ønskelig, og man jobber med å få bedre rutiner for å unngå dette. Men ville bare forklare at mange navn man ikke kjenner til ikke NØDVENDIGVIS betyr at noen har snoket i journalen. Men føler man seg usikker/bekymret kan man vel be om å få en vurdering på det Anonymkode: 70951...b4b Ja, er titt og ofte folk eg ikke aner hvem er som er inne og det tenker jeg ikke over da de jobber i akuttmottak eller andre avd eg har hatt kontakt med. Men kan så klart være en vikar, det hadde eg ikke tenkt på hehe. Derfor eg ville spørre her og ikke ringe for å føle meg dum etterpå 🙈😅 ts Anonymkode: f6e4b...664 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2024 #7 Del Skrevet 20. februar 2024 På helse Norge finner du et digitalt skjema der du kan be om begrunnelse til innsyn. Har selv bedt om det ved et par anledninger og har da fått god forklaring på hvorfor vedkommende var inne. Skal sies at ett tilfelle var ren snoking. Anonymkode: db6c5...447 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2024 #8 Del Skrevet 20. februar 2024 Sist jeg var innlagt, så sjekket jeg med vilje hvor mange journalen var innom i løpet av det døgnet og tiden etter. 32 stk ble totalen, de fleste bare papirflyttere. Du kan se hvorfor de har tilgang, og hvilke dokumenter de har åpnet. Majoriteten har ikke åpnet noe som helst, de bare «flytter» journalen rundt. Anonymkode: 1fc84...7d9 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2024 #9 Del Skrevet 20. februar 2024 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Sist jeg var innlagt, så sjekket jeg med vilje hvor mange journalen var innom i løpet av det døgnet og tiden etter. 32 stk ble totalen, de fleste bare papirflyttere. Du kan se hvorfor de har tilgang, og hvilke dokumenter de har åpnet. Majoriteten har ikke åpnet noe som helst, de bare «flytter» journalen rundt. Anonymkode: 1fc84...7d9 Har godt over 1000 tilganger det siste året så er en god del som er innom. Ett gjennomsnitt på 10-15 om dagen. Men får ikke opp alle dokumenter, feks vis de er inne å se på blodprøver så får eg bare opp at de har åpnet dokumenter som ikke er tilgjengelig på helse Norge. Anonymkode: f6e4b...664 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2024 #10 Del Skrevet 20. februar 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Har godt over 1000 tilganger det siste året så er en god del som er innom. Ett gjennomsnitt på 10-15 om dagen. Men får ikke opp alle dokumenter, feks vis de er inne å se på blodprøver så får eg bare opp at de har åpnet dokumenter som ikke er tilgjengelig på helse Norge. Anonymkode: f6e4b...664 Står bare at begrunnelsen er inneliggende pasient på nesten alt. Anonymkode: f6e4b...664 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2024 #11 Del Skrevet 20. februar 2024 Jobber som sekretær på poliklinikk og har flere ganger tenkt at dette nok virker rart, hvis jeg f.eks er inne 4-5 ganger etter hverandre på et notat fordi jeg ikke husket hva som stod etc. Legen kan ha sendt en beskjed og så må det sjekkes opp, eller det kan være for å kontrollere diagnoser og prosedyrer som er satt, f.eks Anonymkode: 407fb...b07 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2024 #12 Del Skrevet 20. februar 2024 Har selv hvert innlagt og ble sjokka hvor mange som var involvert, alt fra leger, sykepleiere, radiologer osv. Fant ut i etterkant at mange avdelinger var og inkludert alt fra kreftavdeling, gastro, hjerteavdeling blant annet. Telte over og det var over 30 stk. Sykepleiere registerer og visst nok medisiner og gjør notater og når de var inne og snakka med meg. Men hvis du føler noen har snoka så gjør som andre skriver og send inn du vil ha info hvorfor den og den har sjekka journalen din. Anonymkode: dbc4e...87a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2024 #13 Del Skrevet 20. februar 2024 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Begynt å følge litt med på hvem som er å ser i journalen min (var en bekjent som var inne å leste for noen mnd siden) ikke helt komfortabel med det selv om hun kan ha hatt en god grunn da hun jobber ett sted eg fikk henvisning. Men hat vært litt inn og ut på sykehus og ser jo det at veldig mange er inne og ser på journalen selv om det er flere uker siden eg har vært inne. Også sekretær på en avd eg aldri har hatt noe med (vært inne tre ganger å sett) er dette normalt? Kjenner jeg ikke e komfortabel med at de er inne å leser når det ikke skulle være en grunn til det. Anonymkode: f6e4b...664 Jeg jobber selv som sekretær på kontorfaglig seksjon, og noen ganger må jeg innom en journal x-antall ganger, rett og slett fordi jeg glemmer om jeg har gjort det jeg skal 😅 Så er det tilfeller hvor jeg kanskje har gjort det jeg har fått beskjed om, men så får jeg kontrabeskjed fra legen og må gjøre noe på nytt osv osv. Andre ganger går jeg inn på notater fra andre avdelinger ved en feiltakelse, noen ganger gjør jeg det for å sjekke om pasienten har hatt timen ved en annen avdeling, og kan få ny time hos oss, så er det tilfeller jeg bruker andres avdelinger sine notater, for å sjekke om en utenlandsk pasient feks har behov for tolk. Anonymkode: d3997...ea0 3 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2024 #14 Del Skrevet 20. februar 2024 Jeg går til en psykiater ve dps og klinikkoverlegen har vært inni min journal tre ganger og åpnet to journalnotat. Jeg klarer ikke tenke ut hvorfor han gjør det. Men tør ikke spør Anonymkode: 24cc4...c2d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2024 #15 Del Skrevet 20. februar 2024 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Ja, er titt og ofte folk eg ikke aner hvem er som er inne og det tenker jeg ikke over da de jobber i akuttmottak eller andre avd eg har hatt kontakt med. Men kan så klart være en vikar, det hadde eg ikke tenkt på hehe. Derfor eg ville spørre her og ikke ringe for å føle meg dum etterpå 🙈😅 ts Anonymkode: f6e4b...664 Jeg jobber ved en sikkerhetspost i psykiatrien, og er nå student rundt om kring på sykehuset på ulike avdelinger i forbindelse med videreutdanning. Jeg kan godt forstå at en pasient ved DPS synes det er rart at «Fagleder seksjon sikkerhet» har vært inni journalen deres men det har altså en god forklaring 🤭 Det handler i dette tilfelle bare om at det er der jeg «hører til» men nå har fått utvidede oppgaver ifbm praksis 😄 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg går til en psykiater ve dps og klinikkoverlegen har vært inni min journal tre ganger og åpnet to journalnotat. Jeg klarer ikke tenke ut hvorfor han gjør det. Men tør ikke spør Anonymkode: 24cc4...c2d Det er helt normalt. Det er klinikkoverlege som er øverste ansvarlig for din behandling (og bør dermed være litt oppdatert), og det kan godt hende psykiateren din har diskutert saken med han/henne for råd etc. Da må man inn og lese. Anonymkode: bbe21...b2e 5 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2024 #16 Del Skrevet 20. februar 2024 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Angående sekretærer er min erfaring at de gjerne er inne flere ganger, også en stund etter utskrivelse. Dette har nok med skanning og arkivering å gjøre. At det er fra en annen avdeling kan være så enkelt som at det har vært sykdom, og sekretæren har hjulpet til på annen avdeling. Jeg har selv jobbet på sengepost i mange år. Ofte har man felles rapport på morgenen sammen med dem på samme gruppe den dagen, dermed kan mitt navn komme opp selv om jeg ikke har hatt ansvar for pasienten. Når PC-er står logget på og noen ringer inn med spørsmål feks er det fort at man bruker den nærmeste pcen til å søke opp pasienten for å spare tid på innlogging. Dermed vil den som er innlogget på pcen dokumenteres i journalsystemet, selv om hen aldri trenger å ha lest noe som helst. Dette er selvfølgelig ikke ønskelig, og man jobber med å få bedre rutiner for å unngå dette. Men ville bare forklare at mange navn man ikke kjenner til ikke NØDVENDIGVIS betyr at noen har snoket i journalen. Men føler man seg usikker/bekymret kan man vel be om å få en vurdering på det Anonymkode: 70951...b4b Det er faktisk avvik at du lar andre bruke pc med din innlogging. Hadde jeg aldri gjort Anonymkode: a55dc...ae5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2024 #17 Del Skrevet 21. februar 2024 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Det er faktisk avvik at du lar andre bruke pc med din innlogging. Hadde jeg aldri gjort Anonymkode: a55dc...ae5 Det er både jeg og avdeling klar over, og som nevnt jobber man med tiltak for å endre dette. Men i mangel på antall PC-er i forhold til antall ansatte, gamle telefoner hvor samtaler ikke kan overføres til annen telefon, og knapt med tid, hvor man ikke kan logge av og på mellom hver forstyrrelse i arbeidet, så blir det dessverre fort slik. Men skal sies at det har blitt betydelig mindre siste årene, nettopp fordi man han hatt fokus på dette. Anonymkode: 70951...b4b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2024 #18 Del Skrevet 21. februar 2024 9 hours ago, AnonymBruker said: Det er faktisk avvik at du lar andre bruke pc med din innlogging. Hadde jeg aldri gjort Anonymkode: a55dc...ae5 Det er heller ikke lov... Så helt sykt at personen skriver dette på ett forum... Anonymkode: b63c9...38f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2024 #19 Del Skrevet 21. februar 2024 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Jeg går til en psykiater ve dps og klinikkoverlegen har vært inni min journal tre ganger og åpnet to journalnotat. Jeg klarer ikke tenke ut hvorfor han gjør det. Men tør ikke spør Anonymkode: 24cc4...c2d Det kan være så mye. Kanskje psykiateren din har spurt om råd? Kanskje det har vært diagnosesjekk, eller det kan være mtp på videre behandling. Anonymkode: 38e1d...4fd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2024 #20 Del Skrevet 21. februar 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det er heller ikke lov... Så helt sykt at personen skriver dette på ett forum... Anonymkode: b63c9...38f Det er jo bra at det blir opplyst om, som vedkommende skriver så er det grunner til at det blir sånn og det jobbes med. Blir det kjent, jobbes det fortere med det. For nei, det er ikke greit at det er sånn, så om du reagerer så har du nå mulighet til å klage selv også, det hjelper. Anonymkode: 9646d...9fc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå