Jentee22 Skrevet 20. februar 2024 #1 Skrevet 20. februar 2024 Jeg sitter i en situasjon som er veldig psykisk krevende for meg og trenger råd eller kanskje en eller annen form for bekreftelse/avkreftelse på om dette er vanlig og om noen andre er i en lignende livssituasjon. Jeg og samboer har akkurat kjøpt oss leilighet. Vi har tre barn hvorav en er hjemme og to i barnehage. Det er jo ikke nytt at renten tar knekken på mange økonomisk for tiden. At det er vanskelig å få ting til å gå opp. Jeg jobber ikke da jeg er hjemme på mammapermisjon men også går jeg på aap. Dette har jeg gjort siden litt inn i graviditeten med første felles barn 2021, da jeg har slitt mye med utmattelse og andre utfordringer relatert til svangerskap men også andre psykiske utfordringer. Jeg får ikke begynt å komme meg i jobb da minste barnet ikke er i barnehage før til høsten. Så jeg kan ikke akkurat jobbe mer for å tjene inn mer penger om jeg vil heller. Hovedproblemet for meg er ikke pengene i seg selv og at det er hardt økonomisk, men at jeg sitter alene med husarbeid, mesteparten av legging, mathandel, , matlaging , planlegger, henter og leverer i barnehagen, kjøper bursdagsgaver til både hans familie, eks morsdags gaver osv til min og våres lille familie, jeg følger opp mesteparten av fritidsaktiviteter samt foreldre samtaler og står for 80% av levering og henting. Men får fortsatt hele tiden høre at ingenting er bra nok og at han vil at jeg skal betale mer ( 50/50) eller så synes han ihvertfall at jeg da må ha ungene hjemme og være en ordentlig husmor som gjør det som kreves hele tiden. Noe jeg føler at jeg allerede gjør, og samtidig betaler jeg strøm, barnehage, utstyr ungene trenger, alt av mat , og de få felles tingene vi har på nedbetaling etter vi flyttet, fritidsaktiviteter samt mine egne regninger. samboer betaler bilen sin, telefonen sin og felles utgiftene i sameiet og lånet. Vi bruker da opp alt vi har hver mnd, alt er jo så dyrt for tiden. Han tjener ca dobbelt av meg, så jeg klarer jo ikke å betale like mye som han da det ikke er mer penger å hente . jeg synes dette er skikkelig urettferdig da jeg els har vært hos frisøren en gang på tre år fordi jeg ikke vil bruke penger unødvendig. føler jeg prioriterer alt og alle andre utenom meg selv. jeg bruker kun penger på barna når de trenger noe og mat samt våre felles utgifter som strøm etc. Jeg føler jo at vi begge egentlig skal være sammen om dette med økonomi , hus og barn og da han får utbetalt en gang i mnd som man får ved jobb mens jeg får aap , det er to ganger pluss minstesatsen barnebidrag og barnetrygd. jeg føler jeg står i det meste alene med barn og hjem samt annet ansvar som følger med og bruker de pengene jeg kan bistå med. men det er tydeligvis ikke godt nok ( hans ord) Og at hvis jeg ikke finner en løsning vil han kreve at jeg betaler halvparten av alt ( dvs at han ikke fører overhenget til låne på vår felles konto. Om jeg gjør dette så sitter jeg igjen med 500 kr kanskje om det ikke kommer noe forutsette utgifter. har jeg ikke mulighet til å bidra med mat mer enn det og da truer han med å gå fra meg og la meg sitte igjen med huslån og alt alene eller krever at jeg må flytte ut. Synes dette er veldig urettferdig når jeg betaler alt jeg har og er den som gjør alt her hjemme han gjør ingenting. Kanskje av og legge sønnen sin i senga og gå rett ut igjen og av og til stå opp med han så han ikke vekker lillesøster. (som sover inntil meg) Men somregel er dette meg som gjør. Prøver å spørre om han faktisk mener at jeg skal betale 50% av alt forbruk og utgifter vi som familie har i i løpet av en mnd samt mine utgifter men også ha barna hjemme ( ta dem ut av barnehage) og i tillegg få gjort alt her hjemme av husarbeid, som matlaging, stell og legging av barn og rydd/vask. Samt mathandel, følging av barn til legetimer. Om ungene er syke er det alltid meg som har ansvaret, selvom jeg også er skikkelig syk, krever ikke at han er hjemme fra jobben men ihvertfall hjelper meg litt med eks matlaging osv etter jobb da jeg er så sliten etter sykdom på barna og meg selv, dette mener han er min jobb selvom han er frisk og ser ingen grunn til at jeg trenger hjelp fordi jeg klarer det fint selv, sånn er det å være mor. og om han er syk også må jeg passe på alle sammen uansett hvor dårlig jeg er og dulle og passe på han uansett hvordan ting er med oss andre som også er sårt da jeg aldri får en liten pustepause til å bli frisk. Føles som alt er automatisk mitt ansvar uten at han vil avlaste meg noe, hverken i helger og etter jobb , det ikke er hans jobb da han tjener mest og er på jobb hver dag så når han har fri må han slappe av og gjøre ting han selv vil og det er en selvfølge. igjen fordi moren hans hadde alle barna hjemme til de startet på skolen, med alt ansvar og det var aldri rotete eller noen gang møkkete hjemme og hvis jeg ikke klarte det så er jeg ikke lagd for å ha mann, hus og barn. jeg prøver å si at om vi ikke skal dele på ting her hjemme av ansvar eller barna og leve som oldeforeldrene våres gjorde så er det urettferdig at han setter et vanvittig økonomisk press på meg i tillegg til alt annet han krever av meg mens han skal få slippe å ha noe ansvar. responsen da at jeg er dum og han synes bare jeg er helt tilbakestående og virkelighetsfjern som spør om jeg også skal ha økonomiske ansvaret men at jeg også skal være hjemme med barn. , fordi det er umulig å leve på kun en inntekt i Norge. jeg prøver så godt jeg kan å forklare at hadde jeg kunnet betale mer hadde jeg gjort det. Men jeg har ikke mulighet for å jobbe sånn det er nå. Og at vi har jo i felleskap blitt enige om at han betaler de store felles utgiftene ved lønning siden han får en stor sum utbetalt mens jeg får pengene mine utbetalt flere ganger utover måneden. Så det er praktisk iforhold til utgifter til innkjøp av mat og annet bruk. vi har felles konto der vi setter inn når vi får penger etter våre egne og felles utgifter er betalt. Men da er det kun mine penger som blir utbetalt igjen og de kommer ikke på en gang. Så på grunn av lånet osv så var det beste løsning. at vi begge har tilgang til penger som er igjen slik at det ikke skal bli krangling om penger. Noe det uansett gjør fordi han synes han betaler altfor mye, men så slipper vi også å be om Vipps / kort av den andre hver gang noen av oss skal gjøre noe uten at den andre er der. Er jeg helt fjern som synes at jeg ikke skal måtte betale alle mine penger og samtidig gjøre alt hjemme fordi to av tre barn er i barnehagen. For å så få beskjed at det ikke er bra nok osv?Er det noen som har det slik hjemme ? hjemme med barn og gjør gjør alt nevnt over og samtidig betaler alle pengene de får inn hver mnd? Jeg synes det er felles penger som vi som familie har til oss. Samme hvordan de blir brukt så vi alle har det vi trenger. Men det er jo tydelig at det er det ikke hos oss selvom jeg skulle ønske det. Sitter bare med følelsen av at siden jeg har dårligere inntekt så er det han som gjør meg en tjeneste som han føler at han bare kan ta tilbake når det passer for han. Ingen av oss har råd til å bo her uten den andre, ihvertfsll ikke jeg så det er nok derfor det treffer meg litt ekstra. Dettet ble et veldig langt og kanskje sutrete innlegg. Men det er vanskelig å sette få ord på noe som er komplisert. Jeg bare merker at jeg virkelig trenger noe innputt før jeg går på en vegg. får helt angst i kroppen og det går jo hardt utover psyken å føle seg alene. I en så stor del av livet som man egentlig burde stå sammen i. Føler meg ikke møtt eller hørt, bare misforstått. Og tar jeg det opp blir det bare høylytt og ender med at jeg blir utrolig lei meg og fortvilet over alt sammen. så jeg tar gjerne imot, råd/tips/konstruktiv kritikk og egne erfaringer. 🙏🏻 2
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2024 #2 Skrevet 20. februar 2024 Samboeren din har jaggu ordnet seg godt. Ingen økonomisk risiko, eier alt av verdi og du betaler løpende forbruk på lav lønn. Ikke gidder han ta sin andel av det ubetalte omsorgsarbeidet heller. Han utnytter deg, holder deg nede så du ikke har mulighet til å jobbe deg oppover og skylder jaggu på deg for det også. Fy faen for en løk du er kjæreste med, hvorfor er du sammen med han? Flytt fra han. Det vil også hjelpe deg økonomisk. Anonymkode: 986df...aae 5
molo80 Skrevet 20. februar 2024 #3 Skrevet 20. februar 2024 Det hører ut som at dere ikke ser hverandres sider av saken her.. Jeg syns ikke du skal både ta alt av husarbeid og betale halvparten av alle utgifter. Dere må rett og slett sette dere ned og se på alle inntektene og alle utgiftene samlet. Også må dere regne dere frem til at dere begge har en rettferdig sum å sitte igjen med hver mnd. Det samme må dere gjøre med jobben hans og husarbeidet. Du tar selvsagt en litt større del av det på dagtid, men alt som skal gjøres etter han er ferdig på jobb med middag, oppfølging av barn må deles i to. Men dere må først og fremst sette dere ned å snakke om hva som faktisk skal gjøres. Det er ikke sikkert du har helt oversikt over jobben hans, og han har garantert ikke oversikt over hva du gjør i løpet av en dag.. Også må dere være klar over at alle har forskjellig kapasitet. 1
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2024 #4 Skrevet 20. februar 2024 Hva får deg til å bli i dette forholdet? Flytt, du får stønader og barnebidrag. Du vil klare deg greit, og bonusen er at du ikke er slave i eget hjem. For en vits av en mann. Anonymkode: c3d4a...450
regine Skrevet 20. februar 2024 #5 Skrevet 20. februar 2024 Hvis utgifter skal deles 50/50 så skal også alt arbeidet i hjemmet og med barna deles 50/50. Dette er det første du må si klart fra om. Han kan ikke både kreve at du skal betale 50% av alle utgifter og ta 100% av jobben. Rødt flagg at han betaler huslånet alene. Håper i det minste at du også står som eier på leiligheten, ellers har du virkelig satt deg i en vanskelig situasjon. Du må ta tak - fordi denne situasjonen er ødeleggende, for deg personlig, men også for dere som par (eller - dere er jo ikke det, kun to stk som bor sammen og er uenige). Sett deg ned å gå gjennom det du betaler en måned. Man får god oversikt i nettbanken. Alt av utgifter til mat - husholdning - barn etc. Be om en oversikt fra han over det han betaler, men Skriv også ned fullstendig oversikt over hva du gjør med hus/hjem og barn i løpet av dagen. Gjør dette og i allfall en måned - for å få en oversikt også for deg selv over hva du gjør. Og han også. Be om samtale om økonomi ol på FVK - det er gratis og da kan en nøytral tredjeperson også bistå dere med både økonomideling og arbeidsdeling. Det jeg har listet opp her gjør du kun hvis du mener at dette er et forhold som er verdt å kjempe for. Fordi kamp blir det, og du må ville det. For nei - det er IKKE sånn et forhold skal være, så sånn sett bør du bare pakke snippsekken og dra/evt sparke ut han (begge deler forsåvidt vanskelig i praksis hvis dere eier sammen, men du vil garantert bli både midnre sliten og ha det bedre økonomisk om du kvitter deg med denne mannen). 4
Jentee22 Skrevet 20. februar 2024 Forfatter #6 Skrevet 20. februar 2024 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Samboeren din har jaggu ordnet seg godt. Ingen økonomisk risiko, eier alt av verdi og du betaler løpende forbruk på lav lønn. Ikke gidder han ta sin andel av det ubetalte omsorgsarbeidet heller. Han utnytter deg, holder deg nede så du ikke har mulighet til å jobbe deg oppover og skylder jaggu på deg for det også. Fy faen for en løk du er kjæreste med, hvorfor er du sammen med han? Flytt fra han. Det vil også hjelpe deg økonomisk. Anonymkode: 986df...aae Ja altså det føles sånn til tider. Ihvertfall med fordeling av ting her hjemme når jeg er med på å betale alt jeg kan i tillegg. S Kun jeg som hadde egenkapitalen vår og han den faste inntekten så banken ville kun oss like mye lån hver. Pga skjevfordeling bruker vi felles konto til lånet og den fører han summen av lån over til og jeg hver lønning inn. Så det viser at vi begge betaler vår del av lånet. så jeg eier heldigvis 2/3 etter råd fra banken. men der stopper det. Alt annet av strøm, mat, klær utstyr , barnehage etc er det jeg som står for. føler litt han utnytter at jeg på nåværende tidspunkt ikke tjener eller har mulighet for å tjene nok til å bidra 50%. Selvom jeg gjør 95% av alt annet hjemme og med barna. Og derfor kan kreve mer av meg enn jeg synes er rettferdig. Jeg vil gjerne jobbe og har ambisjoner men føler han ikke vil tilpasse jobb eller hverdag etter min timeplan om jeg begynte å jobbe igjen.. Ja jeg må tenke nøye gjennom, vi har to barn sammen og jeg en jente fra før som akkurat har fått skoleplass med vennene sine. måtte da ha søkt ny plass og bli kjent med helt nye mennesker… så isåfall må jeg først komme i fast jobb og refinansiere lånet kun på meg for å kunne kjøpe han ut. Perer dags dato har ingen av oss mulighet uten hjelp til å betale alle faste utgifter helt alene. Men håper rentene går ned eller at jeg kan få et bedre lån evt i husbanken kanskje . 🤞🏻 veldig sant det du sier.
Jentee22 Skrevet 20. februar 2024 Forfatter #7 Skrevet 20. februar 2024 molo80 skrev (6 timer siden): Det hører ut som at dere ikke ser hverandres sider av saken her.. Jeg syns ikke du skal både ta alt av husarbeid og betale halvparten av alle utgifter. Dere må rett og slett sette dere ned og se på alle inntektene og alle utgiftene samlet. Også må dere regne dere frem til at dere begge har en rettferdig sum å sitte igjen med hver mnd. Det samme må dere gjøre med jobben hans og husarbeidet. Du tar selvsagt en litt større del av det på dagtid, men alt som skal gjøres etter han er ferdig på jobb med middag, oppfølging av barn må deles i to. Men dere må først og fremst sette dere ned å snakke om hva som faktisk skal gjøres. Det er ikke sikkert du har helt oversikt over jobben hans, og han har garantert ikke oversikt over hva du gjør i løpet av en dag.. Også må dere være klar over at alle har forskjellig kapasitet. Ja, kan være noe i det også. Men da må begge ville finne ut av det. Og føler ikke han er interessert i det når samtalen ikke er like fersk og følelsene har lagt seg. Så det er ikke så lett. Men virkelig verdt et forsøk..
Jentee22 Skrevet 20. februar 2024 Forfatter #8 Skrevet 20. februar 2024 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Hva får deg til å bli i dette forholdet? Flytt, du får stønader og barnebidrag. Du vil klare deg greit, og bonusen er at du ikke er slave i eget hjem. For en vits av en mann. Anonymkode: c3d4a...450 Nei si det.. man ser ofte det positive i dem man er glad i selvom man ikke blir behandlet riktig. Tror mye er økonomi og barn og håpet om at ting løser seg med tiden.. 😕
Jentee22 Skrevet 20. februar 2024 Forfatter #9 Skrevet 20. februar 2024 regine skrev (5 timer siden): Hvis utgifter skal deles 50/50 så skal også alt arbeidet i hjemmet og med barna deles 50/50. Dette er det første du må si klart fra om. Han kan ikke både kreve at du skal betale 50% av alle utgifter og ta 100% av jobben. Rødt flagg at han betaler huslånet alene. Håper i det minste at du også står som eier på leiligheten, ellers har du virkelig satt deg i en vanskelig situasjon. Du må ta tak - fordi denne situasjonen er ødeleggende, for deg personlig, men også for dere som par (eller - dere er jo ikke det, kun to stk som bor sammen og er uenige). Sett deg ned å gå gjennom det du betaler en måned. Man får god oversikt i nettbanken. Alt av utgifter til mat - husholdning - barn etc. Be om en oversikt fra han over det han betaler, men Skriv også ned fullstendig oversikt over hva du gjør med hus/hjem og barn i løpet av dagen. Gjør dette og i allfall en måned - for å få en oversikt også for deg selv over hva du gjør. Og han også. Be om samtale om økonomi ol på FVK - det er gratis og da kan en nøytral tredjeperson også bistå dere med både økonomideling og arbeidsdeling. Det jeg har listet opp her gjør du kun hvis du mener at dette er et forhold som er verdt å kjempe for. Fordi kamp blir det, og du må ville det. For nei - det er IKKE sånn et forhold skal være, så sånn sett bør du bare pakke snippsekken og dra/evt sparke ut han (begge deler forsåvidt vanskelig i praksis hvis dere eier sammen, men du vil garantert bli både midnre sliten og ha det bedre økonomisk om du kvitter deg med denne mannen). Føles sånn ut til tider at han ikke vil være her men er der på grunn av barn og forventingen familien har til at man ikke bare splitter en familie pga utfordringer.. Ja, det var mange gode råd! Skal skrive ned så jeg får oversikt. Og ta det op på en ryddig og rolig måte med alt på bordet av det jeg har skrevet. Og be han gjøre det samme. snakke med en økonomisk rådgiver evt om økonomi. heldigvis eier jeg 2/3 av leiligheten da jeg hadde egenkapital spart og han ikke hadde, så vi fikk kun tilbud om å dele lånet i to, så da blir det skjevfordeling av eierskap. Og opprettet felles konto i mitt navn hvor vi begge fører over penger til , jeg fører inn alt etter mine og noen av vår felles regninger og samme gjør han. og han summen av hele lånet en gang så badet blir betalt i tide. men jeg fører over litt mer enn halvparten av lånet og avdragene. Så skal vi skrive en kontrakt hvor dette står også skriftlig. Har ikke kommet så langt da vi kjøpte leilighet noen måneder før nyåret. Men fram til jeg er i jobb etter mamma perm har jeg ingen sjans til å kjøpe han ut og betale alt alene med det lånet vi har nå, da må jeg prøve meg på husbanken.. men det kan kanskje gå. Må først prøve litt mer før jeg kaster inn håndkle. Men virkelig hjelpsomt med direkte og ærlig svar. Setter stor pris på at du ( og de andre) orket å lese hele innlegget. 🙏🏻
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2024 #10 Skrevet 20. februar 2024 Sier som flere. Skal du betale 50-50 så skal også ansvar/arbeid i hjem og mdd unger deles 50-50. Tror jeg hadde revurdere hele forholdet. Ikke pga økonomi men pga måten han snakker til deg, manglende respekt for det du gjør og lite "Vi-følelse". Du får bedre økonomi og tid om dere flytter fra hverandre. Da får du tid til å hente deg inn når han har ungene. Om du har de mest må han betale for det. Ville i alle fall tatt en alvorlig samtale om at enten må han endre innstilling eller så blir det neste skritt 😕 Anonymkode: 157f1...328 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå