AnonymBruker Skrevet 20. februar 2024 #1 Skrevet 20. februar 2024 Jeg har alltid hatt problemer med høye lyder. Det plager meg ekstremt. Det kan være alt fra at kjæresten min av og til lager noen høye lyder når han prater til at noen spiser epler, til at noen rører i kaffen sin når det er isbiter oppi osv osv. Jeg har ikke autisme, men er diagnostisert med ADHD. Vet ikke hvorvidt dette har noe med saken å gjøre. Det er svært ille og det plager meg. Barn som gråter på bussen plager meg egentlig ikke, og det er mer de hverdagslige lydene som plager meg. Jeg blir veldig sint inn i meg, og må vekk fra situasjoner som gjør meg sånn irritabel. Det kan ta flere minutter og kanskje en time før det går over. Er det noen her som har det slik? Hva gjør dere i slike situasjoner, og er dette misofoni? Anonymkode: 37dd7...9af 1
KnitAndCoffee Skrevet 20. februar 2024 #2 Skrevet 20. februar 2024 Jeg har kjøpt meg ørepropper, Flare Audio Calmer, som tar noen lydfrekvenser og demper, men jeg hører greit hva som sies og foregår rundt meg. De har redusert stresset mye! Jeg bruker de på jobb, butikken, når jeg støvsuger/bruker kjøkkenmaskiner, av og til i selskap og ute på byen. Har to par sånn i tilfelle jeg mister en, for jeg har blitt avhengig av de. De finnes i flere utgaver og størrelser, alt etter behov.
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2024 #3 Skrevet 20. februar 2024 Jeg har det i forhold til de nærmeste hjemme. Sjeldent andre. Jeg reagerer på spiselyder spesielt, og noen ganger pustelyder. Jeg vet det gjør meg forbanna og har headset innen rekkevidde. Reagerer også under eksamener, om noen lager spiselyder i et helt stille rom og jeg skal konsentrere meg. Anonymkode: 071cc...22f
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2024 #4 Skrevet 20. februar 2024 KnitAndCoffee skrev (41 minutter siden): Jeg har kjøpt meg ørepropper, Flare Audio Calmer, som tar noen lydfrekvenser og demper, men jeg hører greit hva som sies og foregår rundt meg. De har redusert stresset mye! Jeg bruker de på jobb, butikken, når jeg støvsuger/bruker kjøkkenmaskiner, av og til i selskap og ute på byen. Har to par sånn i tilfelle jeg mister en, for jeg har blitt avhengig av de. De finnes i flere utgaver og størrelser, alt etter behov. Jeg googlet de nå. Er det slike som selges på Gear4music til i underkant 300 kr? Så de fungerer faktisk mot stressende lyder? Anonymkode: 071cc...22f
MarianneE Skrevet 20. februar 2024 #5 Skrevet 20. februar 2024 Jeg har dette og spiselyder fra eget barn er helt fryktelig. HusetsHerre snuser og litt innimellom og jeg må bortimot gå på et annet rom. Måltider har vi løst ved å ha på radioen. Noe av det verste er klikkelyden som oppstår når noen tygger tyggis.
KnitAndCoffee Skrevet 20. februar 2024 #6 Skrevet 20. februar 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg googlet de nå. Er det slike som selges på Gear4music til i underkant 300 kr? Så de fungerer faktisk mot stressende lyder? Anonymkode: 071cc...22f Ja, jeg kjøpte mine der. Jeg har de som er helt basic og de passer perfekt. Det står utfyllende om de på Gear4music, også hvilke situasjoner/diagnoser de kan hjelpe på. Vurderer å prøve de som er i soft silicone nå, for de fantes ikke da jeg kjøpte mine for et år siden.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå