Gjest Åjja Skrevet 1. februar 2006 #1 Skrevet 1. februar 2006 Vi har fått oss ny innebygget stekeovn, men har ikke blitt helt fortrolig med bruken av den enda. Er fra før vant med standard "gammeldags" komfyr m/stekeovn der jeg bare brukte standard stekefunksjon. På den nye ovnen er det mange ulike funksjoner - bl.a. varmluft, statisk, varmluft m/vifte, hevefunksjon, pizzafunksjon, grill, turbogrill osv.. Er litt frustrert, for vet ikke hvilken jeg skal bruke når. Bruksanvisningen til ovnen er dårlig/ufullstendig på dette området. Har bakt noen kaker og satt temperaturen på det oppskriften tilsier, men har flere ganger følt at kaken ikke er helt gjennomstekt. hva er feil? Steker en "god gammeldags" ovn litt sterkere enn denne nye typen? Hvis noen har erfaringer sier jeg takk for innspill. Også om noen vet når man skal bruke hvilken funksjon... Hilsen meg:)
Gjest Madeline Skrevet 1. februar 2006 #2 Skrevet 1. februar 2006 Jeg har også forholdsvis ny komfyr. Min erfaring er at jeg må la kakene stå lenger inne enn før for at de skal bli gjennomstekt. Du får nesten prøve deg litt fram og bli kjent med din nye stekeovn.
Gjest itla Skrevet 1. februar 2006 #3 Skrevet 1. februar 2006 Steketid og -varme varierer fra komfyr til komfyr! Man må bare prøve seg litt frem til man blir kjent med den nye. Eksempelvis steker min mor boller i 10-12 min i sin ovn, mens det i min holder med 8-10 min.
Nella Skrevet 2. februar 2006 #4 Skrevet 2. februar 2006 Når du kjøper ny komfyr skal du glemme den du hadde helt. Glem hele greia. Så må du teste ut den du har nå og finne tider, bli kjent med den. Når du bruker varmluft skal du bruke 10% lavere grader enn oppgitt i oppskrift uten varmluft. Eks stekes 200grader så bruker du 180 grader og varmluft. Tiden er ofte da også kortere. Gjærbakst blir best med varmluft syns jeg. Pizzafunksjon (vifte med strek under) er til pizza det. Da kobler elementet i bunn inn og steker bedre der. Gratineringsfunksjon (vifte med strek over) . Ligger i ordet. Pleier å bri over til denne nå det er igjen 5-10 min av steking av gratinerte poteter feks for ekstra farge. Vanlig over og undervarme (kun en strek oppe og nede). Bruker jeg til kaker, formkaker, sukkerbrød, ting som skal stå i vannbad ol. Det var noen. Søk litt i googel så finner du mer om de fleste.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå