Gjest Hoia Skrevet 20. februar 2024 #1 Skrevet 20. februar 2024 Jeg er arbeidssøker nå, og jeg må av den grunn innom Nav. Det har vært rot fra første stund. De aller fleste som søker jobber har jo dagpenger, og det er veldig enkle regler og regnestykker for utbetaling. I en slik situasjon har man ikke det ekstra overskuddet for å vente ekstra tid, fordi en er opptatt av å komme i ordinær jobb fort. Jeg mottar dagpenger fra staten, ikke fra private aktører, så det burde gå veldig fort. Det står at man kan huke av for at man godkjenner at noen er under opplæring i saksbehandlingen, og i mitt tilfelle huket jeg av for at jeg ikke godkjente dette, fordi det ikke er en ønskelig situasjon å stå i over tid. Saksbehandler brukte veldig lang tid på å undersøke hvorfor jeg sluttet i siste jobb, jeg fikk helt rare spørsmål, da kontraktens utløp allerede var levert. Beregning av dagpengene er også helt feil. Jeg hater å være sånn som sender serviceklage, men i dette tilfellet gjorde jeg det. Er det flere som har opplevd noe lignende? Jeg er helt sjokkert, det å gå på dagpenger er jo ikke noe de fleste ønsker, så man har ikke tid til tull da.
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2024 #2 Skrevet 20. februar 2024 Når og hvorfor du sluttet er relevante spørsmål. Hvordan dagpengene er utregnet skal stå i vedtaket ditt og alle enkeltvedtak kan påklages. Anonymkode: 1a4ea...531 7
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2024 #3 Skrevet 20. februar 2024 Dagpenger fra private aktører? Hva i alle dager mener du med det? Anonymkode: 5b324...d35 4
Gjest Hoia Skrevet 20. februar 2024 #4 Skrevet 20. februar 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Dagpenger fra private aktører? Hva i alle dager mener du med det? Anonymkode: 5b324...d35 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Når og hvorfor du sluttet er relevante spørsmål. Hvordan dagpengene er utregnet skal stå i vedtaket ditt og alle enkeltvedtak kan påklages. Anonymkode: 1a4ea...531 Jeg har selvfølgelig klaget, men for meg er det rart at de ikke kan den mest elementære utregningen. Det sentrale for Nav, er siste tidspunkt en mottok ordinær lønn, om en har sagt opp selv, eller om det er eksterne grunner, oppsigelse og avskjed. Når en har levert kontrakt med siste lønnet arbeidsdag, så er saken klar for Nav. Vedkommende rotet seg bort. Jeg leverte serviceklage. Jeg er ordinær arbeidssøker, og jeg har selvfølgelig ikke tid til sånt.
Gjest Hoia Skrevet 20. februar 2024 #5 Skrevet 20. februar 2024 (endret) AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Dagpenger fra private aktører? Hva i alle dager mener du med det? Anonymkode: 5b324...d35 Jeg begynte å lure på om saksbehandleren ikke var helt rett i hodet, at vedkommende jobbet eksternt. Nav fatter utrolig mange vedtak om dagpenger i løpet av en dag, så det at de ikke kunne grunnregelen for utregning, er faktisk rart. Jeg hadde jo ikke godkjent at en uten erfaring skulle sitte i mine vedtak, jeg hadde ikke godkjent det i noen tilfeller under jobbsøk. Bare det. Jeg er selvfølgelig i ordinært Nav-system. Fremmed for meg. Endret 20. februar 2024 av Hoia
Gjest Hoia Skrevet 20. februar 2024 #6 Skrevet 20. februar 2024 (endret) AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Når og hvorfor du sluttet er relevante spørsmål. Hvordan dagpengene er utregnet skal stå i vedtaket ditt og alle enkeltvedtak kan påklages. Anonymkode: 1a4ea...531 Saken er at når en må påklage et vedtak, så øker gebyrer på regninger som forfaller, vanlige folk har ikke tid til dette. Det er en helt elementær regel. Endret 20. februar 2024 av Hoia
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2024 #7 Skrevet 20. februar 2024 Det skal straffe seg å slutte før man har fått seg ny jobb. Du kan fortsatt søke jobber selv om det er tull med utbetaling, så at du har dårlig tid med å få ny jobb er vel ditt problem. Anonymkode: e6673...6fb 4
Gjest Hoia Skrevet 20. februar 2024 #8 Skrevet 20. februar 2024 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Det skal straffe seg å slutte før man har fått seg ny jobb. Du kan fortsatt søke jobber selv om det er tull med utbetaling, så at du har dårlig tid med å få ny jobb er vel ditt problem. Anonymkode: e6673...6fb At engasjementet går ut er en klar grunn, lønn ut tiden. La ved kontrakt. Jeg har søkt jobber siden jeg innså at det var for mange om beinet der jeg var, så jeg har ikke sagt opp selv. Tull med utbetaling skal ikke skje, det er så elementært.
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2024 #9 Skrevet 20. februar 2024 Så du var vikar og oppdraget ditt ble ikke fornyet. Slik du skriver her så høres du litt «psykiatri» ut. Anonymkode: 5b324...d35 11
Gjest Hoia Skrevet 20. februar 2024 #10 Skrevet 20. februar 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Så du var vikar og oppdraget ditt ble ikke fornyet. Slik du skriver her så høres du litt «psykiatri» ut. Anonymkode: 5b324...d35 For meg er dette logisk.
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2024 #11 Skrevet 20. februar 2024 Hoia skrev (7 timer siden): Jeg er arbeidssøker nå, og jeg må av den grunn innom Nav. Det har vært rot fra første stund. De aller fleste som søker jobber har jo dagpenger, og det er veldig enkle regler og regnestykker for utbetaling. I en slik situasjon har man ikke det ekstra overskuddet for å vente ekstra tid, fordi en er opptatt av å komme i ordinær jobb fort. Jeg mottar dagpenger fra staten, ikke fra private aktører, så det burde gå veldig fort. Det står at man kan huke av for at man godkjenner at noen er under opplæring i saksbehandlingen, og i mitt tilfelle huket jeg av for at jeg ikke godkjente dette, fordi det ikke er en ønskelig situasjon å stå i over tid. Saksbehandler brukte veldig lang tid på å undersøke hvorfor jeg sluttet i siste jobb, jeg fikk helt rare spørsmål, da kontraktens utløp allerede var levert. Beregning av dagpengene er også helt feil. Jeg hater å være sånn som sender serviceklage, men i dette tilfellet gjorde jeg det. Er det flere som har opplevd noe lignende? Jeg er helt sjokkert, det å gå på dagpenger er jo ikke noe de fleste ønsker, så man har ikke tid til tull da. Det er 6 ukers behandlingstid på dagpenger. Det har ikke noe med kvalifikasjonene til de som jobber der, de har med køa å gjøre.. Men jeg lurer på hvem du har snakket med, er det noen på kontaktsentsentet, eller lokalkontor? Eller er det noen fra avdelingen som faktisk arbeider med vedtak? Anonymkode: 0df45...44f 4
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2024 #12 Skrevet 20. februar 2024 Saksbehandler bruker ikke lang tid på å sjekke opp din sak, saksbehandler bruker lang tid før det er din tur... Du er ikke den eneste klienten til saksbehandleren. Når du sier de har brukt lang tid, hvor lang tid har de brukt siden du sendte søknad om dagpenger og leverte dokumentasjon på opphørt arbeidsforhold? Anonymkode: 1b449...fc3 9
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2024 #13 Skrevet 20. februar 2024 Du skal ha oppsigelsesfrist i tillegg til at kontrakten er gått ut. Det står også på nav sine sider. Helst skal du ha den fra arbeidsgiver, men det er mulig å skrive en selv også. Hvem snakket du med? Det lokale kontoret eller faktisk saksbehandler? Det er ulike ting. Lokalkontorene behandler ikke søknader om dagpenger og skal heller ikke veilede på regelverket. Anonymkode: 3a435...1ae
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2024 #14 Skrevet 20. februar 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Du skal ha oppsigelsesfrist i tillegg til at kontrakten er gått ut. Det står også på nav sine sider. Helst skal du ha den fra arbeidsgiver, men det er mulig å skrive en selv også. Hvem snakket du med? Det lokale kontoret eller faktisk saksbehandler? Det er ulike ting. Lokalkontorene behandler ikke søknader om dagpenger og skal heller ikke veilede på regelverket. Anonymkode: 3a435...1ae Jeg mener oppsigelsesskriv. Anonymkode: 3a435...1ae
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2024 #15 Skrevet 20. februar 2024 Ja, de brukte helt sykt lang saksbehandlingstid her og. Over hva som står at det skal være. Fikk ikke svar før jeg selv tok kontakt og lurte på hvorfor de ikke behandlet søknaden min. 8 uker klagebehandlingstid på bostøtte. Det er dyrt å være fattig og avhengig av staten for å betale regninger. Anonymkode: 34d1b...4db
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2024 #16 Skrevet 20. februar 2024 1 minutt siden, AnonymBruker said: Du skal ha oppsigelsesfrist i tillegg til at kontrakten er gått ut. Det står også på nav sine sider. Helst skal du ha den fra arbeidsgiver, men det er mulig å skrive en selv også. Hvem snakket du med? Det lokale kontoret eller faktisk saksbehandler? Det er ulike ting. Lokalkontorene behandler ikke søknader om dagpenger og skal heller ikke veilede på regelverket. Anonymkode: 3a435...1ae Hvis man har et oppdrag som går ut så er det ikke noen oppsigelse. Bare en tidsbegrenset kontrakt. Anonymkode: 34d1b...4db 2 1
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2024 #17 Skrevet 20. februar 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Ja, de brukte helt sykt lang saksbehandlingstid her og. Over hva som står at det skal være. Fikk ikke svar før jeg selv tok kontakt og lurte på hvorfor de ikke behandlet søknaden min. 8 uker klagebehandlingstid på bostøtte. Det er dyrt å være fattig og avhengig av staten for å betale regninger. Anonymkode: 34d1b...4db Men det er forskjellige sakshandsamarar som jobber med dagpenger og sosialstøtte Anonymkode: 04cda...fd2 2
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2024 #18 Skrevet 20. februar 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Ja, de brukte helt sykt lang saksbehandlingstid her og. Over hva som står at det skal være. Fikk ikke svar før jeg selv tok kontakt og lurte på hvorfor de ikke behandlet søknaden min. 8 uker klagebehandlingstid på bostøtte. Det er dyrt å være fattig og avhengig av staten for å betale regninger. Anonymkode: 34d1b...4db Bostøtte er en kommunal ordning, ikke en nav ordning... Anonymkode: 0df45...44f 5
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2024 #19 Skrevet 20. februar 2024 Hoia skrev (9 timer siden): Jeg begynte å lure på om saksbehandleren ikke var helt rett i hodet, at vedkommende jobbet eksternt. Nav fatter utrolig mange vedtak om dagpenger i løpet av en dag, så det at de ikke kunne grunnregelen for utregning, er faktisk rart. Jeg hadde jo ikke godkjent at en uten erfaring skulle sitte i mine vedtak, jeg hadde ikke godkjent det i noen tilfeller under jobbsøk. Bare det. Jeg er selvfølgelig i ordinært Nav-system. Fremmed for meg. Hvilket annet system enn det "ordinære NAV-systemet" finnes? Anonymkode: 6c66b...c7f 4
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2024 #20 Skrevet 20. februar 2024 TS, du sier saksbehandler bruker lang tid. Hvor lang tid snakker vi? Anonymkode: 6c66b...c7f 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå