Henneher Skrevet 20. februar 2024 #1 Skrevet 20. februar 2024 Hei Er førstegangsfødende så lurer på en ting som vi har fått høre er helt normalt men vi har våre tvil. Babyen våres gråter masse, det vil si mer enn 3timer om dagen 3 ganger i uka. Noen uker mindre. Hun sover heldigvis gjennom natten, annet enn at hun er oppe å spiser. Og har timer om dagen hvor hun er rolig og smiler. Hun er 7uker. Vi syntes det virker som hun skriker i smerte da det kan gå fra 0 til hundre av og på. Hun skriker så intenst at hun blir rød i hele annsikte og til tider virker som hun ikke får puste. Ingenting hjelper for å roe henne ned. Får også høre at dette er normalt? Hvor mye skal en baby skrike? Vi kommer oss så vidt ut av huset, og trilletur er jeg lite gira på å riske vist hun braser ut i gråt. Hadde vi urealistiske forventninger til hvor mye en baby gråter, og dette er for en vanlig baby? Og hvordan i alle dager tar folk med en baby på kafee? DET ser jeg lenge etter!
Mt3 Skrevet 20. februar 2024 #2 Skrevet 20. februar 2024 Det er normalt at de hyler og skriker for tilsynelatende ingenting flere ganger pr uke, men om det skrikes totalt utrøstelig i timesvis så kan jeg skjønne at du stusser. Du må huske at det er mye i kroppen som skal gå seg til, blant annet fordøyelsen. Du har sikkert selv kjent hvor ekkelt (til og med vondt) det kan gjøre i magen om du har mye tarmgass, men i motsetning til en baby så skjønner du hva grunnen til ubehaget kan være.
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2024 #3 Skrevet 20. februar 2024 Kanskje det er kolikk? Spør helsestasjonen om råd. Anonymkode: f0a35...cb8
Kasier Skrevet 20. februar 2024 #4 Skrevet 20. februar 2024 Det kan være kolikk. Den ene datteren vår hadde kolikk, bare på dagtid... Altså, helt merkelig, men hun sov om natten og skrek om dagen. Ikke hele tida, men ganske mye. Henvendte oss til kiropraktor som "knekte" opp den lille kroppen og kolikken ble borte ☺️ 1
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2024 #6 Skrevet 20. februar 2024 Gratulerer, du har en kolikkbaby. Anonymkode: 79c6e...18f
Anononyma Skrevet 20. februar 2024 #7 Skrevet 20. februar 2024 Hs, lege, fastlege og privat lege sa til oss også at det var normalt og gjorde ingenting. Gikk endelig til kiropraktor da han var 4 mnd. Viste seg at han hadde smertefulle låsninger i nakken etter fødsel og kort tungebånd. Fikk behandling for nakken og klippet tungebåndet - vi fikk en helt ny unge! 1
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2024 #8 Skrevet 20. februar 2024 3 timer om dagen totalt, eller sammenhengende? Jeg tenker alltid, følg instinkt og følelsene dine. Anonymkode: 39cb8...de7
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2024 #9 Skrevet 20. februar 2024 Min var ikke sånn, det var alltid en grunn til at han gråt. Sulten eller trøtt. Han hadde magesmerter også, men det kom med litt utstående mage og gikk over da han fikk bæsja. Elsket å sitte på kafé og kikke, men hatet å ligge i vogn der han ikke fikk se noe. Så for meg høres det der litt ut som kolikk. Anonymkode: b2941...81f
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2024 #10 Skrevet 20. februar 2024 Vår nummer to var sånn som skrek fra 15-21, men ellers blid og fornøyd, og sov godt. Først ble vi litt avskrevet med at det var normalt med "kveldsuro", men det var så intenst, og jeg følte at hun sovnet kl 21 av ren utmattelse. Hun ville ikke bysses eller holdes i "vuggeposisjon", kunne ikke ha bæresele da hun strakk seg bakover som en banan. Da jeg forklarte meg igjen så var helsestasjonen enige i at det var unormalt mye gråt, og vi fikk en fysioterapeut til å se på henne, som igjen sendte oss til en manuellterapeut. Hun sjekket, og mente hun hadde det de før ville sagt var KISS, men det var mye rart rundt det. Uansett, det gikk på at hun hadde sterk rygg, og strakk seg godt bakover, og fikk da smerter av det. Hun unngikk også å bøye hodet fremover hvis det var andre måter å snu seg på for å følge en leke, stemme osv. Rett og slett strekt bakover. Hun ble tøyd litt, og vi jobbet mye med å ha henne på rygg og oppmuntre til å ha haken mot brystet. Det ble bedre og bedre. Skulle jeg gjort alt om igjen så skulle jeg nok vært klarere på HVOR mye gråt det var, hvor intenst det var, og ikke slått oss til ro med kveldsuro eller kolikk før man har sjekket andre ting. Det kan selvfølgelig være det i deres tilfelle også, men det skader ikke å ta en titt. Anonymkode: 613b2...191 1
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2024 #11 Skrevet 20. februar 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Vår nummer to var sånn som skrek fra 15-21, men ellers blid og fornøyd, og sov godt. Først ble vi litt avskrevet med at det var normalt med "kveldsuro", men det var så intenst, og jeg følte at hun sovnet kl 21 av ren utmattelse. Hun ville ikke bysses eller holdes i "vuggeposisjon", kunne ikke ha bæresele da hun strakk seg bakover som en banan. Da jeg forklarte meg igjen så var helsestasjonen enige i at det var unormalt mye gråt, og vi fikk en fysioterapeut til å se på henne, som igjen sendte oss til en manuellterapeut. Hun sjekket, og mente hun hadde det de før ville sagt var KISS, men det var mye rart rundt det. Uansett, det gikk på at hun hadde sterk rygg, og strakk seg godt bakover, og fikk da smerter av det. Hun unngikk også å bøye hodet fremover hvis det var andre måter å snu seg på for å følge en leke, stemme osv. Rett og slett strekt bakover. Hun ble tøyd litt, og vi jobbet mye med å ha henne på rygg og oppmuntre til å ha haken mot brystet. Det ble bedre og bedre. Skulle jeg gjort alt om igjen så skulle jeg nok vært klarere på HVOR mye gråt det var, hvor intenst det var, og ikke slått oss til ro med kveldsuro eller kolikk før man har sjekket andre ting. Det kan selvfølgelig være det i deres tilfelle også, men det skader ikke å ta en titt. Anonymkode: 613b2...191 Må også legge til at bilturer var redningen for oss før vi fikk hjelp. Det hadde nok noe med at hun ble tvunget i riktig posisjon, og lyden og bevegelsene hjalp henne til å sove. Det var kjipt, men etter at eldste la seg så kjørte en av oss en runde med babyen mens den andre slappet av. Nesten hver kveld. Anonymkode: 613b2...191 1
Henneher Skrevet 20. februar 2024 Forfatter #12 Skrevet 20. februar 2024 Mt3 skrev (14 timer siden): Det er normalt at de hyler og skriker for tilsynelatende ingenting flere ganger pr uke, men om det skrikes totalt utrøstelig i timesvis så kan jeg skjønne at du stusser. Du må huske at det er mye i kroppen som skal gå seg til, blant annet fordøyelsen. Du har sikkert selv kjent hvor ekkelt (til og med vondt) det kan gjøre i magen om du har mye tarmgass, men i motsetning til en baby så skjønner du hva grunnen til ubehaget kan være. Har vært gråt i over 6 timer noen dager (endt med oppkast av det vi trur er en veldig sliten baby, vært hos legen og alt er greit), og noen dager bare 2-3. å det er ikke vanlig gråt jeg regner da, det er hylgråt
Henneher Skrevet 20. februar 2024 Forfatter #13 Skrevet 20. februar 2024 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Kanskje det er kolikk? Spør helsestasjonen om råd. Anonymkode: f0a35...cb8 Trur det er kolikk ja, men siden andre sier det er normalt så blir man usikker
Henneher Skrevet 20. februar 2024 Forfatter #14 Skrevet 20. februar 2024 Petra200 skrev (10 timer siden): Roer han seg ikke av å trille i vogn? Nei, gråter uansett.
Henneher Skrevet 20. februar 2024 Forfatter #15 Skrevet 20. februar 2024 AnonymBruker skrev (10 timer siden): 3 timer om dagen totalt, eller sammenhengende? Jeg tenker alltid, følg instinkt og følelsene dine. Anonymkode: 39cb8...de7 Sammenhengende, vet ikke hva det er totalt, men er de hylgråt som ikke går å roe ned jeg stusser på, «vanlig» gråt regner jeg ikke
Petra200 Skrevet 20. februar 2024 #16 Skrevet 20. februar 2024 Henneher skrev (1 time siden): Nei, gråter uansett. Nei det er jeg enig i at høres litt unormalt mye ut.
Mt3 Skrevet 21. februar 2024 #17 Skrevet 21. februar 2024 Henneher skrev (7 timer siden): Har vært gråt i over 6 timer noen dager (endt med oppkast av det vi trur er en veldig sliten baby, vært hos legen og alt er greit), og noen dager bare 2-3. å det er ikke vanlig gråt jeg regner da, det er hylgråt Da er det absolutt noe som må undersøkes, for konstant hylgråt over så lang tid er ikke innenfor normalen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå