AnonymBruker Skrevet 20. februar 2024 #1 Skrevet 20. februar 2024 Når vektnedganger stopper/sakter ned tidlig, er det normalt? Jeg ble sleeve operert for 3 uker siden i dag. Fra operasjonsdagen til 1 uke gikk jeg fra 91 kg til 87 kg. Fra uke 1 til uke 2 gikk jeg ned til 86,5 kg. Og nå fra uke 2 til uke 3 etter operasjon har jeg bare gått ned til 86,3 😔 altså egentlig ingenting , bare normal variasjon. Jeg valgte sleeve fordi jeg ikke var så veldig stor og det opplevde tryggest. Men nå lurer jeg på om jeg har valgt feil siden vektnedgangen allerede stopper. Bør jeg bekymre meg eller er det normalt at vekta stopper opp tidlig? Jeg spiser ikke usunt. Spise ting som knekkebrød med tubeost, skyr , proteinyoghurt, egg (et om gangen). Middagsmat klare jeg ikke og kaster bare opp. . Jeg kaster også opp hver dag uansatt , så noe av deg jeg spiser kommer bare i retur i går feks 08.30 1 husmann knekkebrød med egg salt og pepper 11.00 3 spiseskjeer med yt yoghurt og havregryn 14.00 1 knekkebrød med 3 skiver skinke. Et halv glass sukkerfri Biola med en skje proteinpulver i fra apoteket oppi 17.00 Toro rett i koppen tomatsuppe. Kastet oppi rett etterpå. Tok da en skyr litt senere, ca 18.00 21:00 1 brødskive med ost, skinke og papirka. Ikke smør Middagsmat klare jeg ikke og kaster bare opp. Jeg kaster også opp hver dag uansatt , så noe av deg jeg spiser kommer bare i retur . Er kommer i gang med trening igjen også. Vært på svømmingen flere ganger i uka og går minst 1 tur hver dag . Forsøkt jogging men det gjorde vondt i magen så venter med det. I går svømte jeg 1200 meter på svømmehallen men ser ikke hva jeg gjør galt. Et psykisk tungt at vektnedgangen stopper opp Anonymkode: 308da...826 2
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2024 #2 Skrevet 20. februar 2024 Har ikke sykehuset fortalt deg noe? Dette er ikke en quick fiks. Du tar ikke av deg 30 kilo på to måneder og så er det over. Mye av det du nå har gått ned er vann. Kroppen din får også i seg for lite næring og når et naturlig platå. Det går over. Du må få medisinsk veiledning og kostholdsveiledning Anonymkode: 7899f...bb4 3 1
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2024 #3 Skrevet 20. februar 2024 Du har glemt å ta med tiden. Fortsett med det du gjør. Du virker til å spise bra mat. Ang vekten, se på trenden og ikke de eksakte tallene. Det er kun tre uker siden du ble operert. Anonymkode: 0cf54...a47 1
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2024 #4 Skrevet 20. februar 2024 Det vil alltid være vektplatåer som de kaller det. Du burde ringe sykehuset og be om råd. Mest sannsynlig skal du ikke endre noe så tidlig i fasen. Anonymkode: 9f1d5...377 2
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2024 #5 Skrevet 20. februar 2024 Det er normalt at det stopper opp. Gjerne når man går over til fastere føde. Dette burde du ha fått info om. Gjem vekta og bruk målebånd. Du kommet til å oppleve dette mange ganger, du vil også oppleve platåer, som kan vare i flere mnd. Been there, done that Lykke til Anonymkode: 26b6a...b27 2
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2024 #6 Skrevet 20. februar 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Har ikke sykehuset fortalt deg noe? Dette er ikke en quick fiks. Du tar ikke av deg 30 kilo på to måneder og så er det over. Mye av det du nå har gått ned er vann. Kroppen din får også i seg for lite næring og når et naturlig platå. Det går over. Du må få medisinsk veiledning og kostholdsveiledning Anonymkode: 7899f...bb4 Jeg er operert på offentlig sykehus og har hatt oppfølging på overvektklinikken der i 2 år og tatt mange kurs, veiledning og lært mye. Jeg gikk også masse ned i vekt før operasjon fordi det var krav. Jeg begynte også med trening før operasjon for å få styrke og sunnere kropp og har nå gjennomtatt treningen nå som kan har kommet seg litt post operativt så jeg ser ikke at jeg har gjort noe feil. Hadde forstått det om jeg spiste boller, bruks og juni hver dag. Men har fulgte instruksjonene om å spise 6 små måltid om dagen og få i seg nok proteiner og brukt kunnskapene fra kursene/opplæringeb Men likevel stoppet vektnedgangen . Klart det blir mentalt tungt Anonymkode: 308da...826
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2024 #7 Skrevet 20. februar 2024 Ps du burde fortsette å skrive matdagbok en stund siden tomatsuppa kom i retur. Skriv også når noe kommer i retur eller du får dumping. Anonymkode: 9f1d5...377
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2024 #8 Skrevet 20. februar 2024 Men vektnedgangen har jo ikke stoppet opp, du har gått ned hver eneste uke. Noe særlig mer enn 500 gram per uke bør du ikke miste uansett. Anonymkode: f7a9e...10f 4
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2024 #9 Skrevet 20. februar 2024 Klart vektnedgangen din har stoppet litt opp. En kilo fett er over 7000 kalorier. Det er mat for mange dager. Du har gått ned mange kilo på svært kort tid, men det har nok vært my vann. Om du har forsatt på dietten så har du sannsynligvis gått ned i fett den siste uken, men dette har blitt erstattet med vann ol. Så du er nok på riktig vei. Anonymkode: ad1c8...12f 3
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2024 #10 Skrevet 20. februar 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Det vil alltid være vektplatåer som de kaller det. Du burde ringe sykehuset og be om råd. Mest sannsynlig skal du ikke endre noe så tidlig i fasen. Anonymkode: 9f1d5...377 Jeg skulle gjerne gjort det men skammer meg over meg selv. De hadde så troa på meg og sa så mye bra om meg . Å ringe å si at nei 3 uker etterpå å fortelle at man ikke går ned mer klarer jeg ikke. Anonymkode: 308da...826
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2024 #11 Skrevet 20. februar 2024 For øvrig overaskende at du fikk operasjon med den vekten 😕 Anonymkode: ad1c8...12f 4
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2024 #12 Skrevet 20. februar 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Klart vektnedgangen din har stoppet litt opp. En kilo fett er over 7000 kalorier. Det er mat for mange dager. Du har gått ned mange kilo på svært kort tid, men det har nok vært my vann. Om du har forsatt på dietten så har du sannsynligvis gått ned i fett den siste uken, men dette har blitt erstattet med vann ol. Så du er nok på riktig vei. Anonymkode: ad1c8...12f Ts takk for dette svaret ❤️ hjalp litt i hodet å få tallet visuelt. 1 kg fett er ganske mange kalorier. jeg har en bukse som sitter mye løsere nå enn for 1 uke siden . jeg skal prøve å ikke miste motet og gi opp, enn fortsette ta gode matvalg og trene og prøve å ikke tenke så mye på nøyaktige tall på vekta Anonymkode: 308da...826 1
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2024 #13 Skrevet 20. februar 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): For øvrig overaskende at du fikk operasjon med den vekten 😕 Anonymkode: ad1c8...12f Jeg var på mitt høyeste 108 kg. Har også PCOS som kvalifiserer for å bli tatt inn av klinikken med lavere BMI enn de uten tilleggsykdommer . Overvektklinikkene vil at man skal gå ned i vekt over tid før operasjon for å vise at dette kan man. Men man mister likevel ikke muligheten for operasjon selvom man går ned i vekt . Så selvom jeg «bare» var 91 kg til slutt fikk jeg likevel operasjon. Men de anbefalte ikke gastric bypass som føstevalg siden jeg ikker var så ekstremt stor. Anonymkode: 308da...826
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2024 #14 Skrevet 20. februar 2024 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Det er normalt at det stopper opp. Gjerne når man går over til fastere føde. Dette burde du ha fått info om. Gjem vekta og bruk målebånd. Du kommet til å oppleve dette mange ganger, du vil også oppleve platåer, som kan vare i flere mnd. Been there, done that Lykke til Anonymkode: 26b6a...b27 Takk for betryggende støttende svar ❤️ gode informative svar fra dere har hjulpet på fortvilelsen min. Tårene stoppet etter å ha lest svarene deres ts Anonymkode: 308da...826 2
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2024 #15 Skrevet 20. februar 2024 Helt vanlig en føler det stopper opp. Årsaken er en går raskt de 2 til 4 første ukene. Så går en saktere ned, og at vekta ska stabilisere seg på et punkt . Uansett har en vært overvektige så er det ikke sikkert uansett at en kommer ned på det som er normalvekt som noen sier, en kan fortsatt være litt overvektig etter slike operasjoner selv om en gjør alt rett. Selv gikk jeg ned 70kg. Men regnes som overvektig enda, men fått beskjed om å hilse vekta der jeg er nå. Og har klart det siden 2011, ble operert i 2009 Anonymkode: aeee4...38a
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2024 #16 Skrevet 20. februar 2024 Helt vanlig med vektplatåer, det får alle. Du må bare fortsette det gode arbeidet du gjør, så vil det løsne. Anonymkode: 6d780...5db
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2024 #17 Skrevet 20. februar 2024 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Ts takk for dette svaret ❤️ hjalp litt i hodet å få tallet visuelt. 1 kg fett er ganske mange kalorier. jeg har en bukse som sitter mye løsere nå enn for 1 uke siden . jeg skal prøve å ikke miste motet og gi opp, enn fortsette ta gode matvalg og trene og prøve å ikke tenke så mye på nøyaktige tall på vekta Anonymkode: 308da...826 Det er jo kjempebra! Jeg er ikke operert, men begynte på Wegovy før jul. Gikk ned masse de første ukene, men de to siste ukene har det dabbet av. Går fortsatt ned, men ikke like mye. Jeg har målt med målebånd i tillegg, og det viser seg at jeg går inn mye i cm likevel. På 5 uker forsvant 10,5 cm rundt magen. Målebånd har hvert fall vært en god motivasjon for meg, for selv på vektplatåer forsvinner det cm, og jeg får på meg bukser jeg ikke fikk opp på lårene før. Anonymkode: a30de...3f8 1
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2024 #18 Skrevet 20. februar 2024 Vektplatåer er vanlig og så må du se vektnedgangen under ett og ikke bare etter operasjon. Om du trener mer nå enn tidligere erstatter du og fett med muskler, noe som gjør vektnedgangen tregere. Anonymkode: c6a28...663 1
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2024 #19 Skrevet 20. februar 2024 Du går fortsatt ned og en lavere, men jevn, vektnedgang er bedre for kroppen😊 Ikke gi opp eller tenk at du mislykkes. Du er i en god stim med både mat, vekt og holdning💪🏻 Anonymkode: 5f4ff...d66 1
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2024 #20 Skrevet 20. februar 2024 Jeg synes ikke du skal henge deg opp i nonsens-begrepet "vektplatå". Hvis du har spist det du skal og ikke mer, så har du vært i kaloriunderskudd, og da går du ned i vekt. Det at du ikke ser det på badevekta hver uke, er jo fordi vektnedgangen maskeres av normale svingninger. Moderne badevekter med 100 grams nøyaktighet og sunn vektnedgang er i utgangspunktet bra, men skummelt i kombinasjon med ukentlig veiing, og likevel er det ukentlig veiing som fremdeles anbefales - daglige svingninger kan være større enn en ukes nedgang, og kan virke demotiverende og forvirrende. Dårlig informasjon er en grunn til at mange sliter. Skaff deg korrekt informasjon og hold deg til den. Anonymkode: 401bb...6fc 1 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå