AnonymBruker Skrevet 20. februar 2024 #1 Skrevet 20. februar 2024 Kanskje en noe utradisjonell problemstilling. Jeg har den siste tiden, ca. 2 mnd, vært plaget med en intens lykkefølelse. Den kommer også på dagtid, da forsøker jeg å romme lykken så godt jeg kan, og gjøre mine vanlige aktiviteter. Prøver å trene, for å "forløse" det. Problemet er at det ofte kommer om kvelden og natten. Som nå, klokka er halv 6 om morgenen og jeg har ikke sovet et blunk, enda jeg har forsøkt alle mulige ting. Problemet er at jeg bare ligger og smiler og ler. Jeg forsøker ofte å heller nyte det, tenke at "jaja, så får jeg ikke sove". Men på sikt fører det til at jeg blir trøtt på dagtid. I tillegg til dette så er jeg også naturligvis tappet for energi. Det er som at denne lykken krever mer energi av meg enn jeg har til rådighet, og fører til at jeg gjør mer enn jeg egentlig har kapasitet til, så jeg har mye spenningshodepine. Har forsøkt å håndtere følelsene slik jeg tidligere har håndtert bekymring og andre følelser, aksept, bare la det være, gi slipp. Det fungerer helt OK. Det virker som det er stadig mer lykke i omløp, og dette begynner å bli skikkelig slitsomt. Er det noen som har noen tips? Jeg greier ikke å ha det slik lenger. PS: Det er ikke snakk om bipolar eller hypomani, jeg har ingen av de andre symptomene, ikke engang økt energi. Bare en sånn intens (og slitsom) lykkefølelse 😅 Anonymkode: 3fd28...86a
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2024 #2 Skrevet 20. februar 2024 Kan godt være det blir for plagsomt for deg, men herregud jeg skulle ha gjort alt for å kjenne den følelsen igjen ❤️ (utbrent etter tilpassningsforstyrrelse med angst og depresjon) Anonymkode: 6189a...66f 4
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2024 #3 Skrevet 20. februar 2024 Du bør kontakte legen asap. Selv om du ikke har andre symptomer kan det være starten på noe. Anonymkode: f404e...58b 8 1
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2024 #4 Skrevet 20. februar 2024 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Kan godt være det blir for plagsomt for deg, men herregud jeg skulle ha gjort alt for å kjenne den følelsen igjen ❤️ (utbrent etter tilpassningsforstyrrelse med angst og depresjon) Anonymkode: 6189a...66f Synes dette ønsket høres merkelig ut. Hvis noe er plagsomt for meg, tror du at du ikke ville syntes det var plagsomt? Jeg også drømmer om en god lykkefølelse, opplever ikke at det er det jeg har, da hadde jeg vel ikke skrevet her, eller? Det er ingen ro, eller tilfredshet, det er en mer overdreven lykke som holder meg våken. To netter på rad har jeg sovet først en time og deretter i dag har jeg sovet to timer. Jeg er utmattet jeg også (utbrent av livet med k-ptsd, ocd, angst og en lang rekke krevende belastninger, sånn hvis man skal bruke diagnoser for å understreke poenger) 🤷♀️ TS Anonymkode: 3fd28...86a
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2024 #5 Skrevet 20. februar 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Du bør kontakte legen asap. Selv om du ikke har andre symptomer kan det være starten på noe. Anonymkode: f404e...58b Takk for tips. Starten på noe? Hjernesvulst? Jeg er åpen for tanken, men må innrømme at det føles bra dumt å gå til legen fordi jeg er "overlykkelig". Men ja, jeg trenger snart noe å sove på, før jeg blir så irrasjonell at jeg gjør dumme ting for å få "hvile". TS Anonymkode: 3fd28...86a
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2024 #6 Skrevet 20. februar 2024 4 minutter siden, AnonymBruker said: Takk for tips. Starten på noe? Hjernesvulst? Jeg er åpen for tanken, men må innrømme at det føles bra dumt å gå til legen fordi jeg er "overlykkelig". Men ja, jeg trenger snart noe å sove på, før jeg blir så irrasjonell at jeg gjør dumme ting for å få "hvile". TS Anonymkode: 3fd28...86a Heller mentale diagnoser som er en potensiell tanke. Bipolar, schizofreni etc Anonymkode: 48837...ac2 8 3
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2024 #7 Skrevet 20. februar 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Heller mentale diagnoser som er en potensiell tanke. Bipolar, schizofreni etc Anonymkode: 48837...ac2 Jeg har ingen av de andre symptomene for noen av disse diagnosene. Jeg ville trodd at i det minste et annet symptom var tilstede? Dessuten er jeg i en alder der sykdomsdebut for slike diagnoser er veldig usannsynlig. TS Anonymkode: 3fd28...86a
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2024 #8 Skrevet 20. februar 2024 Huff, nå er kvelden er igjen, etter 3 og en halv time søvn, og da er jeg dautrøtt, men så kommer den intense lykkefølelsen 🙄 TS Anonymkode: 3fd28...86a
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2024 #9 Skrevet 20. februar 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Huff, nå er kvelden er igjen, etter 3 og en halv time søvn, og da er jeg dautrøtt, men så kommer den intense lykkefølelsen 🙄 TS Anonymkode: 3fd28...86a Jeg synest du bør ta det opp med legen som flere her foreslår, spesielt dersom jeg tolker deg rett og det liksom nesten oppstår ut av det blå. Det er ikke noe spesielt som skaper denne lykkefølelsen - at du gleder deg til noe. Det høres veldig merkelig ut, spesielt når du samtidig egentlig er sliten pga. mangel på søvn pga. dette. Det at du ikke får sove er jo i seg selv jo en grunn til å gå til legen. Dersom du synest det er flaut å gå til legen for det med lykkefølelse, så kan du heller nevne det med at du ikke får sove, pga. denne lykkefølelsen. Slik at det er søvnen som er problemet. Da vil jo naturlig legen trolig bite seg merke i det med denne lykkefølelsen og spørre mer om det. Anonymkode: d28db...995 1 1
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2024 #10 Skrevet 20. februar 2024 Dette gir ikke meningen for meg. Jeg kan også få slike lykkefølelser, men da GIR de meg energi og får meg til å slappe av, sove godt, få ting gjort. Hvordan opplever du lykken? Hvilke tanker tenker du? Anonymkode: 6a02b...218 1
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2024 #11 Skrevet 20. februar 2024 Trodde lykke og energi hang sammen. Trener... Hva trener du på? Kjenner en god logoped som kan hjelpe deg med å prate reint. Helt fabelaktig til å trene folk til å uttale bokstaven R. Anonymkode: 11701...919
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2024 #12 Skrevet 21. februar 2024 Jeg er ikke sikker på om jeg forstår hva du mener med «lykkefølelse», men jeg støtter forslaget om å gå til legen. Selv tenkte jeg mer i retning av høyt stoffskifte, jeg ville jo ikke definert det som lykkefølelse, men var gira/høyt oppe/nesten litt hyper, samtidig som jeg var kjempesliten og egentlig ikke orka noe og sov dårlig. Anonymkode: f501e...7f1 5
Stoltskeiv Skrevet 21. februar 2024 #13 Skrevet 21. februar 2024 Det kan være starten på bipolar. Bipolar kan komme senere i livet. 3
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2024 #14 Skrevet 21. februar 2024 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Jeg synest du bør ta det opp med legen som flere her foreslår, spesielt dersom jeg tolker deg rett og det liksom nesten oppstår ut av det blå. Det er ikke noe spesielt som skaper denne lykkefølelsen - at du gleder deg til noe. Det høres veldig merkelig ut, spesielt når du samtidig egentlig er sliten pga. mangel på søvn pga. dette. Det at du ikke får sove er jo i seg selv jo en grunn til å gå til legen. Dersom du synest det er flaut å gå til legen for det med lykkefølelse, så kan du heller nevne det med at du ikke får sove, pga. denne lykkefølelsen. Slik at det er søvnen som er problemet. Da vil jo naturlig legen trolig bite seg merke i det med denne lykkefølelsen og spørre mer om det. Anonymkode: d28db...995 Tusen takk for praktisk tips! Jeg skal gjøre dette. Fikk ikke sove i natt igjen, og nå føler jeg meg ikke lykkelig lenger, bare helt jævlig etter altfor lite søvn mange dager på rad. Den siste tiden har jeg også fått flere og flere tanker om destruktiv atferd. AnonymBruker skrev (16 timer siden): Dette gir ikke meningen for meg. Jeg kan også få slike lykkefølelser, men da GIR de meg energi og får meg til å slappe av, sove godt, få ting gjort. Hvordan opplever du lykken? Hvilke tanker tenker du? Anonymkode: 6a02b...218 Ja, for det er ikke en tilfredshet der jeg sover godt, det er en sånn "energi" men ikke energi som at jeg orker mye, for jeg er helt forferdelig utslitt. Jeg tenker "Hahaha! Livet! Hahaha! Så fantastisk det er å leve. Noe må skje, noe må skje, noe må skje! (syngende tonefall)" Den oppleves som følelsen før første skoledag, eller før første et eller annet som er fantastisk flott og spennende, en slags nervøs energi. Jeg har noen tanker om at det handler om at jeg må ta noen store valg i livet mitt fremover, og er kanskje engstelig for dette, men jeg føler meg ikke engstelig, jeg føler at livet er en lek, alt er lett, og det er bare dumt å tenke at ting betyr noe. AnonymBruker skrev (16 timer siden): Trodde lykke og energi hang sammen. Trener... Hva trener du på? Kjenner en god logoped som kan hjelpe deg med å prate reint. Helt fabelaktig til å trene folk til å uttale bokstaven R. Anonymkode: 11701...919 Trene, som i fysisk trening? Er det feil å skrive "trener mye"? AnonymBruker skrev (9 timer siden): Jeg er ikke sikker på om jeg forstår hva du mener med «lykkefølelse», men jeg støtter forslaget om å gå til legen. Selv tenkte jeg mer i retning av høyt stoffskifte, jeg ville jo ikke definert det som lykkefølelse, men var gira/høyt oppe/nesten litt hyper, samtidig som jeg var kjempesliten og egentlig ikke orka noe og sov dårlig. Anonymkode: f501e...7f1 Takk for tips, skal gjøre det. Stoltskeiv skrev (3 timer siden): Det kan være starten på bipolar. Bipolar kan komme senere i livet. Takk for tips, skal sjekke det ut hos legen. TS Anonymkode: 3fd28...86a
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2024 #15 Skrevet 21. februar 2024 Du er manisk bipolar muligens, og er i en manisk fase? Anonymkode: fb6dd...550 3
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2024 #16 Skrevet 21. februar 2024 Jeg holder også en knapp på bipolar - eller kanskje du er i psykose av noe slag? Jeg ville også bedt om MR av hodet for å utelukke hjernesvulst. Høres ikke akkurat bra ut. Anonymkode: 4a132...de6 2
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2024 #17 Skrevet 21. februar 2024 Dette høres helt ut som manisk periode. Anonymkode: 10b11...b4f
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2024 #18 Skrevet 21. februar 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Dette høres helt ut som manisk periode. Anonymkode: 10b11...b4f Jeg har ingen av de andre symptomene. Og jeg er ikke kronisk lykkelig gjennom dagen. Har lite energi. TS Anonymkode: 3fd28...86a
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2024 #19 Skrevet 21. februar 2024 Skulle tro du brukte div illegale narkotiske godterier tidligere. Er mer og mer å se at voksne får bivirkninger etter nytelser i ungdommen. Anonymkode: 11701...919 1
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2024 #20 Skrevet 21. februar 2024 Bipolar kanskje? Anonymkode: f15e2...aea 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå