Gå til innhold

Tenner

Gjest *forskrekka*

Fremhevede innlegg

Gjest *forskrekka*
Skrevet

Hei,

jeg har rotfylt en tann bak i munnen i overkjeven. Dette med sånn hvitt belegg. Og jeg er veldig flink med tannpuss og tannpirkere.

Men idag oppdaget jeg plutselig at denne fyllinga var helt svart :overrasket:

Fikk helt sjokk jeg. Den kan umulig ha vært sånn lenge altså!

Har undersøkt med tannpirker borti der for å forsikre meg om at det ikke bare var noe som lå oppå - men nei, det er selve fyllinga altså.

Er dette vanlig? :overrasket: Hvorfor?

Håper noen har noen gode svar.

På forhånd takk!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Oida! Det hørtes ikke helt bra ut nei :forvirret:

Hadde jeg vært deg, ville jeg har ringt tannlegen i morgen.

Skrevet (endret)

Du har rotfylt så har du fått en midlertidig fylling på toppen?

Mest sannsynligvis siden du sier "hvitt belegg"... I så fall så er det hvite det vi kaller for IRM, en type midlertidig fylling, den er kritthvit og har en tendens til å bli missfarga. Ikke noe fare :)

Bare se å få lagt en permanent fylling om ikke så lenge, hvis du var ferdig med rotfyllingen da ;)

Endret av Sniglå
Gjest *forskrekka*
Skrevet

Takker for svar. Er nok som du Sniglå sier, en midlertidig fylling som har blitt misfarget - høres iallefall logisk ut. Men jeg trodde jo jeg var ferdig med den der tanna jeg. Er jo 3-4 år siden eller mer. :forvirret:

Går til tannlegen en gang i året - på våren. Får vel ringe og høre imorgen da.

Ja, jeg skrev hvitt belegg - ante ikke hva jeg skulle kalle det. Er nå iallefall fyllinga jeg mener, som har vært svart før. Kjenner jo ikke noe vondt, lukt eller noe sånt. Men ser jo direkte råttent ut da. Eller altså - sånn som det var før i tida da de la sånn sølvfarga i fyllinga.

PST. Jeg trenger vel ikke bedøvelse for å bytte den fyllinga vel?

*sprøyteskrekk*

Skrevet (endret)

Hvis du har hatt den fyllingen i 3-4 år så er det på høy tid å bytte til en permanent!!

Hvis tanna er rotfylt trenger du ikke noe bedøvelse, tanna er jo død og har ingen nerver lenger;)

Endret av Sniglå
Gjest *forskrekka*
Skrevet

Burde jo være tannlegen som avgjør og holder oversikten på dette da. Og det er da fryktelig merkelig om det er en midlertidig fylling.

Men men, skal ringe og forhøre meg. :)

Skrevet

Ja, synes også det var litt merkelig at tannlegen skulle la en midlertidig fylling stå så lenge :klø:

Men, umulig for meg å vite, ta deg en telefon du :)

Gjest *forskrekka*
Skrevet

Tusen takk for hjelp og gode råd iallefall!

Er beroliget om at dette ikke er noe skummelt og at jeg mister alle tenna på rekke og rad her nå. :ler:

Ha en fin kveld!

• 2 uker senere...
Gjest Fruktfat
Skrevet (endret)

kan det være at de ikke har klart å fylle alle kanalene?

det skjedde med sambo, han har/hadde flere kanaler enn det som er vanlig (4 istedet for tre eller noe, er veldig sjeldent da), og han måtte til spesialist for å ordne resten.

det begynte med at han kjente en kul i tannkjøttet ved tanna som var rotfyllt fra før, da jag så på det var tannkjøttet svart rundt.

Endret av Fruktfat

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...