AnonymBruker Skrevet 19. februar 2024 #1 Skrevet 19. februar 2024 Jeg jobber i butikk og har de siste månedene vikariert som butikkleder i en annen butikk i kjeden. I går fikk jeg beskjed om at han jeg har vikariert for sagt opp og siden jeg har fått veldig gode tilbakemeldinger på jobben jeg har gjort har jeg jo en viss forventning om fast ansettelse. Snakket med distriktssjefen og fikk beskjed om at stillingen blir utlyst "for de må lyse den ut" og jeg er velkommen til å søke på lik linje med andre. Snakket med venner om det i kveld og en mener det er tull at et privat firma må lyse ut, at de står fritt til å lanserte hvem de vil, så hadde de vært så fornøyde som de påstår hadde det ikke vært noe i veien for å gi meg jobben. En annen mener at alle stillinger må lyses ut, uavhengig av om det er offentlig eller privat sektor. Noen som kjenner regelverket? Anonymkode: a71a8...98c
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2024 #2 Skrevet 19. februar 2024 Private bedrifter et ikke lovpålagt å lyse ut stillinger, men mange har et slikt pålegg som del av særavtaler/personalhåndbok. Avtalene kan gi mulighet for begrenset til intern utlysning. Anonymkode: 2d6c1...996
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2024 #3 Skrevet 20. februar 2024 I henhold til arbeidsmiljøloven må ikke stillingen lyses ut, men bedriftsinterne regler og tariffavtaler regulerer ofte det i større selskaper. Det er veldig vanlig at stillinger lyses ut internt enten på lokalisasjonen eller innad i kjeden først. Anonymkode: 1e609...faf
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2024 #4 Skrevet 20. februar 2024 Dersom bedriften er organisert er det enkelte, ikke alle, tariffavtaler som krever en intern utlysning eller at ansatte skal informeres. Lovverket regulerer ikke dette. Anonymkode: f700f...d03 2
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2024 #5 Skrevet 20. februar 2024 Ikke nødvendigvis, det kommer an på bedriften. I prinsippet kan de ansette hvem de vil, med eller uten søknadsprosess. Men i noen bedrifter er det et bedriftsreglement og/eller tariffavtale som regulerer at man vanligvis skal ha ansettelsesprosess, og det er nok vanligere i større selskaper/kjeder. Syntes ikke det er unaturlig at en større butikkjede lyser ut stilling som butikksjef. Men du, noen ganger er det mer eller mindre en formalitet, får man gode tilbakemeldinger/blir bedt om å søke, så er det ofte veldig gode sjanser. Man kan være uheldig at noen med ennå sterkere bakgrunn får jobben, men veldig ofte blir det pro forma fordi man jo må følge reglementet. Anonymkode: bcd80...42f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå