AnonymBruker Skrevet 19. februar 2024 #1 Skrevet 19. februar 2024 Jeg venter mitt tredje barn og skal ta planlagt keisersnitt om en stund. Har tidligere kun født vaginalt, og er derfor nysgjerrig på tiden etter snittet. Da spesielt mtp trening, så vil gjerne høre om andres erfaringer. Når begynte dere med trilleturer? Jogging/løing? Styrketrening? Hvor rolig/fort gikk dere fram? Setter pris på alle erfaringer 😊 Anonymkode: 2a61b...8be
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2024 #2 Skrevet 20. februar 2024 Helt individuelt. Men trening sier de vel man skal vente minst 6 uker med.. Noen er klar litt før, noen venter lengre. Begynte å trene etter 8 uker. Gikk rolige trilleturer før det men trillet ikke i opp eller nedover bakker selv da fordi det gjorde vondt. Anonymkode: 23802...5d0
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2024 #3 Skrevet 20. februar 2024 Jeg gikk turer noen dager etter keisersnitt. Trente vel etter 4 uker, ikke hardt da. Mest lette øvelser for armer, skuldre, øvre del rygg. Følte meg sprek og frisk. Anonymkode: 6d364...f2b
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2024 #4 Skrevet 20. februar 2024 Vil gjerne anbefale podcasten Sportymama, flere av de tidlige episoden omhandler nettopp dette. Der får du faglige anbefalinger. Anonymkode: f52f4...96c
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2024 #5 Skrevet 20. februar 2024 Du vil nok mest sannsynlig oppleve at dette er like individuelt etter keisersnitt som etter vaginal fødsel. Jeg hadde hastekeisersnitt og var ganske heftig smertepreget etterpå. Tok over to døgn før jeg klarte å stå, og mer enn tre døgn før jeg klarte å gå rundt på egenhånd uten prekestol. Men mange er jo betydelig sprekere enn dette. Uansett så hadde jeg første trilletur ca. halvannen uke etter fødsel. Kun rundt i nabolaget og jeg klarte ikke gå langt uten behov for å sette meg ned, men opplevde likevel at formen bedret seg raskt. To uker etter fødsel kunne jeg gå turer på 5-6 km. Angående løft og tyngre anstrengelser så måtte jeg bare føle meg frem. Var fortsatt øm og kjente det godt i såret etter 5-6 uker, så for meg var alt annet enn turer og helt enkle hverdagsaktiviteter helt utelukket. Begynte sakte men sikkert å trene igjen etter 10 uker, men tok det veldig rolig og unngikk alle typer øvelser som ga vondter utover det jeg vil kalle normal følelse av anstrengelse. Etter 12 uker begynte jeg med mer intensiv trening som tunge løft og litt jogging. Anonymkode: f5e1d...0b0
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2024 #6 Skrevet 20. februar 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Du vil nok mest sannsynlig oppleve at dette er like individuelt etter keisersnitt som etter vaginal fødsel. Jeg hadde hastekeisersnitt og var ganske heftig smertepreget etterpå. Tok over to døgn før jeg klarte å stå, og mer enn tre døgn før jeg klarte å gå rundt på egenhånd uten prekestol. Men mange er jo betydelig sprekere enn dette. Uansett så hadde jeg første trilletur ca. halvannen uke etter fødsel. Kun rundt i nabolaget og jeg klarte ikke gå langt uten behov for å sette meg ned, men opplevde likevel at formen bedret seg raskt. To uker etter fødsel kunne jeg gå turer på 5-6 km. Angående løft og tyngre anstrengelser så måtte jeg bare føle meg frem. Var fortsatt øm og kjente det godt i såret etter 5-6 uker, så for meg var alt annet enn turer og helt enkle hverdagsaktiviteter helt utelukket. Begynte sakte men sikkert å trene igjen etter 10 uker, men tok det veldig rolig og unngikk alle typer øvelser som ga vondter utover det jeg vil kalle normal følelse av anstrengelse. Etter 12 uker begynte jeg med mer intensiv trening som tunge løft og litt jogging. Anonymkode: f5e1d...0b0 Kan legge til at jeg etter vaginal fødsel tok første joggetur etter fire uker. Så der kom jeg mye raskere i gang igjen, men igjen så spørs det nok veldig på hvilken opplevelse man har. Jeg var nok over snittet uheldig med ks og heldig med vaginal fødsel. Hadde veldig lite plager etter vaginal sammenlignet med ks. Anonymkode: f5e1d...0b0
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2024 #7 Skrevet 20. februar 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Kan legge til at jeg etter vaginal fødsel tok første joggetur etter fire uker. Så der kom jeg mye raskere i gang igjen, men igjen så spørs det nok veldig på hvilken opplevelse man har. Jeg var nok over snittet uheldig med ks og heldig med vaginal fødsel. Hadde veldig lite plager etter vaginal sammenlignet med ks. Anonymkode: f5e1d...0b0 4 uker er veldig tidlig å jogge da uansett forløsningsmetode, det er ikke anbefalt å belaste bekkenbunnen så hardt så tidlig. Anonymkode: 4209a...e4e 1
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2024 #8 Skrevet 21. februar 2024 Fikk hastekeisersnitt for 4 uker siden. Først i dag følte jeg at jeg kan gå normalt uten smerter. Tenker det vil ta en uke eller to før jeg føler meg helt trygg på å begynne å trene forsiktig igjen. Anonymkode: 790bb...5ff
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2024 #9 Skrevet 22. februar 2024 Lurer veldig på hvordan man tar opp trening igjen etter keisersnittet… det er jo mange uker hvor man ikke bør løfte mer enn et par kilo, samt delte magemuskler og et arr å ta hensyn til. Noen som vil dele treningsopplegget dere brukte? Anonymkode: 48915...352
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2024 #10 Skrevet 22. februar 2024 4 mnd før trening. 4 uker før rolig aktivitet som rolig kort trilletur. 8 uker før handling/normale bevegelser. Anonymkode: a4c79...d2e 1
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2024 #11 Skrevet 22. februar 2024 Aldri 🤣 Anonymkode: e8c3b...406 1 1
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2024 #12 Skrevet 22. februar 2024 Jogging og løping burde man vente en god stund med, husker ikke hvor lenge nå, men det var kanskje 3 mnd elns som var anbefalingen. Ganske lenge altså. Men annen trening begynte jeg med så raskt jeg kunne, men med ks tok det litt lenger tid altså. Ble nok fort 6 uker + før jeg gjorde så mye. Begynte da med styrke først, og puls litt senere. Anonymkode: f404a...27c
katties Skrevet 22. februar 2024 #13 Skrevet 22. februar 2024 Jeg hadde ikke keisersnitt, og det tok noen måneder før jeg begynte å trene. Følte at ting satt ikke riktig innvendig når jeg anstrengte meg, og hadde ikke tenkt å trene på meg prolaps. Du må nok bare vente og se
Anonym6789 Skrevet 24. februar 2024 #14 Skrevet 24. februar 2024 Jeg begynte rolig etter 3 mnd, gikk bare turer før det
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2024 #15 Skrevet 26. februar 2024 De første dagene måtte jeg trene for å kunne gå igjen, så jeg gikk stadig lengre turer på sykehuset. Gjerne med vogn for støtte. Etter en uke kunne jeg gå en liten trilletur ut, på flat asfalt. Jeg fortsatte med trilleturer ute, men måtte ha hjelp i bakker i noen uker til. Jeg begynte å trene 6 uker etter fødsel, på en gruppetime tilrettelagt for nybakte mødre. Fysioterapeuten der undersøkte samtidig magemusklene og ga meg et par øvelser jeg skulle gjøre hjemme. Jeg kunne startet treningen tidligere, men jeg måtte først klare å gå helt til treningssenteret. Å kjøre gikk ikke, for jeg klarte verken å bære bilstolen eller sette vogna inn i bilen. Anonymkode: cd6f8...34e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå