Gå til innhold

Stoffskifte utredning - Prøvesvar

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, 

Jeg trenger noen kloke hoder med erfaring innenfor utredelse av stoffskifteproblemer. Vet at det er mange som har en kronglete og lang prosess når det kommer til dette.

Både høyt og lavt stoffskifte ligger i familien + graves. Jeg har flere symptomer på både høyt og lavt og energinivået svinger veldig. Nå har det vært en periode hvor det har vært veldig lavt etter en lengre periode med stress. I tillegg til de fleste andre symptomer på lavt.

Har tatt prøver flere ganger, men de er alltid innenfor referanseområde og legen mener at det er psykisk. Legen tar ikke hensyn til at prøvene bør tas før kl. 09 og fastende. Likevel har jeg også fått påvist høy anti-tpo på over 400 for en tid tilbake. Legen mener at det ikke behøves å testes for på nytt da det mest sannsynlig fortsatt vil være høy.

Sitter igjen med følelsen av maktesløshet og fortvilelse over hva jeg kan gjøre. Jeg kan jo føle på hele kroppen at det er noe som ikke stemmer og jeg vet jo også godt hvordan kroppen fungerer når jeg har det bra. 

Noen som har forslag til hva som bør være veien videre? Eller må jeg bare forsone meg med det legen sier, ikke fungere og at det kanskje bare er stress.

Er det noen som har forslag til hvordan jeg bør gå videre? Eller må jeg akspetere legens vurdering, ikke fungere optimalt og anta at problemene skyldes stress?

Takk alle råd og hjelp

Anonymkode: 82073...280

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du sier at du har tatt prøver flere ganger  og at resultatene har vært normale, likevel er du overbevist om at du har stoffskifteproblemer fordi det finnes i familien din. Kanskje på tide å innse at det kan skyldes noe annet?

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Det er lettere å svare om du skriver hva blodprøvene viste. 

Anonymkode: 7762c...da0

Skrevet

Anti-TPO sier i seg selv bare at det er økt risiko for å utvikle stoffskifteproblemer, ikke at du har det her og nå. Så legen har rett i at den sannsynligvis fortsatt vil være høy. Hvor lenge er det siden du kontrollerte stoffskiftet? Ved høy TPO skal det være lavere terskel for å kontrollere det.

Anonymkode: 39650...2b3

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Stoffskifteprøver trenger ikke tas fastende, har du for lavt eller for høyt vil det vise uansett når på døgnet du tar prøvene og uavhengig av om du har spist. De som står på medisiner for stoffskifte skal helst ta kontrollprøver før de har tatt dagens medisiner, men for deg som ikke har påvist ne og bruker medisiner har det ingenting å si. Forhøyet anti-tpo uten utslag på andre prøver trenger ikke ha betydning. Det er heller ikke en prøve som endrer seg med sykdomsaktivitet slik at det er hensiktsmessig å måle den flere ganger. Dersom de andre stoffskifteprøvene dine er stabile innen referanseområdet har du ikke stoffskifteproblemer. Du kan  jo sjekke innimellom for å se om det er endring, men anti-tpo alene påviser ingenting. Det er for øvrig mange tilstander som kan ligne, f.eks mangel på B12, D-vitamin eller jern, eller psykiske påvirkninger. 

Anonymkode: fde52...80a

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Anti-TPO sier i seg selv bare at det er økt risiko for å utvikle stoffskifteproblemer, ikke at du har det her og nå. Så legen har rett i at den sannsynligvis fortsatt vil være høy. Hvor lenge er det siden du kontrollerte stoffskiftet? Ved høy TPO skal det være lavere terskel for å kontrollere det.

Anonymkode: 39650...2b3

Anti tpo sier at det er en betennelse i skjoldbruskkjertelen. 

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Stoffskifteprøver trenger ikke tas fastende, har du for lavt eller for høyt vil det vise uansett når på døgnet du tar prøvene og uavhengig av om du har spist. De som står på medisiner for stoffskifte skal helst ta kontrollprøver før de har tatt dagens medisiner, men for deg som ikke har påvist ne og bruker medisiner har det ingenting å si. Forhøyet anti-tpo uten utslag på andre prøver trenger ikke ha betydning. Det er heller ikke en prøve som endrer seg med sykdomsaktivitet slik at det er hensiktsmessig å måle den flere ganger. Dersom de andre stoffskifteprøvene dine er stabile innen referanseområdet har du ikke stoffskifteproblemer. Du kan  jo sjekke innimellom for å se om det er endring, men anti-tpo alene påviser ingenting. Det er for øvrig mange tilstander som kan ligne, f.eks mangel på B12, D-vitamin eller jern, eller psykiske påvirkninger. 

Pga svingninger i Tsh gjennom døgnet anbefales det uansett å ta stoffskifteprøver tidlig om morgenen, og i alle fall på samme tid hver gang om man skal følge det opp over tid. 

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Anti tpo sier at det er en betennelse i skjoldbruskkjertelen. 

Pga svingninger i Tsh gjennom døgnet anbefales det uansett å ta stoffskifteprøver tidlig om morgenen, og i alle fall på samme tid hver gang om man skal følge det opp over tid. 

Bare tull, det kan tas når som helst på døgnet. Har du for høyt eller lavt stoffskifte er konsentrasjonen nå endret at den ligge døgnvariasjonen ikke har noe å si. 

https://metodebok.no/index.php?action=topic&item=1c2ef4a21ea19a0e657b

Pasientforberedelse
Ingen.

Det er døgnvariasjon med sekresjonstopper stort sett innenfor referanseområdet (men kan også være noe over øvre referansegrense) med høyere verdier om natten og morgenen. Dette har liten betydning for vurderingen av prøvesvar i den kliniske hverdag.

• Nyttig 1
Skrevet

Hva er egentlig dette med stoffskifte? Har det noe med rusmidler å gjøre? Eller er jeg helt blind?

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Bare tull, det kan tas når som helst på døgnet. Har du for høyt eller lavt stoffskifte er konsentrasjonen nå endret at den ligge døgnvariasjonen ikke har noe å si. 

https://metodebok.no/index.php?action=topic&item=1c2ef4a21ea19a0e657b

Pasientforberedelse
Ingen.

Det er døgnvariasjon med sekresjonstopper stort sett innenfor referanseområdet (men kan også være noe over øvre referansegrense) med høyere verdier om natten og morgenen. Dette har liten betydning for vurderingen av prøvesvar i den kliniske hverdag.

Sitat

For å minimere den preanalytiske variasjonen bør man derfor ta prøvene etter standardiserte betingelser, fortrinnsvis på morgenen og i fastende tilstand

https://relis.no/artikler/27944/

Det finnes mye informasjon om dette, blant annet også hos stoffskifteforbundet. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...