AnonymBruker Skrevet 19. februar 2024 #1 Skrevet 19. februar 2024 Finnes det noe å gjøre med vintereksem med hud som sprekker når ulike kortisonsalver ikke hjelper nok? Har prøvd hydrokortison, betnovat og Elocon. Det hjelper litt, men blir verre igjen etter noen timer. Er det noe vits å gå tilbake til fastlegen, eller må jeg bare prøve å holde det i skakk til sommeren? jeg har lang reisevei til fastlegen og usikker på om det er noe vits i en ny time hvis det uansett ikke finnes flere salver å prøve. Noen med erfaring? Anonymkode: 02bac...467
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2024 #2 Skrevet 19. februar 2024 Det er viktig at du bruker en fet hudkrem, ikke bare kortisonsalve/kortisonkrem. Jeg bruker feks alltid rød apobase, eller så har jeg også fått forskrevet canoderm. Da smører jeg et tynt lag med kortison, også smører jeg meg med fet krem et par timer senere. Anonymkode: 3267e...9e4
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2024 #3 Skrevet 19. februar 2024 Hvis det ikke er mulig å reise, ville jeg hatt videotime med fastlege eller hudlege. Takrolimus har hjulpet meg mye, men er reseptbelagt. Anonymkode: 4b05d...398
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2024 #4 Skrevet 19. februar 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det er viktig at du bruker en fet hudkrem, ikke bare kortisonsalve/kortisonkrem. Jeg bruker feks alltid rød apobase, eller så har jeg også fått forskrevet canoderm. Da smører jeg et tynt lag med kortison, også smører jeg meg med fet krem et par timer senere. Anonymkode: 3267e...9e4 Ja, brukt rød apobase og. Det gir ingen effekt det heller. Blir motløs, og veldig usikker på om jeg bare må holde ut til sommeren. Anonymkode: 02bac...467
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2024 #5 Skrevet 19. februar 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hvis det ikke er mulig å reise, ville jeg hatt videotime med fastlege eller hudlege. Takrolimus har hjulpet meg mye, men er reseptbelagt. Anonymkode: 4b05d...398 Takk for tips. 🌼 Anonymkode: 02bac...467
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2024 #6 Skrevet 19. februar 2024 Har du prøvd salvene til Vossabia? Anonymkode: 5e9a3...775
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2024 #8 Skrevet 19. februar 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Har du prøvd salvene til Vossabia? Anonymkode: 5e9a3...775 Ja, de hjelper inanskktet, men ikke på resten av kroppen. KatteLatte skrev (Akkurat nå): Canoderm. takk for tips! Anonymkode: 02bac...467
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2024 #9 Skrevet 19. februar 2024 Canoderm! Eneste som funker her. Den er billigst på resept, men også rimelig i Sverige om du bor i nærheten av grensa Anonymkode: 5a5c2...cfc 1
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2024 #10 Skrevet 19. februar 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Canoderm! Eneste som funker her. Den er billigst på resept, men også rimelig i Sverige om du bor i nærheten av grensa Anonymkode: 5a5c2...cfc Eller nettapotek! Anonymkode: 4b05d...398 1
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2024 #11 Skrevet 19. februar 2024 Her er det eneste som hjelper strengt smøreregime med canoderm. Jeg sprekker opp på fingerne, jeg teiper de med papirteip rett og slett. Jeg sliter med at neglene slipper på henda når eksemen er værst. Det er grisevondt! Vann er tortur for henda mine, så jeg bruker oppvaskhansker når jeg driver med vann. Når jeg vasker bordet eller benken. Vasket opp eller vasker gulv. Vasker jeg henda så smører jeg dem. Anonymkode: facb5...c41 1
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2024 #12 Skrevet 19. februar 2024 Canoderm her også, fått på blå resept og smører alltid etter dusjing om morgenen og gjerne en gang eller to før jeg legger meg om kvelden. Ellers kan jeg anbefale Eucerin Aquaphor Soothing skin balm, den er supergod på typisk sprekker på fingrene, leppene og ellers svært tørre flekker rundt om på kroppen. Anonymkode: deba0...a03 1
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2024 #13 Skrevet 19. februar 2024 Hva med https://sunkost.no/naturales-propolis-calendula-salve ? Anonymkode: 9df0c...e0c
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2024 #14 Skrevet 19. februar 2024 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Det er viktig at du bruker en fet hudkrem, ikke bare kortisonsalve/kortisonkrem. Jeg bruker feks alltid rød apobase, eller så har jeg også fått forskrevet canoderm. Da smører jeg et tynt lag med kortison, også smører jeg meg med fet krem et par timer senere. Anonymkode: 3267e...9e4 Montro om det er for lenge å vente et par timer med krem? Jeg bruker også mye kortison og hudlegen sa at jeg trenger ikke vente mer enn ca 15-20 min før jeg smører oppå med Canoderm. Er nok individuelt og alt etter hvilken kortison du bruker, men hadde jeg ventet 2 timer hadde huden min vært knusktørr ettersom kortisonen jeg smører med er veldig sterk og ikke særlig fet. Anonymkode: deba0...a03
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2024 #15 Skrevet 19. februar 2024 Vil bare nevne at dersom du er i perimenopausen eller overgangsalder så kan dette forverre eksemet kraftig, pga tørrere og varmere hud, dårligere søvn osv. Det fikk jeg erfare i år. I så fall kan det hjelpe med hormonterapi. Ellers er jeg godt fornøyd med et strengt regime med canoderm mange ganger og dagen og hydrokortison ved behov. Jeg passer i tillegg på at soverommet ikke er for kaldt, slik at jeg kan sove med hendene utenfor dyna. Anonymkode: 925f9...d8a
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2024 #16 Skrevet 19. februar 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Hva med https://sunkost.no/naturales-propolis-calendula-salve ? Anonymkode: 9df0c...e0c Hva med legemiddel, som er dokumentert at kan fungerer? Anonymkode: 4b05d...398 1 1
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2024 #17 Skrevet 19. februar 2024 Canoderm på dagtid, elocon og eksemhansker på natt. Forsøker å være minst mulig i kontakt med vann, og bruker engangshansker i dusjen da jeg får oppbluss av å komme i kontakt med shampoo, balsam, barberskum etc. Holder eksem veldig mye mer i sjakk uten melk og meieri. Anonymkode: 2d6e0...621
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2024 #18 Skrevet 19. februar 2024 3 minutter siden, AnonymBruker said: Hva med legemiddel, som er dokumentert at kan fungerer? Anonymkode: 4b05d...398 Jeg har brukt mange legemidler som ikke fungerer. På meg. Anonymkode: 9df0c...e0c
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2024 #19 Skrevet 19. februar 2024 Barnelegen på Nordstrand (Bente tror jeg hun heter) tipser ofte om grønnsåpebad i 10 min før babyoljebad i 10 min og til slutt tykt lag med apobase. Hjalp på hendene til sønnen min. Grønnsåpen fjerner bakterier, babyoljen og apobasen tilfører fukt. Skal være mildt grønnsåpevann. Babyoljebadet er en god sprut babyolje i vannet. Anonymkode: 2ff50...192
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2024 #20 Skrevet 19. februar 2024 AnonymBruker skrev (39 minutter siden): Montro om det er for lenge å vente et par timer med krem? Jeg bruker også mye kortison og hudlegen sa at jeg trenger ikke vente mer enn ca 15-20 min før jeg smører oppå med Canoderm. Er nok individuelt og alt etter hvilken kortison du bruker, men hadde jeg ventet 2 timer hadde huden min vært knusktørr ettersom kortisonen jeg smører med er veldig sterk og ikke særlig fet. Anonymkode: deba0...a03 Kan nok hende det er for lenge ja, er heldigvis lenge siden jeg har slitt med eksem over større områder på kroppen, så kortisonen jeg brukte sist, var den mildeste man kan få tak i 😊 Anonymkode: 3267e...9e4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå