Gå til innhold

Dere med diagnosen PTSD, er dette normalt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Blir litt lang tråd, men håper noen kan gi meg noen svar. Jeg er i starten av 20 årene, for noen år siden da jeg var ganske ung ble jeg kjent med ei gjennom felles venninner, hun virka helt normal når vi møttes og var snill, bare unormalt stille og sa ingenting, tenkte ikke noe over det. Vi hadde god kontakt, møttes osv og hun var hyggelig. ( Jeg er jente selv), etterhvert fant jeg ut at hun også var rusmisbruker, hun drev på med ganske hard rus og en gang når jeg var hos henne så var det en fyr som satte sprøyter på seg selv, ble redd og dro hjem. Fant også ut at hun får tak i medisiner ulovlig og at hun også selger medisiner videre, senere i relasjonen fikk jeg vite fra henne at hun har ptsd, depresjon og muligens noen andre diagnoser som jeg ikke vet ( kanskje personlighetsforstyrrelse?), men jo, vi hadde kontakt en stund og alt gikk bra fram til det plutselig ikke gikk bra. Plutselig helt uten grunn begynte hun å kalle meg hore, mobbe meg, spre rykter om meg som ikke var sanne, og dette ble bare verre og verre og nå har jeg fått så mye traumer av det hun har utsatt meg for at jeg tør ikke gå ut av leiligheten min og jeg fryktet for livet mitt hver eneste dag. Det begynte med at hun kalte meg hore, når jeg og ene bestevenninna mi var ute på byen så sendte bestevenninna mi snap av oss til henne, da skrev hun " pass på sånn at ".." navn, ( altså jeg) ikke horer seg på byen, hu er ei jævla hore". Jeg har aldri solgt sex, har bare hatt faste partnere og har så vidt vært med gutter. Fikk etterhvert vite at hun sa det var pga sjalusi, fordi hun var sjalu på hvordan jeg så ut i utseende og kropp? Greit nok, tenkte jeg. Så jeg ga henne en advarsel om at hun skal slutte å mobbe meg , jeg blokka henne overalt. Hun ga seg ikke der. Hun begynte å kontakte vennene mine, skrive til dem, og si at jeg ligger med alle i hele byen jeg bor i og at jeg er ei forbanna hore, jeg ble så psykisk nedbrutt av dette at jeg gikk rundt med konstante selvmordstanker og ville bare avslutte livet. Hun ga seg enda ikke. Jeg blokka henne på alle sosiale media, men hun fortsatte å prøve å få tak i meg. Hun kalte meg stygg, æsj, at jeg er den styggeste i hele verden, så toppet det seg. Dette skjedde for bare 3 uker siden ca. Jeg var med venninna mi, vi hadde det gøy og koste oss, kom hjem ganske sent. Fikk høre fra venninna mi at hun der jenta driver å sprer rykter om meg og sier jeg er stygg enda, da fikk jeg nok. Avblokkerte henne og ga henne en advarsel, skrev til henne at hvis hun nå ikke lar meg være i fred anmelder jeg henne for trakassering og ryktespredning. Da skrev hun til meg at hun skal drepe meg, at jeg skal dø, og at hun skal komme på døra mi med noen folk og ta meg, og det stemte vist. 10 min etterpå begynte det å ringe masse på døra mi kl 3 på natta ca, uten stopp. Så skrev hun " åpne, kom ut" , jeg ble livredd. Ringte politet, de kom fort men da har hun klart å dratt. Anmeldte , ble henlagt. Går nå konstant å frykter for livet mitt. Og overskriften er pga, har nå fått høre at hun behandla meg sånn pga hun har ptsd , hun skylder på den diagnosen , og de som kjenner henne skriver til meg at hun sliter sånn psykisk pga det og at derfor hun behandla meg sånn. Det kan vel ikke stemme? Går konstant å frykter for livet mitt hver dag og gråter.

Anonymkode: 7cf60...cec

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ingenting av det du skriver her, har noe med PTSD å gjøre. 

Neste gang, bruk avsnitt. Veldig tungt å lese en vegg av ord. 

Anonymkode: 96320...af1

• Nyttig 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ingenting av det du skriver her, har noe med PTSD å gjøre. 

Neste gang, bruk avsnitt. Veldig tungt å lese en vegg av ord. 

Ja, beklager , var ikke meningen å ikke bruke avsnitt. Men, folk sier jo til meg at det var pga PTSD diagnosen hun behandler meg sånn, at de skylder på diagnosen der. Så derfor jeg lurte. Ts 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ja, beklager , var ikke meningen å ikke bruke avsnitt. Men, folk sier jo til meg at det var pga PTSD diagnosen hun behandler meg sånn, at de skylder på diagnosen der. Så derfor jeg lurte. Ts 

PTSD gjør deg ikke til ei frekk bitch

• Nyttig 5
Skrevet

Enig med første svaret du fikk, hverken det du skriver om deg selv eller det du skriver om venninnen din handler om PTSD. Må alt ha en diagnose? Oppsøk lavterskeltilbudet i kommunen om du trenger noen å snakke med, evt gå til fastlegen.

Anonymkode: 0a2e8...02d

Skrevet

Hun oppfører seg slik av andre grunner enn PTSD. Det kan være borderline eller lignende. Faren her er at du holder på å få PTSD pga terroren hun utsetter deg for. 

1) Dra til fastlegen, be om hjelp. Forklar alt du har sagt her. Alt. 

2) Be politiet om besøksforbud mot henne. Det vil også omfatte sosiale medier m.m. 

Anonymkode: bdda6...361

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Enig med første svaret du fikk, hverken det du skriver om deg selv eller det du skriver om venninnen din handler om PTSD. Må alt ha en diagnose? Oppsøk lavterskeltilbudet i kommunen om du trenger noen å snakke med, evt gå til fastlegen.

What? Tror ikke du skjønte helt tråden? Jeg trenger ikke hjelp til noe. Jeg sier at hun sa at hun mobba meg og behandla meg sånn pga diagnosen hennes, altså ptsd. Så lurte på om den diagnosen gjør at man mobber andre og truer andre på livet. Pga alle sier at det er pga hun er psykisk syk hun har behandla meg sånn. Ts

Skrevet

Hun oppfører seg slik av andre grunner enn PTSD. Det kan være borderline eller lignende. Faren her er at du holder på å få PTSD pga terroren hun utsetter deg for. 

1) Dra til fastlegen, be om hjelp. Forklar alt du har sagt her. Alt. 

2) Be politiet om besøksforbud mot henne. Det vil også omfatte sosiale medier m.m. 

Anonymkode: bdda6...361

Tusen takk for svar. Ja , har blitt veldig syk etter måten hun har terrorisert meg på og føler meg dårlig hver dag :( går rundt å frykter for livet mitt hver dag. Skal bestille meg en legetime. Ingen vits i å gå til politiet dessverre, anmeldt henne 2 ganger med bevis og det er henlagt begge gangene, hadde også bevis på truslene, leverte inn bevis der hun skrev hun skulle drepe meg og at jeg skulle dø, de henla saken likevel :( ts 

• Hjerte 1
Skrevet

Kan godt være en diagnose som er årsaken til at venninna di plutselig oppfører seg som ei komplett psycho bitch, men PTSD er det ikke. 

Kutt henne ut, anmeld og be om kontaktforbud om du må.

Anonymkode: 2afee...8b2

• Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

What? Tror ikke du skjønte helt tråden? Jeg trenger ikke hjelp til noe. Jeg sier at hun sa at hun mobba meg og behandla meg sånn pga diagnosen hennes, altså ptsd. Så lurte på om den diagnosen gjør at man mobber andre og truer andre på livet. Pga alle sier at det er pga hun er psykisk syk hun har behandla meg sånn. Ts

Det handler ikke om ptsd. Ptsd gir ikke slike symptomer som du beskriver. Det kan være annen psykisk sykdom, men ikke ptsd. Hvorfor er du så opptatt av om dette handler om ptsd? Har du lest deg opp på hva ptsd er og hvilke symptomer det gir?

• Nyttig 2
Skrevet

Virker som på det du skriver at hun sliter psykisk med noe, men PTSD er ikke grunnen for hvorfor hun oppfører seg sånn. 

Blokker henne på alt, ikke feed henne, fortsett å anmeld, selv om det kun fører til henleggelse, be om besøksforbud. Forhåpentligvis vil dette dø ut ganske raskt. 

Anonymkode: 1e12e...69d

Skrevet

Kan godt være en diagnose som er årsaken til at venninna di plutselig oppfører seg som ei komplett psycho bitch, men PTSD er det ikke. 

Kutt henne ut, anmeld og be om kontaktforbud om du må.

Anonymkode: 2afee...8b2

Har blokkert henne overalt og kutta ut all form for kontakt men som jeg har skrevet i tråden er det ikke vits å anmelde henne igjen, anmeldt henne nettopp etter hun kom utafor hos meg på natten med flere andre, anmeldte henne , ba om kontaktforbud, fikk det ikke. Saken ble henlagt, eneste jeg fikk tilbud om var konfliktråd 😂 prøvd å anmeldt henne flere ganger. Ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Virker som på det du skriver at hun sliter psykisk med noe, men PTSD er ikke grunnen for hvorfor hun oppfører seg sånn. 

Blokker henne på alt, ikke feed henne, fortsett å anmeld, selv om det kun fører til henleggelse, be om besøksforbud. Forhåpentligvis vil dette dø ut ganske raskt. 

Takk for svar alle! Da vet jeg at det ikke er pga PTSD diagnosen. Eneste grunnen til at jeg spurte om det er pga våres felles venner sier at hun behandla meg sånn pga den diagnosen. Ts

Skrevet

Det har pågått i nesten 6 måneder og hun virker besatt av meg. Så virker ikke som det dør ut dessverre :( har blitt terrorisert i over 6 mnd av henne. Ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Det handler ikke om ptsd. Ptsd gir ikke slike symptomer som du beskriver. Det kan være annen psykisk sykdom, men ikke ptsd. Hvorfor er du så opptatt av om dette handler om ptsd? Har du lest deg opp på hva ptsd er og hvilke symptomer det gir?

Har svart at grunnen til at jeg spurte om d var ptsd var at felles venner har sagt til meg d var pga PTSD hun oppførte seg sånn. Ts

Skrevet

Har svart at grunnen til at jeg spurte om d var ptsd var at felles venner har sagt til meg d var pga PTSD hun oppførte seg sånn. Ts

Anbefaler deg å lese deg opp på ptsd. Dette har absolutt ingenting med den diagnosen å gjøre.

• Nyttig 3
Skrevet

Nope. Har PTSD, men kan å oppføre meg mot folk. Sliter med gjenopplevelser og mareritt, ikke å true folk og spre rykter. Men det er fint du spør, så du kan klare opp i dette. 

Anonymkode: d62bb...9f0

• Liker 1
Skrevet

Stakkars deg, ts, så forferdelig å oppleve :klem: 

Jeg har selv en alvorlig form for PTSD (kompleks type), og behandler de rundt meg som familie og venner med respekt. Kunne ikke falle meg inn å oppføre meg slik mot andre mennesker. Så som resten sier, det har ingenting med PTSD å gjøre, heller en personlighetsforstyrrelse ol. Ruser hun seg, som du skriver, kan det også ha en påvirkning. Da kan man i tilfeller endre seg og bli aggressiv. 

Politiet er en vits, dessverre. De gjør ingenting med mindre det er narko eller fyllekjøring.

Har du vurdert å kontakte krisesenteret? Det er helst for de som har opplevd slikt i nære relasjoner, men hun har jo sånn sett vært "en venninne". I tillegg føler du deg i fare og trenger kanskje beskyttelse eller råd til hvordan du kan unngå at hun tar kontakt med deg. 

Har du vurdert å skaffe hemmelig telefonnummer? Det gjøres enkelt hos mobiloperatøren og du trenger ikke politiets innblanding for det. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Høres ut som borderline. Splitting. Svart/hvit tenkning. Men borderline er jo også pga traumer, som regel. 

Anonymkode: 9b4c8...cac

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Nope. Har PTSD, men kan å oppføre meg mot folk. Sliter med gjenopplevelser og mareritt, ikke å true folk og spre rykter. Men det er fint du spør, så du kan klare opp i dette. 

Anonymkode: d62bb...9f0

Tusen takk for svar! Da vet jeg det. Fint å vite :) da er det ingen unnskyldning for oppførselen hennes. Ts

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...