Gå til innhold

Dekt melkefrie produkter under svangerskap/amming

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei 

Jeg er gravid og har melkeallergi. Jeg har hørt at man kan få dekt utgifter til melkeprodukter når man er gravid. Eller er det bare når man ammer? Melkefrie produkter er mye dyrere enn vanlige melkeprodukter, og man trenger kalsium ol. Er det noen som har erfaring med dette, og vet hvor og hvordan man søker? 

Anonymkode: 5b9cd...497

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Hei 

Jeg er gravid og har melkeallergi. Jeg har hørt at man kan få dekt utgifter til melkeprodukter når man er gravid. Eller er det bare når man ammer? Melkefrie produkter er mye dyrere enn vanlige melkeprodukter, og man trenger kalsium ol. Er det noen som har erfaring med dette, og vet hvor og hvordan man søker? 

Anonymkode: 5b9cd...497

Kan mor få dekket til sin kost? Det syns jeg høres tullete ut. Håper noen vet om det stemmer eller ikke. Vet man kan få melkefri MME på blå resept til baby.

Anonymkode: 5c851...ea4

• Liker 1
Skrevet

Nei du får ikke noe dekket. Hvis baby får påvist melkeproteinallergi får du mme på blåresept, thats it.

• Liker 1
Skrevet

Aldri hørt at mor kan få det fordi hun blir gravid. Du spiser jo det samme som du alltid har gjort og vil gjøre. Hvorfor tenker du man burde få det dekket?

Anonymkode: cf19b...41d

• Liker 4
Skrevet

Rart det der at landene som drikker mest melk også har høyest forekomst av beinskjørhet.

Mens landene som ikke har tradisjon for å drikke melk har lavest forekomst.

Skulle nesten trodd å drikke melk hadde motsatt effekt.

Anonymkode: 8d184...d48

• Liker 3
Skrevet

Nei, du kan som allergiker søke grunnstønad, men så vidt jeg har skjønt det så er det nesten umulig å få innvilget støtte til annet enn glutenallergi. Grunnstønad er for sykdomsrelaterte utgifter av varig art, som hovedregel er det snakk om økte utgifter over flere år, så graviditet og amming vil så vidt jeg vet ikke påvirke dette. 

Men du kan jo undersøke dette hos NAV om du fortsatt er i tvil. 

Anonymkode: 0e05a...fe3

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Rart det der at landene som drikker mest melk også har høyest forekomst av beinskjørhet.

Mens landene som ikke har tradisjon for å drikke melk har lavest forekomst.

Skulle nesten trodd å drikke melk hadde motsatt effekt.

Anonymkode: 8d184...d48

Jepp! Vi MÅ ikke ha melkeprodukter for en god helse. 

Skrevet

Kan du ikke bare ta tilskudd av kalsium? Det er ikke akkurat spesielt dyrt. Mange tar det i graviditeten selv om de ikke har noen allergi, rett og slett for å få i seg nok.

Anonymkode: d376e...331

• Liker 2
Skrevet

Selvfølgelig får du ikke tilskudd fordi du er gravid og har en allergi. Det et vel bare cøliaki som gir tilskudd(?), og det uavhengig om du er gravid eller ikke.

Som en annen nevner her, det eneste du får er melkefri MME om babyen skulle vise seg å ha melkeproteinallergi. 

Anonymkode: 74293...feb

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...