AnonymBruker Skrevet 19. februar 2024 #1 Skrevet 19. februar 2024 Jeg får ikke babyen min til å sove. Før hjalp det å putte puppen i munnen i det minste, men nå de siste dagene vil han ingenting! Utenom bilstolen! Jeg holder dessuten på å klikke av at han bare skal være på meg hele tiden og jeg må gå rundt hvis ikke gråter han. Har fått både fysio og kiropraktor til å se på han , men de finner ingenting galt. Uansett nå har jeg funnet ut at bilsetet hjelper. Jeg kan vippe på bilsetet med foten og så sovner han. Eller kjøre biltur da. Hvor farlig er det? De skal jo ikke ligge der så lenge om gangen, men jeg tror jeg hiver han ut vindu snart (overdrivelse for å få fram at jeg virkelig er sliten) hvis jeg ikke kan legge han fra meg uten at han gråter. Og det gjør han da altså under babygymmen, i vippestol , i vogna, i senga, i Stokke nyfødt sete på tripptrappstol, men ikke i bilsetet! Så ødelegger jeg mye ved å la han sove der? Anonymkode: 15cda...56b 4
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2024 #2 Skrevet 19. februar 2024 Det handler vel om luftveier? At bilstolen er trygg å sove i i bilen med riktig helling men ikke stående på gulv og uten tilsyn. Hvor gammel er han? Husk også at han sitter ganske trangt i bilstolen så det er jo ikke ideelt å bruke mer tid der enn nødvendig. Men ja, hvis du holder på å klikke så hadde jeg også gjort det i ny og ne. Kjøpt en iskaffe og kjørt en tur bare for å få litt fred i kroppen. Når man omtrent blir kvalm av å ha kroppskontakt med babyen for man er så lei og overmett på nærhet, da... må man gjøre det man må for å komme seg igjennom dagen. Anonymkode: a2e6b...4c8 4 1
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2024 #3 Skrevet 19. februar 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Det handler vel om luftveier? At bilstolen er trygg å sove i i bilen med riktig helling men ikke stående på gulv og uten tilsyn. Hvor gammel er han? Husk også at han sitter ganske trangt i bilstolen så det er jo ikke ideelt å bruke mer tid der enn nødvendig. Men ja, hvis du holder på å klikke så hadde jeg også gjort det i ny og ne. Kjøpt en iskaffe og kjørt en tur bare for å få litt fred i kroppen. Når man omtrent blir kvalm av å ha kroppskontakt med babyen for man er så lei og overmett på nærhet, da... må man gjøre det man må for å komme seg igjennom dagen. Anonymkode: a2e6b...4c8 Det er vel på grunn av ryggen og sittestilling tror jeg? Resten av det du nevner passer jeg så klart på. Anonymkode: 15cda...56b 1
Sniff76 Skrevet 19. februar 2024 #4 Skrevet 19. februar 2024 Han må jo sove noe og du må få avbrekk så jeg hadde glatt kjørt noen turer selv... Hvor gammel er han? Kan det være noe med at han sitter trangere nede i bilstolen - en ide å prøve å pakke ham inn i babyteppe og ikke bare ha teppe/dyne over ham? Når de er veldig små liker de gjerne å ha det trangt, men han er kanskje litt større ettersom dere har vært til fysio osv. 4
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2024 #5 Skrevet 19. februar 2024 Det går nok fint. Det er ikke snakk om timesvis hver dag? Pass på å ha riktig helning og posisjon. Anonymkode: c97b8...ba6 1
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2024 #6 Skrevet 19. februar 2024 Sniff76 skrev (35 minutter siden): Han må jo sove noe og du må få avbrekk så jeg hadde glatt kjørt noen turer selv... Hvor gammel er han? Kan det være noe med at han sitter trangere nede i bilstolen - en ide å prøve å pakke ham inn i babyteppe og ikke bare ha teppe/dyne over ham? Når de er veldig små liker de gjerne å ha det trangt, men han er kanskje litt større ettersom dere har vært til fysio osv. Han er 4 mnd. Før kunne jeg bruke en dyne eller sovepose i vogna for å gjøre kantene trangere slik at han fikk sove. Han sover sjeldent mer enn en søvnsyklus fpr seg selv. Presiserer at han ligger i bilsetet på gulvet inne og sover i kveld , men det hjalp bare 15-20 min. Det gjorde at jeg fikk puste litt i alle fall! Anonymkode: 15cda...56b 3
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2024 #7 Skrevet 19. februar 2024 Har du prøvd å svøpe? Anonymkode: f5a4b...179 3
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2024 #8 Skrevet 19. februar 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det er vel på grunn av ryggen og sittestilling tror jeg? Resten av det du nevner passer jeg så klart på. Anonymkode: 15cda...56b Det er pga luftveiene at babyen ikke skal sove i bilstolen når stolen ikke står i bilen. I bilen skal man jo måle at stolen har riktig helning (45 grader), nettopp for at babyen skal få frie luftveier og ikke kveles. En baby som kveles lager ikke lyd, den bare slutter å puste… Det er ikke skadelig å la babyen sitte i bilstolen lenge på kjøreturer, vi har kjørt mye og langt. Både fysioterapeut og ortoped var tydelig på at så lenge barnet er fornøyd så er det helt greit å kjøre flere timer i strekk… Har du prøvd elektrisk vippestol? Jeg hadde en med forskjellige bevegelser og melodier, jenta mi sov veldig godt i den (under oppsyn selvfølgelig) 🥰 Anonymkode: 1d60f...1c6 4
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2024 #9 Skrevet 19. februar 2024 i bilen når setet er riktig montert så kan de selvfølgelig sove. Men de skal ikke sove i bilsete på gulvet hjemme. Dette fordi bilsetet da får feil vinkel og det vil påvirke luftveiene. Det er babyer som har dødd av denne årsaken dessverre. Anonymkode: 8a1f8...c62 4
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2024 #10 Skrevet 19. februar 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): i bilen når setet er riktig montert så kan de selvfølgelig sove. Men de skal ikke sove i bilsete på gulvet hjemme. Dette fordi bilsetet da får feil vinkel og det vil påvirke luftveiene. Det er babyer som har dødd av denne årsaken dessverre. Anonymkode: 8a1f8...c62 Positional asphyxiation, vet ikke hva det heter på norsk. Anonymkode: a2e6b...4c8
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2024 #11 Skrevet 19. februar 2024 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): i bilen når setet er riktig montert så kan de selvfølgelig sove. Men de skal ikke sove i bilsete på gulvet hjemme. Dette fordi bilsetet da får feil vinkel og det vil påvirke luftveiene. Det er babyer som har dødd av denne årsaken dessverre. Anonymkode: 8a1f8...c62 Oi, da får jeg heller finne noe annet som virker! AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Det er pga luftveiene at babyen ikke skal sove i bilstolen når stolen ikke står i bilen. I bilen skal man jo måle at stolen har riktig helning (45 grader), nettopp for at babyen skal få frie luftveier og ikke kveles. En baby som kveles lager ikke lyd, den bare slutter å puste… Det er ikke skadelig å la babyen sitte i bilstolen lenge på kjøreturer, vi har kjørt mye og langt. Både fysioterapeut og ortoped var tydelig på at så lenge barnet er fornøyd så er det helt greit å kjøre flere timer i strekk… Har du prøvd elektrisk vippestol? Jeg hadde en med forskjellige bevegelser og melodier, jenta mi sov veldig godt i den (under oppsyn selvfølgelig) 🥰 Anonymkode: 1d60f...1c6 Kanskje jeg burde kjøpe en. Vet du hvor lenge de kan bruke en slik? Han er 4 mnd så vil ikke bruke tusenvis av kroner på spedbarnsutstyr som kun har noe fpr seg i en-to mnd til. Anonymkode: 15cda...56b
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2024 #12 Skrevet 19. februar 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Oi, da får jeg heller finne noe annet som virker! Kanskje jeg burde kjøpe en. Vet du hvor lenge de kan bruke en slik? Han er 4 mnd så vil ikke bruke tusenvis av kroner på spedbarnsutstyr som kun har noe fpr seg i en-to mnd til. Anonymkode: 15cda...56b Tror de fleste er til 9 kilo / 6 mnd, men du trenger jo ikke kjøpe den dyreste. Bestiller du på nett så får du sånne ned til rundt 1000-1500,- (eller så kan du sjekke på Finn, Tise eller Facebook) 😊 Har du prøvd bæresele? Vogn (pakke ungen inn så det blir litt tettpakket)? Jeg satte vognen inn når det var for kaldt for babyen ute, og det går an å bruke sleepytroll… Anonymkode: 1d60f...1c6
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2024 #13 Skrevet 19. februar 2024 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Tror de fleste er til 9 kilo / 6 mnd, men du trenger jo ikke kjøpe den dyreste. Bestiller du på nett så får du sånne ned til rundt 1000-1500,- (eller så kan du sjekke på Finn, Tise eller Facebook) 😊 Har du prøvd bæresele? Vogn (pakke ungen inn så det blir litt tettpakket)? Jeg satte vognen inn når det var for kaldt for babyen ute, og det går an å bruke sleepytroll… Anonymkode: 1d60f...1c6 Jeg har en bæresele som jeg ikke syns funker. Får bare vondt i ryggen av den. Vogn har jeg prøvd alt mulig rart med, funker så lenge vi triller ute. Men ikke noe vugging inne så derfor har jeg ikke kjøpe sleepytroll. Han vil heller ikke ha smokk, har kjøpt en haug med smokker i forskjellige fasonger han kun spytter ut igjen! Men vurderer nå sterkt en elektrisk vippestol. Kanskje han (og jeg) kan ha nytte av en slik. Anonymkode: 15cda...56b
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2024 #14 Skrevet 19. februar 2024 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Tror de fleste er til 9 kilo / 6 mnd, men du trenger jo ikke kjøpe den dyreste. Bestiller du på nett så får du sånne ned til rundt 1000-1500,- (eller så kan du sjekke på Finn, Tise eller Facebook) 😊 Har du prøvd bæresele? Vogn (pakke ungen inn så det blir litt tettpakket)? Jeg satte vognen inn når det var for kaldt for babyen ute, og det går an å bruke sleepytroll… Anonymkode: 1d60f...1c6 Vi brukte vogn inne som soveseng for størstejenta vår som sov i den inne på dagtid flere timer i strekk uten noe vugging. Og ute så klart når det var vær og føre for det. Tenkte at det skulle nestemann gjøre også , men den gang ei! Anonymkode: 15cda...56b
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2024 #15 Skrevet 19. februar 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg har en bæresele som jeg ikke syns funker. Får bare vondt i ryggen av den. Vogn har jeg prøvd alt mulig rart med, funker så lenge vi triller ute. Men ikke noe vugging inne så derfor har jeg ikke kjøpe sleepytroll. Han vil heller ikke ha smokk, har kjøpt en haug med smokker i forskjellige fasonger han kun spytter ut igjen! Men vurderer nå sterkt en elektrisk vippestol. Kanskje han (og jeg) kan ha nytte av en slik. Anonymkode: 15cda...56b Ville prøvd elektrisk vippestol ja. Eneste smokken som funka her var Avent Soothie, men du har kanskje prøvd den også? 😅 Og jeg prøvde 3 forskjellige bæreseler 🙄 Endte opp med Ergobaby omni 360, eneste som var behagelig og som ga babyen riktig froske- stilling… Anonymkode: 1d60f...1c6
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2024 #16 Skrevet 19. februar 2024 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Ville prøvd elektrisk vippestol ja. Eneste smokken som funka her var Avent Soothie, men du har kanskje prøvd den også? 😅 Og jeg prøvde 3 forskjellige bæreseler 🙄 Endte opp med Ergobaby omni 360, eneste som var behagelig og som ga babyen riktig froske- stilling… Anonymkode: 1d60f...1c6 Er den bæreselen jeg har. Skal gi den et par forsøk til. Den smokken har jeg faktisk prøvd da flere har anbefalt den. Dyttes ut igjen den også. Takk for alle tips ikke meningen å være negativ. Eller, jeg er jo litt negativ og sliten. Anonymkode: 15cda...56b
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2024 #17 Skrevet 19. februar 2024 Kan informere om at han nå sover oppå meg. Bedre det enn hylgråt, men hvorfor kan han ikke bare ligge i en seng.. for seg selv… i alle fall en time! Anonymkode: 15cda...56b 1
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2024 #18 Skrevet 19. februar 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Er den bæreselen jeg har. Skal gi den et par forsøk til. Den smokken har jeg faktisk prøvd da flere har anbefalt den. Dyttes ut igjen den også. Takk for alle tips ikke meningen å være negativ. Eller, jeg er jo litt negativ og sliten. Anonymkode: 15cda...56b Har du holdt smokken inni munnen sånn at han får tid til å lære seg å holde på den? Mulig jeg spør dumt altså, men det hjelper ikke alltid å bare putte smokken inn😅 Anonymkode: 1d60f...1c6
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2024 #19 Skrevet 19. februar 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Kan informere om at han nå sover oppå meg. Bedre det enn hylgråt, men hvorfor kan han ikke bare ligge i en seng.. for seg selv… i alle fall en time! Anonymkode: 15cda...56b Prøvd svøping? Anonymkode: 6778e...eb6
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2024 #20 Skrevet 19. februar 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Har du holdt smokken inni munnen sånn at han får tid til å lære seg å holde på den? Mulig jeg spør dumt altså, men det hjelper ikke alltid å bare putte smokken inn😅 Anonymkode: 1d60f...1c6 Ja prøver å holde den der en stund og dytte den litt opp i ganen. Noen har sånn hull som jeg putta fingeren inn i også sånn at han suger på fingeren min, men med smokken utenpå (aner ikke om det var meningen) men han bruker tunga til å prøve å dytte den ut igjen da også. Noen typer selv om det står nyfødt på dem brekker han seg av. Fingeren min kan han suge på noen ganger uten smokk rundt da. Anonymkode: 15cda...56b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå