Gjest Chicchi Skrevet 19. februar 2024 #1 Skrevet 19. februar 2024 (endret) Snart er det tre uker igjen til fødselen og jeg skal inn i min etterlengtede permisjon. Vi har en på 2,5 fra før som krever sitt, så klart. Vi har delt ansvaret fra dag én og annenhver kveld bytter vi på å legge henne og sove med henne (samsover fortsatt, men den andre sover på eget rom). Jeg er litt usikker på hvor mye jeg skal tilby meg å ta over av ansvaret for toåringen mens jeg venter på fødsel. For eksempel: Hun sover urolig og våkner fortsatt en del om natten, så jeg kvier meg for å ta hver natt. Vil jo være litt uthvilt før fødsel. Toåringen er ekstremt mammadalt for tiden og avviser faren, så egentlig tenker jeg at det bare er bra at de fortsetter å sove sammen annenhver natt, for det er ikke så lenge til jeg må ta meg av babyen, og da må pappa ta alle netter. Jeg tenkte å ta på meg å levere og hente i bhg hver dag frem til babyen kommer, med mindre jeg er veeeeeldig sliten. Men jeg ville spørre dere andre om hvordan dere har gjort det? Har den høygravide tatt mer ansvar, har det vært delt opp som før, eller har kanskje til og med faren tatt mer ansvar for toåringen? Jeg kjenner vel litt dårlig samvittighet for at jeg "har fri", mens mannen fortsatt må på jobb. Endret 19. februar 2024 av Gjest
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2024 #2 Skrevet 19. februar 2024 De siste 3 ukene før fødsel var jeg ikke i form, og far måtte ta alt ansvar for 2åringen vår. Anonymkode: a4747...721 1 2
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2024 #3 Skrevet 19. februar 2024 Vi delte leggingen som før, mulig jeg tok noen fler. Mest fordi jeg ville tilbringe tid med toåringen alene så lenge jeg kunne. Jeg tok også de fleste leveringer og hentinger i barnehagen. Men jeg var i grei form, selv om det var tungt. Anonymkode: 676a2...7e1 1
Guddla Skrevet 19. februar 2024 #4 Skrevet 19. februar 2024 Skjønner ikke hvorfor du skal ta mer av ansvaret for om du skal i permisjon? 3
Gjest Chicchi Skrevet 19. februar 2024 #5 Skrevet 19. februar 2024 Guddla skrev (Akkurat nå): Skjønner ikke hvorfor du skal ta mer av ansvaret for om du skal i permisjon? Altså bare fram til babyen kommer. Etter fødsel kan jeg absolutt ikke ta mer ansvar for toåringen!
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2024 #6 Skrevet 19. februar 2024 Guddla skrev (2 minutter siden): Skjønner ikke hvorfor du skal ta mer av ansvaret for om du skal i permisjon? Fordi man har lyst? Fordi man har tid til å levere barn seint og hente tidlig i barnehagen noen uker? Anonymkode: 42f1d...cb1 4
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2024 #7 Skrevet 19. februar 2024 Jeg tok/tar med ansvar for eldste. Eldste var 2,5 når andre kom, jeg er fremdeles i permisjon, og jeg tar mest av begge to. Jeg synes det var viktig å være mest mulig med eldste alene før neste kom. Anonymkode: fc8b5...ee3 3
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2024 #8 Skrevet 19. februar 2024 Jeg tar barna når jeg har overskudd til det. Jeg er alene flere dager i uken allerede med ansvar for levering, henting, middag, aktiviteter, legging m.m. Når far er hjemme får han ta det jeg ikke har overskudd til. Det skulle bare mangle Anonymkode: cc87a...0ca
Sniff76 Skrevet 19. februar 2024 #9 Skrevet 19. februar 2024 Jeg hadde nok brukt så mye tid jeg klarte på toåringen, for at hun skal få mammatid. Hun skal snart dele deg med en til, og reagerer allerede ved å være mammadalt/avvise pappa, noe som er naturlig når man er liten. Om hun skal i barnehagen og du kan levere og hente, så vil det kanskje lette på tiden til pappaen også og kanskje han rekker å komme tidligere hjem fordi han får dratt tidlig på jobb, rekker å handle på vei hjem, eller annet som er bra for dere alle. Og så kan han ta litt mer av legging/netter, f.eks to av tre eller noe så du får sove mer før fødsel og samtidig får barnet nærheten til deg på natta. Lykke til med fødsel 😊 4
Guddla Skrevet 19. februar 2024 #10 Skrevet 19. februar 2024 Chicchi skrev (12 minutter siden): Altså bare fram til babyen kommer. Etter fødsel kan jeg absolutt ikke ta mer ansvar for toåringen! Men ønsker du mer ansvar eller bare føler du at du må? Man har permisjon for at kroppen skal få ro og hvile. 2
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2024 #11 Skrevet 19. februar 2024 Jeg tok mye av leggingen hele svangerskapet. Det tok tid, men var bare å ligge ved siden av han til han sovna, så det var avslappende når jeg var sliten. ca halvveis ut i svangerskapet overtok mannen alle netter. Jeg måtte sove for å fungere på dagtid og eldste sov mest urolig med meg. de siste tre ukene bodde foreldrene mine hos oss for å kunne stille opp på kort varsel(bor 5t unna, pga covid hadde vi få i nærheten som sønnen vår var trygg nok på til at de kunne overta midt på natta. Vi hadde to lokale han var trygg nok på: hun ene tok seg av sitt for tidlig fødte barn, hun andre måtte ta det veldig med ro pga premature rier) så de henta og leverte i barnehagen den perioden. Anonymkode: 3a749...d99
Gjest Chicchi Skrevet 19. februar 2024 #12 Skrevet 19. februar 2024 Guddla skrev (11 minutter siden): Men ønsker du mer ansvar eller bare føler du at du må? Man har permisjon for at kroppen skal få ro og hvile. Nei, ønsker vel egentlig ikke det. Siden hun er så mammadalt og velger meg hele tiden, får jeg ganske mye tid med henne selv når faren er hjemme. Generelt har vi fått mye tid sammen. Og når babyen kommer, er planen å gi henne korte dager i bhg, så jeg kjenner jo egentlig at jeg kommer til å få mye tid med toåringen, selv om jeg må dele meg
Guddla Skrevet 19. februar 2024 #13 Skrevet 19. februar 2024 Chicchi skrev (Akkurat nå): Nei, ønsker vel egentlig ikke det. Siden hun er så mammadalt og velger meg hele tiden, får jeg ganske mye tid med henne selv når faren er hjemme. Generelt har vi fått mye tid sammen. Og når babyen kommer, er planen å gi henne korte dager i bhg, så jeg kjenner jo egentlig at jeg kommer til å få mye tid med toåringen, selv om jeg må dele meg Men da syns jeg det er helt unødvendig at du skal ta noe ekstra bare for at du skal i permisjon og egentlig ikke har lyst. Kanskje far kan ta 2 netter på rad og du hver tredje og så trappe opp at bare far legger og dere koser på morgen når far haster på jobb i stedet?
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2024 #14 Skrevet 19. februar 2024 Jeg har igjen 1,5 mnd til termin og gjør minst med vår 1,5-åring. Jeg er sliten, sover dårlig, har bekkenproblemer. Jeg fikser klærne til ungen, smører matpakke, kjøper utstyr/klær, er med på legging sammen med far, og leker rolig lek på ettermiddagene. Dersom jeg gjør mer får jeg mer plager og alt blir verre for helsa. Orker ikke være totalt ødelagt før ny baby kommer. Far har ingen fysiske plager og har en helt uendret kropp gjennom mitt svangerskap. Det er en selvfølge at han tar den største byrden hjemme nå. Jeg lager et barn jo!!! 😅 Blir ikke akkurat noe hvilehjem for mor etter fødselen heller….. Anonymkode: fb49e...2e1 1
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2024 #15 Skrevet 19. februar 2024 1 hour ago, Chicchi said: Altså bare fram til babyen kommer. Etter fødsel kan jeg absolutt ikke ta mer ansvar for toåringen! Dette er jo oppskriften på søskensjalusi og usikkerhet hos store stakkars. Alt snus på hodet den dagen søskenet kommer og du blir utilgjengelig. Start heller allerede nå med at far tar all natt dersom det er slik du ser det for deg etter fødsel. Da slipper du kanskje (ikle mye tid igjen nå) at store blir ekstra sår og lei seg. Husk at det ikke bare er du og pappa som får en baby. Det får også toåringen. Anonymkode: 54f6e...472 4 1 3
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2024 #16 Skrevet 19. februar 2024 Nei,gi barnet ei pakke tobakk og en eske fyrstikker... Eller hva tenker du er logisk?? Anonymkode: 0b8d1...5cd
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2024 #17 Skrevet 20. februar 2024 Jeg tenker at dere bør fortsette å dele som dere gjør og du bør bruke din tid til å hvile og klaregjøre for baby. Så kan du heller se an fra dag til dag om du feks er i kjempegod form så sier du bare til mannen den dagen "hei idag føler jeg meg ekstra bra så henter litt tidligere i barnehagen så da trenger ikke du hente i dag" eller når dere står opp kan du si "dra på jobb du jeg kan levere i barnehagen" hvis du kjenner at formen tilsier det akkurat da og du har lyst Ville ikke lagt opp til at du skal ta mer ansvar de 3 ukene. Plutselig kommer baby før eller du blir mer sliten eller noe og klarer ikke følge opp. Da er det greit å ikke ha lovt bort for mye. Jeg har bare ett barn så har ikke stått i situasjonen selv men husker jo at jeg var tung og sliten siste ukene før fødsel... og min er 2 nå og den energien og fysikken jeg føler kreves for å ta godt vare på henne hadde iallfall ikke jeg som høygravid. Men jeg slet med bekkenet da. Anonymkode: 98245...cd7
Gjest Chicchi Skrevet 20. februar 2024 #18 Skrevet 20. februar 2024 AnonymBruker skrev (49 minutter siden): Jeg tenker at dere bør fortsette å dele som dere gjør og du bør bruke din tid til å hvile og klaregjøre for baby. Så kan du heller se an fra dag til dag om du feks er i kjempegod form så sier du bare til mannen den dagen "hei idag føler jeg meg ekstra bra så henter litt tidligere i barnehagen så da trenger ikke du hente i dag" eller når dere står opp kan du si "dra på jobb du jeg kan levere i barnehagen" hvis du kjenner at formen tilsier det akkurat da og du har lyst Ville ikke lagt opp til at du skal ta mer ansvar de 3 ukene. Plutselig kommer baby før eller du blir mer sliten eller noe og klarer ikke følge opp. Da er det greit å ikke ha lovt bort for mye. Jeg har bare ett barn så har ikke stått i situasjonen selv men husker jo at jeg var tung og sliten siste ukene før fødsel... og min er 2 nå og den energien og fysikken jeg føler kreves for å ta godt vare på henne hadde iallfall ikke jeg som høygravid. Men jeg slet med bekkenet da. Anonymkode: 98245...cd7 Takk for svar Jeg trenger kanskje at noen sier til meg at jeg har lov til å ta det med ro.
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2024 #19 Skrevet 20. februar 2024 Kan dere ikke bare avtale dag for dag, ut fra formen din? Altså, avtal det kommende døgnet hver ettermiddag. Formen din kan jo variere litt på slutten. Anonymkode: b55d0...52f
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2024 #20 Skrevet 20. februar 2024 Dette ville jeg tatt som det kommer, men bytter dere seng annenhver natt? Hvordan skal det bli når baby kommer, jeg hadde lagt om soverutiner i god tid før fødsel. Det beste er vel om faren samsover med eldste fast, hvis noen av dere skal det? Anonymkode: 302c4...26e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå