Gå til innhold

Hvordan si til henne at jeg ikke kommer i bryllupet?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

En nær venninne skal gifte seg i utlandet i sommer, og jeg og min kjæreste er invitert. Men - min kjæreste vil ikke ta seg råd til å dra, han tjener litt mindre enn meg og ting har blitt mye dyrere i det siste. Så det jeg egentlig tenkte var at jeg skal reise alene, men etter å ha tenkt på det innser jeg at det blir veldig dyrt for meg også, og jeg har ikke kjempegod råd, og det er en lang reise å ta alene (for kun 2,5 dager), leiebil må leies for å komme seg dit, og jeg vil egentlig ikke med alt dette styret og alle pengene det blir… I tillegg er det trist at min kjæreste ikke kan bli med, da alle mine venner er i par og har stiftet familie osv, så jeg regner med at jeg kommer til å bli tuslende litt alene. Min venninne er veldig sensitiv, og kommer til å bli sur og veldig lei seg om jeg sier at jeg ikke kommer. Hva skal jeg gjøre? Jeg har jo selvfølgelig lyst til å dra, og føler jeg er nødt, men tror det blir slitsomt når mesteparten av tiden blir brukt på å reise…

Anonymkode: 8317f...e82

• Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis det er en nær venninne så kan du vel snakke med henne om det? Kan jo hende hun kan være med å tilrettelegge for at du/dere skal ha råd likevel. Det er iaf verdt en samtale før du sier at du ikke kan komme. Jeg hadde blitt veldig skuffet om ikke mine venninner kom i bryllupet mitt uten å snakke med meg på forhånd om hva som gjør det vanskelig.

Anonymkode: b7ff5...91f

• Liker 6
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det beste er å være ærlig. "Vi skulle gjerne feiret dere, men en slik tur passer ikke med budsjettet vårt i år, dessverre."

Jeg har også takket nei til et bryllup utenlands. Det er kjipt å skuffe folk, men samtidig kjente jeg at det var godt å sette de grensene og gi litt F i hva andre tenker. Man er faktisk ikke nødt til noen ting som føles feil. Jeg er singel med et boliglån som har skutt i været. Akkurat nå må jeg ta vare på meg selv, og de få pengene jeg har til overs vil jeg sette på bufferkonto, eller spare til en utenlandstur jeg drømmer om.

Brudeparet har jo også tatt et valg her. Det er lov å realisere drømmen om et slorslagent slottsbryllup i Toscana, men du kan ikke forvente at alle du kjenner ønsker å tømme kontoen for din drøm. 

Anonymkode: 1d605...06c

• Liker 22
  • Hjerte 2
  • Nyttig 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor blir hun sur? Har du hatt bryllup i utlandet og hun kom? Har du sagt at du kan, men senere tenkt at det ikke er lurt?

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde samme problemet, bare det var så lang reise du kan få innenlands. Veldig dyrt å fly mellom små flyplasser i Norge. Endte opp med å dra, og angrer i ettertid. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville ikke tatt sorgene på forskudd - jeg har selv takket nei til fire bryllup i utlandet de siste årene, og har blitt møtt med stor forståelse når jeg ikke har hatt anledning (eller ville prioritert) å delta. Skal også gifte meg i utlandet selv, og forventer at flere ikke har mulighet til å delta - og det er helt greit!

Det er hardere økonomiske tider, og bedre å takke høflig nei og la brudeparet ha sin dag slik de vil - enn å delta og egentlig ikke ha råd. Du kan evt foreslå å gå ut å spise for å feire ekteskapet når de er tilbake 😊

Anonymkode: 928e5...a9e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Under tema bryllup ligger det samme problemet. Der er det mange gode forslag til svar, som her.

Det beste vare det noen skrev om at man ikke kan forvente at venner og familie stiller som statister i egen drøm.

Hun kan IKKE bli sår og sur.

Anonymkode: 0f4aa...767

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at det må man regne med når man velger ett slikt bryllup.

Anonymkode: 60749...abe

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor på død og liv holde bryllup i utlandet, det er jo som å be om dårlig oppmøte. Det er helt greit å si nei, og begrunn det med økonomi. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merkelig å ha bryllup utenlands om vennene dine ikke har den økonomiske styrken.. Som sagt her, det er som å be om dårlig oppmøte..

Men på en annen side.. det skjer sjeldent.. får du en slik invitasjon.. Ja, jeg skal ikke si sikkert at jeg ikke hadde sprengt kontoen for det...

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for invitasjonen. Det hadde vært kjempekoselig, men vi har dessverre ikke råd til en slik reise nå. Håper dere får en super feiring. Klem fra meg.

Anonymkode: d2e19...738

• Liker 8
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Under tema bryllup ligger det samme problemet. Der er det mange gode forslag til svar, som her.

Det beste vare det noen skrev om at man ikke kan forvente at venner og familie stiller som statister i egen drøm.

Hun kan IKKE bli sår og sur.

Anonymkode: 0f4aa...767

Dette virker så bittert 😂 Ville hvertfall valgt en mer positiv tilnærming, tviler på at folk gifter seg i utlandet fordi de vil sine venner vondt!

Ts - som noen sa over her - takk høflig nei og ønsk hun masse lykke til. Hvis du tror hun tar det negativt, ville jeg anbefalt å ta samtalen på telefon/face to face. Du kan sikkert også delta i utdrikningslaget, eller gjøre det klart for venninnen din at du gleder deg på hennes vegne på andre måter enn å delta i bryllupet 😊

Anonymkode: 928e5...a9e

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi giftet oss i utlandet, og hovedmotivasjonen min var faktisk å slippe så mange gjester 🙈 Vi invitererte i tillegg litt sent.. Da kunne vi invitere alle samtidig som vi fikk det lille koselige bryllupet vi ønsket oss 😅 Altså, ikke gå ut fra at det er superviktig for bruden at alle møter opp.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymus Notarius

Bare vær ærlig, og si at dette har dere ikke råd til nå. Det må man nesten tåle å høre når man velger å feire i utlandet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

solsolsol skrev (5 minutter siden):

Vi giftet oss i utlandet, og hovedmotivasjonen min var faktisk å slippe så mange gjester 🙈 Vi invitererte i tillegg litt sent.. Da kunne vi invitere alle samtidig som vi fikk det lille koselige bryllupet vi ønsket oss 😅 Altså, ikke gå ut fra at det er superviktig for bruden at alle møter opp.

Enig med denne 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

-venter- skrev (40 minutter siden):

Vi hadde samme problemet, bare det var så lang reise du kan få innenlands. Veldig dyrt å fly mellom små flyplasser i Norge. Endte opp med å dra, og angrer i ettertid. 

Hvorfor angrer du? 

Anonymkode: 73d62...d67

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvorfor angrer du? 

Anonymkode: 73d62...d67

Fordi det gjorde stort innhugg i økonomien vår og  vi sto ikke så nære hverandre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Normale folk har forståelse for at et utenlandsk bryllup fører til at en del av gjestene takker nei.

Anonymkode: 3c4fc...4f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

solsolsol skrev (3 timer siden):

Dette var egentlig trist! Hvorfor bed dem da? 

Anonymkode: 26ee2...173

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

En nær venninne skal gifte seg i utlandet i sommer, og jeg og min kjæreste er invitert. Men - min kjæreste vil ikke ta seg råd til å dra, han tjener litt mindre enn meg og ting har blitt mye dyrere i det siste. Så det jeg egentlig tenkte var at jeg skal reise alene, men etter å ha tenkt på det innser jeg at det blir veldig dyrt for meg også, og jeg har ikke kjempegod råd, og det er en lang reise å ta alene (for kun 2,5 dager), leiebil må leies for å komme seg dit, og jeg vil egentlig ikke med alt dette styret og alle pengene det blir… I tillegg er det trist at min kjæreste ikke kan bli med, da alle mine venner er i par og har stiftet familie osv, så jeg regner med at jeg kommer til å bli tuslende litt alene. Min venninne er veldig sensitiv, og kommer til å bli sur og veldig lei seg om jeg sier at jeg ikke kommer. Hva skal jeg gjøre? Jeg har jo selvfølgelig lyst til å dra, og føler jeg er nødt, men tror det blir slitsomt når mesteparten av tiden blir brukt på å reise…

Anonymkode: 8317f...e82

Hun betaler IKKE. Hvorfor skal du reise?🤔 Alle normale oppgående mennesker vil forstå det.

Hei. Tusen takk for invitasjon til deres store dag❤ Jeg har dessverre ikke mulighet til å dra i disse dyre tider. Vil gjerne kjøpe en gave dere ønsker dere. Send meg gjerne tips😍 

Noe slikt hadde jeg skrevet.

Anonymkode: 0f427...f16

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...