Gå til innhold

Noen som har hatt hund med allergi?

Anbefalte innlegg

Har fått anbefalt å bruke antihistaminer, og at jeg også gir en spesiell fiskeolje.

Fransk bulldog. Klødde veldig i fjor, var også veldig rød rundt snute og ører. Men så hører jeg enkelte si at det ikke fungerer med antihistaminer. På toppen av alt sa en bekjent at de måtte avlive hunden, pga. At de var for sene til å behandle allergi.

Anonymkode: a960b...ae9

Lenke til kommentar
https://forum.kvinneguiden.no/topic/1750209-noen-som-har-hatt-hund-med-allergi/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Min hund har pollenallergi. Hun får sprøyter hos dyrlegen som lindrer kløe i 4-8 uker. Effekten er god på alle, men lengden det varer varierer noe. Min er heldig og holder over 8 uker også unntatt midt i verste spredning. Vet dette har blitt et stort problem på mange raser, staffordshire bullterrier er f.eks hardt rammet. 
Sprøyten lindrer umiddelbart og en dag etter den er satt viser hun ikke snev av kløe/ubehag. 
Hør med dyrlegen om cytopoint ☺️Dekkes av forsikring til vår, men koster vel 6-700 pr gang og blir kostbart uten forsikring da. 

Ja, har desverre veldig lang erfaring med hund og allergi. Levde i 14 år, og når vi fant rett behandling var det ganske uproblematisk. 

Først bør du jo finne ut hva hunden reagerer på. Så må du etter beste evne unngå det den ikke tåler. 

Er jo omtrent som mennesker og allergi det. 

Her var det endel runder med kortison på grunn av sterk allergi, luftveier som hovnet opp. Etterhvert ble han satt fast på Atopika, som fungerte veldig bra. 

Her var det gresspollen, husstøv og katter som gav høyest utslag, og de gangene luftveiene hovnet opp var det på grunn av katt tror jeg. Vanskelig å vite, katter er jo overalt i byer.

Pollen var også ille, han klødde seg til blods noen ganger. Hyppig bading med allegisjampo og krem på sår hud hjalp godt. Måtte også vaske ansiktet med klut og skylle øyne etter tur. 

Ellers var det mye støvsuging. 

Mye jobb, mange bekymringer og svindyrt med allergihund. Jeg var ofte redd det første året for å måtte avlive han, men det gikk seg til, og når vi fant løsningen var han så og si symptomfri. 

Anonymkode: cf67d...f56

Antihistaminer hadde ingen effekt på min hund, og ifølge min veterinær haddet det dårlig effekt på hunder. 

Fiskeolje er bra for hunden på mange måter, men den hjelper ikke på allergi. 

Anonymkode: cf67d...f56

• Liker 1

Annonse

Det kan jo være at hunden ikke tåler fiskeolja. Min gjør ikke.
Gir cytopoint en gang i mnd og fôrer på allergifôr fra dyrlegen, da funker han fint. Det er mulig å gi allergimedisin beregnet på mennesker, men virkning varierer. 

Anonymkode: 8868c...4b0

Finn deg en god dermatolog. Allergi er en sykdom som man aldri får kurert, kun kontrollert (og den kan blusse opp også). Fransk bulldog troner allergi-rangen, så håper du har forsikring.

Anonymkode: 69aa4...37e

• Liker 1

Vår har veldig god effekt av reseptbelagt tablett som gis daglig. Har gått på i 9 år nå. Hadde nok måttet avlive om det ikke var behandling. Klødde intenst og var pelsløs med sår hud der han klarte å klø seg før dyrlegen klarte å sette diagnosen. 

Anonymkode: c52fd...899

Hadde en engelsk bulldog som ble avlivet rett etter fylte 2 år pga allergi. Gress og husstøvmidd. Gikk gjennom en lang runde med fôreliminering som vi kunne vært foruten. Allergi kureres ikke med honning og fiskeolje, man må finne ut hva hunden reagerer på og få det ut av livet. Er det noe som vår, var det umulig å skåne ham. Det eneste som knakk allergien var kortison, men etter halvannet år på dette, knakk det også kroppen hans.   

Anonymkode: a4b6c...0d4

• Liker 1

Hjelper ikke å gi fiskeolje om man ikke vet hva hunden ikke tåler - kan jo være allergisk mot fisk! Her er det dyrlege som gjelder. Må finne ut hva hunden er allergisk mot først, så begynne behandling.

Har en med husstøvmiddallergi. Får cytopoint ved behov, jevnlig i vinterhalvåret. Bades jevnlig med spesialshampoo og råfores, men cytopoint er det som har størst effekt.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...