Gå til innhold

3 åring som plutselig tisser på seg

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, jeg har ei jente på 3 år som har vært bleiefri dag og natt i ett år. Aldri hatt noe særlig uhell, før nå.

Hun tisser på seg kun hjemme, etter barnehagen. Idag tisset hun på seg fire ganger, med kort tid mellom. Jeg aner virkelig ikke hva som foregår, og synes det er rart det bare skjer hjemme, og ikke i barnehagen. 

Hun har ingen problem med å holde seg, vanligvis. Jeg har spurt henne hvorfor, men hun gir ikke noe svar.

Hun ble storesøster for seks måneder siden, men det er nå de første ukene dette har startet. Hun sier hun er stor jente, og hun trenger ikke bleier(sier det uoppfordret ved bleieskift på minste).

Hun har hatt UVI tidligere, men dette er ikke likt som det. Har likevel tenkt å levere en urinprøve av henne om dette forsetter, men det er veldig spesielt om en UVI kun har symptomer mellom 14-18. 🤷🏼‍♀️

Noen forslag?

Anonymkode: c406c...cef

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kan vel være en form for regresjon etter hun ble storesøster? Når de er 6 mnd, så tar babyene ofte "mer plass", så kanskje derfor reaksjonen kommer først nå? 

Anonymkode: 8968e...9eb

• Liker 2
Skrevet

Dere har kanskje allerede rutine for å gå på do rett etter dere kommer hjem?

Anonymkode: 3d5c4...8dd

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Det kan vel være en form for regresjon etter hun ble storesøster? Når de er 6 mnd, så tar babyene ofte "mer plass", så kanskje derfor reaksjonen kommer først nå? 

Anonymkode: 8968e...9eb

Mja, minste tar like liten/stor plass enda. Kan ikke krype etc, er mer opptatt av storesøsteren da. Prøver å fange oppmerksomheten hennes.

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Dere har kanskje allerede rutine for å gå på do rett etter dere kommer hjem?

Anonymkode: 3d5c4...8dd

Ja, hun går alltid på do når hun kommer hjem mer eller mindre hun akkurat har vært på do I barnehagen.

Ts

Skrevet

Her står det kanskje noe nyttig? 

Anonymkode: 5e9fe...0cb

• Nyttig 1
Skrevet

Kan det ha skjedd noe i barnehagen? Og UVI kan være tegn på overgrep.

Anonymkode: 9bdc3...d7e

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Mja, minste tar like liten/stor plass enda. Kan ikke krype etc, er mer opptatt av storesøsteren da. Prøver å fange oppmerksomheten hennes.

Ja, hun går alltid på do når hun kommer hjem mer eller mindre hun akkurat har vært på do I barnehagen.

Ts

Tenker du bør følge henne på do flere ganger. Selv om hun akkurat har vært på do 

Anonymkode: 8872b...d85

• Liker 1
Skrevet

Ta urinprøve for sikkerhets skyld. Hun er nok litt utsatt hvis hun har hatt det før.

Anonymkode: a589f...247

Skrevet

Går hun på do i bhg (og får tisset)? Noen barn holder seg og liker ikke å tisse i bhg, og jeg vet at barn som kan tisse selv ikke alltid blir kontrollert at de faktisk har tisset når de har vært på do.. be personalet å følge med en periode. 

Anonymkode: 74a69...f48

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

UVI kan også være fordi hun har tørket seg selv, blitt for kald eller grunnet anatomiske problemer i urinveier. Fælt å tenke overgrep med en gang et barn får UVI. Hadde kronisk UVI som liten selv, aldri vært utsatt for overgrep.

Det skjer at barn som egentlig har sluttet med bleie har perioder hvor de plutselig tisser på seg igjen. At det kan ha sammenheng med at det har kommet baby i hus er ikke usannsynlig og vanligere enn man tror. At man plutselig tisser på seg kan også være en form for utrygghet. Ville sett det an, men ta en urinprøve. Om den er fin og problemet vedvarer ville jeg tatt henne med til lege

Anonymkode: ba83d...cf0

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Det er jeg fullstendig klar over, vi har har nylig hatt overgrep i nære relasjoner, så akkurat her er jeg ganske sikker på at det ikke er overgrep. Blitt litt vel hysterisk på det.

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Tenker du bør følge henne på do flere ganger. Selv om hun akkurat har vært på do 

Anonymkode: 8872b...d85

Hun blir fulgt på do med en gang hun kommer hjem, og en ca gang i timen etter det. Det kommer en liten skvett hvert gang.

Ta urinprøve for sikkerhets skyld. Hun er nok litt utsatt hvis hun har hatt det før.

Anonymkode: a589f...247

Tar urinprøve i morgen tidlig, er bare så dumt for får ikke bare levert prøven, må ta med hele ungen til legen og ha legetime. 

Går hun på do i bhg (og får tisset)? Noen barn holder seg og liker ikke å tisse i bhg, og jeg vet at barn som kan tisse selv ikke alltid blir kontrollert at de faktisk har tisset når de har vært på do.. be personalet å følge med en periode. 

Anonymkode: 74a69...f48

Hun går på do, hun bæsjer ikke i barnehagen, men tisser. Nå har jeg ikke spurt personalet om de faktisk hører/ser at det kommer tiss, men de sier hun sier fra selv uten om de faste do tidene. Jeg tror rutinene er barnehagen er ganske bra.

AnonymBruker skrev (1 time siden):

UVI kan også være fordi hun har tørket seg selv, blitt for kald eller grunnet anatomiske problemer i urinveier. Fælt å tenke overgrep med en gang et barn får UVI. Hadde kronisk UVI som liten selv, aldri vært utsatt for overgrep.

Det skjer at barn som egentlig har sluttet med bleie har perioder hvor de plutselig tisser på seg igjen. At det kan ha sammenheng med at det har kommet baby i hus er ikke usannsynlig og vanligere enn man tror. At man plutselig tisser på seg kan også være en form for utrygghet. Ville sett det an, men ta en urinprøve. Om den er fin og problemet vedvarer ville jeg tatt henne med til lege

Vi har dårlig urinveier i familien, jeg er svært plaget av UVI selv. Tror dessverre hun har arvet mine dårlige veier.

Jeg forstår ikke hva hun skulle vært utrygg på? Verden kretser rundt henne, for å sette det på spissen. Hun har tilgang på meg døgnet rundt, sier hun at hun vil ha fri fra bhg får hun det. Vi leker, tegner, herjer alt ettersom hva hun vil. Hun blir ikke passet av noen andre enn oss foreldre og barnehage. Jeg sier ikke at hun ikke er utrygg, jeg gir bare er bilde for å diskutere situasjonen vår så jeg kan få nye øyner på saken.

Ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Ja, dette var jo bare verste-scenario, men viktig å tenke over. Jeg slet selv med UVI som barn, og legen tok da opp dette. Jeg hadde ikke opplevd overgrep, men skjønner at det er viktig at legen tar opp dette.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...