AnonymBruker Skrevet 19. februar 2024 #1 Skrevet 19. februar 2024 Noen som tilfeldigvis jobber i bank her? Eller har vært i samme situasjon som ønsker å dele? Jeg er 32, tjener 490.000 brutto året og har et barn på snart 2 år. Samboer er sjef i butikk, men kun et vikariat ut året (mistet opprinnelig «stødig» jobb pga avviklinger i forbindelse med marked/inflasjon). Vi har ingen egenkapital, jeg har studielån på litt over 600.000kr og samboer 400.000. Vi har hele tiden kun leid leiligheter opp igjennom årene, aldri hatt mulighet til å kjøpe egen bolig. Det er kun jeg som har kontakt med foreldrene mine og de ønsker ikke stille som kausjonister (begrunnelse: da må de stille for mine andre søsken sånn at det ikke blir forskjellsbehandling). Vi ønsker jo oss så klart egen leilighet/hus.. men er dette en fjern drøm om hus, hage og hvitt stakittgjerde? Kan banken innvilge lån til meg? Samboer har to betalingsanmerkninger fra tiden før vi ble sammen, så tror vel det er utelukkende at han og jeg får sammen… Noen som har noen tips eller noen ekspertise på dette området? Føler jo veldig på at vi er den eneste familien som ikke eier selv i våres vennegjeng. Alle virker til å være så privilegert og har fått både forskudd på arv og familiemedlemmer som stiller som kausjonister, mens jeg føler meg ekstremt underlegen i forhold. Livets harde brutalitet kanskje? Vet ikke, men er det virkelig sånn at jeg ikke vil komme til å få lån i banken til egen bolig før jeg nærmer meg pensjonistalder og ikke trenger det? Min rådgiver skal sette opp en samtale når hun er tilbake fra ferie, men ønsker å være litt forberedt på hva jeg egentlig kan forvente.. selv om jeg er redd for å drømmen knust…. Anonymkode: 65deb...b8c
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2024 #2 Skrevet 19. februar 2024 Du vil kunne få innvilget boliglån på 800 - 900 000 set at du har 15% ek. Anonymkode: 153c2...745
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2024 #3 Skrevet 19. februar 2024 Beklager, men uten egenkapital og med tilsammen 1 mill i studielån ser det ikke lyst ut. Du skriver at samboeren din har betalingsanmerkninger fra før dere traff hverandre, så hvorfor er ikke dette ordnet opp i ? Anonymkode: b7249...4a2 4 1
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2024 #4 Skrevet 19. februar 2024 Synes ikke det ser superlyst ut, men lurer litt på hvorfor du ikke skulle ha behov for å eie bolig når du blir pensjonist. Skal du rett på gamlehjem, eller? Når det er sagt; betalingsanmerkingene må ryddes opp i. Din inntenkt er ganske lav. Du har høyt studieån, så du må ha høyere utdanning? Kan du øke inntekten din og begynne å spare? Anonymkode: 83129...3d4 3
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2024 #5 Skrevet 19. februar 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Beklager, men uten egenkapital og med tilsammen 1 mill i studielån ser det ikke lyst ut. Du skriver at samboeren din har betalingsanmerkninger fra før dere traff hverandre, så hvorfor er ikke dette ordnet opp i ? Anonymkode: b7249...4a2 Ordner opp i det nå, men det er ikke nedbetalt på 1-2-3 dessverre.. man kan kalle det en periode som ung og dum, og lite opplyst om hvordan ting fungerer i denne verden uten skikkelige foreldre som har lært og brydd seg. Vi bøter for det nå, og klart det er kjempe kjedelig.. men dessverre ingenting jeg får rå over, livets harde lekse der.. Anonymkode: 65deb...b8c
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2024 #6 Skrevet 19. februar 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Synes ikke det ser superlyst ut, men lurer litt på hvorfor du ikke skulle ha behov for å eie bolig når du blir pensjonist. Skal du rett på gamlehjem, eller? Når det er sagt; betalingsanmerkingene må ryddes opp i. Din inntenkt er ganske lav. Du har høyt studieån, så du må ha høyere utdanning? Kan du øke inntekten din og begynne å spare? Anonymkode: 83129...3d4 Var litt mer humoristisk ment.. altså at man gjerne ønsker en egen bolig fra nå til man blir godt voksen. Når man blir eldre er det ganske vanlig å flytte i en liten leilighet og ikke stort hus til mange millioner 😉 Har høyere utdanning ja, 4 års utdanning i England. Har en arbeidsplass som er vanskelige på dette med lønnsforhandlinger.. de snakker mye om at de må se konkrete tiltak/arbeid eller resultater for å høyne lønn, men med min stillingstittel er det ekstremt vanskelig å vise til resultater. Så får ikke forhandlet en bedre lønn.. da må alternativet bli å finne en helt annen jobb. Jobber i IT forresten. Anonymkode: 65deb...b8c
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2024 #7 Skrevet 19. februar 2024 Vet ikke hva du har studert, men med så høyt studielån har du antagelig høy utdannelse? Ville søkt andre jobber. Og selvsagt at din samboer får bort betalingsanmerkninger. Er det mye gjeld? Ang kausjonist så var mine foreldre det den gangen jeg og samboer kjøpte. Hadde aldri klart å kjøpe noe den gangen uten. Det var bare på en del av lånet og etter litt over 1 år så hadde boligen økt såpass i verdi at vi kunne ta de bort som kausjonist. Anonymkode: 9ecd5...fd0
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2024 #8 Skrevet 19. februar 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Var litt mer humoristisk ment.. altså at man gjerne ønsker en egen bolig fra nå til man blir godt voksen. Når man blir eldre er det ganske vanlig å flytte i en liten leilighet og ikke stort hus til mange millioner 😉 Har høyere utdanning ja, 4 års utdanning i England. Har en arbeidsplass som er vanskelige på dette med lønnsforhandlinger.. de snakker mye om at de må se konkrete tiltak/arbeid eller resultater for å høyne lønn, men med min stillingstittel er det ekstremt vanskelig å vise til resultater. Så får ikke forhandlet en bedre lønn.. da må alternativet bli å finne en helt annen jobb. Jobber i IT forresten. Anonymkode: 65deb...b8c Da bør du helt klart få deg en bedre betalt jobb. Anonymkode: 83129...3d4 2 2
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2024 #9 Skrevet 19. februar 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Vet ikke hva du har studert, men med så høyt studielån har du antagelig høy utdannelse? Ville søkt andre jobber. Og selvsagt at din samboer får bort betalingsanmerkninger. Er det mye gjeld? Ang kausjonist så var mine foreldre det den gangen jeg og samboer kjøpte. Hadde aldri klart å kjøpe noe den gangen uten. Det var bare på en del av lånet og etter litt over 1 år så hadde boligen økt såpass i verdi at vi kunne ta de bort som kausjonist. Anonymkode: 9ecd5...fd0 IT-utdanning. Det er ca 350.000 som går til statens innkrevningssentral. Så veldig snilt gjort! Skulle ønske mine også tenkte samme tankegang, men de er livredde for å binde seg til noe og stå igjen med beløpet selv. Det er jo så klart ikke noe som kommer til å skje, jeg klarer jo å betjene mine lån.. men skjønner problematikken deres ved at skal de stille for én må de stille for 3.. Anonymkode: 65deb...b8c
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2024 #10 Skrevet 19. februar 2024 6 minutter siden, AnonymBruker said: Ordner opp i det nå, men det er ikke nedbetalt på 1-2-3 dessverre.. man kan kalle det en periode som ung og dum, og lite opplyst om hvordan ting fungerer i denne verden uten skikkelige foreldre som har lært og brydd seg. Vi bøter for det nå, og klart det er kjempe kjedelig.. men dessverre ingenting jeg får rå over, livets harde lekse der.. Anonymkode: 65deb...b8c Håper det ordner seg for dere. Men dere er ikke alene. Jeg er i tilsvarende situasjon. Stort studielån uten noe god jobb fordi jeg ikke skjønte hvordan ting fungerte, lav lønn(har kun klart å få deltidsstilling) og foreldre som ikke har råd til å hjelpe alle barna så derfor hjelper de ingen av oss. Har som deg tenkt at "alle andre eier bolig". Men vi er en del som ikke eier bolig og som kommer til å slite med å komme inn på boligmarkedet. Anonymkode: 36ec7...b9a
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2024 #11 Skrevet 19. februar 2024 1 minutt siden, AnonymBruker said: Håper det ordner seg for dere. Men dere er ikke alene. Jeg er i tilsvarende situasjon. Stort studielån uten noe god jobb fordi jeg ikke skjønte hvordan ting fungerte, lav lønn(har kun klart å få deltidsstilling) og foreldre som ikke har råd til å hjelpe alle barna så derfor hjelper de ingen av oss. Har som deg tenkt at "alle andre eier bolig". Men vi er en del som ikke eier bolig og som kommer til å slite med å komme inn på boligmarkedet. Anonymkode: 36ec7...b9a Edit: Jeg er også på din alder. Anonymkode: 36ec7...b9a
Trøstogbære Skrevet 19. februar 2024 #12 Skrevet 19. februar 2024 Søk om startlån fra husbanken. Søk asap. Jo tidligere på året dere søker desto høyere er sjansen for at de har penger å låne ut. Dere har barn og leier så dere er gode kandidater her. Å stiller kausjonist for 3 barn er ikke bare å få til. De kan ikke belåne mer enn de har i huset så hvis dere bruker opp hele lånegraden så er det ikke noe til de andre om de vil eller ikke.
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2024 #13 Skrevet 19. februar 2024 Tror nok ikke du har store muligheter dessverre. Er på din alder og i samme situasjon. Har høyt studielån, men greit betalt jobb (to utdanninger dag). Stiger raskt i lønn. To barn. Ingen sjanse til å kjøpe bolig! Ingen som kan bidra med privat lån, kausjonist eller lignende. Og da må man spare da… går jo fint det, men med økte priser på alt og to unger så tar det litt tid å spare opp egenkapital til en passende bolig. Hadde det bare vært meg kunne jeg hatt ekstrajobb og levd på nudler og hatt nok penger innen et par år. Hvertfall utenfor skolekretsen jeg nå er låst i. Men det er altså ikke alle som eier bolig nei. De snakker bare høyest om det… like vanlig å eie! Snakk med banken og sett deg et langsiktig mål. Du vil jo klare det til slutt og lenge før du blir pensjonist. Vil du at dere skal klare dette sammen må samboeren din bli kvitt betalingsanmerkningene aller først. Anonymkode: 90fee...a89
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2024 #14 Skrevet 19. februar 2024 AnonymBruker skrev (58 minutter siden): Du vil kunne få innvilget boliglån på 800 - 900 000 set at du har 15% ek. Anonymkode: 153c2...745 Nei, lån med barn og så lav lønn vil gi avslag med dagens rente. Uansett er det helt uaktuelt uten sikkerhet. Beklager ts. Du må spare egenkapital, og din samboer må selvfølgelig betale ned gjelden sin. Du kan prøve husbanken evt. Mvh finansrådgiver Anonymkode: fc85c...b02 2
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2024 #15 Skrevet 19. februar 2024 Du har veldig lav lønn med tanke på gjelden... Jeg ville hatt høyt fokus på å skaffe annen jobb som betaler bedre. Vanlig bank kan du bare glemme, uten egenkapital og med så høy gjeld og lav inntekt. Hvor mye mener du selv at du kan betale pr måned ? Hva sitter dere igjen med samlet i dag, etter dere har betalt studiegjeld og hans gjeld? Anonymkode: 0aeea...88d
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2024 #16 Skrevet 19. februar 2024 Vi er 4 søsken, foreldrene våre har stilt som kausjonister på oss «etter tur». Var ikke mange år de måtte stå på oss før de kunne taes bort. jeg ble skilt. Da stilte de opp for meg igjen så jeg fikk beholde huset. Jeg har mindre enn deg og flere barn. Fikk 3,2M i lån til sammen. Har mye mindre studielån da. Uten egenkapial og kausjonister stiller du nok svakt. Er foreldrene dine totalt imot det, om det er en avtale med banken at det kun blir for feks et par år? Anonymkode: e9755...78d
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2024 #17 Skrevet 19. februar 2024 Din samboer må nedbetale hele gjelden før dere kan tenke på å søke lån. Banken trekker fra én million når dere søker, og dere må vise til faste jobber. En sparekonto i samme bank er en bonus/bufferkonto på to månedslønn. Anonymkode: d9eb9...4f4 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå