Gå til innhold

Isbading som en del av svømmeundervisningen ?

Tradegy

Anbefalte innlegg

Så dette var spørsmål på Supernytt. Hva tenker dere? 

Nå er det jo absolutt ikke alle som har ordinær svømming i utgangspunktet, men hva tenker folket? 

:gruppeklem:

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei.. Gi gjerne norske barn mer svømmeundervisning. Men isbading har ingenting med den saken å gjøre. Her får de bare svømmeundervisning i 4 klasse. Det er alt. Alt for lite. 

For få svømmehaller i forhold til mengden barn og skoler. Her deler 5 skoler  1 basseng.. 

Anonymkode: 0ccf5...a86

• Liker 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Isbading kan faktisk redde liv, så jeg er for. Det å ha opplevd hvordan kroppen reagerer når man faller uti kaldt vann, vil gjøre det lettere å handle riktig i en slik situasjon.

Anonymkode: 4d8ac...f1b

• Liker 8
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har det på vår skole. Elevene skal hoppe uti for å simulere reaksjonen i tilfelle de plutselig havner i isvann. Har bare fått gode tilbakemeldinger. Får selvfølgelig samtykke fra foreldre først og kun elevene som vil gjennomføre gjør det. Dvs ingen tvang. 

Anonymkode: 76061...680

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at det kan være nyttig å oppleve hvor tungt det faktisk er å svømme med klær, spesielt når vannet er kaldt og med bølger.

Selv trodde jeg at jeg var en dyktig svømmer, frem til jeg øvde kanovelt med klær, uten vest. Jeg svømte ikke mange metrene, men jeg ble så sliten at jeg ikke kom meg opp i kanoen.

Jeg vet ikke om isbading er riktig. Jeg er redd kulden vil skremme mange fra å prøve. Det vil også bli ekstra sikkerhetsutfordringer, noe som kan gjøre det mer krevende å arrangere. 

Jeg er stor tilhenger av mer svømmeundervisning. Gjerne delvis utendørs.

Anonymkode: ccdad...7e3

• Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mange skoler i Norge klarer ikke å organisere svømmeundervisning i det hele tatt. Jeg har en gutt i 7. klasse og de har hatt én periode med 5 timer i svømmebasseng i løpet av 7 skoleår.

Norske svømmebasseng er en stor skam, man trenger ikke å dra lenger enn til Sverige for å se et land som virkelig satser på folkehelse med skikkelige basseng.

Angående isbading som en del av svømmeopplæring, det finnes neppe en eneste offentlig norsk skole som har kapasitet og ressurser til å gjennomføre noe slikt. 

Anonymkode: 7ee70...954

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke isbading, men bading med klær i september/oktober i 4. trinn

Anonymkode: fddba...513

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos oss er isbading en del av pensumet i 10.klasse gym. Ingen tvinges nedi, men det legges til rette for det og det er et pluss for de som gjennomfører. Etterpå er det mulighet for soving ute i snøhule eller gapahuk.

Anonymkode: 1e2aa...9ae

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er kjempebra så lenge skolene kan tilrettelegge skikkelig for det. Jeg husker ihvertfall fortsatt godt hvordan det opplevdes å treffe det iskalde vannet da jeg selv var elev som fikk ha isbading på skolen.

Vi hadde et veldig godt opplegg rundt svømmeundervisningen og jeg synes det er skummelt hvor dårlig dette har blitt bare siden jeg selv var elev.

Skolen jeg gikk på har ikke hatt vann i bassenget på over ti år nå og må reise til nabobygda for å få gjennomført det aller mest obligatoriske. Elevene rekker ikke å bli trygge svømmere overhode i skolen lenger.

Anonymkode: 6c706...a5f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes dette kommer ekstremt langt ned på listen over ting skolen bør bruke tid, penger og ressurser på. 

Anonymkode: 5f3be...63a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste svømmehaller i Norge er langt over 50 år. Ikke rart at det drukner folk i Norge hvert eneste år. Mange, mange skoler tilbyr ikke svømmeopplæring i det hele tatt.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg synes dette kommer ekstremt langt ned på listen over ting skolen bør bruke tid, penger og ressurser på. 

Svømmeopplæring handler om norsk folkehelse og forebygging av overvekt og drukningsulykker, og burde ikke påvirkes av skolebudsjett i det hele tatt. Norske svømmehaller er i skremmende dårlig stand. De aller fleste skolebasseng er eldgamle, bittesmå og mørke  med tilhørende kjellergarderober som stinker fukt.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tradegy skrev (16 timer siden):

Så dette var spørsmål på Supernytt. Hva tenker dere? 

Nå er det jo absolutt ikke alle som har ordinær svømming i utgangspunktet, men hva tenker folket? 

:gruppeklem:

Jeg hadde ikke likt det. Jeg har slitt med smerter i kroppen spesielt om vinteren, hele livet. Så om jeg skulle isbadet på skolen så hadde jeg nok endt opp med en del smerter. 

Anonymkode: e212a...8bc

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Isbading kan faktisk redde liv, så jeg er for. Det å ha opplevd hvordan kroppen reagerer når man faller uti kaldt vann, vil gjøre det lettere å handle riktig i en slik situasjon.

Anonymkode: 4d8ac...f1b

Jeg er helt enig, dette burde vel først og fremst være påbudt på alle arbeidsplasser da det stort sett er voksne som kommer løpende til ved ulykker, og som er de som går først gjennom isen da de er tyngst. Skolene klarer ikke engang å gjennomføre standard svømmeopplæring da bassengene er eldgamle og tømt for vann.

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Svømmeopplæring handler om norsk folkehelse og forebygging av overvekt og drukningsulykker, og burde ikke påvirkes av skolebudsjett i det hele tatt. Norske svømmehaller er i skremmende dårlig stand. De aller fleste skolebasseng er eldgamle, bittesmå og mørke  med tilhørende kjellergarderober som stinker fukt.

Det burde kanskje ikke, men det gjør selvsagt det. Svømmebassenger er ikke gratis. Før vi snakker om isbading bør vi først sørge for at alle skolelever i Norge får svømmeundervisning i det hele tatt. Så jeg står fast ved at isbading kommer veldig langt ned på listen over det skoler bør prioritere. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil heller gjerne at skolene har bedre svømmeopplæring først før de begynner å skal inkludere isbading. Husker selv hvor dårlig svømmeundervisningen jeg hadde var. Vi hadde vel en time per uke i noen få uker i 4. klassen og så en time per uke i noen få uker igjen i 8. klassen. 

Jeg lærte aldri å svømme på svømmeundervisningen. Jeg var fryktelig redd vann og strevde med å lære. Ingen av lærerne/instruktørene hjalp meg noe særlig. De bare kom med øvelser som alle skulle gjøre og de som fikk det til fikk skryt, mens de som ikke klarte det fikk ikke noe hjelp til å bli bedre. 

Mine foreldre måtte selv ta meg med hyppig på turer til den nærmeste svømmehallen og brukte MANGE timer på å lære meg å svømme fordi jeg hadde ikke lært noenting mens jeg var på svømmeundervisning. To this day så klarer jeg ikke å flyte på ryggen i vannet, fordi jeg er så utrygg i vann at jeg har aldri lært meg hvordan man gjør det. Noe jeg vet er veldig dumt, fordi det kan faktisk redde liv å vite hvordan man bare slapper av og flyter på ryggen. Da kan man holde seg oppe i vannet lenge, mye lengre enn om man skal holde seg flytende ved å svømme. Det eneste jeg kan er vanlig brystsvømming, noe som også er kjent som den tregeste formen for svømming.

Anonymkode: 84980...6e2

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg hadde ikke likt det. Jeg har slitt med smerter i kroppen spesielt om vinteren, hele livet. Så om jeg skulle isbadet på skolen så hadde jeg nok endt opp med en del smerter. 

Anonymkode: e212a...8bc

Jeg har det mye likt.  Har en blanding av lipødem og lymfødem. Enorme smerter året rundt, men verst vinterstid. 

Ville likevel hatt erfaringen som opplæringen hadde gitt. Det hadde uansett vært snakk om korte økter. 

Enig i at arbeidsplasser burde hatt samme praksis. Det er dessverre altfor mange av generasjonen over oss, som ikke er svømmedyktige uavhengig av temperatur... 

Støtter likevel oppunder de som sier at først og fremst trenger vi flere svømmebasseng innendørs. Med vann i! :nikke:

Endret av Tradegy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan redde liv så ja. Er så mamge som drukner fordi de ikke kan svømme eller får panikk i vannet. 

Lærer man seg sånt så kan og vil det redde mange liv. 

Jeg har derfor isbadet med mine barn for å lære de grunnleggende tingene i vann. 

Bare i klassen til jenta mi på 12 år er det 16 elever som fortsatt ikke kan svømme. Det syns jeg er hårreisende. Noe som er foreldrene sin oppgave så klart. 

Har vu 4 svømmehaller i nærheten og flust av bademuligheter året rundt ute. 

Så er bare dårlige unnskyldninger å ikke lære barna å svømme. 

Anonymkode: 08fb5...92f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...