Gjest Lurven Skrevet 19. februar 2024 #1 Del Skrevet 19. februar 2024 @Boetica har etterlyst en sånn tråd. Går sterkt utfra at @TheHairyToothfairy vil bidra i denne tråden. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Boetica Skrevet 19. februar 2024 #2 Del Skrevet 19. februar 2024 Woho så fin nerdetråd! Jeg starter med: Den kaledonske fjellkjeden. For 400 millioner år siden kolliderte de to jordplatene baltica og laurentia og dannet en enorm fjellkjede som strakte seg fra Skottland til Svalbard, gjennom Skandinavia. Den var like høy som Himalaya. Etter bare 50 millioner år var den slitt ned av erosjon. 2/3 av berggrunnen i Norge stammer fra den kaledonske fjellkjeden. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lurven Skrevet 20. februar 2024 #3 Del Skrevet 20. februar 2024 De fleste dyr er enten kjøttetende eller planteetere De eneste unntakene er mennesker, bjørner og griser som spiser både kjøtt og Planter. Dette gjelder også flodhester som en sjelden gang spiser kjøtt Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Boetica Skrevet 20. februar 2024 #4 Del Skrevet 20. februar 2024 Lurven skrev (5 timer siden): De fleste dyr er enten kjøttetende eller planteetere De eneste unntakene er mennesker, bjørner og griser som spiser både kjøtt og Planter. Dette gjelder også flodhester som en sjelden gang spiser kjøtt Da lurer jeg på hvorfor noen «krysset over». Matmangel sannsynligvis, men hvorfor har noen arter kunnet nyttiggjøre seg «fremmed mat» og andre ikke? Tror også hunder spiser begge deler. Min hund spiste både blåbær og rå gullerøtter 🤭 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lurven Skrevet 20. februar 2024 #5 Del Skrevet 20. februar 2024 Boetica skrev (2 timer siden): Da lurer jeg på hvorfor noen «krysset over». Matmangel sannsynligvis, men hvorfor har noen arter kunnet nyttiggjøre seg «fremmed mat» og andre ikke? Tror også hunder spiser begge deler. Min hund spiste både blåbær og rå gullerøtter 🤭 Hunder er visst også omnivores så det er vel ikke så uvanlig likevel Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest No1*No1 Skrevet 20. februar 2024 #6 Del Skrevet 20. februar 2024 9 hours ago, Lurven said: De fleste dyr er enten kjøttetende eller planteetere De eneste unntakene er mennesker, bjørner og griser som spiser både kjøtt og Planter. Dette gjelder også flodhester som en sjelden gang spiser kjøtt Hmm kanskje jeg er en flodhest 😳 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TheHairyToothfairy Skrevet 20. februar 2024 #7 Del Skrevet 20. februar 2024 Det er lov å diskriminere personer med nedsatt funksjonsevne ift adgang til lokaler eller lignende hvis det har sterk begrunnelse i HMS og risikovurdering. Ut over det er det ulovlig å diskriminere eller komme med hatefulle ytringer. "§ 185. Hatefulle ytringer Med bot eller fengsel inntil 3 år straffes den som forsettlig eller grovt uaktsomt offentlig setter frem en diskriminerende eller hatefull ytring. Som ytring regnes også bruk av symboler. Den som i andres nærvær forsettlig eller grovt uaktsomt fremsetter en slik ytring overfor en som rammes av denne, jf. annet ledd, straffes med bot eller fengsel inntil 1 år." Bokstav E videre i denne graden forteller at du ikke kan fremsette slike ytringer eller bidra til at slike ytringer formidles mot personer med nedsatt funksjonsevne. Ergo sum; det er straffbart å bedrive blant annet fat-shaming eller hets mot uføre. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Boetica Skrevet 21. februar 2024 #8 Del Skrevet 21. februar 2024 Tegnet semikolon. Dette er lite i bruk. Det må ikke forveksles med et kolon; det er derimot en mellomting mellom et punktum og et komma, og lager et lite opphold i setningen. (Det kan også brukes til å skille mellom ledd i sammensatte oppregninger). 6. februar er semikolonets dag; samme som samefolkets dag. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Christina82 Skrevet 21. februar 2024 #9 Del Skrevet 21. februar 2024 Ryddet for avsporing. Christina82, mod Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lurven Skrevet 21. februar 2024 #10 Del Skrevet 21. februar 2024 Boetica skrev (10 timer siden): Tegnet semikolon. Dette er lite i bruk. Det må ikke forveksles med et kolon; det er derimot en mellomting mellom et punktum og et komma, og lager et lite opphold i setningen. (Det kan også brukes til å skille mellom ledd i sammensatte oppregninger). 6. februar er semikolonets dag; samme som samefolkets dag. Når kan man egentlig bruke det da Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Boetica Skrevet 21. februar 2024 #11 Del Skrevet 21. februar 2024 Lurven skrev (28 minutter siden): Når kan man egentlig bruke det da F.eks. i sånne oppramsinger: Lise, Otta; Tormod, Moss; Robert, Fetsund. Å bruke det som en mellomting av punktum og komma er mere tricky. Jeg kjenner ikke til at det er en mer konkret regel. Jeg har satt inn et semikolon i teksten min for å se om jeg ble arrestert. Men hvor er rettskrivingsnaziene når man trenger dem. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TheHairyToothfairy Skrevet 22. februar 2024 #12 Del Skrevet 22. februar 2024 Sangen som har brakt inn best inntjening noensinne i royalties; Happy Birthday. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TheHairyToothfairy Skrevet 23. februar 2024 #13 Del Skrevet 23. februar 2024 Bananer er ikke en frukt, men et bær. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Boetica Skrevet 23. februar 2024 #14 Del Skrevet 23. februar 2024 Etter siste istid for 10 tusen år siden, kunne man gå tørrskodd fra England til Danmark, og det bodde folk der. Området kalles Doggerland. Etter at all isen smeltet ble området helt oversvømt for 7800 år siden. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lurven Skrevet 23. februar 2024 #15 Del Skrevet 23. februar 2024 Boetica skrev (7 timer siden): Etter siste istid for 10 tusen år siden, kunne man gå tørrskodd fra England til Danmark, og det bodde folk der. Området kalles Doggerland. Etter at all isen smeltet ble området helt oversvømt for 7800 år siden. Man hadde ikke Sko på den tiden, så kan man egentlig si tørrskodd 🧐 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cid Skrevet 23. februar 2024 #16 Del Skrevet 23. februar 2024 TheHairyToothfairy skrev (12 timer siden): Bananer er ikke en frukt, men et bær. Rart den kalles frukt da. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Titania Skrevet 23. februar 2024 #17 Del Skrevet 23. februar 2024 Tomat er også et bær Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lurven Skrevet 23. februar 2024 #18 Del Skrevet 23. februar 2024 Titania skrev (2 timer siden): Tomat er også et bær Tomat er frukt Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Titania Skrevet 23. februar 2024 #19 Del Skrevet 23. februar 2024 Lurven skrev (7 minutter siden): Tomat er frukt Selvsagt 🙈 Tenkte feil 😂 Skylder på at hjernen har tatt helg 😅 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Boetica Skrevet 24. februar 2024 #20 Del Skrevet 24. februar 2024 Lurven skrev (14 timer siden): Man hadde ikke Sko på den tiden, så kan man egentlig si tørrskodd 🧐 Jo de hadde sko. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå