Gå til innhold

Ender de empatiske oftere selvmord enn andre fordi de er ofte i stand til å føle andres smerte og lidelse ?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ender de empatiske  og typ de som er lysarbeidere (lightworkers) oftere med selvmord enn andre fordi de er ofte i stand til å føle andres smerte og lidelse  som de i noen tilfeller om ikke helt bevisst kan tolke som er deres egen smerte?

:)

Anonymkode: 3cc3b...226

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dersom mennesker som definerer seg selv som «mer empatiske» enn andre har en høyere forekomst av noe som helst, ts?

Hvordan vet du at det er fordi de har valgt å definere seg som «bedre på emosjoner» enn omverdenen? Og ikke på grunn av de åpenbare psykiske problemene som ligger til grunn for at de har et behov for å definere seg som nettopp det? 

Men, ja, mennesker med psykiske problemer har en forhøyet forekomst av selvmord. Men hva slags form de psykiske problemene tar er nok mer underordnet.

Anonymkode: c4964...1c0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De som er på toppen av selvmorstatesikken er menn og gutter som ikke føler de har mulighet til å snakke om følelsene og problemene sine.

Anonymkode: f81e0...b4a

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det tror jeg ikke, har selv veldig mye empati og omsorg for andre. Og har vært suicidal en gang i livet, men jeg skaffet meg hjelp umiddelbart, fordi jeg tenkte på alle de rundt meg, og de som er mest glad i meg. Og jeg klarer jo fint å prate om ting, jobbe meg gjennom ting, og få det bedre.

Anonymkode: 4f1e0...f65

Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, AnonymBruker said:

Dersom mennesker som definerer seg selv som «mer empatiske» enn andre har en høyere forekomst av noe som helst, ts?

Hvordan vet du at det er fordi de har valgt å definere seg som «bedre på emosjoner» enn omverdenen? Og ikke på grunn av de åpenbare psykiske problemene som ligger til grunn for at de har et behov for å definere seg som nettopp det? 

Men, ja, mennesker med psykiske problemer har en forhøyet forekomst av selvmord. Men hva slags form de psykiske problemene tar er nok mer underordnet.

Anonymkode: c4964...1c0

Det var ikke helt sånn, men fordi de som er mer følsom, empatisk av sine egenskaper har LETTERE enn andre (sier ikke at de som ikke er det) til å ta innover seg andres smerte og føle på det som sine egne følelser og om de ikke er bevisst kan det bli mye tung og mørke følelser som kan bli for overveldende om en ikke er bevisst nok.

Hva hvis mange av de med psykiske problemer er empater og i stand til å føle andres smerte og lidelse, men de er ikke helt ennå blitt bevisst på det å skille andres følelser og sine egne at det blir fort veldig overveldende?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sier ikke at dette gjelder alle. Det kommer an på situasjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei.

Ikke romantiser selvmord.

Anonymkode: a5e43...8e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...