AnonymBruker Skrevet 19. februar 2024 #1 Skrevet 19. februar 2024 Jeg har gått ned en del i vekt og fikk for 3 år siden dekket blant annet lårplastikk for å fjerne løs hud. Etter operasjonen har huden i skrittet blitt svært tynn og jeg sliter med smerter, gnag og overfølsomhet. Kirurgen kan ikke re-operere fordi det kan gjøre huden for stram og gjøre problemet værre. Han har anbefalt å prøve laserbehandling, men dette får jeg ikke dekket offentlig. Jeg har derfor vært i kontakt med en annen lege som tilbyr laserbehandling privat. Men jeg er usikker, kan jeg ta egenmelding når jeg skal til denne legen for laserbehandling? Det er jo behandling av et medisinsk problem, men jeg må ta det på privat klinikk og betale det selv.. Det må skje på dagtid og jeg kan ikke ta feriedager. Ønsker naturligvis ikke å involvere sjefen min i dette, men jeg vil ha ren samvittighet om jeg tar ut egenmelding når jeg får behandling.. Anonymkode: 10746...227
endo Skrevet 19. februar 2024 #2 Skrevet 19. februar 2024 Enten sykmld(kan nok hende du får det av legen), avspassering, perm u lønn eller ferie. Ikke egenmld 1
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2024 #3 Skrevet 19. februar 2024 Dersom problemet er så stort at det hindrer deg i å være arbeidsfør får du sykmelding. Dersom ikke, og det kun er korrelasjon av et ubehag så er det avspasering, feriedag eller fri uten lønn som er riktig her. Anonymkode: 0ca61...161
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2024 #4 Skrevet 19. februar 2024 endo skrev (5 minutter siden): Enten sykmld(kan nok hende du får det av legen), avspassering, perm u lønn eller ferie. Ikke egenmld Hvorfor ikke egenmelding? Har tatt egenmelding på planlagt operasjon, fraværet har ikke vært langt nok til at jeg har trengt sykemelding 🤔 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Dersom problemet er så stort at det hindrer deg i å være arbeidsfør får du sykmelding. Dersom ikke, og det kun er korrelasjon av et ubehag så er det avspasering, feriedag eller fri uten lønn som er riktig her. Anonymkode: 0ca61...161 Hvorfor skal man ha sykemelding når man kan ta ut egenmeldingsdag? Anonymkode: 10746...227 3
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2024 #5 Skrevet 19. februar 2024 Jeg trenger forøvrig ikke en hel dag på dette, så mulig jeg blander begrep her.. Hvis det tar noen timer så kan jeg vel ta det ut som legebesøk? Kan være enig I at egenmelding er litt "voldsomt", og sykemelding er helt unødvendig. AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Dersom problemet er så stort at det hindrer deg i å være arbeidsfør får du sykmelding. Dersom ikke, og det kun er korrelasjon av et ubehag så er det avspasering, feriedag eller fri uten lønn som er riktig her. Anonymkode: 0ca61...161 Altså jeg har blitt vurdert til re-operasjon men det er hudkvaliteten som setter en stopper for det. Man blir ikke re-operert pga litt ubehag 😊 Anonymkode: 10746...227
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2024 #6 Skrevet 19. februar 2024 10.2. Egenmelding ved sykdom Egenmelding er arbeidstakers melding til arbeidsgiver om arbeidsuførhet på grunn av sykdom eller skade, uten å legge frem sykmelding. Egenmelding kan kun benyttes for hele fraværsdager. Arbeidsgiver er ikke forpliktet til å yte sykepenger til en arbeidstaker som bare er borte deler av dagen. For å få rett til å bruke egenmelding må man ha arbeidet hos arbeidsgiveren i minst to måneder. Arbeidstakeren har en selvstendig egenmeldingsrett overfor hver arbeidsgiver. Jeg vil i første omgang si nei. Men jeg er litt usikker. Jeg ville nok heller søkt sykemelding. Det er vel også noen spørsmål om dette går under sykemelding med lønn eller ikke lønn. Vel, for å si det slik; jeg aner ikke og er derfor til ingen hjelp... Anonymkode: 0a8c9...bee
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2024 #7 Skrevet 19. februar 2024 AnonymBruker skrev (34 minutter siden): 10.2. Egenmelding ved sykdom Egenmelding er arbeidstakers melding til arbeidsgiver om arbeidsuførhet på grunn av sykdom eller skade, uten å legge frem sykmelding. Egenmelding kan kun benyttes for hele fraværsdager. Arbeidsgiver er ikke forpliktet til å yte sykepenger til en arbeidstaker som bare er borte deler av dagen. For å få rett til å bruke egenmelding må man ha arbeidet hos arbeidsgiveren i minst to måneder. Arbeidstakeren har en selvstendig egenmeldingsrett overfor hver arbeidsgiver. Jeg vil i første omgang si nei. Men jeg er litt usikker. Jeg ville nok heller søkt sykemelding. Det er vel også noen spørsmål om dette går under sykemelding med lønn eller ikke lønn. Vel, for å si det slik; jeg aner ikke og er derfor til ingen hjelp... Anonymkode: 0a8c9...bee Tusen takk! Men jeg skjønner at jeg blander egenmelding og det å ha behov for legebesøk. Jeg trenger nok ikke hele dagen. Høyst sannsynlig kan jeg gå på jobb noe av dagen og ta hjemmekontor etterpå 😊 Anonymkode: 10746...227
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2024 #8 Skrevet 19. februar 2024 Hvis du bare trenger å være borte noen timer, så kan du vel kanskje bare avspasere? Anonymkode: 060c8...3b1
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2024 #9 Skrevet 19. februar 2024 Jeg går i behandling hos en privatpraktiserende nevrolog. Han har ikke lov til å sykemelde enda han har høyere utdannelse enn min fastlege i det offentlige. Så hver gang jeg er hos den privatpraktiserende legen må jeg bruke en feriedag. Anonymkode: 22baf...041
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2024 #10 Skrevet 19. februar 2024 AnonymBruker skrev (57 minutter siden): Hvorfor ikke egenmelding? Har tatt egenmelding på planlagt operasjon, fraværet har ikke vært langt nok til at jeg har trengt sykemelding 🤔 Hvorfor skal man ha sykemelding når man kan ta ut egenmeldingsdag? Anonymkode: 10746...227 Nå er det jo ikke en operasjon TS skal ta. I og med at TS skal til behandling så antar jeg at hun ville ha fått sykemelding dersom behandler så behov for det. 🤷♀️ AnonymBruker skrev (53 minutter siden): Jeg trenger forøvrig ikke en hel dag på dette, så mulig jeg blander begrep her.. Hvis det tar noen timer så kan jeg vel ta det ut som legebesøk? Kan være enig I at egenmelding er litt "voldsomt", og sykemelding er helt unødvendig. Altså jeg har blitt vurdert til re-operasjon men det er hudkvaliteten som setter en stopper for det. Man blir ikke re-operert pga litt ubehag 😊 Anonymkode: 10746...227 Dersom du kun har behov for å være fraværende i noen timer så bør dette behandles på samme måte som et legebesøk, ja. Ergo kan du søke velferdspermisjon med lønn dersom arbeidsplassen din åpner for dette ved planlagte legebesøk. Hvis ikke blir det avspasering eller permisjon uten lønn. Anonymkode: 0ca61...161
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2024 #11 Skrevet 19. februar 2024 AnonymBruker skrev (59 minutter siden): Hvorfor ikke egenmelding? Har tatt egenmelding på planlagt operasjon, fraværet har ikke vært langt nok til at jeg har trengt sykemelding 🤔 Hvorfor skal man ha sykemelding når man kan ta ut egenmeldingsdag? Anonymkode: 10746...227 Fordi egenmelding kun gjelder sykdom, ikke legebesøk, behandling, operasjon osv. Mange arbeidsgivere gir rett til fri med lønn ved denne type fravær. Anonymkode: 0768f...19d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå