AnonymBruker Skrevet 19. februar 2024 #1 Skrevet 19. februar 2024 Syns det er så interessant å høre hvordan andre løser dette i sitt forhold. Tjener dere ca likt? Hvordan fordeler dere utgiftene? Har dere felles økonomi? Dersom en av dere eier hus/leiligheten hva betaler den andre da? SKulle du ønske det var noen ting som var annerledes for dere? Anonymkode: 95374...dfd
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2024 #2 Skrevet 19. februar 2024 Vi har felles økonomi og felles penger. Ingen regler og ingen «lommepenger». Vi er nokså enige om forbruk da, og bruker sikkert omtrent like mye. Jeg tjener litt mer enn han, noen hundre tusen. Men vi eier alt likt. Anonymkode: ad6fd...f47 3 1
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2024 #3 Skrevet 19. februar 2024 100% felles økonomi, har vi hatt i et par nå. Startet med det da jeg ble gravid og fortsatt var student. Da var vi forlovet. Nå er vi gift og tjener omtrent det samme, jeg litt mer, men han kommer nok til å tjene mest etterhvert. Anonymkode: 495b9...f59 1
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2024 #4 Skrevet 19. februar 2024 Da vi ble sammen, tjente han mere enn meg. Jeg tjener nå mere enn han. Jeg har stått for egenkapitalen på leiligheten vi først eide, nå har vi kjøpt hus. Vi overfører 20.000 hver på en felleskonto hver mnd for å dekke avdrag, billån, forsikringer, strøm, barnehage, kommunale avgifter etc. Mat er ikke inkludert i det budsjettet. Resten er «egne» penger. Anonymkode: d69bb...c96 1
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2024 #5 Skrevet 19. februar 2024 Vi er gift og har felles økonomi. Én konto der alle pengene går inn og ut fra. Tjener ganske likt, eier hus,bil,hytte osv sammen. I tidligere forhold var det veldig skjevdelt, litt av grunnen til at det også ble slutt. Slik jeg har det nå føler jeg er optimalt. Vi har likt syn på penger/forbruk, selv om jeg nok er økonomen i forholdet med tanke på orden, regninger osv. Mannen bryr seg ikke stort så lenge utgiftene er betalt😄 Anonymkode: 18ccc...a18
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2024 #6 Skrevet 19. februar 2024 Jeg eier huset, han betaler 9000 kr mnd til fellesutgifter og halvparten av maten. Totalt ca 14000 kr mnd. I tillegg sparer vi rundt 2000 kr hver til ferier. Det gir ham oss ca 10000 kr hver til å disponere selv, der han har fokus på å bygge seg opp kapital, siden han ikke eier i huset, og jeg må bruke en del på hus og hage. Jeg som tjener mest betaler også mest. Ingen av oss har god inntekt nå som begge dessverre ble syke, men jeg tjener fortsatt mest og betaler derfor mest. Vi fikk egentlig hjelp til å regne ut hva han skulle betale av det felles, og det var 12000 kr mnd pluss halvparten av mat/forbruk (vi har to barn sammen), men dette er ok for meg når han er flink til å bygge seg opp kapital. Det gir også meg en sikkerhet i at han ikke står på bar bakke dersom vi skulle gå fra hverandre og han er barnas far, så det ønsker jeg at han skal ha mulighet til. Ikke det at brudd virker sannsynlig, men for sikkerhets skyld. Vi krangler ikke om økonomi, men det er en stadig bekymring. Spesielt hos meg. Det er jeg som i stor grad må bære at alt er blitt dyrere. Min pott til eget bruk, regninger og nødvendig oppgradering av huset som stadig minker. Anonymkode: d1c3a...a33
Bagnus Skrevet 19. februar 2024 #7 Skrevet 19. februar 2024 Vi har felles økonomi. Men stor forskjell i inntekt. Vi har regnet ut alle utgiftene vi har felles. Så overfører vi ca 70% av lønna til felles kontoen. Jeg overfører ca 30 tusen i måneden. Kjæresten ca 17 tusen. Så har vi igjen ca 30% av lønna til egen bruk. Når det kommer til huset så sto jeg får egenandelen på 15% så jeg eier huset 15% mer en kjæresten. Dette har vi skriftlig. 1
SPOCA Skrevet 19. februar 2024 #8 Skrevet 19. februar 2024 Vi har helt felles økonomi, all inntekt går inn på en konto og utgiftene går også ut av samme konto. Tjener nesten likt, jeg tjener litt mer enn han. Eier huset 50/50. Vi har i grunn ikke regnet på krona hvem som egentlig har gått inn med mest. Jeg betalte for bilen (arv), men regner den som vår felles eiendel. Veldig fornøyd med hvordan vi har det.
Gjest Vecky Skrevet 19. februar 2024 #9 Skrevet 19. februar 2024 Har felleskonto som går til mat, bolig, strøm osv- alt som går til felles bruk. Har månedsbudsjett til fellesutgifter. Siden vi går i overskudd hver mnd bruker vi også denne som en felles sparekonto/buffer. Betaler selv på hver vår bil siden det er stor forskjell i kostnader. Jeg tjener litt mer og betaler derfor litt mer til felleskonto, og har en pittelitt større eierandel i bolig siden jeg gikk inn med mest egenkapital. Vi er ikke gift og har foreløpig ikke barn. Har litt ulik bruk av penger på hobby, så begge syns det er helt kurrant å ha den løsningen vi har
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2024 #10 Skrevet 19. februar 2024 Vi har felles økonomi og slår sammen inntektene våre. Jeg tjener noe mer enn han, men det spiller ingen rolle. Anonymkode: 38297...e9c
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2024 #11 Skrevet 19. februar 2024 Vi har hver vår økonomi, men 3 felles kontoer. En mat, en til regninger og en felles bufferkonto. Jeg har ca 12 mindre enn han i mnd, og jeg betaler da mindre på huslånet og regninger. Men betaler nok litt mer på mat. Resten av pengene våre går jo egentlig til felleskapet, dvs barna og ting til hus og hjem. Anonymkode: a0c7b...39a
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2024 #12 Skrevet 19. februar 2024 Vi tjener relativt likt, før overtid tjener jeg litt mindre, med overtid kan det bli mer. Vi har delt regningene mellom oss, og mat kjøper vi alt etter som. Ingen av oss finregner på dette. Har ikke felles konto. Krangler aldri om økonomi. Anonymkode: 284a5...e22
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2024 #13 Skrevet 19. februar 2024 Separat økonomi, samboere. Han tjener mest. Jeg betaler alle regninger og mat, så vipser han meg halvparten. Vi leier. Kan vel si at jeg betaler mest og tjener minst da han spiser 3 ganger så mye som meg Anonymkode: dd209...8e9
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2024 #14 Skrevet 19. februar 2024 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Syns det er så interessant å høre hvordan andre løser dette i sitt forhold. Tjener dere ca likt? Hvordan fordeler dere utgiftene? Har dere felles økonomi? Dersom en av dere eier hus/leiligheten hva betaler den andre da? SKulle du ønske det var noen ting som var annerledes for dere? Anonymkode: 95374...dfd Vi har felles økonomi. Felles utgiftskontoer - her settes like mye %vis av lønnen over hver mnd (istedenfor fast sum) Noe som gjør at det alltis står ekstra penger på utgiftskonto. Har egen brukskontoer. Har felles bufferkonto som er beregnet til hus, og annen bufferkonto som er beregnet til andre uforutsette utgifter. Vi eier huset 50/50, og betaler det 50/50. Han betaler bil - siden han har valgt biler basert på hobby og ønske. Anonymkode: 72aec...c64
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2024 #15 Skrevet 19. februar 2024 Vi har ingen felles økonomi. Eg har min lønnskonto Hun har sin lønnskonto Har forlengst opprettet brukskonto til regninger fellesutgifter. Har flere sparekontoer m.a. etter arveoppgjør. -Lønns / trygdeinntekten er omlag lik hos begge -Hun betaler ingenting til brukskontoen /fellesutgifter . Den 20 i hver mnd. er kontoen hennes som oftest tømt. Hun har aldri hatt evne til å sette av en krone til sparing. . Hun har aldri reist spørsmål om fellesutgifter. - Hun er totalt bløyd når det handler om økonomi Hun handler vel å merke inn mer mat til 2 ettersom barna forlengst er flyttet ut Anonymkode: f44ac...9d9
Pawn Hearts Skrevet 19. februar 2024 #16 Skrevet 19. februar 2024 Av ymse grunner tjener jeg mye mer enn kona, men det er en selvfølge at alle pengene vi disponerer er felles. Vi setter av en del til sparing, og en del til ferie. Selv om vi ikke har noen felles konto, sørger vi for at det er en viss balanse mellom privatkontoene våre. Det er bare tøv at en av oss vasser i penger mens den andre er blakk. 4 1
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2024 #17 Skrevet 19. februar 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Vi er gift og har felles økonomi. Én konto der alle pengene går inn og ut fra. Tjener ganske likt, eier hus,bil,hytte osv sammen. I tidligere forhold var det veldig skjevdelt, litt av grunnen til at det også ble slutt. Slik jeg har det nå føler jeg er optimalt. Vi har likt syn på penger/forbruk, selv om jeg nok er økonomen i forholdet med tanke på orden, regninger osv. Mannen bryr seg ikke stort så lenge utgiftene er betalt😄 Anonymkode: 18ccc...a18 Skjevdeling og dårleg kommunikasjon i forhold til økonomiske prioritering er utvilsamt innfallsporten til mange samlivsbrudd, men blir sjelden fukus på det. Når det er behov for vedlikehold av bolig, reprasjon av bil, el. produkter, nye møbler etc. har begge eit igjennsidig ansvar . Min erfaring er at her er kommer det mye annet på øyet som ser, og her er det ofte stor skilnader på menn og kvinner. Anonymkode: f44ac...9d9
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2024 #18 Skrevet 19. februar 2024 100% felles. Når vi kom sammen eide han hus og jeg gikk på vgs. Helt fra tidlig i forholdet var han raus og før vi fikk første barnet hadde han skrevet halve huset over på meg. Jeg har gjennom årene arvet større summer enn hva huset hadde av verdi og disse har også gått inn i felles pott. Vi har i perioder tjent likt og i andre perioder har jeg jobbet 50-80% for å være mer hjemme med barna og han har da tjent mye mer. Nå ligger han vel ca 200 000,- mer i året. Vi har felles lønnskonto og sammen laget regnskap for å gjøre hverdagsøkonomien lettest mulig. Begge har en sum hver mnd vi har som egne penger som vi bruker på hva vi vil. Jeg stort sett på reiser og han på dyre hobbyer. Ellers handler vi ingenting stort uten å være enige. Vet at dette ikke fungerer for mange, men vi har hatt det slik i snart 30 år nå og har aldri en dag krangler om penger. Anonymkode: 8b029...56a 3
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2024 #19 Skrevet 19. februar 2024 Vi har regningskonto der vi begge setter inn like mye. Jeg tjener mest. Men jeg sparer også mest til typ ferie osv.. Anonymkode: cfaf5...78f
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2024 #20 Skrevet 19. februar 2024 Vi er gift med felleseie. Ingen av oss gikk inn i ekteskapet med formue, så foreløpig ikke noe som skal skjevdeles dersom vi skulle skilles. Hvert vårt boliglån og hvert vårt studielån. Hver våre lønns- og sparekontoer. Vi fordeler regninger nokså likt, og overfører penger hvis en har lite på konto. Felles økonomi i den forstand at vi ser på oss og barna som en økonomisk enhet. Vi tjener nokså likt, og har de samme økonomiske prioriteringene. Anonymkode: 59233...4bd
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå