Gå til innhold

Dårpsgave til tennåring

Anbefalte innlegg

Skrevet

Konfirmanten skal døpes nå før komf. Hva gir dere tenåringen når de dåpes? Eller gjør man ikke så mye ut av det?

Anonymkode: 3a5ca...988

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville kjøpt en fin klokke/smykke/mansjettknapper. 

Anonymkode: a0728...9bc

• Liker 1
Skrevet

Vi kommer ikke til å gi noe hvis de vil det. Konfirmasjon er nok. Mine barn ville nok ikke døpt seg av religiøse årsaker.... 

Anonymkode: 36857...f6f

• Liker 2
Skrevet

Jeg ser ikke på dåp i forbindelse med konfirmasjon som noe ekstra. 

• Liker 2
Skrevet

Hadde gitt en gave som passet til situasjonen. En Bibel, en salmebok, en huspostill, et smykke med et kors e.l.

Anonymkode: 23b03...f23

• Liker 1
Skrevet

Vi gav ett smykke. (Kors). Nå var jeg fadder, og ville nok gitt smykke om barnet hadde blitt døpt som liten og. Han fikk penger til konfirmasjonen. 

Anonymkode: cb449...678

Skrevet

Hvem er du for dåps»barnet» da? Er du forelder? Fadder? Skal du være fadder bør du gi noe.

Anonymkode: b6eef...c8d

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Konfirmanten skal døpes nå før komf. Hva gir dere tenåringen når de dåpes? Eller gjør man ikke så mye ut av det?

Anonymkode: 3a5ca...988

Er dåpen en egen seremoni? Og eget selskap?

Anonymkode: a5ae3...939

Skrevet

Mulig jeg tar feil, men man "må" vel døpes før man får lov til å konfirmeres kristelig?

Om konfirmanten er null nix kristen, så er vel bibel, salmebok eller kors like nyttig som et ekstra øye på leggen.

Kjøp noe som tilsier alderen hans og som han enten kan pynte seg med elle ha bruk for i årene som kommer.

Skrevet

Det heter DØPES. Nei, man gir ikke noe i dåp om det gjøres før konfirmasjon. 

Anonymkode: effbd...561

Skrevet
15 minutter siden, imagineme said:

Mulig jeg tar feil, men man "må" vel døpes før man får lov til å konfirmeres kristelig?

Om konfirmanten er null nix kristen, så er vel bibel, salmebok eller kors like nyttig som et ekstra øye på leggen.

Kjøp noe som tilsier alderen hans og som han enten kan pynte seg med elle ha bruk for i årene som kommer.

Hvorfor døper man seg når man ikke er kristen?

Anonymkode: 4f5bb...aa5

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hvorfor døper man seg når man ikke er kristen?

Fordi man må døpe seg for å konfirmere seg?

Man konfirmerer seg for å få penger, så lenge man ikke er kristen. Er man kristen så er det vel for å komme nærmere han fysaken over skyene eller noe sånt?

Skrevet
8 minutter siden, imagineme said:

Fordi man må døpe seg for å konfirmere seg?

Man konfirmerer seg for å få penger, så lenge man ikke er kristen. Er man kristen så er det vel for å komme nærmere han fysaken over skyene eller noe sånt?

Da velger man å enten ikke konfirmere seg i det hele tatt eller å konformere seg borgerlig.

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Da velger man å enten ikke konfirmere seg i det hele tatt eller å konformere seg borgerlig.

Nja.. hvis resten av kompis/venninne gjengen konfirmerer seg kristelig, så henger man seg vel på.

Man MÅ ikke være kristen for å bli klappa på huet av en prest og få døtta et støkke kjeks i nebbet vettu 🙂

Skrevet
1 minutt siden, imagineme said:

Nja.. hvis resten av kompis/venninne gjengen konfirmerer seg kristelig, så henger man seg vel på.

Man MÅ ikke være kristen for å bli klappa på huet av en prest og få døtta et støkke kjeks i nebbet vettu 🙂

Da må tenåringen takle å få kristne gaver også.

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Da må tenåringen takle å få kristne gaver også.

Så klart 🙂 Man tar til takke med det man får, men om tenåringen ikke er kristen og får en bibel eller salmebok fordi tante Magda har viet sitt liv til eventyrboka så havner den gaven i boden - og da er ikke gaven så mye verdt.

Poenget er: Er konfirmanten kristen, så gi gjerne hallelujagaver. Er ikke konfirmanten kristen så gi i det minste noe vedkommende kan pynte seg med eller har brukt for.

Gjest Anonymus Notarius
Skrevet

Jeg synes foreldre og faddere bør gi noe, f.eks. et smykke med kors eller noe annet som symboliserer dåpen. Resten av slekta kan vente til konfirmasjonen.

Gjest storetora
Skrevet (endret)

Liten hilsen til dåpsbarnet ville jeg ha ordnet🙂

Endret av storetora
Skrevet

Min døpte seg noen uker før konfirmasjonen, han fikk flotte blomsterbuketter av fadderne ig nær slekt , og selve konfirmasjonsgaven fra én av fadderne. Ikke noe fra oss foreldre (et lite middagsselskap kun).

Bibler hadde han allerede tre av, salmebok brukes lite. 

Anonymkode: e511a...e9e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...