Gå til innhold

BUP - hjelp og veiledning

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tiåringen skal utredes hos BUP for autisme ("high functioning"). Alt dette er nytt for oss, og jeg lurer på om hvordan systemet fungerer.

Diagnose eller ei, men barnet trenger hjelp til å håndtere sinne og forstå sosiale koder. Samtaler med helsesykepleier fungerte ikke. Får man slik hjelp på BUP? F.eks. oppfølging av psykolog, eller samtalegrupper? 

Fikk inntrykk at de er så presset at for autisme kan man forvente utredning, og kanskje noen kurs for foreldre, men ingen oppfølging. Lurer på om det stemmer?..

Anonymkode: 774aa...05d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min datter ville ikke prate med de så de henla alt 

Anonymkode: 249b8...aca

Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Tiåringen skal utredes hos BUP for autisme ("high functioning"). Alt dette er nytt for oss, og jeg lurer på om hvordan systemet fungerer.

Diagnose eller ei, men barnet trenger hjelp til å håndtere sinne og forstå sosiale koder. Samtaler med helsesykepleier fungerte ikke. Får man slik hjelp på BUP? F.eks. oppfølging av psykolog, eller samtalegrupper? 

Fikk inntrykk at de er så presset at for autisme kan man forvente utredning, og kanskje noen kurs for foreldre, men ingen oppfølging. Lurer på om det stemmer?..

Dette er dessverre realiteten flere steder. Et foreldrekurs til foreldre etter utredning og informasjon om at kommunen skal følge opp behov for støttessamtaler etc. Det stemmer det, men det står som regel ingen og venter i kommunen. Du må nesten bare høre hva de tilbyr, vise til at hun i det aller minste har behov for psykoedukasjon om evt. diagnose etc. Så finnes det jo private firma man kan leie inn om man vil betale for det. Autismeforeningen er fin for råd videre. 

Anonymkode: c61e4...134

Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker said:

Dette er dessverre realiteten flere steder. Et foreldrekurs til foreldre etter utredning og informasjon om at kommunen skal følge opp behov for støttessamtaler etc. Det stemmer det, men det står som regel ingen og venter i kommunen. Du må nesten bare høre hva de tilbyr, vise til at hun i det aller minste har behov for psykoedukasjon om evt. diagnose etc. Så finnes det jo private firma man kan leie inn om man vil betale for det. Autismeforeningen er fin for råd videre. 

Anonymkode: c61e4...134

Takk for svar. Så trist, får vondt av barna som trenger mye mer hjelp enn det offentlige kan gi...

• Liker 1
Skrevet

Min erfaring er at BUP utreder og når diagnosen er satt, så står du lissom litt på bar bakke igjen. Da er det kommunehelsetjenesten som skal ta over og det er jo veldig ulikt fra kommune til kommune. Vet ikke om det er en egen forening for autisme/asbergers? Personlig har jeg fått mer hjelp av brukerorganisasjonene, enn jeg har fått av bup. 

Anonymkode: ce767...a53

• Liker 2
Skrevet

BUP utreder og diagnotiserer. Kan Habiliteringstjenesten være aktuell å ta kontakt med?

Anonymkode: da304...04a

Skrevet

Gå privat når BUP har satt diagnosen. Oppfølgingen fra BUP og fra kommunehelsetjenesten er altfor dårlig. Bruk i det minste det private som et supplement til det offentlige, altså at dere har begge deler samtidig. 

Anonymkode: c6a81...081

• Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...