AnonymBruker Skrevet 19. februar 2024 #1 Skrevet 19. februar 2024 Leser om mange med kjempeunge valper (8,9,10 uker) som allerede er alene hjemme. Selv er jeg ikke i nærheten engang med min på 10 uker. Han nekter å være i bur eller valpebinge så lenge han ikke har kong/tygg (spiser opp også begynner han å styre). Og i utgangspunktet er ikke det et problem for jeg ønsker at valpen skal kunne gå løs i huset med min voksne hund når de blir venner etterhvert. Han sover greit i hundeseng ved siden av meg mens jeg jobber på hjemmekontor. Sover ca 2 timer før han blir rastløs. Med en gang jeg reiser meg så begynner han å sutre. Har vært borte så lenge det tar meg å gå å tisse og da er det sutrelyder men ingen hyling. Men føler ikke i nærheten engang at jeg kan gå ut av huset så lenge han sutrer for så kort tid samt at han hører hvor jeg er. Jeg stresser litt nå, ikke fordi jeg _må_ forlate han de neste par ukene, men håper jo å kunne gå noen timer på kontoret etter påske en gang… Og vil selvfølgelig ikke forlate en hund som står og hyler, både av hensyn til hunden, men også naboene som allerede klager (har prøvd å ignorere hyling når han er i valpebinge rett ved siden av meg - har gitt dette opp foreløpig for han slutter faktisk ikke å hyle) Håper egentlig bare noen kan komme med en solskinnshistorie eller fortelle meg hvis jeg gjør noe helt feil? (Om natten sover han i senga vår, men håper å kunne flytte han ned på gulvet i senga si snart, da jeg sover ekstremt dårlig med han i senga.) Anonymkode: 2ed9f...e47
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2024 #2 Skrevet 19. februar 2024 Når valpen har fått det den har behov for og slapper av, kan du begynne med å reise deg og så sette deg igjen uten at det noe mer. Gjør dette ofte nok til at hunden etter hvert slutter å reagere. Da kan du begynne å bevege deg. Siste steg er å gjøre dette med utgangsdøra. Ikke gå gjennom til å begynne med. Når valpen tenker: Nå driver hun med de tullegreiene igjen, kan du gå ut. Husk å gå kjapt inn igjen i begynnelsen. Øk veldig gradvis tiden, og ha gjerne kamera klart så du kan følge med på hunden. Til mindre den opplever dette som skummelt og fælt, jo raskere vil det gå, og til mindre sjanse er det for at du skal få tilbakeslag på veien. Anonymkode: 3d253...263
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2024 #3 Skrevet 19. februar 2024 Er det normalt å ha såpass seperasjonsangst? Jeg begynte å trene mi på dette med å gå noen sekunder ut døren mange ganger om dagen da hun var 9 uker. Nå er hun 3,5 måneder og vi er oppe i to timer. Har trent hver dag denne tiden. Aldri har hun pistret, vært skjelven eller vist tegn til stress når jeg har kommet inn. Hun er bare glad for å se meg. Det kan da ikke være jeg som har en hund som tåler dette unormalt bra? Har hatt hund før også og det var ikke slike problemer der heller. De trente jeg ikke like mye på det som denne valpen og de måtte være alene flere timer på et tidligere tidspunkt enn hun her må. Men jeg ville begynt å med å gå ut også rett inn igjen. Gang på gang. Ikke lag masse oppstyr som å si hvor flink den er med høy stemme. Kom inn og vær helt nøytral. Gjenta helt til hunden virker rolig. Øk så tiden ute med feks 10 sekunder. Fortsett slik med gradvis økning av tid. Sånn har jeg gjort med alle hundene jeg har hatt. Anonymkode: d4ac5...4c0
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2024 #4 Skrevet 19. februar 2024 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Er det normalt å ha såpass seperasjonsangst? Jeg begynte å trene mi på dette med å gå noen sekunder ut døren mange ganger om dagen da hun var 9 uker. Nå er hun 3,5 måneder og vi er oppe i to timer. Har trent hver dag denne tiden. Aldri har hun pistret, vært skjelven eller vist tegn til stress når jeg har kommet inn. Hun er bare glad for å se meg. Det kan da ikke være jeg som har en hund som tåler dette unormalt bra? Har hatt hund før også og det var ikke slike problemer der heller. De trente jeg ikke like mye på det som denne valpen og de måtte være alene flere timer på et tidligere tidspunkt enn hun her må. Men jeg ville begynt å med å gå ut også rett inn igjen. Gang på gang. Ikke lag masse oppstyr som å si hvor flink den er med høy stemme. Kom inn og vær helt nøytral. Gjenta helt til hunden virker rolig. Øk så tiden ute med feks 10 sekunder. Fortsett slik med gradvis økning av tid. Sånn har jeg gjort med alle hundene jeg har hatt. Anonymkode: d4ac5...4c0 Separasjonsangst vil jeg si det er tidlig å konkludere med. Vet ikke hva som er normalt, men min voksne hund var mye enklere såvidt jeg husker. Dette var forresten ikke solskinnshistorien jeg var ute etter Anonymkode: 2ed9f...e47
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2024 #5 Skrevet 20. februar 2024 Det hender jeg graver bitte litt i det når jeg møter folk som har en liten valp som fint kan være hjemme alene en time eller to. Veldig ofte er sannheten at de ikke aner hvordan valpen deres har det ... Så er det noen hunder som trives bedre borte fra eier/flokken enn andre. Det er liten vits i å sammenligne seg med andre, det viktigste er å gjøre jobben tidlig slik at man forebygger separasjonsangst. Hilsen hun som ikke gjorde det, men likevel har en hund som nå kan være hjemme et par timer etter trening. Jeg skulle ønske jeg hadde satt meg ordentlig inn i dette fra start av, og ikke hørt på alle de som sa "bare la den sutre fra seg, så ordner det seg". Det siste der forsterket separasjonsangsten kraftig hos min, og gjorde at treningen i etterkant har tatt mye lengre tid. Anonymkode: 3d253...263
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2024 #6 Skrevet 20. februar 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det hender jeg graver bitte litt i det når jeg møter folk som har en liten valp som fint kan være hjemme alene en time eller to. Veldig ofte er sannheten at de ikke aner hvordan valpen deres har det ... Så er det noen hunder som trives bedre borte fra eier/flokken enn andre. Det er liten vits i å sammenligne seg med andre, det viktigste er å gjøre jobben tidlig slik at man forebygger separasjonsangst. Hilsen hun som ikke gjorde det, men likevel har en hund som nå kan være hjemme et par timer etter trening. Jeg skulle ønske jeg hadde satt meg ordentlig inn i dette fra start av, og ikke hørt på alle de som sa "bare la den sutre fra seg, så ordner det seg". Det siste der forsterket separasjonsangsten kraftig hos min, og gjorde at treningen i etterkant har tatt mye lengre tid. Anonymkode: 3d253...263 Hvis du sikter til meg så har jeg trent mange ganger hver dag og hunden er rolig, ikke stresset, men kommer og hilser i godt humør. Viser heller ikke tegn til stress når jeg gjør meg klar til å dra. Tygger ikke på ting den ikke skal tygge på, tisser ikke og lager ikke noen form for lyd når jeg har dratt. Mange ting som tyder på at det går fint med den. Har gått sakte fram og øvd mye. Anonymkode: d4ac5...4c0
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2024 #7 Skrevet 20. februar 2024 Vår var ikke hjemme alene før han var 5 måneder (var ikke behov eller lyst fra vår side før det), etter det gikk treningen raskt og når han var 9-10 måneder kunne han være alene hjemme en arbeidsdag. Vår tass måtte bli ordentlig trygg og få opp selvtilliten først, absolutt ikke noe problem i dag. Vi øvde jo på sette oss ned/stå opp fra stoler, gå ut/inn dører/rom også videre til han ikke brydde seg før vi begynte "skikkelig" med alene hjemme treningen ved 5 måneder. Vi måtte også finne "riktig" rom for han. Han liker for eksempel ikke å være alene hjemme på stua for da er han for langt unna utgangsdøren, på soverommet får han ikke "riktig" overblikk over huset, men på kjøkkenet er han nær utgangsdør og kan se at kattene går rundt i huset. Stengt av kjøkkenet med grinder i stedet for dører så han skal ha godt overblikk (som han foretrekker). Anonymkode: 96584...ba1
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2024 #8 Skrevet 20. februar 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Hvis du sikter til meg så har jeg trent mange ganger hver dag og hunden er rolig, ikke stresset, men kommer og hilser i godt humør. Viser heller ikke tegn til stress når jeg gjør meg klar til å dra. Tygger ikke på ting den ikke skal tygge på, tisser ikke og lager ikke noen form for lyd når jeg har dratt. Mange ting som tyder på at det går fint med den. Har gått sakte fram og øvd mye. Anonymkode: d4ac5...4c0 Jeg sikta til de jeg har snakket med som sier at de har hatt valp hjemme alene, og at det går helt fint. Veldig mange av dem viser seg å ha valper som kanskje ikke har det så fint som de skal ha det til. Supert at det går fint med din Anonymkode: 3d253...263
Tingelling Skrevet 21. februar 2024 #9 Skrevet 21. februar 2024 Vi trente inn og ut av rom uten at valpen var med, at den er i bilen mens vi er på butikken, at vi er ute uten at den er med som hente i barnehagen som tar ca 30 minutter etc. valpen er i gangen alene hjemme og inne på kontoret når jeg har møter/ute på ærender. Valpen er 4 mnd, og vi tar det som føles riktig ut for den, og at den er trygg. Den er med meg på jobb til daglig, så har ikke stress.
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2024 #10 Skrevet 21. februar 2024 Jeg har en valp på 11 uker. Jeg kan fint gå inn og ut av rom. Gå på do ifred og i går kunne jeg til og med dusje uten at det var et problem. Går også ut med søpla og henter posten uten at han bryr seg så veldig. Står av og til å ser på døren når jeg kommer inn, men jeg bare later som ingenting. Jeg er hjemmeværende og har ikke noe stress med å lære den å være alene, men gjør det slik at det ikke vil bli ett problem senere. Målet er å kunne være alene i 2-3 timer en til to ganger i uken. Anonymkode: e4b77...8c1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå