Gå til innhold

Avslag på bostøtte - feil opplysninger i inntekt

Anbefalte innlegg

Skrevet

I januar skulle jeg ha hatt 3 utbetalinger, men jeg ventet med å sende inn meldekort den siste gangen sånn at jeg fikk den utbetalt den i februar.

Men allikevel får jeg avslag på bostøtte og jeg ser at det er registrert 3 utbetalinger i januar selv om det ikke stemmer. På mine utbetalinger inne på Nav står det rett oppført.

Jeg ser også at det ikke nytter å klage, men at man få arbeidsgiver eller i dette tilfellet Nav til å endre på opplysningene som er innsendt.

Så da lurer jeg på hvordan jeg skal få fikset det? Jeg spurte saksbehandler, men hun kom bare med generell informasjon og at jeg måtte ringe det generelle nummeret til Nav.

Det kan jeg sikkert gjøre, men tenkte å spørre om noen andre har erfaring med å få endret slike opplysninger hos Nav.

Anonymkode: 2f3a1...e72

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg så at flere inne på AAP-askjonen hadde opplevd det samme,  kanskje noen har funnet ut hva som har skjedd eller hva som må gjøres?

https://www.facebook.com/groups/aapaksjonen

Anonymkode: 10edd...362

Ja, jeg så det innlegget der, men virker som mange der hadde fått 3 utbetalinger i januar og dermed fått for høy inntekt. Jeg ventet med å fylle ut meldekortet med vilje sånn at jeg ikke skulle få for høy inntekt.

Skrevet

Eller glem det. Nå så jeg at siden meldekortet ble sendt i januar så hjelper det ikke at utbetalingen var i februar :roll:

Ts

Skrevet

Hvordan skulle det hjelpe å utsette innsending egentlig? Det ville jo bare forflyttet problemet ts. 

Anonymkode: 4e048...079

Skrevet

Det har skjedd meg og i en måned med 3 utbetalinger. Jeg ventet med å sende inn 3 kortet, fikk avslag med at jeg hadde fått 3 utbetalinger. Tok kopi av konto måneden før , den måneden som gjaldt og delvis neste måned og sendte klagen inn til bostøtte . Men fikk fortsatt avslag, tross svart på hvitt at jeg ikke hadde fått 3 utbetalinger på samme måneden. Men nei. De pengene var tapt. Synes det er mye tull med arbeidsavklaringspenger,  delt opp summer tross jeg får en sum hver 14 dag.

Skrevet
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Hvordan skulle det hjelpe å utsette innsending egentlig? Det ville jo bare forflyttet problemet ts. 

Anonymkode: 4e048...079

Jeg ville gjøre det mens man enda får strømstøtte. Slik gjorde jeg det i fjor også, men da fungerte metoden jeg har holdt på med.

Skrevet

Er mye tull med bostøtte. Jeg fikk avslag fordi jeg tjener over 70.000 i mnd. Hadde jeg tjent såpass så hadde jeg selvfølgelig ikke søkt bostøtte. Inntekten tar de fra hvor mye jeg eier i belånt bolig. Boligen er verdt mye mer enn jeg har i lån og derav min «inntekt» i mnd. Det er jo ikke penger jeg får benyttet uansett.

Anonymkode: d9094...6f0

Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Er mye tull med bostøtte. Jeg fikk avslag fordi jeg tjener over 70.000 i mnd. Hadde jeg tjent såpass så hadde jeg selvfølgelig ikke søkt bostøtte. Inntekten tar de fra hvor mye jeg eier i belånt bolig. Boligen er verdt mye mer enn jeg har i lån og derav min «inntekt» i mnd. Det er jo ikke penger jeg får benyttet uansett.

Dette står ganske klart i reglene hos husbanken. Jeg eier selv egen bolig, og hadde jeg solgt den for å leie - så ville jeg klart meg godt i noen år før jeg hadde hatt krav på bostøtte. Jeg velger å klore meg fast slik at jeg har mitt trygge hjem, men jeg lever under satsen for livsopphold de som sosialstøtte får. Totalt sett så sparer det staten for penger, men for meg så er det verdt det så lenge jeg får det til å gå rundt. Om noen år så kan jeg ta seniorlån, da vil livet bli enklere. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Dette står ganske klart i reglene hos husbanken. Jeg eier selv egen bolig, og hadde jeg solgt den for å leie - så ville jeg klart meg godt i noen år før jeg hadde hatt krav på bostøtte. Jeg velger å klore meg fast slik at jeg har mitt trygge hjem, men jeg lever under satsen for livsopphold de som sosialstøtte får. Totalt sett så sparer det staten for penger, men for meg så er det verdt det så lenge jeg får det til å gå rundt. Om noen år så kan jeg ta seniorlån, da vil livet bli enklere. 

Jeg leier ikke ut boligen, jeg bor der selv alene. Har gjeld på den, men eier mer av boligen enn hva banken gjør.

Jeg sliter jo økonomisk og billigere enn her jeg bor nå finner jeg ikke. Har avdragsfrihet nå, men allikevel er det nesten 8000.- i bare renter i mnd. Går på AAP gjør jeg også, så er ikke akkurat noen skyhøy inntekt som det husbanken legger opp til.

Jeg skjønner ikke at det kan være lov å ta den summen jeg eier av boligen pr idag og anse det som inntekt på over 70.000 kroner i mnd. Må jo være svært mange i Norges land som overhodet ikke får bostøtte fordi de har vært flinke å betale ned på gjeld på egen bolig. Skulle vært forbudt å beregne det som inntekt så lenge personen fremdeles har gjeld og bor i boligen selv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...