AnonymBruker Skrevet 19. februar 2024 #1 Skrevet 19. februar 2024 Jeg skriver som AB her siden dette føles litt personlig. Jeg sluttet å drikke alkohol sent i fjor fordi jeg syntes jeg drakk for de gale grunnene, altså ikke for kos og hygge i blant, men ofte fordi jeg trengte distraksjon og å flykte fra meg selv og stille tankekjøret. Jeg hadde ikke et veldig høyt alkoholkonsum (men mye mer enn retningslinjene for hva som er sunt), pleide ikke å bli for full og gjøre noe flaut eller ta dårlige valg, men jeg likte ikke måten jeg selvmedisinerte med alkohol og iblant edibles. Jeg visste at det ikke var sunt å ha det slik og ville heller konfrontere problemene jeg alltid har gått med på en ordentlig måte. Jeg har nå vært edru i et par måneder og har aldri vært edru så lenge siden jeg ble voksen. Det har gått overraskende fint å ikke drikke og jeg føler meg bra, men jeg merker at jeg har isolert meg mer og hatt mye mindre sosialt samvær med andre siden denne endringen i livet mitt. I mine sosiale sirkler, både med venner, jobb og familie er det mye drikking og jeg har ønsket å ikke være i situasjoner der jeg føler meg fristet eller at jeg går glipp av noe/ikke er en del av moroa. Jeg har fortalt et par nære om at jeg er edru nå, i alle fall for en periode, og at jeg ønsker å kun drikke veldig lite hvis jeg skal begynne igjen i fremtiden. De har egentlig vært støttende, men alle har sagt at de ikke helt forstår hvorfor jeg gjør dette og forventer at jeg begynner igjen snart. De hadde ikke inntrykk av at jeg hadde noe problem med alkohol og det virker som de synes det er litt ekstremt at jeg har tatt dette valget. Enden på visa er at jeg føler meg litt ensom og alene i dette. Jeg kjenner veldig få som ikke drikker (og de det gjelder føler jeg ikke jeg kan være åpen og ærlig med om problematikken her siden jeg opplever dem som veldig dømmende for alt det de selv ikke er vant til). Jeg har liksom ingen å snakke med om dette. Har til og med lurt på å oppsøke en AA-gruppe på nett for å kunne snakke om alkoholforbruk, grunner til at man drikker osv, men jeg har fått veldig inntrykk av at de fleste som er med i AA hadde et veldig stort og problematisk alkoholforbruk og at jeg ikke kommer til å passe inn. Jeg vil gjerne bli kjent med flere folk som er avholds, sober curious eller opptatt av å ha et bevisst forhold til alkoholforbruk, men jeg vet liksom ikke hvor jeg begynner med det som voksen dame som har en krevende jobb og vennegrupper allerede. Liker å holde meg aktiv, men jeg ser ikke for meg at jeg kommer til å begynne på håndballag liksom, så hvordan kommer man egentlig i kontakt med nye venner? Anonymkode: 53608...2a7
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2024 #2 Skrevet 19. februar 2024 Å få nye venner som voksen er vanskelig. Du forlater ett nettverk der alkohol er vanlig og vil forbli det, det er ikke gitt at du finner et tilsvarende alkoholfritt miljø. Anonymkode: 4fa12...24f
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2024 #3 Skrevet 19. februar 2024 3 hours ago, AnonymBruker said: Å få nye venner som voksen er vanskelig. Du forlater ett nettverk der alkohol er vanlig og vil forbli det, det er ikke gitt at du finner et tilsvarende alkoholfritt miljø. Anonymkode: 4fa12...24f Ja, det ser jeg...men hvis noen har råd om å bli kjent med nye folk som ikke legger mye vekt på alkohol eller tips til nettressurser som kan hjelpe, setter jeg veldig pris på det. Anonymkode: 53608...2a7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå