Gå til innhold

Spare jevnt i IPS eller flytte fra høyrentekonto i desember?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal spare i IPS av 2 grunner. Jeg trenger å spare til pensjon og jwg ønsker skattefradrag nå. Ville du ført over 15000 i god tid før året er slutt fra høyrentekonto? Eller spart jevnt hele året?

Har ikke satt inn på IPS enda, men har bittelitt i fond og det har forløpig ikke vært noe avkastning å skryte av. 

Anonymkode: 6f412...c06

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg fraråder å spare i IPS. Ordningen har høy politisk risiko. 

Du kan spare til pensjon i en vanlig ASK og velge de samme fondene du ellers hadde valgt i en IPS ordning. Kostnaden kan være noe lavere hos enkelte aktører enn IPS.

Når det gjelder å utsette på skatt, så er maksimal skattefradrag 3300 kroner gitt maksimalt mulig sparebeløp på 15000. 

Det er 275 kroner per måned. Jeg tviler sterk på at dette beløpet velter månedsbudsjettet. 

AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Ville du ført over 15000 i god tid før året er slutt fra høyrentekonto? Eller spart jevnt hele året?

Verken eller. Jeg ville spart i en ASK.

AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Har ikke satt inn på IPS enda, men har bittelitt i fond og det har forløpig ikke vært noe avkastning å skryte av. 

IPS er det samme som fond. 

De fleste globale indeks har gått mer enn 20% det siste året. Kan det være at du bør velge en annen fond?

Schmuhu

Skrevet

Siden man max kan sette inn bare 15.000 hadde jeg satt inn alt samtidig. Så små summer blir ubetydelige over tid. 

Anonymkode: 367cb...ee5

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...