Gå til innhold

Beregne mengde med pasta

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvordan beregner dere pasta? Jeg er så sykt dårlig på å beregne og det blir alltid for mye. 

Hvor mye spaghetti til 400 gram kjøttdeig og saus? 

Hvor mye pasta penne når jeg skal lage en grateng med ca 4 porsjoner i? 

Hvor mye makaroni om jeg bare vil spise makaroni med ost en kveld? 

Stort sett så kan jeg jo bare spise resten dagen etter f.eks, men da spiser jeg det gjerne bare fordi jeg må. Og jeg prøver å ikke spise mer enn nødvendig. 

Det blir alltid for mye 😅😅

Anonymkode: af7c2...29b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Til en middag for meg, regner jeg 40 gram pasta (tørr vare).

Store menn og gutter får så mye de vil ha.

Grateng med 4 porsjoner blir da minst 160 gram.

Anonymkode: e5783...6ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruk en kjøkkenvekt. Standard porsjon pleier vel å oppgis til 100 g, jeg innrømmer glatt at jeg spiser nærmere 130-150. Bruker man pasta i grateng med mange andre ingredienser trenger man nok mindre, spiser man kun pastaen med litt ost på kanskje man trenger mer. Man lærer fort :)

Anonymkode: c4e41...968

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ca 100g pr porsjon er tommelfingerregelen. 

Jeg beregner vanligvis ca 80-90 g om jeg lager pasta med kjøttsaus. 
Rundt 60-80g om jeg lager grateng, og 120g om jeg lager mac'n'cheese. 
Men det kommer an på den totale mengden, og fordelingen av de ulike komponentene. 

Jeg kutter ned på mengden pasta i gratenger, wok, og flere gryteretter, fordi jeg bruker veldig mye grønnsaker. 
Den tradisjonelle tallerkenmodellen sier 1/3 proteinkilde, 1/3 grønnsaker, og 1/3 karbo. 
Jeg bruker vanligvis 50-70 % grønnsaker. 

Anonymkode: dfb6b...d80

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 cm i diameter per middagstallerken med spagetti👌🏼

Anonymkode: e9a3b...7f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Til en middag for meg, regner jeg 40 gram pasta (tørr vare).

Store menn og gutter får så mye de vil ha.

Grateng med 4 porsjoner blir da minst 160 gram.

Hvorfor må jenter begrense seg?

Anonymkode: f1176...d9b

• Liker 6
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Om jeg koker for mye pasta, sparer jeg på restene. Kan brukes til lunsjer og middager i ulike former. 

Om du ønsker å beregne mer akkurat nok, så googler du oppskrifter på den type rett du skal bruke pastaen til, og bruker målene i oppskriftene du finner. 

Anonymkode: 2abd3...6f5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som allerede påpekt, det finnes standardporsjoner for pasta også. Men altså, også som allerede påpekt, hvor mye andre beregner, blir litt ubrukelig for deg.

Derfor er det lurere at du noterer deg hvor mye du bruker, og om det blir for mye, tar du mindre neste gang. Om det blir for lite, tar du mer neste gang.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Som allerede påpekt, det finnes standardporsjoner for pasta også. Men altså, også som allerede påpekt, hvor mye andre beregner, blir litt ubrukelig for deg.

Derfor er det lurere at du noterer deg hvor mye du bruker, og om det blir for mye, tar du mindre neste gang. Om det blir for lite, tar du mer neste gang.

Jeg synes det er fascinerende og ganske nedslående at ekstremindividualismen har gjort det umulig og tilsynelatende absurd for mange å diskutere eller sammenlikne menneskelige praksiser for noe som helst. 

Her i huset koker vi omlag 250 gram tørr pasta til en middag til to, altså ca 125 gram per pers. Da lager vi alltid en form for vegetarisk saus til, aldri med kjøttdeig, så jeg vil anta at med mer mettende kjøttsaus kunne vi beregnet noe mindre pastamengde. Dette blir to ikke for store tallerkener ferdigblandet pastarett pr pers, og det er greit til en hverdagsmiddag synes jeg. 

Anonymkode: 84244...01a

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer vel an på hvor mye man spiser. Som mann bruker jeg 500g pasta til 400g kjøttdeig fordelt over to dager om jeg bare lager til meg selv.

Anonymkode: 379d9...0bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her varierer folk mellom 40g og 250g som enkeltporsjon. Da svinger det. 

Anonymkode: faf57...ab1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ett kukmål per porsjon. Altså du tar så mye spaghetti sånn at det ca er like mye som gjennomsnittspenisen.

Anonymkode: 7e9e1...c5a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Akkurat samme stategi her. Jeg tar altså litt mindre enn det jeg tror er passe. For jeg tror alltid vi spiser mer enn vi gjør. Dermed treffer jeg godt med mengde. Jeg er ikke en " mål og vekt-type" , jeg tar det på øyemål. 

Anonymkode: ddb81...55a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bruker alltid 100g pasta til min porsjon, uansett saus og tilbehør. 

Anonymkode: 353d3...e4c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En porsjon på 40 gram pasta er "ingenting". 50 -60 gram er en skikkelig liten porsjon. Minst 75 gram er det jeg ville prøvd meg fram med først hvis jeg var deg. 100 gram er det jeg selv trenger for å bli mett, gitt at man regner minst 100 g karbonadedeig per pers i sausen. 

Anonymkode: ffbe4...c13

Lenke til kommentar
Del på andre sider

250 gram (halvparten av de fleste pastaboksene vi kjøper), bruker å være akkurat passe til to voksne og to (små)barn her i huset. Bruker forøvrig å regne 75 gram som én voksenporsjon. Men det kommer jo an på retten, hva slags saus/tilbehør det er, salat ved siden av, osv. Og om faren eller broren min var på besøk ville jeg beregnet to porsjoner til hver av dem. 

Anonymkode: 1cfa2...cd7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg beregner 125 g tørr pasta pr person i vanlige pastaretter, altså pasta med saus, uansett hva slags saus. Vi er glade i pasta. :) Tipset om 125 g pr pers fant jeg på nett en gang i verden. Jeg vil tro 100 - 125 g tørr pasta (jeg veier opp) er ganske standard norsk middagsporsjon. Jeg har sjelden eller aldri salat eller brød ved siden av. 

Spørsmålet om forholdet til "kjøttdeig og saus" blir vanskelig å svare på da min erfaring er at de fleste bruker dobbelt så mye kjøttdeig som meg i bolognese-aktige sauser. Jeg bruker 200 g kjøttdeig til 1 boks hermetisk tomat (vet det ikke er autentisk bolognese), i tillegg har jeg løk, hvitløk, gulrot og stangselleri (samt krydder, tomatpure, sukker, en god klunk vin og litt kraft, laurbærblad og gjerne en parmesanskalk) og lar sausen småkoke minst en time, gjerne lenger. 

Anonymkode: aa521...512

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...